دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مرتدي كه سالي 10 ميليون پوند روي دست انگليس خرج گذاشت.

آیات شیطانی

مرتدي كه سالي 10 ميليون پوند روي دست انگليس خرج گذاشت.
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
احمد سلمان رشدي نويسنده كتاب آيات شيطاني شايد يكي از خبر سازترين مولفان قرن بيستم باشد، البته نه با كتاب و يا مقاله اي كه تحسين خوانندگان را بر انگيزد،‌ بلكه با نوشته اي كه خشم يك ميليارد مسلمان را...

احمد سلمان رشدي نويسنده كتاب آيات شيطاني شايد يكي از خبر سازترين مولفان قرن بيستم باشد، البته نه با كتاب و يا مقاله اي كه تحسين خوانندگان را بر انگيزد،‌ بلكه با نوشته اي كه خشم يك ميليارد مسلمان را برانگيخت و چنان نفرتي را عليه خود بر ايجاد كرد كه حتي هم اكنون نيز بدون محافظ نمي تواند در خيابان قدم بزند.

حالا پس از گذشت نزديك به 22 سال از آغاز انتشار كتاب سلمان رشدي و صدور حكم تاريخي حضرت امام (ره) در مورد واجب بودن قتل اين نويسنده هتاك،‌ هول و هراس از حمله به مقدسات مسلمان چنان در قلب صهيونسيت ها و دشمان اسلام لانه كرده است كه هر هتاكي ديگر به خود اجازه توهين به اسلام را نمي دهد.
اما چه شد كه سلمان رشدي اين به اصطلاح مسلمان زاده انگليسي شنيع ترين روش را براي كسب شهرت انتخاب كرد.آيا اين مسئله ريشه در زندگي وي دارد؟

* شرارت هاي يك نوجوان

سلمان رشي در بمبئي هند و در خانواده‌اي مسلمان به دنيا آمد. پدر او بازرگاني هندي بود. گرچه روايت هاي ديگري نيز از زندگي او مبني بر تولد وي ازيك رقاصه هندي كه رابطه نزديكي با فرماندار انگليسي شهر بمبئي داشت نيز وجود دارد، اما در روايتي كه در منابع رسمي درباره زندگي او منتشر شده است، چنين ادعايي رد شده است.
رشدي در همان نوجواني نيز بارقه هاي شرارت را ازخود نشان داد، به طوري كه پدر وي نزديك به سيزده بار به دليل اعمال رشدي به اداره پليس احضار شد. رشدي در محيطي سرشار از انديشه هاي عرفاني متعلق به مكاتب شرقي همچون هندوئيسم رشد كرد و ذهن وي نيز بسياري از اين انديشه ها را جذب كرد.
انديشه هايي كه به وضوح مي توان رد آن را در آثار بعدي رشدي ديد.در نهايت رشدي مانند اغلب جوانان هندي براي تحصيل راهي انگلستان شد.

* علاقه به هم جنس‌گرايي در دوران جواني

سلمان رشدي براي اقامت درلندن در يك پانسيون كه متعلق به خانمي به نام "مادام روزا " اقامت مي كند.
وي در آنجا باپسري به نام "عمر " از مصر اشنا شد. سلمان و عمر به اندازه اي به هم علاقه مند شدند كه تصميم گرفتند با هم ازدواج كنند، ولي هيچ راهي براي اين كار در هيچ يك از اديان وايين ها پيدا نكردند. مادام روزا وقتي فهميد به پدر عمر اطلاع داد. پدر عمر كه يك ژنرال مصري بود بعد شنيدن اين مطلب عمر را به مصر برد و او هم خودسوزي كرد.سلمان كه به خاطرمرگ عمربسيار ناراحت شده بود تصميم گرفت به همه ي اديان و مذاهب و عقايد دهن كجي كند.

*‌ از شركت در جنبش چپ تا نويسندگي

رشدي در سال 1968، هنگامي كه دانشجوي دانشگاه كمبريج بود به جنبشِ چپ پيوست و در تظاهرات دانشجويان عليه جنگ ويتنام شركت جست. در همان سال ها، تماشاي تئاتر در تماشاخانه هاي پيشرو (آوانگارد) لندن، عشق به هنرپيشگي را در او زنده كرد. با اين حال در پايان تحصيلاتش در يك آژانس كوچك تبليغاتي سردبير شد و نگارش اولين رُمانش را آغاز كرد. اين رُمان كه درباره ي‌ يكي از قديسين مسلمان بود، توفيق انتشار نيافت و دومين اثرش، مجموعه داستان گريموس نيز مورد پسند منتقدين قرار نگرفت.
اما او مأيوس نشد و پس از پنج سال در سال 1981، رُمان بچه هاي نيمه شب را منتشر كرد. رماني كه پس از انتشار، صفحات مطبوعات انگلستان را به خود اختصاص داد و قصه ي‌ استقلال هند است كه از زبان مسلمان جواني حكايت مي شود. از قضا اين رُمان رشدي نيز به اين خاطر كه در آن خانم گاندي را بيوه لقب داده و از فساد دولت كنوني هند انتقاد كرده است، باعث جنجال فراواني در هندوستان شد.
حيرت آور نيست كه در سال 1983 نيز نويسنده كه همچنان جهان را با معيارهاي ناشي از عدالت طلبي ارزيابي مي كند، در رُمان شرم با سَبكي كه افسانه، واقعيت و تاريخ را در هم مي آميزد، شخصيت هاي سياسي مُعاصر پاكستان را به انتقاد گرفت و از بي نظير بوتو با لقب "باكره ي تنكه آهني " ياد كرده است. انتشار اين رُمان نيز در پاكستان ممنوع شد.
به نظر مي رسيد رشدي قصد دارد تا به هر وسيله و با توهين به هركسي خود را به شهرت برساند و اين بار براي اين كه عقده هاي دوران جواني خود را فرو بنشاند،‌ توهين به پيامبر گرامي اسلام را انتخاب كرد.

* حق الزحمه 500 هزار پوندي براي توهين به يك ميليارد انسان

در نهايت سلمان رشدي در سن 41 سالگي رمان ايات شيطاني را به نگارش درآورد. كتابي كه با الهام از يك روايت مجعول شديد ترين توهين ها به رسول اكرم (ص) انجام داد.
آيات شيطاني» (ترجمه عبارت انگليسي Satanic Verses) رماني است در 547 صفحه (نسخه انگليسي در چاپ اول) كه در تاريخ 26 سپتامبر 1988) توسط انتشارات «وايكينگ» (جزو گروه انتشاراتي «پنگوئن») منتشر شد. نويسنده اين كتاب، «سلمان رشدي» مسلمان هندي تباري بود كه تبعه «بريتانياي كبير» محسوب مي شد و «آيات شيطاني» پنجمين رمان اين نويسنده بود. «سلمان رشدي» كتاب مذكور را به سفارش «گيلون ريتكن» (رئيس يهودي انتشارات وايكينگ) با دستمزد بي سابقه 580 هزار پوند به رشته تحرير در آورد.
حمايت گسترده رسانه اي از اين كتاب و انتشارآن با تيراژ وسيع در كشورهاي مختلف از همان ابتدا حمايت محافل پشت پرده را از انتشار اين كتاب را نشان داد.
به تدريج صداي اعتراضات مسلمان نسبت به انتشار اين كتاب بلند شد و عده اي از مسلمانان در شهر برادفورد صدها نسخه از اين كتاب را به آتش كشيدند.
در ساير كشورهاي مسلمان نيز از جمله در پاكستان و هند اعتراض خود را با تظاهرت هاي گسترده نشان دادند كه به كشته شدن چندين تن انجاميد.

* حكم امام زندگي رشدي را جهنم مي كند

در نهايت حضرت امام (ره) حكم تاريخي خود را مبني بر ارتداد سلمان رشدي را صادر كرد، كه زندگي رشدي را تبديل به يك جهنم تمام عيار كرد.
رشدي در خاطرات خود با اشاره به روزهاي پس از صدور حكم امام مي گويد " كه بارها مجبور به تغيير محل زندگي خود مي شود "

به دليل فشار ناشي از حكم امام پليس انگليس وظيفه حفاظت از رشدي را بر عهده مي گيرد و همين وضعيت سبب طلاق همسر وي مي شود.
سلمان رشدي از لحظه صدور حكم امام خميني(ره) مخفي شد و پليس انگليس (اسكاتلنديارد) حفاظت از وي را در مكانهائي نامعلوم برعهده گرفت. هزينه‌هاي محافظت از او در سال بين يك تا 10 ميليون پوند تخمين زده مي‌شد؛ در حدي كه يكبار شاهزاده چارلز (وليعهد انگلستان) اعلام كرد: سلمان رشدي سرباري پرخرج براي ماليات دهندگان انگليسي است.
همچنين شركت هواپيمايي "بريتيش ايرويز "، حضور رشدي را در هواپيماهاي خود تا سال 1998 ممنوع اعلام كرده بود و شركت هواپيمايي «ايركانادا» چند سال پيش سفر رشدي را با پروازهاي خود غيرممكن اعلام نمود.
سلمان رشدي با وجود خشم جهان اسلام عليه خود، از تجديد چاپ كتاب كفرآميز خود صرف نظر نكرد و زماني كه انگلستان حاضر به چاپ ارزان قيمت اين كتاب (بدون جلد گالينگور و با كاغذ كاهي) نشد، آن را به آمريكا برد و به صورت ارزان قيمت (براي سهولت خريد عمومي‌ آن) به چاپ رساند.
سلمان رشدي در يكي از آخرين كتاب‌هاي خود، به فلاكت و ذلت پس از انتشار كتاب "آيات شيطاني " اشاره مي‌كند. وي در كتاب خود با اشاره به مجروحيت مترجم ايتاليايي كتابش توسط مسلمانان ايتاليايي تا سر حد مرگ و به هلاكت رسيدن مترجم ژاپني آيات شيطاني بر اثر حمله مسلمانان ژاپني، از روز اعدام ناشر نروژي كتابش به اين شكل ياد مي‌كند: «روزي كه ناشر نروژي مورد اصابت گلوله قرار گرفت يكي از بدترين روزهاي عمر من است.»
او در آن ايام تنها طي 20 روز 13 بار محل خواب خود را تغيير داد. چنان فضاي جهنمي بر زندگي او حاكم گرديد كه همسرش از وي جدا شد و در مطبوعات وي را «فردي بزدل» ناميدند.

* گريز به آمريكا

رشدي پس از چند سال براي رهايي از وضعيت موجود در انگلستان به آمريكا مي گريزد. اما در آنجا نيز مجبور به استفاده ازحفاظت پليس آمريكا براي مصون ماندن از انتقام مسلمانان مي شود.
رشدي در آمريكا سه كتاب ديگر شامل دلقك شاليمار، جادوگر فلورانس و لوكا و آتش زندگي را منتشر مي كند و البته در آنجا نيز مورد مرحمت شاهانه انگليس قرار مي گرد و نشان شواليه را دريافت مي كند.
البته سلمان رشدي حالا نيز مخالفت خود را با دين پنهان نمي كند و بارها خواستار جايگزني دين با ادبيات شده است.
هتاكي كه حتي اگر در اين دنيا طعم مجازات را نچشد، جهنم در انتظار اوست.

منبع : سایت آیات شیطانی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits