دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه از گل برگ انجیری مراقبت و نگهداری کنیم؟
69
زمان مطالعه: 5 دقیقه
معرفی و نگهداری برگ انجیری (فیلودندرون) - برگ انجیری با نام علمی Monstera deliciosa به خانواده Araceae تعلق دارد. این گیاه، یک پیچ خزنده بومی جنگلهای بارانی جنوب مکزیک تا جنوب کلمبیا است.

گل برگ انجیری (Swiss cheese plant) را چگونه پرورش دهیم؟

این گیاه گاهی مانسترا و همچنین فیلودندرون نیز خوانده می‌شود. همچنین انواع فیلودندرون با برگهای پهن و بریدگیهای عمیق، با نام برگ انجیری شناخته می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید .

آشنایی با گیاه برگ انجیری و روش نگهداری آن

تعویض گلدان : هر ساله در فصل بهار بیرون زدن ریشه از زیر گلدان و با شروع فصل رشد احتیاج به تعویض گلدان دارد.در سالهای بعد با سنگین شدن گلدان تعویض خاک سطح گلدان با خاک نو و غنی پیشنهاد میگردد.

تمیز نمودن برگها : برگها را با احتیاط با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز نمایید، از مواد براق کننده ی شیمیایی حداکثر هر ماه یکبار استفاده کنید.

خاک مناسب : خاک سبک لیمونی یا ترکیبی از خاک برگ (مقدار خاک برگ بیشتر باشد) کود آلی و خاک باغچه (گل رس) خاک مناسب برای این گیاه است.

بهترین دما : این گیاه دمای کمتر از ۱۳ درجه را دوست ندارد (حداقل دمایی که میتواند تحمل کند ۱۰درجه سانتیگراد است). در تابستان حدود ۳۰ درجه سانتیگراد مقاومت می‌نماید.

آبیاری مورد نیاز برای گل برگ انجیری

برای نگهدار از گل برگ انجیری : در تابستان هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار نیاز به آبیاری دارد. قبل از آبیاری گیاه رطوبت سطح خاک را بازدید نمایید. سطح خاک در فاصله دو آبیاری باید خشک شود.

نور مناسب : نور متوسط برای این گیاه مناسب است. نزدیک پنجره با نور غیر مستقیم جای مناسبی برای گیاه است.

رطوبت مورد نیاز : رطوبت بین ۵۰-۷۰ درصد نیاز دارد (تابستان هفته‌ای ۲-۳ بار و زمستان هفته یکبار) نیاز به غبارپاشی دارد.

تغذیه و کود دهی : در صورت نیاز هر ماه یکبار کود دهی نمایید.

نکته ی آخر : ریشه های هوایی گیاه را هرگز قطع نکنید ، بلکه با نصب قیم خزه دار آنها را وادار به فرو رفتن در خزه مرطوب نمایید.

 گل برگ انجیری

بیماری ها و آفات گل برگ انجیری

برگها بدشکل و شکاف دار میشوند : گیاه را از محل پر تردد خارج کنید،صدمات فیزیکی عامل آن است.

برگها خشک و چروک دار هستند : گیاه تشنه و هوا خشک است، فورا آبیاری نمایید.

لکه های سیاه و زخم مانند روی برگها است : هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها رنگ پریده اند : احتیاج به تغذیه ی مصنوعی دارد. گیاه از کمبود عناصر در خاک رنج میبرد،هر سه هفته یکبار طبق دستور با کودهای مخصوص گیاه را تغذیه کنید.

برگها رنگ پریده و سطح زیرین انها دارای تار عنکبوت است : عامل ان کنه ریز قرمز است.گیاه را با سم کنه کش طبق دستور هر ۲ هفته یکبار سم پاشی کنید تا علائم بر طرف گردد. غبارپاشی به خصوص زیر سطح برگها در کاهش آفت موثر است.

نوک برگها قهوه ای رنگ میشود : گیاه تشنه است،فورا آبیاری کنید، همیشه خاک گلدان را بازدید کنید.بخصوص در تابستان که نیاز به اب بیشتر دارد.

رشد گیاه متوقف شده است : نور کافی نیست،گلدان را به محل پرنورتری منتقل نمایید.

لکه های قهوه ای در وسط یا حاشیه ی برگها نمایان شده اند : در آفتاب غبارپاشی کرده اید،عبور نور از قطرات اب به جای مانده روی برگها مانند عبور از شیشه است که به برگها صدمه میزند،در سایه غبارپاشی کنید،برگهای صدمه دیده را با کارد تیز تا انتها قطع کنید.

بعضی از برگها شکاف طبیعی هم ندارند : گیاه از گونه ی دیگری است و عدم شکاف عمیق در برگها کاملا طبیعی است.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها دیده میشوند : عامل آن حشره ی افت است، با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.

برگهای زیرین زرد رنگ و سپس قهوه ای می شوند که شدت ان در زمستان بیشتر است : آبیاری بیش از اندازه عامل آن است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله ی بین دو آبیاری کاملا خشک شود سپس آبیاری را با مقدار کمتری انجام دهید،هر دو هفته یکبار آبیاری کافی است، زهکش را بازدید کنید.

گل برگ انجیری

تکثیر و ازدیاد گل برگ انجیری

یک سر شاخه با ۲ یا ۳ برگ بالغ را با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید و در گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر وکمپوست بذر و قلمه قرار دهید.قلمه را در عمق کم بکارید، به طوریکه جوانه انتهایی کاملا بیرون از خاک باقی بماند.
یک میله چوبی را با رسیدن یا سیم به قلمه محکم کنید و تکیه گاهی را برای قلمه ایجاد کنید، در غیر اینصورت ممکن است قلمه بیفتد و قلمه را در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و نور مناسب و کافی نگاه دارید.
رطوبت مورد نیاز قلمه را با قرار دادن یک کیسه پلاستیکی شفاف بر روی آن بالا ببرید . اواسط بهار تا اوایل تابستان بهترین زمان برای انجام عمل تکثیر است.

قلمه ها در تابستان ریشه دار خواهند شد. پس از ریشه دهی کیسه پلاستیکی را بردارید و شروع به تغذیه منظم گیاه با کود مایع کنید. با روش خوابانیدن نیز میتوانید این گیاه را تکثیر کنید.
ریشه های هوایی گیاه را در داخل گلدان دیگر قرا دهید و زمانی که گیاه جدید رشد کرد، آن را از گیاه قدیم جدا کیند.ضمنا این گیاه را میتوانید با روش کاشت بذر یا ظرف مسطح حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه، آنها را بیرون آورید و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید و اجازه دهید تا کاملا رشد کند، سپس به گلدان منتقل کنید .



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (69 رای)  

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

کیانا | ۲ سال پیش
سلام برگ انجیری من لکه های ریز زرد و قهوه‌ای داخل برگ هایش پیدا شده دلیلش چی می تونه باشه متشکرم
0
0
کیانا | ۲ سال پیش
سلام برگ انجیری من اول حاشیه ی برگهازرد میشد الان تقریبا بهتره شد ولی ی مشکل دیگه پیدا کرده داخل برگها دانه های قهوه‌ای پیدا ست هیومیک اسید هم یازده روزه که براش استفاده کردم روبه پنجره شمالی قرار داره ممنونم راهنمایی بفرمایید متشکرم
1
1
فلورا | ۲ سال پیش
آیا میتوان ریشه هوایی گیاه برگ انجیری رو به اندازه ۲۰ سانت برید وداخل آب یاخاک کاشت؟
0
1
فلورا | ۲ سال پیش
سلام آیا میتوان ریشه هوایی گیاه برگ انجیری روقطع کرد وتیکه های ۲۰ سانتی یا در آب گذاشت یا داخل خاک کاشت ؟
1
3

hits