دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در هفته دهم بارداری بر مادر و جنین چه می گذرد ؟
2
زمان مطالعه: 15 دقیقه
در هفته دهم بارداری کودک شما دوره رویانی را به پایان رسانده و دوره جنینی آغاز می‌شود. در هفته ده بارداری تمام اندام‌ ها و بافت‌های حیاتی فرزند شما تکمیل شده است.

هفته دهم بارداری

شما در آغاز هفته دهم بارداری خود هستید و با موفقیت 9 هفته از بارداری خودتون رو با سلامتی پشت سر گذاشته اید.

در هفته 10 بارداری کودک شما دوره رویانی را به پایان رسانده و دوره جنینی آغاز می‌شود.

هفته ده بارداری تمام اندام‌ها و بافت‌های حیاتی فرزند شما تکمیل شده است.

در انتهای سه ماهه اول بارداری هستید و الان دیگه وقتشه که برای خودتون لباس های با سایز بزرگ تر بگیرید چون بدن شما در حال تغییراتی واضح هست.

وضعیت جنین در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری جنین شما آنقدر کوچک و ریز است که در حال حاضر جای کافی برای حرکت و رشد در داخل کیسه آب دارد.

اکنون جنین ۱۵ سانتیمتری طول دارد. اگر می‌توانستید او را ببینید، از وجود تناسب موجود در بدن وی بسیار احساس قدرت می‌کردید، زیرا سر وی در مقایسه با سایر بدن او چنان بزرگ به نظر نمی‌رسد.

در هفته ۱۰ بارداری مچ دستها و پاها شکل گرفته‌اند و انگشتان دست و پای وی قابل مشاهده هستند.

سونوگرافی‌ها در این ماه نشان می‌دهد، ساک حاملگی جدا شده و بند ناف که از کیسه به جنین متصل شده، نیز دیده می‌شود.

هفته ۱۰ بارداری روده‌های جنین در حال حاضر بخشی از بند ناف هستند که کم کم به درون شکم می‌روند و سپس روی آن را می‌پوشانند. در هفته ۱۰ بارداری برخی از اندام‌های اصلی جنین شروع بکار کرده‌اند.

غده تیروئید که کنترل مواد شیمیایی بدن جنین را بر عهده دارد، حالا شروع به فعالیت کرده است. پانکراس، آنزیم‌های گوراشی می‌سازد، و صفرا ترشح می‌کند. این اندام‌ها و ترشحات آنها برای خوردن و هضم غذا بعد از تولد کاملاً ضروری هستند.

در هفته ۱۰ بارداری بافت‌های ریه جنین، در حال رشد هستند و استخوان‌های او حتی در انگشتان دست و پا مشغول شکل گیری هستند.

سلول‌هایی در حفره‌های کوچک است، استخوان جنین شروع به ساختن سلول‌های خونی می‌کنند، که تا قبل از این وظیفه کبد و طحال بوده است.

در هفته ۱۰ بارداری صورت جنین بیشتر شبیه یک کودک شده است، حتی ممکن است اولین جوانه دندان‌های دائمی زیر لثه او وجود داشته باشد و بزودی قادر خواهد بود که دهان و زبان خود را حرکت دهد و طولی نمی‌کشد آن زبان صورتی کوچکش را تکان دهد.

وضعیت مادر در هفته دهم بارداری

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما مرحله‌ای از زندگی‌تان است که دوست دارید افزایش وزن داشته باشید. پس چه موقع حاملگی شما به چشم می‌آید ؟

پاسخ این سؤال بستگی به اندازه شما دارد. به طور میانگین حاملگی شما حدود هفته ۲۰ معلوم می‌شود، در خانم‌های لاغر و ریز، کمی زودتر و برای خانم‌های چاق و بزرگتر کمی دیرتر مشخص می‌شود.

اگر قبلاً حاملگی داشته‌اید، در عرض چند هفته آینده شکمتان بیرون می زند.

اگرچه تاکنون چیزی معلوم نبوده، اما بدنتان به شدت در حال تغییر است.

شاید متوجه شده‌اید که شلوارهایتان در قسمت دور کمر تا حدودی تنگ شده‌اند، ممکن است هنوز وزن چندانی نگرفته باشید، اما در هفته ۱۰ بارداری اندام‌های داخلی شکمتان شروع به کنار رفتن کرده‌اند تا فضای کافی برای رشد جنین ایجاد کنند.

زمانی که هیچ یک از لباس‌هایتان دیگر اندازه‌تان نیست شما وارد مرحله شده‌اید که نه لباس‌های خودتان مناسبتان است و نه لباس‌های حاملگی، زیرا برای لباس‌های خودتان بیش از حد بزرگ شده‌اید و برای لباس‌های حاملگی‌تان خیلی بزرگ نشده‌اید.

ممکن است وقتی در چند هفته آینده به سراغ کمد لباس‌هایتان بروید و به داخل آن نگاهی بیندازی، سرگردان بمانید، چرا که نمی‌دانید چه چیزی بپوشید.

موقعی که در خانه با شلوار و تیشرت راه می‌روید مشکلی نیست، اما چنانچه بخواهید برای کار یا مراسمی، خوب به نظر برسید، باید چیز دیگری بپوشید. زیاد نگران نباشید، این وضعیت برای مدت زیادی طول نمی‌کشد.

 علائم طبیعی در هفته دهم بارداری

علائم طبیعی در هفته دهم بارداری

به طور کلی، علائم بارداری در هفته 10 که شما آنها را تجربه می کنید:

حساسیت وخونریزی لثه در بارداری

در هنگام بارداری لثه‌های برخی از زنان حالت شکننده پیدا می‌کند و دچار خونریزی می‌شوند و زمینه را برای ابتلا به آلودگی‌ها فراهم می‌کند.

برای جلوگیری از این مشکل در روز حداقل ۲ بار به مدت ۳ دقیقه مسواک بزنید و از نخ دندان نیز به طور مرتب استفاده کنید. مسواک مورد استفاده شما باید کوچک و نرم باشد.

دقت کنید در هفته ۱۰ بارداری غرغره کردن آب نمک التهاب لثه‌ها را کمتر می‌کند. برای کاهش این مشکل از خوردن شیرینی و غذاهای چسبنده خودداری کنید.

رگ‌های عنکبوتی در هفته دهم بارداری

رگ‌های عنکبوتی یکی از بخش‌های غیرجذاب، ناراحت کننده و مزاحم در دوران بارداری هستند. این خطوط قرمز یا آبی در واقع رگهای بزرگ شده‌اند.

آن‌ها در همه جای بدنتان وجود دارند که معمولاً بیشتر روی سینه‌ها، صورت و پاها ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات چندین رگ در یک محدوده برجسته می‌شوند، که الگویی شبیه یک تار عنکبوت را ایجاد می‌کنند، به همین علت به رگ‌های عنکبوتی معروفند.

بعضی وقتها رگ‌های عنکبوتی باعث درد یا سوزش می‌شوند، ولی معمولاً درد ندارد. با پوشیدن جوراب مناسب، کنترل وزن در سطح طبیعی، ورزش منظم، کفش‌های پاشنه تخت و غذاهای پر فیبر از ایجاد رگ‌های عنکبوتی جلوگیری کنید.

آفتاب گرفتن و ورزش مانع ایجاد رگ‌های عنکبوتی در صورت می‌شود.

با لیزر درمانی یا «اسکلروتراپی» : روشی که در آن پزشک، دارویی را داخل رگ‌ها تزریق می‌کند می‌توان رگ‌های عنکبوتی را درمان کرد، بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه، رگ‌های عنکبوتی به بافت خونی تبدیل می‌شوند که جذب بدن می‌گردد.

طبق تحقیقات متخصصان پوست در آمریکا، بعد از این درمان، می‌توان یک بهبود ۵۰ تا ۹۰ درصدی را انتظار داشت.

بهترین کار این است که درمان این رگ‌ها را تا بعد از تولد جنین به تعویق بیندازید. این موضوع در مورد رگهای واریسی نیز صدق می‌کند. رگ‌های عنکبوتی مشکل بزرگی نیستند اما بدشکل اند.

نوسانات روحی و خلقی در دوران بارداری

سرگیجه، سردرد، حالت تهوع درهفته دهم بارداری و استفراغ، نوسانات روحی و خلقی، درد مفاصل، برجسته شدن رگ‌ها، افزایش یا کاهش وزن، ویار، خستگی، نفخ و سوزش سر دل، مشکلات گوارشی، تکرر ادرار بارداری، گرفتگی عضلات لگن.

تغییرات هورمون در هفته ده بارداری

سطح هورمون HCG و پروژسترون در بدن مادران باردار افزایش پیدا می کنه و شما پوستی سالم و درخشان و صاف رو دارید.

حجم خون بدن شما افزایش پیدا کرده و به نظر می رسه صورت شما تپل و صاف به نظر بیاد. افزایش چربی پوست هم باعث ایجاد جوش و آکنه میشه.

درد در ناحیه لگن در دوران حاملگی

رباط ها و ماهیچه ای لگن شما در حال کشیده شدن هستن. پس ممکنه درد هایی رو در ناحیه لگن داشته باشید. ولی اگر در اطراف شکم خونریزی و یا گرفتگی داشتید، حتما سریع به پزشک مراجعه کنید.

اضافه وزن، دوران بارداری

شما ممکنه یک یا دو کیلوگرم اضافه وزن در بارداری داشته باشید و به نوعی احساس نفخ کنید و سایر علائمی که شما را بسیار سنگین تر می کنه، در بدن شما دیده شود.

تغذیه در هفته دهم بارداری

تغذیه در هفته دهم بارداری باید سرشار از پروتئین باشه.

هرگز ماهی خام مصرف نکنید:

ماهی یکی از غذاهای بسیار عالی و منبعی از پروتئین است که چربی‌های، اشباع شده کمی دارد و غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشد.

(امگا ۳ ساخت و نگهداری مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند. ماهی به سلامت قلب شما کمک می‌کند.)

نکته قابل توجه این است که تمام ماهی‌ها و صدف‌ها، حاوی رگه‌هایی از جیوه هستند.

برای اکثر بزرگسالان این مقدار از جیوه با مصرف ماهی خطری برای سلامت آنها ایجاد نمی‌کند.

در حالی که این موضوع می‌تواند برای خانم‌های حامله خطرناک‌تر باشد، زیرا امکان دارد به سیستم عصبی جنین آسیب برساند.

طبق تحقیقات موسسه حفاظت محیط زیست (EPA) زنان باردار، شیرده، و کودکان خردسال نباید از برخی گونه‌های ماهی و صدف استفاده کنند.

در هفته، تنها ۳۰ گرم ماهی یا صدف دارای جیوه کم بخورید، ماهی‌هایی مثل میگو، تن کنسرو شده، ماهی آزاد، گربه ماهی بخورید (ماهی تن سفید نسبت به ماهی تن سبک دارای جیوه بیشتری است.

ماهی‌های دیگری که جیوه کمتری دارد عبارتند از:

آنشور، عروس دریایی، ماهی کلم، ماهی روغن، اطلس ماهی، ماهی پهن، سفره ماهی، پلیس، کفشک ماهی، ماهی خال دار، ماهی تیغ دار، صدف خوراکی، ماهی خاردار لوتی اقیانوسیه، کولی، ساردین‌ها، صدف‌های گرد خوراکی، ماهی مرکب و ماهی قزل آلای تازه.

از افراد محلی در مورد ماهی‌هایی که خانواده یا همسرتان از دریاچه، رودخانه یا برکه محلی صید کرده‌اند، سؤال کنید.

اگر اطلاعاتی در این زمینه پیدا نکردید، بیش از ۳۰ گرم ماهی در هفته نخورید. اگر در مورد مصرف برخی از آنها، شک دارید از مواد پروتئینی دیگر استفاده کنید.

اگر در یک هفته بیش از مقدار توصیه شده ماهی مصرف کرده‌اید، در هفته‌های بعدی مقدار مصرف ماهی خود را کاهش دهید.

گوشت کوسه، نیزه ماهی، ماهی مهره دار نخورید: زیرا حاوی سطح بالایی از جیوه هستند. ماهی‌های پررنگ که عمر طولانی دارند، خطرناک‌تر هستند، زیرا فرصت جمع شدن جیوه در بدن آنها بیشتر است.

یه برنامه غذایی مناسب و متنوع، با ترکیب نان و حبوبات، گوشت و لوبیا، لبنیات، میوه تازه و سبزیجات برای شما و کودکتان میتونه بهترین و سالم ترین دوران بارداری رو به همراه داشته باشه.

آزمایشات در هفته دهم بارداری

آزمایشات در هفته دهم بارداری

آزمایش های مختلفی در طول مراحل دوران بارداری انجام می‌ شه. برخی از این آزمایش‌‌ ها، سلامت شما را بررسی ‌‌می‌کنه و برخی از آنها اطلاعاتی درباره سلامت جنین در اختیار پزشک ‌‌می‌گذارد.

این آزمایش‌ها به شرح زیر است:

آزمایش ژنتیک در بارداری

اگر در خانواده فردی مشکل ژنتیکی داشت حتماً از پزشک خودتون درباره تست CVS پرس و جو کنید.

آزمایش CVS برای افرادی تجویز می‌شه که مشکلات ژنتیکی در خانواده خود دارند و در هفته‌ ی 10 تا 12 این آزمایش برای بررسی جنین انجام می‌شه.

البته این تست برای افراد باردار بالای 35 سال سن نیز توصیه می‌شه.

آزمایش خون و ادرار بارداری

انجام آزمایش‌های بارداری برای بررسی وضعیت سلامت شما ضروریه و بر حسب ضرورت، ممکنه پزشک آزمایش‌ های دیگری رو هم برای شما تجویز کنه.

در این آزمایش‌‌ ها، نمونه خون و ادرار شما برای وجود موارد زیر بررسی ‌‌می‌شود:

  • شمارش گلبول‌ها یا CBC و کم‌خونی
  • دیابت و دیابت بارداری
  • کم کاری یا پرکاری تیرویید در بارداری
  • ایدز، هپاتیت B و دیگر بیماری‌‌های آمیزشی
  • تعیین گروه خون پدر برای تعیین Rh
  • قند و پروتیین در ادرار
  • بررسی عفونت ادرار
  • تست کومبس غیرمستقیم در مادران Rh منفی

هشدارهای هفته دهم بارداری

آسم در بارداری

آسم در بارداری مزمن می‌تواند تا حدودی وضعیت بارداری را پیچیده کند، اما اگر آن را تحت کنترل در آورید، شما و جنینتان سالم خواهید بود.

آسم در بارداری وضعیتی است که در آن مسیرهای هوا در ریه‌ها توسط انقباض عضلانی، تجمع خلط، تورم جداره مسیر هوا مسدود می‌شود.

طی یک حمله آسمی، شما احساس تنگی در قفسه سینه می‌کنید و خس خس، تنگی نفس، درد سینه و سرفه خواهید داشت.

آسم در بارداری می‌تواند با مواد حساسیت زا، پودر، مو، پرز حیوانات، گرد و غبار شروع شود.

برخی از خانم‌ها که آسم دارند، متوجه می‌شوند علائم آسم آنها در دوران بارداری تا حدودی بهبود یافته است در حالی که بر خلاف آن در برخی خانم‌ها بدتر می‌شود.

بسیاری از خانم‌ها نیز متوجه می‌شوند که علائم آسم تغییر نکرده است. آسم در بارداری اگر کنترل نشود می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل افزایش میزان خطر مرگ و میر پیش از زایمان (preeclampsia) زایمان زودرس و نوزادان، کم وزن شود.

آسم در بارداری مشکلی رایج برای زنان باردار است که حتی برخی افرادی را که پیش از بارداری به آن مبتلا نبوده اند ، درگیر می کند.

بسیاری از داروهای آسم، خطری برای خانم‌های باردار ندارند. بنابراین پزشکان ترجیح می‌دهند که داروهای تنفسی تجویز کنند، زیرا تأثیر بسزایی دارند و مقدار کمتری از آنها وارد جریان خون می‌شود، در حالی که داروهای خوراکی کمی نیز تجویز شوند.

بایدها و نبایدهای هفته دهم بارداری

کیست‌های کورپوس لوتیوم (corpus luteum) در بارداری

بسیاری از اصطلاحات پزشکی، کلمه «کیست‌های کورپوس» عملاً از مانند چیزی که هست، وحشتناک‌تر به نظر می‌رسد.

هر ماه، توده‌ای از سلولها به نام «کوربوس لوتیوم» داخل تخمدان شکل می‌گیرد و سپس از هم می‌پاشد، چنانچه این توده سلولی از بین نرفت، به یک کیست تخمدان تبدیل می‌شود.

گاهی توده سلولی کورپوس لوتیوم باعث درد و ناراحتی در اطراف شکم و حتی خونریزی می‌شود. بیشتر خانم‌ها تا زمانی که سونوگرافی انجام نداده‌اند، اصلاً نمی‌دانند که چنین کیستی دارند. در بسیاری از مواقع این کیست در سه ماهه دوم بارداری از بین می‌رود.

بارداری و رابطه جنسی

مانند بسیاری از تغییراتی که در دوران بارداری روی می‌دهد، هورمون‌ها نیز دگرگونی‌هایی را در سطح تمایلات جنسی ایجاد می‌کند. در هفته ۱۰ بارداری برای برخی خانم‌های بارداری حس جدید تمایل بیشتری به عشق بازی ایجاد می‌کند.

در حالی که برای بعضی خانم‌ها این قضیه کاملاً متفاوت است و آنها را دچار ناراحتی می‌کند. عده‌ای از خانم‌ها یک روز کاملاً احساسی و روز بعد به خاطر تغییرات در سطح هورمون‌هایشان کاملاً سرد و خشک هستند.

باید بدانید که تمام این واکنش‌ها طبیعی هستند. اگر علاقه چندانی به رابطه جنسی با همسرتان ندارید، صبور باشید. این وضعیت تا پایان سه ماهه دوم، زمانی که کمتر احساس خستگی می‌کنید از بین خواهد رفت.

اگر میل جنسی شما در دوران بارداریتان بیشتر شده است، باید بعد از زایمان تا ۶ هفته از این عمل پرهیز نمایید.

پوست و مو در بارداری

اگر در هفته ۱۰ بارداری پوست شما برایتان مشکل ایجاد کرده به صورت خودسرانه از مصرف داروهای قبلی خود اجتناب نمایید.

با دکتر خود در مورد روش‌های بی خطر درمان پوستتان صحبت کنید، زیرا برخی از داروها باعث نواقص مادرزادی می‌شوند.

اگر داروهای قبلی پوستتان را که تأثیر خوبی داشته‌اند در قفسه‌های دارو دارید، حتماً باید در جلسه بعدی با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

توصیه های مهم در هفته دهم بارداری

بارداری در سن بالای ۳۵ سال

سن، نقش مهمی در حاملگی دارد. هرچه سنتان بالاتر باشد، ممکن است با مشکلات بیشتری روبرو شوید.

بسیاری از خانم‌های بالای ۳۵ سال، بارداری و زایمان طبیعی دارند، اما آمار، حاکی از آن است، مشکلات بیشتر زمانی روی می‌دهد که سنتان برای حاملگی بالا می‌رود.

به طور مثال، زنان سن بالا، بیشتر احتمال دارد به بیماری‌های عروقی نظیر:

فشار خون بالا، قلبی، کلیه، بیماری‌های سیستم ایمنی، مرض قند بارداری مبتلا شوند.

آن‌ها همچنین در معرض خطر بالای سقط جنین یا اختلالات ژنتیکی در جنین قرار دارند. به علاوه خانم‌های سن بالا بیش از خانم‌های جوان خسته می‌شوند، با این وجود رژیم غذایی سالم و منظم، انرژی بخش است.

با توجه به این، سن، وضعیت متفاوتی را در اتاق زایمان به وجود می‌آورد، و میزان سزارین در زنان بالای ۳۵ سال بیشتر است.

این احتمال وجود دارد که مادران مسن‌تر نسبت به مادران جوانتر به کمک لقاح مصنوعی باردار شوند، زیرا احتمال بارداری طبیعی در زنان بالای ۳۵ سال کمتر است.

در حالی که بایدبگوییم مادران بالای ۳۵ سال از تجربیات بیشتری در زندگی برخوردارند و اغلب وضعیت مالی بهتری نسبت به مادران جوانتر دارند که این موارد در رشد و پرورش کودک، مفید و مؤثر است.

بیشتر بخوانید:

هفته هفتم بارداری : بایدها و نبایدها در طول این هفته بارداری

در هفته هشتم بارداری تغییرات مادر و جنین چگونه است ؟

علائم هفته ششم بارداری در بدن مادر و جنین

توصیه های تغذیه ای و علائم هفته پنجم بارداری چگونه است ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits