دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معنی هر سین در سفره هفت سین چیست ؟
37
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سفره هفت سین یکی از جلوه های زیبای نوروزی است که بیانگر سلیقه و ذوق ایرانی است. هر سین در سفره هفت سین نماد مفهومی است که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد. در ادامه معنا و مفهوم هر یک از سین های سفره هفت سین را برای شما شرح دادیم.

هر سین در سفره هفت سین نماد چیست ؟

پهن کردن سفره هفت سین یکی از رسم و رسومات زیبا و محبوب میان ایرانیان است. سفره هفت سین یکی از جلوه های زیبای نوروزی است که بیانگر سلیقه و ذوق ایرانی است . سفره ای که قداست دارد و به زیبا ترین وجه آراسته می شود .

رسم و باوری کهن وجود دارد که همه‌ی اعضای خانواده در موقع تحویل سال نو، در خانه‌ی خود در کنار سفره‌ی هفت‌سین گرد هم جمع می‌شوند. این سفره در بیشتر خانه‌ها تا روز سیزده فروردین گسترده است.

در سفره‌ی سفید رنگ هفت‌سین که نماد گستردگی جهان، پاکی و سفید بختی است و معمولا آن را روی فرش پهن می‌کنند، هفت سینی گذاشته و در هر یک اقلامی قرار می‌دهند که با حرف (سین) شروع شده و هر یک نماد مفهومی است که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد.

عدد 7 عدد نامیرایی، جاودانگی و کمال است و برای ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین ایرانیان در اقوام مختلف و گاه بر حسب موجودی اقلام در منزل، سین‌های دیگری نیز در سفره استفاده می‌کنند که می‌توان به سماق که نشان برکت آشپزخانه و پخت و پز است یا سپند (اسفند) که نمادی برای پیشگیری از چشم زخم است اشاره نمود.

هر یک از اجزای سفره هفت سین، نماد و سمبل خاصی هستند. که ما در 8 مقاله جداگانه درباره نماد و مفهوم تک تک اجزای سفره توضیح دادیم که در ادامه تمامی این موارد را در یک مقاله گردآوری کردیم برای خواندن جزییات بیشتر در باره هر یک از این سین ها فقط کافیست بروی ادامه مطلب کلیک کنید.

separator line

سنجد در سفره هفت سین نشانه چیست ؟

سنجد در سفره هفت سین نشانه چیست ؟
سنجد در سفره هفت سین نشانه چیست ؟

سنجد گونه‌ای از سردهٔ سنجد و بومی آسیای غربی و مرکزی، افغانستان، از جنوب روسیه و قزاقستان تا ترکیه و ایران است. در حال حاضر به‌طور گسترده‌ای در آمریکای شمالی نیز به عنوان گونه معرفی شده تثبیت شده‌ است. سنجد یکی از مواد هفت‌گانه سفره هفت‌سین ایرانی‌هاست.

خوب است که بدانیم این سین هفت سین دارای خواص بسیاری می باشد. از جمله خواص سنجد می توان به این موارد اشاره کرد: "سنجد" برای ترمیم شکستگی، ترک استخوان و پوکی استخوان بی‌نظیر است؛ پودر هسته سنجد، غضروف‌ساز بوده و برای ترمیم مفاصل و کمردرد می‌توان آنرا با شیر میل کرد.

سنجد سین اول، نماد فرزانگی و زایش، در روایات می خوانیم نخستین خلقت خداوند عقل بوده است. از طرفی در طب قدیم و جدید سنجد به عنوان تقویت عقل و حافظه شناخته شده است.

پس سنجد به عنوان نماد خرد و فرزانگی و سنجیده عمل کردن قبل از همه سین ها توسط دختران نابالغ که نماد زایش و باروری هستند بر سفره هفت سین می نشیند و.....

ادامه مطلب

separator line

سیب در سفره هفت سین نماد چیست ؟

سیب در سفره هفت سین نماد چیست ؟
سیب در سفره هفت سین نماد چیست ؟

سیب سین دوم سفره هفت سین است که ، سیب در سفره هفت سین نماد سلامتی و زیبایی، عشق است و سیبی که سر سفره هفت سین می گذارند، نشان از دوری از گزند و آسیب دارد.

رسم است که سیب سفره هفت سین را مادر یا پدربزرگ خانواده سر سفره بگذارند؛ به این دلیل که همیشه بزرگترهای یک خانواده نگران سلامتی اعضای خانواده شان هستند.

شاید به آن خاطر که همه ما بارها شاهد دلواپسی و نگرانی مادر خانواده برای حفظ سلامتی اعضای خانه بوده‌ایم

هر کدام از اقلام سفره هفت سین به خاطر خواص و معنی خاص خودشان توسط گذشتگان ما انتخاب شده است که یک تاریخچه و فلسفه جدا دارد.

سیب میوه‌ی سلامتی است و مشهور به میوه‌ی بهشتی است، در احادیث ما آمده است "خوردن سیب شما را از پزشک بی‌نیاز می‌کند". این موضوع در ادبیات جهانی هم جایگاه مناسبی دارد.

به همین دلیل است که سیب نیز جزو یکی از اقلام هفت سین است و ......

ادامه مطلب

separator line

نماد سبزه در سفره هفت سین چه مفهومی دارد ؟

نماد سبزه در سفره هفت سین چه مفهومی دارد ؟
نماد سبزه در سفره هفت سین چه مفهومی دارد ؟

سَبزه گیاهی است که در آن برخی از حبوبات را رویانده‌اند و از نشانه‌های نوروز و اجزای سفره هفت‌سین است. سبزه از جوانه گندم، جو و عدس رویانده می‌شود.

ایرانیان معتقدند که وجود سبزه در سفره هفت‌سین، شادابی و خرمی را در طول سال به همراه دارد.

مرسوم است که سبزه را تا روز سیزدهم نوروز که سیزده‌ به‌ در خوانده می‌شود نگاه داشته و همراه با آن بدی‌ها و کدورت‌ها را دور بریزند.

همچنین برخی معتقدند که گره زدن سبزه در روز سیزده‌ به‌ در سبب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود

سبزه سومین سین هفت سین می‌باشد و اکثر مردم سبزه را نماد شادابى و سرسبزی و نشانگر زندگى بشر و پیوند انسان با طبیعت می‌دانند و .....

ادامه مطلب

separator line

سمنو در سفره هفت سین نماد چیست ؟

 سمنو در سفره هفت سین نماد چیست ؟
سمنو در سفره هفت سین نماد چیست ؟

سمنو سین چهارم سفره هفت سین است و سمبل قدرت است. سمنو مظهر صبر و مقاومت و عضو عدالت و قدرت است. بشر همواره در آرزوی توانمندی بوده است.

سمنو غذایی مقوی است که از آرد و گندم تهیه می شود، به آن غذای مرد آفرین می گویند و سرشار از ویتامین E و مواد مغذی است و سمنو به عنوان نماینده ای از جهان قدرت بر سفره هفت سین می رود.

سمنو را از آن جهت که قدرت توان افزایی در تن آدمی دارد نماد “قدرت” دانسته اند از طرف دیگر چون طبخ آن دشوار است و برای تهیه ی آن باید از کمک دوستان و همسایگان استفاده نمود، از این دریچه سمنو نماد توجه به دیگران و همکاری و همبستگی تلقی شده است.

در گذشته های دور دو غذای شیرین برای پیشکش تهیه می کردند یکی غذای شل (سمنو) و دیگری غذای سفت (حلوا) امروز هم که سوهان همان سمنوی سفت شده است برای سوغاتی استفاده می‌شود و ......

ادامه مطلب

separator line

سیر در سفره هفت سین نماد چیست ؟

اولین سین سفره هفت سین سیر است. سیر به نشانه رعایت حدود و مرزهاست. به سفره هفت سین راه یافته تا پای را از گلیم خویش بیرون ننهیم. سیر نماد مناعت طبع است یعنی انسان باید همواره با قناعت بر جهان بنگرد.

نسان قانع از نفس کریحش برتر از انسان قانع به دارندگی ثروت است پس سیر که نشانه قناعت و یادآور امتناع از تجاوز است را بر سر سفره می نهیم تا انسانی عاقل، سالم، شاداب، قوی و قانع باشیم. سیر چشمی و چشم سیری از بزرگ ترین صفات انسان برتر است.

سیر نشانه قناعت و یادآوری سیر چشمی است. اما درآئین زرتشتی سیر و سرکه در سفره هفت سین نماد گندزدایی و دوری از آلودگی است و .....

ادامه مطلب

separator line

نماد سرکه در سفره هفت سین به چه معناست ؟

نماد سرکه در سفره هفت سین به چه معناست ؟
نماد سرکه در سفره هفت سین به چه معناست ؟

سرکه نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است. واقف بر این نکته هستیم که زندگی پیوسته توام با رنج و مشقت و زحمت است و هیچ انسان متعهد و با مسئولیتی نیست که بدون دغدغه بتواند به زندگی ادامه دهد.

خداوند، زمین و آسمان و انسان را آسوده و بی غم نیافرید و در هر مشقتی که می رسد ، حکمتی نهفته است و سرکه گویای تسلیم در برابر حکمت خداوند بزرگ و حکیم است و .......

ادامه مطلب

separator line

سماق در سفره هفت سین نشانه چیست ؟

معنی هر سین در سفره هفت سین چیست ؟

در هفت سین مدرن به جای سماق از سکه استفاده می کنند. سکه جزو هفت‌سین محسوب نمی‌شود اما بشر بعد از ضرب سکه آن را روی سفره برد تا نمادی برای افزایش دارایی باشد..

سماق ماد چاشنی و محرک شادی در زندگی به شمار می رود. اما به غیر از سماق در سفره هفت سین، خوان نوروزی اجزای دیگری هم داشته است، در این میان تخم مرغ نماد زایش و آفرینش است و نشانه ای از نطفه و نژاد.

همانطور که گفتیم سماق سمبل صبر و بردباری است و مظهر طلوع و آغاز دوباره می‌باشد. یکی از دلایلی که سماق را بر سر سفره هفت سین استفاده می‌کنند خواص و کاربرد آن است و ......

ادامه مطلب


بیشتر بخوانید ::

برای عید نوروز چرا ما سفره هفت سین می چینیم ؟

تاریخچه عید نوروز چیست؟جشن باستانی نوروز چطور به وجود آمد؟

جدیدترین کلیپ تبریک عید نوروز ۱۳۹۸

کلیپ های تبریک عید نوروز ۹۸ با کیفیت HD

مجموعه کلیپ های تبریک سال نو برای نوروز ۹۸



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (37 رای)  

    ۲ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    اوزرا | ۲ سال پیش
    نعمت لرین یتدی سی.یا نعمت لرین یتدی سین..که این عبارت تورکی بجای هفت تا از نعمت های خدا به هفت سین ترجمه شده است.و نوروز بایرامی یک جشن تورکی است
    1
    2
    پریسا | ۳ سال پیش
    واقعا عالی و مفید است ممنون
    1
    5
    
    hits