دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بارداری کاذب چیست و چه علائمی دارد؟
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
بارداری کاذب یا پسودوسیز بیماری است که علائم فیزیکی مشترک زیادی با بارداری معمولی دارد اما هیچ نوزادی وجود ندارد. پزشکان معتقدند با وجود بروز علائم فیزیکی مشخص مثل برآمدگی شکم و ... این بیماری بیشتر جنبه روانی دارد. در این مقااله از دلگرم با این...

بارداری کاذب

حالت تهوع، خستگی، سینه های متورم و ... معمولا به عنوان علائم معمول بارداری دیده می شوند اما در نمونه هایی نادر علائم به این شکل نیست. بارداری کاذب که به نام بارداری پوچ یا در اصطلاح پزشکی پسودوسیز هم شناخته می شود شرایط غیر معمولی است که باعث می شود زن باور کند باردار است. حتی ممکن است خیلی از علائم شناخته شده بارداری را داشته باشد.

اما این بیماری به سقط جنین مربوط نمی شود. در بارداری کاذب نطفه و جنینی وجود ندارد. با این وجود، علائم آن می تواند آنقدر طولانی شود که زن و اطرافیان او باور کنند او چشم انتظار نوزاد خود است. حتی بعضی از مردان پدیده ای به نام کواد (زائو نمایی پدر) یا بارداری دلسوز را تجربه می کنند. آنها هم علائمی مشابه زن باردار مثل افزایش وزن، حالت تهوع و کمر درد را تجربه می کنند.

دلیل بارداری کاذب

با اینکه هنوز دلیل دقیق بیماری پسودوسیز شناخته نشده پزشکان به این مشکوک هستند که ممکن است عوامل روان شناسانه بدن را طوری فریب دهند که فرد فکر کند باردار است. برای بیماری بارداری کاذب سه نظریه اصلی وجود دارد.

بعضی از متخصصان سلامت ذهن بر این باورند این پدیده به یک تمایل درونی یا ترس از حاملگی مربوط می شود و ممکن است سیستم غده ای بدن را تحت تاثیر قرار دهند که به نوبه خود باعث بروز علائم بارداری می شود.

نظریه دیگر به آرزو و خواست انجام کار مربوط می شود. بعضی از روان شناسان و روان پزشکان معتقدند وقتی زنی احتمالا بعد از تجربه چند سقط جنین، ناباروری، نزدیک بودن به سن یائسگی یا چون می خواهد ازدواج کند از ته دل آرزو می کند باردار باشد و ممکن است از بعضی تغییرات در بدنش مثل شکم متورم، سینه های بزرگ شده یا حتی احساس حرکات جنین به عنوان نشانه های حاملگی برداشت اشتباه داشته باشد.

در واقع مغز زن این نشانه ها را اشتباه می گیرد و موجب تحریک و آزاد شدن هورمون هایی مثل استروژن و پرولاکتین (هورمون شیرآور) و منجر به علائم واقعی بارداری می شود. نظریه سوم این به تغییرات شیمیایی مشخصی در سیستم اعصاب و اختلالات افسردگی مربوط می شود که ممکن است این تغییرات دلیل علائم بارداری کاذب باشد.

بعضی از تحقیقات نشان داده اند فقر، عدم آموزش، سوء استفاده جنسی در کودکی یا مشکلات ارتباطی ممکن است در بروز بارداری کاذب نقش داشته باشند. بارداری کاذب شباهتی با ادعای باردار شدن برای منافع (مثلا سود مالی) یا داشتن هذیان بارداری (مثل آنچه بیماران اسکیزوفرنیایی تجربه می کنند) ندارد.

علائم بارداری کاذب

علائم بارداری کاذب از خیلی جهات به غیر از وجود نوزاد اغلب شبیه به بارداری واقعی است. در هر دو حالت زن کاملا مطمئن است که باردار است.

از لحاظ فیزیکی، شایع ترین علامت شکم متورم شبیه به برآمدگی وجود یک نوزاد است. شکم می تواند همان طور که در دوران بارداری با رشد بچه بزرگ می شود در بارداری کاذب هم بزرگ و برآمده شود. در بارداری کاذب این بزرگی شکم نتیجه وجود یک نوزاد نیست. در واقع باور بر این است که ورم کردن شکم در بارداری کاذب به دلایل زیر است:

  • گاز
  • چربی
  • مدفوع
  • ادرار

چرخه نامنظم قاعدگی زنان دومین علامت شایع فیزیکی حاملگی کاذب است. نصف تا سه چهارم زنانی که پسودوسیز را تجربه می کنند احساس حرکت نوزاد را در شکم خود گزارش داده اند. بسیاری از زنان هم احساس می کنند نوزاد بیمار است با اینکه هیچ نوزادی وجود ندارد.

تشخیص علائم دیگر بارداری کاذب از علائمی که در بارداری واقعی تجربه می شوند می توانند مشکل باشد، این علائم عبارتند از:

  • ناخوشی و حالت تهوع صبحگاهی
  • حساس شدن سینه ها
  • تغییرات سینه ها از جمله سایز و رنگ و شکل نوک
  • احتمال تولید شیر در سینه ها
  • افزایش وزن
  • دردهای زایمان
  • انحراف ناف
  • افزایش اشتها
  • بزرگ شدن رحم
  • نرمی گردنه رحم
  • زایمان کاذب
  • عقب افتادن عادت ماهیانه
  • برآمدگی شکم
  • احساس حرکت نوزاد در شکم
  • حالت تهوع و استفراغ

علائم بارداری پوچ یا کاذب می تواند فقط چند هفته، نه ماه یا حتی سال ها طول بکشد. درصد خیلی کمی از بیمارانی که بارداری پوچ دارند با درد زایمان به مطب دکتر یا بیمارستان مراجعه می کنند. با این حال، این علائم می تواند آنقدر باورپذیر باشد که حتی دکترها را هم بفریبد.

آزمایشات برای بارداری کاذب

برای تشخیص اینکه آیا زنی بارداری کاذب را تجربه می کند یا خیر پزشک معمولا علائمی را که دارد بررسی می کند؛ آزمایشات بارداری کاذب شامل آزمایش لگنی، آزمایش فراصوت شکمی و آزمایشات مشابهی است که برای احساس کردن و نشان دادن نوزاد متولد نشده در بارداری نرمال هم انجام می شود.

در بارداری کاذب، هیچ نوزادی در آزمایش فراصوت دیده نمی شود و هیچ ضربان قلبی هم نیست. با این حال، گاهی اوقات دکتر بعضی تغییرات فیزیکی را که در بارداری پیش می آید مثل بزرگ شدن رحم و نرم شدن گردنه رحم در بیمار می بیند. تست ادرار بارداری در بارداری پوچ به غیر از مواردی نادر که هورمون هایی شبیه به بارداری معمول تولید می شود همیشه منفی است.

بعضی از بیماری ها مثل حاملگی خارج از رحم، مرض چاقی و سرطان هم می توانند علائم بارداری را داشته باشند که باید با آزمایشات لازم بررسی شوند.

درمان بارداری کاذب

وقتی زنی باور می کند باردار است به خصوص اگر چند ماه طول بکشد وقتی متوجه شود باردار نیست می تواند برایش خیلی ناراحت کننده باشد. پزشکان باید با ملایمت و مهربانی و آرام آرام این خبر را به او بدهند و با درمان های مخصوص به روحیه و روان او توجه داشته باشند و به بیمار مبتلا به پسودوسیز کمک کنند تا از نا امیدی خود بهبود یابد.

موفقیت آمیزترین راه برای پایان دادن به بارداری کاذب نشان دادن مدرکی از طریق تکنیک های تصویرسازی ذهنی مثل یک تکنیک فراصوت است. از آنجایی که تصور نمی شود این بیماری دلایل مستقیمی داشته باشد هیچ توصیه کلی برای درمان بارداری کاذب با دارو وجود ندارد. اما اگر زنی علائمی مثل قاعدگی نامنظم را تجربه کند ممکن است داروهایی برای رفع این مشکل تجویز شود.

به نظر می رسد بارداری های کاذب برای زنانی که بی ثباتی روانی را تجربه می کنند پیش بیاید. به همین دلیل آنها باید توسط یک روان درمانگر تحت درمان قرار گیرند.

شیوع بارداری کاذب

مفهوم بارداری کاذب یا بارداری پوچ چیز جدیدی نیست.

در سال 1940 تقریبا از هر 250 زن باردار 1 مورد بارداری کاذب داشت. بعد این تعداد به 1 تا 6 مورد از هر 2200 تولد کاهش یافت.

میانگین سن زنانی که بارداری پوچ را تجربه می کنند 33 سال است. اما مواردی هم از بارداری کاذب در بچه های 6 ساله و زنان 79 ساله گزارش شده است. تقریبا یک سوم زنانی که پسودوسیز دارند حداقل یک بار قبل از بارداری کاذب باردار شده اند و دو سوم آنها ازدواج کرده اند. زنانی که زنای با محارم را تجربه می کنند در خطر بیشتری برای ابتلا به بارداری پوچ هستند.

در کشورهایی که دسترسی آسان به تست های دقیق بارداری وجود دارد، بارداری کاذب بسیار نادر است. در بعضی از فرهنگ ها که ارزش زن را به توانایی بارداری او مرتبط می کنند، پسودوسیز بیشتر دیده می شود.

بارداری کاذب

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

حاملگی پوچ چیست ؟

بیماریهای ساده ای که در دوران بارداری ساده نیست!!

جنون در بارداری چیست؟!

اهمیت بهداشت روحی و روانی در دوران بارداری

عوارض حاملگی در سنین پائین



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits