دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تاثیر خطرناک تلفن همراه هوشمند در قابلیت درک شناختی

تلفن همراه هوشمند قابلیت درک شناختی را کاهش می‌دهد

تاثیر خطرناک تلفن همراه هوشمند در قابلیت درک شناختی
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بسیاری از ما از امکانات شگفت‌انگیزی که در گوشی‌های هوشمند برای ارتباطات، اطلاعات و سرگرمی ارائه‌شده لذت می‌بریم؛ اما آیا ما از آسیب‌هایی که در درک شناختی که در اثر استفاده از تلفن‌های هوشمند ایجاد می‌شود آگاه هستیم؟

مطالعه بر روی گوشی‌های هوشمند و قدرت مغز

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داشتن گوشی هوشمند در نزدیکی می‌تواند قدرت مغز را کاهش دهد.محققان دانشگاه تگزاس به بررسی تأثیر داشتن گوشی هوشمند در نزدیکی فرد بر تمرکز افراد مختلف پرداختند.این گروه توسط آدرین وارد، استادیار مدرسه کسب‌وکار در دانشگاه تگزاس سرپرستی شد و یافته‌ها در مجله انجمن تحقیقات مصرف‌کننده منتشر شد.پروفسور وارد و همکاران می‌خواستند فرضیه «تخلیه مغز» را در رابطه با گوشی‌های هوشمند تست کنند.

آن‌ها می‌خواستند ببینند آیا صرفاً در حضور دستگاه، حتی بدون استفاده از آن، توانایی مشتریان برای انجام وظایف شناختی کمتر می‌شود یا نه؟پروفسور وارد و همکارانش تقریباً 800 صاحب تلفن هوشمند را موردبررسی قراردادند. آن‌ها از کاربران خواسته بودند تا در دو آزمایش که برای ارزیابی توانایی آن‌ها برای انجام وظایف شناختی بود شرکت کنند، درحالی‌که گوشی‌های هوشمندشان را به همراه داشتند.

تلفن همراه هوشمند قابلیت درک شناختی را کاهش می‌دهد

دریکی از آزمایش‌ها، تمام شرکت‌کنندگان مجبور بودند تلفن‌های هوشمند خود را در سکوت قرار دهند. سپس آن‌ها به‌صورت تصادفی به یکی از سناریوهای زیر تقسیم شدند:

  • وضعیت بالا: میز وضعیت که در آن باید تلفن‌های خود را در دسترس قرار دهند
  • وضعیت رسانه‌ای: جیب / کیف شرایط که در طی آن تلفن‌های خود را در این نزدیکی اما خارج از دید
  • وضعیت کم: در آن دستگاه در یک اتاق جداگانه بود.

در هر یک از این شرایط، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا مجموعه‌ای از آزمایش‌های کامپیوتری را که توانایی آن‌ها برای تمرکز را تست می‌کرد، انجام دهند.

نمره بالا در آزمون‌ها نیاز به تمرکز کامل داشت. این تست‌ها برای ارزیابی ظرفیت شناختی شرکت‌کنندگان در دو بعد طراحی شدند: «ظرفیت حافظه کاری موجود (WMC) و هوش سیال عملکردی (Gf)».

WMC به منابع توجه شخصی و نیز توانایی خود برای استفاده از این منابع برای ذخیره و پردازش اطلاعات جدید اشاره دارد. Gf توصیف توانایی فرد برای فکر کردن و حل مشکلات جدید است.

همچنین بخوانید:

آیفون6 رکورد تاریخی پیش‌فروش تمام گوشی‌های هوشمند را شکست!

۶ نکته برای گوشی‌های هوشمند مورد استفاده کودکان

میزان استفاده از گوشی‌های هوشمند در ایران

حضور دستگاه‌ها قدرت مغز را کاهش می‌دهد

به‌طورکلی، آزمایش نشان داد که وجود تنها یک گوشی هوشمند می‌تواند بر روی ظرفیت شناختی در هر دو سطح تأثیر بگذارد.

شرکت‌کنندگانی که گوشی‌های خود را در یک اتاق جداگانه قراردادند بسیار بهتر از کسانی بودند که دستگاه‌های خود را روی میز گذاشتند و این‌ها نیز کمی بهتر از کسانی بودندکه گوشی‌های خود را در جیب یا کیف قراردادند.

محققان می‌نویسند: حتی زمانی که فردی از وسوسه چک کردن گوشی همراه خود اجتناب دارد بازهم ظرفیت توانایی ادراکی در آن کاهش می‌یابد.

ما یک‌روند خطی را می‌بینیم که نشان می‌دهد که با افزایش گوشی‌های هوشمند، ظرفیت شناختی موجود در شرکت‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.ذهن آگاه شما دیگر در مورد قابلیت‌های گوشی‌های هوشمند فکر نمی‌کند، اما فرایند عدم نیاز به خودتان برای فکر کردن در مورد چیزی باعث می‌شود از برخی منابع شناختی محدود خود استفاده نکنید. این‌یک تخلیه مغز است.

تلفن همراه هوشمند قابلیت درک شناختی را کاهش می‌دهد

کاربران وابسته بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند

آزمایش دوم تست ها را تکرار کرد اما این بررسی شامل افرادی شد که وابستگی گوشی‌های هوشمند را نیز گزارش کرده بودند. مشخص شد که مردم چقدر برای انجام کارهای روزانه بر روی تلفنشان تکیه کرده‌اند و اینکه تا چه حد نداشتن گوشی همراهشان را احساس می‌کنند.پروفسور وارد و گروه برای ارزیابی وابستگی شرکت‌کنندگان به گوشی هوشمند درخواست کردند تا به یک پرسشنامه 13 گانه پاسخ دهند که عبارت‌اند از: من در یک روز معمولی بدون تلفن همراه چه مشکلی دارم یا استفاده از تلفن همراه من را خوشحال می‌کند و...این آزمایش نشان داد که افرادی که بیشترین وابستگی به گوشی‌های هوشمند خود را داشتند بیشتر تحت تأثیر پدیده تخلیه مغز قرار گرفتند. برای این افراد، هزینه‌های شناختی بالاتر است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits