دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سمنو در سفره هفت سین نماد چیست ؟
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
هر یک از سین های سفره هفت سین نماد و معنای مربوط به خود را دارند. در ادامه با دلگرم همراه باشید تا بفهمیم سمنو در سفره هفتسین نماد چیست و دلیل گذاشتن سمنو بر سر سفره هفت سین چیست ؟

سمنو در هفت سین به چه معناست ؟

سمنو غذایی مقوی است که از آرد و گندم تهیه می شود، به آن غذای مرد آفرین می گویند و سرشارازویتامین E و مواد مغذی است و سمنو به عنوان نماینده ای از جهان قدرت بر سفره هفت سین می رود.

سَمَنو یا سمنک ،یک ماده غذایی چسبنده و شیرینی است که از جوانه گندم و آرد گندم درست می‌شود. سمنو را معمولاً کمی پیش از نوروز درست می‌کنند و یکی از اجزای سفره هفت سین ایرانیان به‌شمار می‌آید

همچنین سمنو عضو جدا نشدنی سفره‌های هفت‌سین است. از آن سین‌هایی که در لحظات آخر باقیمانده تا سال نو به هر راهی شده خودمان را به فروشنده‌های آن می‌رسانیم تا خانه‌مان خالی از سمنوی شب عید نباشد.

سمنو در هفت سین نماد چیست ؟

سمنو سین چهارم سفره هفت سین است و سمبل قدرت است. سمنو مظهر صبر و مقاومت و عضو عدالت و قدرت است. بشر همواره در آرزوی توانمندی بوده است.

سمنو غذایی مقوی است که از آرد و گندم تهیه می شود، به آن غذای مرد آفرین می گویند و سرشار از ویتامین E و مواد مغذی است و سمنو به عنوان نماینده ای از جهان قدرت بر سفره هفت سین می رود.

سمنو را از آن جهت که قدرت توان افزایی در تن آدمی دارد نماد “قدرت” دانسته اند از طرف دیگر چون طبخ آن دشوار است و برای تهیه ی آن باید از کمک دوستان و همسایگان استفاده نمود، از این دریچه سمنو نماد توجه به دیگران و همکاری و همبستگی تلقی شده است.

در گذشته های دور دو غذای شیرین برای پیشکش تهیه می کردند یکی غذای شل (سمنو) و دیگری غذای سفت (حلوا) امروز هم که سوهان همان سمنوی سفت شده است برای سوغاتی استفاده می‌شود.

سمنو در سفره هفت سین یادآور آن است که آدمی در کشاکش زندگی خود و مبارزه با طبیعت باید نیرومندی و قدرت خویش را حفظ کند و درازنای زندگی توان لازم برای مقابله با دشواری ها را به دست آورد.

برای مقابله بر قهر طبیعت و مقابله با سختی ها،قدرت الزام آور ترین مولفه ای است که می تواند ما را در برابر ناملایمات نگهداری کند.

قدرت تعبیر به قدرت در پشت میز و یا زور بازو نیست ،قدرتی که در صبر و شکیبایی و دیگر خواهی نهفته است قدرت با شرافتی است.

سمنو نماد چیست ؟

اعتقاد زرتشتیان به سمنو :

تاریخچه هفت سین در ایران به زمان میترائیسم در ایران باز می‌گردد تمام آفریده‌های خداوند، اهورامزدا، چه معنوی و چه مادی دارای یک فروهر هستند؛ یکی از نیروهای باطنی که پس از مرگ به عالم بالا رفته و پایدار می‌ماند.

به همین دلیل است که سمنو را مظهر صبر، مقاومت، عدالت و قدرت در سفره‌ی هفت سین است؛ سمنو نماینده‌ی جهان قدرت و جوهر حیات در سفره‌ی هفت سین است .

دلیل گذاشتن سمنو بر سر سفره هفت سین چیست ؟

سمنو از آن دسته دسرهای مقوی است که هرچند هم به خوردن آن علاقمند باشیم، شاید تنها سالی یک بار به سراغش برویم. تعجب نکنید چون اگر قرار باشد در فهرست غذاها گنجانده شود، جایش درست در بخش دسرهاست. در ادامه با ما همراه باشید تا دلیل حضور آن در سفره هفت سین را بدانید.

چون پخت سمنو سخت است و معمولاً در مکان‌های محدودی به صورت تازه به فروش می‌رسد، بنابراین افراد در طول سال کمتر از آن استفاده می‌کنند. با این حال پخت سمنو تنها مختص به شب عید نیست و مردم به بهانه‌های مختلف و یا حتی برای نذر، در طول سال نیز دیگ پخت سمنو را به پا می‌کنند.

سمنو در تمام دنیا به عنوان یکی از اعضای فهرست غذاهای ایرانی شناخته می‌شود اما در بسیاری از کشورهای دیگر به ویژه افغانستان و تاجیکستان نیز طبخ می‌شود و در پارسی تاجیکی به سمنک مشهور است.

هر کدام از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی هفت‌سین از گذشته‌های دور تا کنون دلیل خاص خود را برای بودن در این سفره داشته‌اند. برای سمنو باور عموم مردم در قدیم این بوده است که گندم آن را فروهرها، به جوانه می رسانند و به همین دلیل خوردن آن، قدرت و برتری به ذهن و جسم انسان می‌دهد.

دلیل گذاشتن سمنو بر سر سفره هفت سین چیست ؟

مراسم سمنو پزان

معمولاً پختن سمنو در کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان بیشتر از دیگر نقاط انجام می‌شود. در افغانستان و تاجیکستان، سروده‌هایی در هنگام پختن آن از سوی زنان اجرا می‌شود.

"سمنو در جوش و ما کفچه زنیم، دیگران در خواب و ما دفچه زنیم"، نمونه‌ای از این سروده‌ها است. در دوران جدید، سمنوپزی با گردهمایی اعضای خانواده و فامیل همراه است.

سمنو در سفره هفت‌سین یکی از اقلام اصلی به‌شمار می‌رود.

سمنو

خواص سمنو چیست ؟

سمنو یک ماده ی غذایی است که از جوانه گندم تهیه می شود و برای پیشگیری از سرطان و کاهش فشار خون بسیار مناسب می باشد.

سمنو از جوانه گندم تهیه می‌شود و تغییراتی در زمان جوانه زدن گندم به وجود می‌آید که سرشار از املاح و ویتامین‌های مختلف است.

سمنو ماده غذایی است که از جوانه گندم تهیه شده و هیچ شیرین کننده مصنوعی به آن اضافه نمی‌شود و برای سلامت و رشد بدن به خصوص کودکان بسیار مفید است.

سمنو مغذی و انرژى زا است و بویژه براى ورزشکاران پرورش اندام بسیار مفید است.

سمنو داروى طول عمر و آرامش اعصاب است. سمنو شیرافزا است از این رو هم براى مادران شیرده و هم به علت مقوى بودن براى زنان باردار بسیار مفید است.

سمنو به دلیل دارا بودن کلسیم و پتاسیم٬ مصرف متعادل آن به افراد سالمند و کسانی که دچار پوکی استخوان هستند، توصیه می‌شود. فسفر آن قابل توجه بوده و برای رشد مغزی کودکان و زنان شیرده مفید است.

آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه b «ب» آن عاملی برای خون‌سازی و تنظیم هورمونها بوده و می‌تواند در رفع خستگی و آرامش اعصاب تأثیرگذار باشد.

اگر در سمنو از بادام شیرین استفاده شود هنگام طبخ، ریزمغذی‌هایش جذب سمنو شده و باعث مقوی‌تر شدن این غذا می‌شود. در داخل این غذاى بهشت که تزئین بخش سفره هفت سین است، بادام هاى شیرین (سنگى) مى ریزند که نماد و مایه برکت است.

این بادام ها را پس از پختن از سمنو خارج مى کنند، تعدادى از آنها را به عنوان برکت کیف پول در داخل کیف پول قرار مى دهند تا باعث فراوانى پول و ثروت گردد.

بادام، حاوى ویتامین E و۱ B و مقدار فراوانى از فسفر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، گوگرد، سدیم، آهن، قند، مواد ازته و چربى است که به هنگام طبخ سمنو، جذب آن شده و باعث مقوى شدن بیشتر این غذا مى‌گردد.

مصرف سمنو باعث تقویت عمومى بدن به ویژه استخوان ها مى گردد و غذاى بسیار مفیدى براى زنان به ویژه زنان باردار، بچه شیرده و یائسه محسوب مى شود.

برای اطلاع بیشتر از خواص سمنو به لینک زیر مراجعه کنید :

خواص بی نظیر سمنو


بیشتر بخوانید ::

معرفی نمادهای سفره هفت سین نوروزی

سنجد در سفره هفت سین نشانه چیست ؟

فلسفه ماهی قرمز در سفره هفت‌سین چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (6 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits