دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دانستنی هایی در مورد تاثیر باورنکردنی مصرف بادام در بارداری
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بادام حاوی ارزش غذایی بالایی بوده و دارای خواص بسیاری می باشد. به همین دلیل مصرف آن در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت بوده و توصیه شده است. در ادامه قصد داریم تاثیر خوردن بادام در دوران بارداری را ذکر نماییم. با ما همراه باشید.

بادام و ارزش غذایی آن

بادام به دلیل خواصی که دارد یکی از مواد تغذیه ای مهم در دوران بارداری محسوب می گردد. بادام درختی هم برای مادر و هم برای جنین فواید فراوانی دارد. یکی از مسائلی که ممکن است در طول دوران بارداری برای خانم های باردار پیش بیاید یبوست دوران بارداری است.

مصرف بادام در خانم های حامله تا حد زیادی می تواند برای جلوگیری و درمان یبوست بارداری مؤثر باشد. بادام درختی علاوه بر خاصیت ضد یبوستی که دارد به سبب داشتن مواد مفیدی که در ادامه ذکر خواهد شد نقش مؤثری در سلامت مادر باردار و جنین او دارد.

مواد موجود در بادام

مواد مهم موجود در 100 گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده عبارتند از: انرژی، پروتئین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و آهن.

  1. انرژی: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار 598 کالری انرژی وجود دارد. از آن جایی که خانم های باردار در طی دوران بارداری نیاز بیشتری به انرژی دارند، بادام درختی می تواند در تامین انرژی خانم حامله کمک شایانی بنماید. بادام درختی با داشتن انرژی می تواند در جهت رفع خستگی زنان باردار مؤثر واقع شود.
  2. پروتئین: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده، مقدار 18/6 گرم پروتئین وجود دارد. پروتئین یکی از نیازهای مادران باردار در طول دوران بارداری محسوب می شود. زنان باردار حداقل به 75 گرم پروتئین در روز نیاز دارند. بادام درختی با داشتن میزان پروتئین بالا می تواند یکی از منابع غیر حیوانی و ارزشمند تامین پروتئین در زنان حامله باشد.
  3. پتاسیم: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده، مقدار 770 میلی گرم پتاسیم وجود دارد. یکی از مواردی که مادران باردار در طول دوران بارداری ممکن است دچار آن شوند، فشار خون بارداری است. پتاسیم یکی از عوامل کاهنده فشار خون است و بادام درختی با داشتن پتاسیم می تواند نقش مؤثری در تغذیه روزانه خانم های باردار داشته باشد. پتاسیم همچنین برای حفظ سلامت قلب و دستگاه گوارش و نیز کارکرد صحیح سیستم عصبی و عضلات لازم است و بادام درختی در این زمینه هم نقش مؤثری می تواند داشته باشد.
  4. فسفر: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار 500 میلی گرم فسفر وجود دارد. فسفر نقش مؤثری در رشد و نمو مغز جنین دارد و بادام درختی یکی از منابع تامین فسفر در دوران بارداری می تواند محسوب گردد.
  5. کلسیم: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار 320 میلی گرم کلسیم وجود دارد. کلسیم نقش مؤثری در استخوان بندی نوزاد در دوران بارداری دارد و بادام به عنوان یکی از منابع تامین کلسیم می تواند کمک شایانی بکند.
  6. آهن: در هر صد گرم مغز بادام درختی شیرین و خشک شده ، مقدار 4/7 میلی گرم آهن وجود دارد. آهن یکی از نیازهای ضروری دوران بارداری است که از این حیث هم بادام زمینی نقش مؤثری می تواند داشته

خوردن بادام در بارداری خواص بادام

خواص مصرف بادام در طول بارداری

بادام غنی از مواد مغذی ضروری برای مادر و رشد جنین است. مزایای تغذیه عبارتند از:

1. اسید فولیک موجود در بادام از نقص عصبی جلوگیری می کند

بادام خام یا خیس شده بهترین منابع اسید فولیک است که به طور قابل توجهی به رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد کمک می کند. اسید فولیک نیز برای جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزاد ضروری است. در طول بارداری، شما نیاز به حدود 400 میکروگرم اسید فولیک دارید.

2. بادام سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد

کودکان متولد شده از زنان چاق و مبتلا به دیابت بیشتر در معرض چاقی و مشکلات متابولیکی هستند. بادام سالم منبع کربوهیدرات و چربی رژیم غذایی است که به متابولیسم کمک می کند و سبب کاهش التهاب، استرس اکسیداتیو و قند خون می شود.

3. بادام از افزایش بیش از حد وزن جلوگیری می کند

بارداری سبب افزایش وزن می شود و به دلیل ویار غذایی، گاهی اوقات کنترل وزن را دشوار می کند. بادام می تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد، بنابراین، باعث کاهش خطر افزایش وزن غیر ضروری می شود.

در یک تحقیق انجام شده بر روی 20 زن چاق که تحت حاملگی پر خطر قرار دارند، مشخص شد که مصرف 2 اونس بادام به صورت روزانه باعث کاهش هورمون گرلین گرسنگی و افزایش لپتین هورمون کاهش دهنده اشتها می شود. این نتیجه گیری نشان می دهد که بادام نقش مهمی در بهبود سیری، کاهش اشتها و افزایش وزن سالم دارد.

4. بادام موجب تامین آهن بدن می شود

1 اونس بادام حاوی 1.1 میلیگرم آهن است که 6٪ از نیازهای روزانه آهن شما را تامین می کند.

5. بادام کودک را از آلرژی های آینده محافظت می کند

بر اساس یک مطالعه، مصرف آجیل در دوران بارداری، کودک شما را از آلرژی های بعد از زایمان محافظت می کند. بنابراین، می توانید یک نسبت امن از آجیل مانند بادام و بادام زمینی را برای کاهش احتمال آلرژی در کودکان مصرف کنید.

اعتقاد بر این است که مصرف زیاد آجیل به طور معکوس با آسم در کودکان مرتبط است، زیرا آجیل حاوی ویتامین E و روی است که هر دو از کودک در برابر آسم محافظت می کنند.

6. بادام پروتئین استقامت را فراهم می کند

بادام دارای مقدار خوبی از پروتئین است که قدرت و استقامت لازم برای زایمان را فراهم می کند. پروتئین همچنین در رشد سالم کودک موثر است و وزن مادر را تحت کنترل نگه می دارد.

7. بادام فیبر هضم را تحریک می کند

بادام غنی از فیبر است که باعث راحت شدن هضم و تنظیم حرکات روده می شود. همچنین مشکلات یبوست را که در دوران بارداری بسیار رایج هستند درمان می کنند.

8. بادام کلسیم استخوان ها را تقویت می کند

یک اونس از بادام حدود 75 میلی گرم کلسیم فراهم می کند. این مسئله خطر ابتلا به پره اکلامپسی را کاهش می دهد و همچنین به تشکیل و تقویت استخوان نوزاد کمک می کند.

میزان مصرف بادام در دوران بارداری

به گفته یک پزشک طب سنتی، میزان مصرف بادام درختی برای یک زن باردار در هر روز 14 عدد است. به عنوان یک پیشنهاد بهتر است از بادام سنگی استفاده شود و روزی مقدار 14 عدد بادام سنگی را شکسته و مغز آن را میل نمایید؛

زیرا مغز بادام های آماده ممکن است حاوی مواد دیگری جهت نگهداری و ... باشد یا چون در معرض هوا قرار دارند ممکن است دارای آلودگی باشند و بادام سنگی به دلیل اینکه مغز آن توسط پوسته حفاظت می شود و فقط موقع خوردن پوسته آن شکسته می گردد سالم تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

خواص خوردن شیر بادام در بارداری + طرز تهیه شیر بادام

خواص نعناع در بارداری : آیا مصرف نعنا در حاملگی برای جنین مضر است

فواید خوردن ماست در دوران بارداری روی مادر و حنین

23 خوراکی ساده و بی نظیر برای زیبایی جنین

خواص و فواید بادام خیس شده



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits