دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هفته پانزدهم بارداری و حرکات جنین در این هفته چگونه است ؟
9
زمان مطالعه: 14 دقیقه
در هفته پانزدهم بارداری، شما باید به عنوان یک مادر باردار مقدار زیادی از انرژی خود را ذخیره نموده و در مورد مسائل کوچک، نگرانی و استرس به خود راه ندهید. بیش از حد نگران وضعیت خود نباشید، چون تغییرات به وجود آمده در این دوره نیز گذرا هستند!

هفته پانزدهم بارداری

با آغاز هفته پانزدهم بارداری، رحم مادر شروع به هل دادن نوزاد به سمت دیافراگم خواهد کرد، این کار به نوبه خود سبب افزایش فضای ریه های مادر باردار شده و باعث می شود او در زمان تنفس، احساس راحتی کند.

اینک، طوفان علائم اولیه دوران بارداری در حال نشست هستند و شما هم به عنوان مادر باردار، دیگر از لحاظ فیزیکی و روحی احساس بدی نخواهید داشت.

به عنوان مادر باردار به یاد داشته باشید که پس از کم شدن و یا از بین رفتن کامل این علائم، تغییرات جدیدی در بدن شما اتفاق خواهد افتاد.

فراموش نکنید که حتی در روزهای آینده شما هم مانند هر مادر بارداری شروع به راه رفتن مانند یک اردک خواهید کرد که این حالت فقط منحصر به دوران بارداری هر مادری می باشد.

تغییرات ایجاد شده در بدن مادر حامله در هفته پانزدهم بارداری

به عنوان مادر باردار به یاد داشته باشید که روی دادن هر گونه تغییر چشمگیری در بدن شما در طول هفته پانزدهم بارداری، دور از انتظار نیست.

در حال حاضر، همه چیز در بدن شما با سرعت زیادی در حال عوض شدن است که این تغییرات، شما را به راحتی متوجه هر گونه اتفاق جدیدی که در این دوره رخ می دهد، خواهد کرد.

باید بدانید که ممکن است در این دوره از بارداری چند کیلو وزن اضافی به دست آورد که این افزایش وزن را با بزرگ شدن شکم و لب های خودتان احساس می کنید.

لازم است بدانید برخی از علائمی که با آغاز هفته پانزدهم بارداری، ممکن است در بدن شما اتفاق بیافتد، برای خانواده و حتی خودتان غیرمنتظره خواهد بود.

اما زیاد نگران نباشید، چون همه این تغییرات گذرا خواهند بود و معامله ای بزرگی در راه است که نتیجه آن برای همیشه، ماندنی خواهد بود.

برخی از نشانه ها و علائم شایع هفته پانزدهم بارداری

  • شما مادر باردار، ممکن است همچنان دردهای شکمی تیز را به دلیل کشش رباط های رحم خود احساس نمایید.
  • در دوران بارداری، توانایی بدن هر مادر بارداری برای مبارزه با عفونت ها پایین خواهد آمد، در این حالت و با وجود سیستم ایمنی ضعیف، مادر باردار حتی در شرایط عادی هم به راحتی مبتلا به سرماخوردگی و سرفه ها خواهد شد.
  • رینیت دوران بارداری هم باعث احتقان بینی مادر باردار می شود که در این حالت به نظر می رسد او به عفونت و سرماخوردگی شدیدی مبتلا شده است. این امر به دلیل افزایش جریان خون در غشاء مخاطی مادر باردار اتفاق خواهد افتاد.
  • با آغاز هفته پانزدهم بارداری، افزایش حجم خون و گسترش رگ های خونی در بینی مادر باردار باعث خونریزی بینی در برخی از مادران می شود.
  • به خاطر بسپارید که استفاده کردن از تکنیک های تمدد اعصاب مانند تمرین یوگا و تکرار نمودن تنفس عمیق مانند یک بادبان، هم در گذراندن دوران بارداری و هم در انجام روند زایمان طبیعی راحت به شما کمک زیادی خواهد کرد.

مچ درد مادران حامله در هفته پانزدهم بارداری

تاکنون پزشکان قادر به شناسایی علت درد در مچ دست زنان باردار نشده اند.

ظاهرا ترشح هورمون های مختلف در این دوره، سبب بروز این مشکل می شود.

اما ممکن است درد حاصله در هفته پانزدهم بارداری، به دلیل انباشته شدن مایعات اضافی در زیر پوست بدن مادر باردار هم باشد که این حالت ممکن است باعث فشرده شدن و به تله افتادن رشته های اعصاب مچ دست مادر شده باشد.

اما زیاد نگران نباشید!

چون تمام این علائم در اکثر زنان باردار بعد از اتمام روند زایمان از بین خواهد رفت و تنها در برخی موارد نادر، ممکن است برای از بین بردن این درد نیاز به درمان و یا جراحی پیدا کنید.

پس به عنوان یک مادر باردار باید مطمئن شوید که این فشار و درد به دلیل انجام هیچ گونه فعالیت و یا اعمال فشار بیش از حد بر روی مچ دست نیست.

موقعیت خواب مادران حامله در هفته پانزدهم بارداری

موقعیت خواب مادران حامله در هفته پانزدهم بارداری

آیا به عنوان یک مادر باردار می خواهید در مورد موقعیت خواب مناسب در طول هفته پانزدهم بارداری، بیشتر بدانید؟

برای کسانی که عاشق خوابیدن زیاد بر روی شکم خود هستند، خبر بدی در هفته های آینده دوران حاملگی خواهیم داشت، چون به عنوان یک مادر باردار تا پایان دوره حاملگی خود، یا باید به پشت و یا به پهلوی خود بخوابید.

در دوران بارداری، عروق رحمی مادر در حال رشد بوده و مانع جریان آزاد خون به سایر قسمت های بدن مادر باردار خواهد بود، در نتیجه بروز این مشکلات می تواند حالاتی مانند تهوع و حتی غش را در مادر به وجود آورد.

خطرناک تر از این مشکلات، این است که با پیشرفت دوران بارداری، جریان خون به رحم مادر کاهش یافته و مانع رشد مناسب جنین شود.

اگر شما به عنوان یک مادر باردار تاکنون دارای خواب سنگین بودید، همه چیز را تغییر دهید. چون بعد از این ممکن است شما تا پایان دوره بارداری دیگر نتوانید خواب راحتی را تجربه کنید.

حتی ممکن است در برخی مواقع، کل شب را سعی و تلاش کنید تا یک موقعیت راحت برای خوابیدن خودتان پیدا نمایید، که این کار هم عملی نخواهد بود.

حتی ممکن است بعضی شب ها سرپا بایستید و یا چند بالش را، برای پیدا کردن یک موقعیت راحت و آرام، زیر سر خود قرار دهید، در حالی که باز هم نمی توانید رضایت کاملی از وضع موجود دریافت کنید.

از آن جایی که خوابیدن سبب کاهش جریان خون به پانکراس و حمل ناقص آن به قلب می شود و ورید اجوف و آئورت نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهد، مادر باردار در هنگام استراحت دچار مشکلات بیشتری می شود.

با در نظر گرفتن تمام جوانب کار و حالات قرار گیری جنین، وضعیت ایده آل برای خوابیدن یک مادر حامله قرار گرفتن او بر روی سمت چپ بدن خود است.

چون خوابیدن بر روی سمت چپ بدن، باعث افزایش جریان خون و مواد مغذی به جفت شده و تغذیه نوزاد را بهتر انجام خواهد داد.

همچنین، خوابیدن مادر باردار در این موقعیت برای کمک به خلاصی کلیه ها از شر مواد زائد و مایعات در آینده هم بسیار موثر خواهد بود.

آزمایش و غربالگری مادران حامله در سه ماهه دوم دوران بارداری

آزمایش و غربالگری مادران حامله در سه ماهه دوم دوران بارداری

در طول سه ماهه دوم دوران بارداری، پزشکان متخصص ممکن است انجام برخی آزمایشات را برای بررسی اختلالات موجود در جنین، به شما توصیه کنند.

یکی از مهم ترین این آزمون ها، استفاده از صفحه نمایش های متعدد برای نشان دادن (MMS) است، که برای تشخیص اسپینا بیفیدا و برخی اختلالات ژنتیکی بسیار ضروری می باشد.

انجام این آزمون، تنها در صورت موافقت شما مادر باردار و همسرتان امکان پذیر خواهد بود، چون یک آزمون اختیاری است.

لازم است بدانید هنگامی که نتایج تشخیص ناهنجاری ها مشخص شود، تصمیم گیری شما برای انتخاب روش زایمانتان آسان تر خواهد کرد.

باید به خاطر داشته باشید که دکتر شما ممکن است انجام آزمون MMS را برای شما، بین هفته های 15 الی 20 از دوران بارداری توصیه کند.

در این آزمون، اگر ناهنجاری های کروموزومی خاص و یا هر نوع نقص در لوله های عصبی جنین شما شناسایی شود، به دنبال آن تستی هم برای تشخیص اختلالات معمول مانند سندرم داون و تمام ناهنجاری های کروموزومی هم انجام خواهد شد.

اگر نتیجه آزمون، برخی از ناهنجاری ها را در جنین شما نشان دهد، دکتر معالج ممکن است علاوه بر سونوگرافی جامع، آمنیوسنتز از جنین داخل رحم شما را هم توصیه کند.

اگر شما به عنوان یک مادر باردار، آزمون MMS را قبل از شروع هفته پانزدهم بارداری خود انجام داده اید، ممکن است این آزمون، اختلالات موجود در جنین شما را به طور کامل نشان نداده باشد و شما را دچار حالت استرس و اضطراب نماید.

در چنین حالتی، قبل از اقدامات آمنیوسنتز، دکتر معالجتان شما را به صبر کردن بیشتر، برای تشخیص دقیق تر اختلالات تشویق خواهد نمود.

تغییرات جنین در هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری جنین بعد از انجام فعالیت های زیادی، استراحت می کند.

در واقع، جنین این فعالیت ها تکرار شده و دوباره به زمان استراحت خود بازمی گردد. او این فعالیت ها را در یک لحظه، با تکان دادن پاهایش در داخل مایع آمنیوتیک شروع نموده و بعد از خستگی، دوباره آرام می گیرد.

شما به عنوان یک مادر حامله که در هفته پانزدهم بارداری خود به سر می برید، ممکن است این فعالیت های فرزند خود را احساس نکنید، اما بعد از گذشت چند هفته شما هم حتما تحت تاثیر حرکات جنین خود قرار گرفته و آن ها را به طور کامل احساس خواهید کرد.

دیگر تغییرات جنین در هفته پانزدهم بارداری

  • با آغاز هفته پانزدهم بارداری، ستون فقرات و عضلات پشت جنین به اندازه کافی رشد نموده و قوی شده اند، به طوری که اجازه می دهند تا جنین سر و گردن خود را راست نگه دارد. فراموش نکنید که مصرف مکمل های کلسیم توسط مادر باردار برای تحت پوشش قرار دادن رشد استخوان های جنین بسیار مهم خواهد بود.
  • در هفته پانزدهم بارداری، مژه های زیبایی بر روی پلک های بسته جنین شروع به رشد کرده و ابروهای او هم در حال شکل گیری هستند.
  • معمولا، جنین در هفته پانزدهم بارداری، حرکات ورزشی را در اندازه بسیار کم مانند حرکت در داخل رحم مادر را انجام می دهد.
  • همچنین، در این هفته ها، از آن جایی که در بدن جنین هنوز لایه هایی از چربی زیر پوستی تشکیل نشده است، شما می توانید به وضوح رگ های خونی او را از زیر پوست شفافش ببینید.
  • اینک پاهای جنین به اندازه ای بزرگ شده اند که باید برای جابه جایی، آن ها را در آغوش خود بگیرد.
  • بدن او حالا به قدری صاف و بلند شده است که هنگام مقایسه سر او با بدنش، دیگر سرش بزرگتر نیست.

اندازه جنین در هفته پانزدهم بارداری

وزن بدن شما به عنوان یک مادر باردار، در هفته گذشته نزدیک به 2 الی 4 کیلوگرم اضافه شده است، که تنها 70 الی 75 گرم از آن شامل رشد و بزرگ شدن جنین داخل رحم شما می شود.

اینک اندازه طول بدن جنین 4 الی 5 اینچ است و ممکن است در پایان هفته پانزدهم بارداری، 5/2 الی 3 اونس به وزن او اضافه شده باشد.

نکات مهمی در مورد مراقبت از مادر و جنین در هفته پانزدهم بارداری

به خاطر داشته باشید که در هفته پانزدهم بارداری لازم نیست که شما به عنوان یک مادر حامله، کار خاصی را برای مراقبت از سلامتی خود و رشد مناسب فرزندتان انجام دهید. پیروی از عادات سالم زندگی مانند دوران گذشته بارداری، برای حفظ وضعیت شما و فرزندتان کافی است.

همچنین، شما به عنوان یک مادر باردار می توانید برای حفظ سلامتی خود و رشد مناسب فرزندتان، برخی موارد را رعایت کنید. این نکات عبارتند از:

  1. بدن خودتان را به عنوان یک مادر باردار با مصرف مقدار زیادی مایعات، به ویژه آب تصفیه شده هیدراته نگه دارید. به یاد داشته باشید که اگر شما در دوران بارداری خود به نوشیدن آب زیاد عادت کرده باشید، فلوراید موجود در آن در شکل گیری مینای روی دندان جنین و همچنین در حفظ و نگهداری آن ها بسیار موثر خواهد بود.
  2. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کلسیم نیز برای مادر باردار بسیار مهم است، چون این مواد مغذی برای رشد جنین در طول تمام ماه های بارداری به ویژه این هفته ها ضروری می باشد.
  3. آهن به عنوان یک ماده مغذی مهم برای تشکیل بافت های همبند در جنین به شمار می آید. مادر باردار می تواند با استفاده از مکمل های آهن، این ماده مغذی مورد نیاز فرزند خود را به دست آورد. اما به یاد داشته باشید که شما در حال حاضر، می توانید آهن مورد نیاز بدنتان را با مصرف غذاهای غنی از آهن مانند خرما، اسفناج و عدس هم تامین کنید.
  4. فراموش نکنید که آب قره قروط سرشار از ویتامین C بوده و سیستم ایمنی بدن شما و فرزند داخل رحمتان را بهبود می بخشد. همچنین، مصرف این ویتامین به جذب آهن از رژیم غذایی مادر هم کمک زیادی خواهد کرد.
  5. به عنوان یک مادر باردار، مراقبت از خود و فرزندتان را با رعایت بهداشت و شستن دست هایتان کامل کنید. چون سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری، ضعیف شده است، از این رو حمله عفونت ها به بدن شما بسیار آسان خواهد بود؛ پس حفظ عادات سالم زندگی و رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از مبتلا شدن به اناوع بیماری ها می تواند موثر باشد.
  6. به یاد داشته باشید که در تمام طول دوران بارداری خود، اندام تناسلی خود را قبل و بعد از رابطه جنسی خوب بشویید و بعد هم خشک کنید.
  7. در صورتی که خلق و خوی شما با پیشرفت دوران بارداری در نوسان باشد، می توانید یک دوش آب گرم بگیرید. چون شما را سرحال آورده و خوشحال می کند. همچنین، فراموش نکنید که شادی مادر با شادی جنین در حال رشد در رحم او برابر خواهد بود. علاوه بر این ها، هر مادر بارداری می تواند در این دوره از زندگی خود برای پدیکور و یا برای داشتن مدل موهای سالم، از محصولاتی استفاده کند، که برای سلامتی جنین داخل رحم او بی خطر باشد.
  8. دوش گرفتن در حمام گرم می تواند برای یک مادر باردار بسیار لذت بخش باشد. ثابت شده است مادران بارداری که از شمع معطر برای عطر درمانی و یا از روغن ها و منافع مختلف گیاهی در هنگام حمام کردن استفاده می کنند، از لحاظ روحی و ذهنی آرام و شاد هستند.
  9. برخی از مادران باردار هم بیشتر زمان خود را صرف تماشای فیلم های شاد کودکانه می کنند. چون دوران بارداری زمان مناسبی برای دیدن فیلم های ترسناک نیست! حتما به عنوان یک مادر باردار سعی کنید تا آنجا که امکان دارد خود را از تماشای فیلم های وحشت آور و خشونت آمیز تا زمان تولد فرزندتان دور نگه دارید.

نکات مهم برای پدران در دوران بارداری همسرانشان

  • به عنوان همسر یک زن باردار، به خاطر داشته باشید که این مرحله یکی مراحل مهم در زندگی مشترک شما به حساب می آید، چون شما به زودی، بابا خواهید شد.
  • به عنوان یک پدر شاید احساس کنید که تا حالا به طور کامل نادیده گرفته شده اید، اما اصلا این طور نیست، چون شما در ادامه زندگی آنقدر درگیر مسائل بارداری شریک زندگی خودتان خواهید شد که اصلا احساس نادیده گرفته شدن به شما دست نخواهد داد.
  • لازم است بدانید که درگیر شدن همسران زنان باردار از مراحل اولیه حاملگی نه تنها باعث می شود گذراندن این اوضاع برای مادر راحت تر شود، بلکه پدر خانواده را از احساس نادیده گرفته شدن هم دور نگه می دارد.
  • تا به امروز هزاران کتاب نوشته شده است که چگونگی روبه رو شدن با تغییرات انجام گرفته در بدن مادران باردار را برای همسران آن ها بازگو کرده و آن ها را در این مورد هدایت می کند، اما ممکن است فقط چند تا از این کتاب ها در دسترس شما باشد.
  • پس به عنوان همسر و پدر آینده با استفاده از این کتاب ها، روش همدردی و همکاری را با همسر باردار خود یاد بگیرید.
  • شما باید به عنوان یک پدر بدانید که چه کارهایی باید در مورد همسر باردار خود انجام دهید، تا گذراندن دوره طولانی بارداری برای او آسان شده و انجام زایمان به روش طبیعی هم برایش راحت تر شود.
  • حتی در برخی موارد، مادر باردار به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است قادر نباشد به اندازه قبل، خود را با مشکلات زندگی تطبیق دهد و یا آن ها را حل کند.
  • پس، شما به عنوان یک پدر مجبور هستید با ایجاد تغییراتی در کل زندگی خودتان، تا فرا رسیدن زمان زایمان، روال عادی زندگی را به همسر خود برگردانده و با او همکاری نمایید.

بیشتر بخوانید:

در هفته چهاردهم بارداری تغییرات جسمی و روحی مادر چگونه است ؟

آنچه باید از وضعیت مادر و جنین در هفته سیزدهم بارداری بدانیم!

هفته دوازدهم بارداری : نکات و مراقبت های مهم هفته دوازدهم

وضعیت مادر و جنین در هفته یازدهم بارداری به همراه سوالات متداول

در هفته دهم بارداری بر مادر و جنین چه می گذرد ؟

بررسی وضعیت جنین و مادر در هفته نهم بارداری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (9 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits