دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
باید و نبایدهایی در مورد نحوه حمام دادن مرغ مینا
12
زمان مطالعه: 12 دقیقه
چطور مرغ مینا را حمام دهیم؟ آیا میتوان مرغ مینا را با شامپو شست؟ بهترین زمان حمام دادن مرغ مینا چه زمانی است؟ چه نکاتی در مورد نحوه حمام دادن مرغ مینا باید رعایت کنیم؟ این مقاله را با دقت بخوانید تا به تمامی سوالات که در این زمین برایتان پیش می آید...

حمام دادن میناها

حمام دادن روزانه موجب درخشان و شاداب ماندن پرهای آنها می شود. بنابراین به محض آن که مینای جوان در خانه شما آرامش گرفت و خودش را عضوی از خانواده شما پنداشت بایست برنامه ای برای حمام دادن آن ترتیب دهید.

بهترین وقت حمام دادن مرغ مینا صبح و بدترین وقت عصر است زیرا ممکن است قبل از خواب رفتن هنوز کاملا خشک نشده باشد و خیس یا مرطوب بودن پرها در هنگام عصر موجب سرما خوردن و بیمار شدن آن شود.

بنابراین سعی کنید حمام گرفتن میناها در صبح را برای آنها یک عادت کنید. شاید بهترین وقت برای حمام دادن میناها یک ساعت قبل از تمیر کردن قفس باشد. در این هنگام وقتی مینا بدنش را تکان می دهد و آب موجود در لابه لای پرهایش به اطراف و کف قفس می پاشد در هنگام نظافت قابل تمیز کردن است.

وقتی مینا را یک ساعت قبل از نظافت قفس حمام می دهید.این امکان فراهم میشود که آب پراکنده شده به دیوارها و کف قفس در هنگام نظافت خشک گردد و از ماندن آب در سینی کف قفس و زنگ زدن آن جلوگیری شود.

عموم پرندگان با عمل پر آرایی (خراشیدن روغن خشک‌شده‌ای که روز قبل به پوست و پرها مالیده + روغن‌کاری پوست و پرها در روز بعد)، درواقع مؤثرترین حمام را به‌طور روزانه به خودشان می‌دهند و لذا هیچ پرنده‌ای ابداً نیاز ندارد که ما حمامش بدهیم مگر آنکه ماده یا مایعی به بدنش ریخته شده باشد و موجب کثیفی آشکار آن شده باشد.

علت داشتن روغ روی پرهای پرنده:: یکی از اهداف پرندگان برای عمل روغن‌مالی پوست و پرهای خود، ضد آب‌کردن پوست و پرهاست. به‌عبارت‌دیگر، پرندگان با عمل روغن‌مالی، پوست و پرهای خودشان را ضد آب می‌کنند تا در شرایط هوای بارانی، آب باران به لای پرهای آن‌ها نفوذ نکند و به پوست نرسد.
حال وقتی در عمل حمام دادن پرنده با دوش آب نیمه گرم، ما چنان زیاده‌روی کنیم که لابه‌لای پرها و نیز پوست بدن پرنده خیس شود، در حقیقت یک عمل ضد طبیعت پرنده را انجام داده‌ایم و لذا خیس کردن لابه‌لای پرها و پوست بدن، نه‌تنها هیچ خاصیتی برای پرنده ندارد، بلکه قطعاً ضرر هم دارد و موجب تنشی ناراحت‌کننده برای پرنده می‌شود.

نکات مربوط به حمام کردن مرغ مینا

در هنگام حمام کردن مینا باید موارد زیر را رعایت کرد:

  1. از آب کاملاً گرم و یا کاملاً سرد استفاده نکنید
  2. در صورتی که پرنده در اتاق کولردار قرار دارد از حمام کردن آن جلوگیری نمایید. بدیهی است که حمام کردن در چنین شرایطی باعث سرماخوردگی پرنده خواهد شد.
  3. از سشوار برای خشک کردن پر و بال پرنده خودداری کنید زیرا که به رشد طبیعی پرها آسیب جدی وارد می کند
  4. در صورت بیماری و یا ضعف عمومی پرنده از حمام کردن آن جداً خودداری کنید.
  5. برای حمام کردن پرنده به هیچ وجه از صابون استفاده نکنید زیرا که پرنده به صابون نیاز ندارد.
  6. هیچ وقت پرنده خود را به حمام کردن مجبور نکنید.
  7. در هنگام آب پاشیدن بر روی پرنده از پاشیدن آب بر روی میله های قفس خودداری کنید تا میله های قفس زنگ نزند و یا این که این کار را در معرض اشعه آفتاب انجام دهید تا میله ها خشک شود.
  8. پس از حمام کردن کف قفس را خیس رها نکنید و سعی کنید که روزنامه های کف قفس را تعویض نمایید
  9. ظرف مخصوص حمام کردن را برای مدت طولانی در قفس رها نکنید زیرا که پرنده ممکن است که مدفوع خود را در آن بریزد و سپس از آب بخورد، به همین علت باید پس از حمام کردن، ظرف آن را از قفس خارج نمایید.

مرغ مینا را با شامپو نشوید!!

اصولاً بسیاری از مردم وقتی صحبت از حمام دادن پرنده می‌شود، چنین خیال می‌کنند که حمام دادن پرنده به این دلیل باید صورت گیرد که با آن چرک بدن پرنده زدوده شود و پرنده تمیز بماند.

مردم در داشتن این تصور، قیاس به نفس می‌کنند؛ یعنی چون بدن خودشان نیاز به چرک زدایی از طریق کیسه کشیدن یا لیف صابون زدن دارد، خیال می‌کنند که پرنده نیز باید حمام داده شود تا چرکهای بدنش پاک شود و با داشتن این تصور، خیال می‌کنند که اگر از شامپو هم استفاده کنند،کار حمام دادن را بهتر انجام دهند.

این در حالی است که بدن پرنده به‌هیچ‌وجه نیاز به چرک زدایی توسط ما ندارد.

دوش آب نیمه گرم زیاد و به‌خصوص شامپو، سبب می‌شود که روغن مالیده شده به پوست و پرهایی که به‌زحمت روغن‌کاری یا روغن‌مالی شده‌اند، شستشو شود و چون پرنده عمل روغن‌مالی (پر آرایی) تمام پرها و پوست خودش را فقط یک‌بار در روز انجام می‌دهد،

شستشوی زیاد و به‌خصوص استفاده از شامپو سبب می‌شود که روغن سطح پوست و پرها، به‌طور غیرطبیعی از بدن جدا شود و در مابقی روز، سطح پوست و پرها بی‌روغن بمانند و چون روغن‌مالی بودن پوست و پرها یک امر طبیعی و موردنیاز پرنده است،

طبعاً پاک کردن چنان روغن یک حالت خشکی غیرطبیعی به پوست و پرها می‌دهد و این حالت برای پرنده یک استرس محسوب می‌شود و چه‌بسا که این استرس به‌قدری روی پرنده اثر منفی و تنش‌زا بگذارد که موجب پرکن شدن آن شود.

بیشتر بخوانید::

بهترین نحوه نگهداری و بزرگ کردن جوجه مرغ مینا

تشخیص سن و نر یا ماده بودن مرغ مینا

اصول صحیح نگهداری از مرغ مینا

علت، پیشگیری و درمان پای مرغ مینا | علت نوک زدن شدید مینا به پایش

ویژگی پرندگان (روغن زدن پرنده به خود)

در حقیقت، عموم پرندگان، در انتهای دنبالچه خودشان، یک غده چربی‌دارند. آن‌ها در طول روز چندین ساعت را به پر آرایی می‌گذرانند. پرندگان در حین پر آرایی، از غده چربی موجود در انتهای دنبالچه خودشان، با منقارشان روغن می‌گیرند و درنهایت حوصله، این روغن را به تمام سطح پوست خودشان می‌مالند. همچنین با همین روش، تمام پرهای خودشان را روغن‌مالی، درخشان و ضد آب می‌کنند.

روغن خشک شده چگونه زدوده میشود؟

روغن مالیده شده به تمام سطح پوست و پرها تا روز بعد، توسط حرارت طبیعی بدن و دمای محیط خشک می‌شود. در روز بعد، با شروع پر آرایی، پرنده ابتدا با منقار خودش روغن خشک‌ شده سطح پوست خود را می‌خراشند و روغن خشک‌ شده به‌صورت ذرات بسیار ریز و بسیار سبک که مردم به آن گردوغبار بدن پرنده می‌گویند درمی‌آید و پس از مقداری خراشیدن پرنده یک تکان شدید به بدن خودش می‌دهد و این ذرات به‌صورت گرد و غبار از بدنش جدا می‌شود و چون بسیار سبک است تا مدتی در هوا معلق می‌مانند.

واقعیت این است که هرگونه چرک سطح پوست پرنده به روغن مالیده شده به آن می‌چسبد و وقتی پرنده ذرات روغن خشک‌شده را از بدنش می‌تکاند، هم روغن و هم چرک بدن پرنده به‌صورت ذرات ریز از بدن پرنده جدا می‌شود

اما گرد و غبار محیطی که روی پرها می‌نشیند، آن‌هم با روغن‌ مالی پرها و سپس خشک شدن روغن و تکان بدن پرنده، جدا می‌شود؛ و حالا پس از خراشیدن روغن‌های خشک‌شده و تکاندن بدن و جدا شدن گرد و غبار از بدن پرنده (روغن خشک‌شده + چرک بدن پرنده +گردوغبار محیط)، پرنده بار دیگر آماده روغن‌کاری بدن و پرهایش می‌شود و بدون استثناء، هرروز این عمل را انجام می‌دهد.

ظرف مناسب برای حمام دادن قناری

برای حمام دادن مینا باید از یک ظرف آب در اندازه ای مناسب با قفس استفاده کنید که حداکثر عمل آب در آن 5 سانتی متر باشد.

احتیاطات ضروری در حمام دادن پرنده

حمام گرفتن مینا به دو صورت ممکن می شود :

روش اول: یکی این که یک ظرف اب برای آبتنی آن در داخل قفس بگذاریم تا مینا به میل خودش هر وقت که نیاز داشت آبتنی کند.در این روش مسلما میناها همانند دیگر پرندگان این قابلیت ذاتی را دارند که در مواقعی آبتنی کنند که بدون نیاز به خشک کردن پرهایشات توسط صاحبشان خودشان را خشک کنند و سرما نخوردند.بی شک میناها زمانی اقدام به آبتنی می کنند که درجه حرارت محیط زندگی اشان به اندازه کافی بالا باشد که پس از خیس شدن سرما نخورند.

روش دوم:: صاحب مینا اقدام به حمام دادن آن می کند و همان طور که از توصیه دیگران در متن فوق بر می آید می بنید که توصیه شدن است که میناها را حتما هر روز حمام بدهید ، اما هیج توصیه نشده است که در شرایطی که ممکن است مینا سرما بخورد حمام نگرفتن مینا مفید تر از حمام گرفتن آن است.بنابراین من توصیه اکید دارم که شما در اوقاتی مینا را حمام دهید که مطمن هستید دمای محیط به اندازه کافی گرم هست که مینا سرما نخورد.

نکات مهم
  1. اگر چه طبیعت میناها با طوطی ها از نظر نیاز به آبتنی و مقاوت آنها در مقابل سرما و سرماخوردگی متفاوت است اما در من در مورد کاسکو به این نتیجه رسیده ام که حتی در تابستان اگر کاسکو را بادوش آب حمام می دهید با مراقب باشید که آن را سرما ندهیم.
  2. برای این کار باید یا هوا کاملا گرم و مناسب حمام دادن باشد که ما بتوانیم پس از حمام دادن پرنده مطمن باشیم که اگر آن را خوب و به موقع خشک نکنیم پرنده سرما نمی خورد.
  3. اما اگر از خشک شدن خود به خود و سالم پرنده اطمینان نداریم ، باید وقتی آن را حمام دهیم که متعاقب حمام دادن بتوانیم آن را سریع خشک کنیم.
  4. اما چون بسیاری از مردم ممکن است چنین وقتی را نداشته باشند یا پرنده چنان وحشی باشد که اجازه خشک کردنش را به شما ندهد بهترین و مطمن ترین روش حمام دادن کاسکوها را من اسپری آب روی پرهای آنها می دانم.
  5. این روش درست مشابه ریزش باران ریز در طبیعت روی بدن آنهاست و چوب آب اسپری به داخل پرها نفوذ نمی کند و پوست خیس نمیشود و آب اسپری شده سریعا توسط پرنده نکانده و خشک میشود امکان سرما خوردن پرنده با این روش وجود ندارد.
  6. برخی افراد مبتدی و طبعاً بسیار پرانرژی در خصوص رسیدگی به پرندگان، می‌گویند: ما دوست داریم پرنده را دوش دهیم، چون احساس می‌کنیم خیلی از دوش لذت می‌برد.
    آن‌ها همچنین می‌گویند، برای خشک‌کردن پرنده پس از دوش دادن، هرقدر وقت لازم باشد، مشتاقانه صرف خواهند کرد. بله! آن‌ها چنین می‌گویند و در اوایل که ذوق و شوقشان بسیار زیاد است،
    بسیار عالی به پرنده رسیدگی می‌کنند، اما به تدریج که نگهداری پرنده برایشان عادی می‌شود، در انجام برخی از رسیدگی‌ها؛ من‌جمله خشک‌کردن پرنده خیس پس از حمام دادن در مواقع سرد، سهل‌انگار و تنبل می‌شوند
    به‌ این‌ ترتیب ممکن است متعاقب یکی از نوبت‌های دوش دادن پرنده، آن را خوب خشک نکنند و سرمایش دهند و بیمارش کنند و موجبات مرگ آن را فراهم کنند.
  7. درهرصورت، حتی اگر از روش حمام دادن مرغ مینا توسط خودتان اطمینان دارید، در موقع حمام دادن این پرنده نباید چنان آن‌ را خیس کنید که آب داخل پرها، آن‌ را خیس کند و نباید آب به پوست بدن پرنده برسد.
  8. وقتی هروز حمام دادن مرغ مینا صورت گیرد و با این «حمام روغن» بسیار مؤثر، جداً بی‌انصافی است که ما خیال کنیم بدن پرنده چرک است و برای تمیز شدن، نیاز است که ما آن را بشوییم و خنده‌ دارتر از آن، این است که ما خیال کنیم برای شستشوی چرک بدن پرنده، آب کفایت نمی‌کند و بهتر است از شامپو هم کمک بگیریم!
  9. حال توجه کنید که وقتی دوش آب نیمه گرم سبب شستشوی روغن پرها و پوست می‌شود و سبب تنش در پرنده می‌شود، تأثیر استفاده از شامپو چه خواهد بود؟ بنابراین، دوش آب زیاد و به‌خصوص استفاده از شامپو را یکی دیگر از چندین عامل تنش‌زایی است که لااقل در مینا ها ممکن است منجر به پرکن شدن آن‌ها بینجامد.
  10. فراموش نکنید که تمام قفس ها فلزی اند و فلز اصلی تشکیل دهنده کل قفس آهن است و آهن در مجاورت آب و رطوبت زنگ میزند. بنابراین شما باید در هنگام آبتنی یا حمام دادن میناها و نظافت قفس ترتیبی اتخاذ کنید که پس از زنگ زدن سریع قفس جلوگیری شود.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (12 رای)  

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سپیده | ۵ ماه پیش
سلام مینای من حدود۲سال خورده ای داره الان چندروزه اسهال شده وپرهاش ودمش چون میشینه کف قفس کثیف شده غروب مینام روبردم حمام وآب گرم دوش روگرفتم روش وقتی آوردم حدود۱دقیقه اب گرفتم روش وقتی اوردم بیرون کز میکنه کف قفس روی چوبش نمیشینه خواهش میکنم راهنمایی کنید خیلی فوری نگرانشم
0
0
علی | ۲ سال پیش
با سلام من یک مینای شش ماهه دارم پراش کملا در نیومده مثلا هنوز سینش و دمش کامل در نیامده بنظرتون این طبیعیه ؟بعدشم میشه حمومش کرد توی این سن و تربیت و دستیش کرد لطفا لطفا کمکم کنین؟؟
0
2
وانیا | ۳ سال پیش
من‌ نمی‌دونم جوجه میدان رو در چه سنی حمام کنم آیا در سن ۲ ماهگی خوب است یا خیر ممنون میشم جواب بدین و ممنون از اطلاعات خوبتون
و آیا می توانم در ۱ ماهگی هم آن را حمام کنم یا نه ممنون
2
4
پاسخ ها:
ابوالفضل | ۲ سال پیش
داداش من ساعت ۵مینام رو بردم حموم با خودم شستمش خودم و الان چیکار کنم مریض نشه جواب فوری
1
2
سارا | ۳ سال پیش
با سلام
جوجه مینای اردیبهشتی برام آوردن که بوی بسیار بدی می ده و کثیف هستش.می دونم که میناها رو نباید شست اما با این کثیفی و بوی بد چکار کنم؟می تونم بشورمش؟
2
4
پاسخ ها:
ashkan | ۳ سال پیش
سلام،نه اصلا به هیچ‌عنوان نباید بشوریدش،سعی کنید محیطش تمیز باشه،داخل یه کارتن بزاریدش و زیر پاش پارچه نرم باشه،تا پاهاش اسیب نبینه،و هر سه ساعت غذا خمیری دان‌خودشون یه مارک خوب مثلا تاپفسد یا اوشکایا بخر بریز تو اب تا خمیری بشه بهش بده،ابم با قطره چکان بهش بده،تا بعد از ۴۵ روزگیش تا خوب پرهاش که اومد یه ظرف اب کم عمق بزار جلوش بزار تا خودش بزه توش حمام میکنه بعد درارش ۵ دیقه جلو افتاب باشه بعدم بردارش.امیدوارم مفید باشه واست.فقط غذا سپهر دانه یا دان فله ای نخر برا کبد مینا ضرر داره
1
7

hits