دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه آنچه باید در مورد مصرف آجیل در دروان باردرای بدانید
2
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مصرف آجیل در دوران بارداری فواید زیادی دارد اما نباید زیاده روی کنید. آجیل خوردن هم برای مادر و هم برای کودک مفید است. در ادامه مطلب همه آنچه باید درمود فواید مصرف آجیل در بارداری و ملاحظات مرتبط بدانید را برای شما آورده ایم

مجله دلگرم | مصرف آجیل در بارداری میتواند فواید زیادی داشته باشد. یکی از دغدغه‌های اکثر خانم‌های باردار ایرانی این است که چه چیزهایی بخورند تا رشد و سلامت جنین خود را تضمین کنند. آگاهی از نیازهای تغذیه در طول دوره بارداری به لذت‌بخش‌تر ساختن این دوره کمک می‌کند. خواص آجیل در بارداری باعث شده که یکی از بهترین منابع غذایی برای این دوران باشند. آیا شما هم از جمله مادران بارداری هستید که عاشق خوردن آجیل در میان وعده خود می‌باشید؟ اگر چنین است، بدانید که مصرف آجیل در بادرداری می‌­تواند فواید زیادی برای سلامتی شما و جنین داشته باشد. قطعا شما هم می‌خواهید فرزند خود را در بهترین شرایط و سلامتی کامل به دنیا بیاورید. آشنایی با اطلاعات مربوط به مصرف آجیل در این دوره حساس از زندگی، شما را برای رسیدن به هدفتان یاری خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم مروری بر خواص آجیل برای زنان باردار داشته باشیم.

خواص خوردن آجیل در بارداری چیست؟

خواص و فواید آجیل در باردرای

آجیل برای میان وعده

در دوره بارداری مادران اغلب اوقات و در بیشتر ساعت‌های شبانه‌روز احساس گرسنگی دارند. در این زمان‌ها مصرف غذاهای ناسالم که برای بارداری مناسب نیستند می‌تواند خطر آفرین باشد. اما آجیل‌ها برای این مواقع یک میان وعده بسیار عالی محسوب می‌شوند. زیرا منابع فوق‌العاده‌ای از مواد معدنی و ضروری برای بدن یک خانم باردار هستند. وجود این ترکیبات دلیل اصلی خواص آجیل برای زنان باردار است. این ترکیبات معدنی به همراه ویتامین‌های موجود در مغز‌های آجیل برای تغذیه مادر و جنین در دوران بارداری بسیار مفید بوده و حتی از مشکلات معمول دوره بارداری نیز جلوگیری می‌کنند.

ترکیبات مغذی آجیل

از جمله خواص آجیل در بارداری وجود ترکیبات پروتئین، ویتامین E، تیامین، نیاسین، ویتامین B6، اسید فولیک و روی در آن می‌باشد. زنان باردار می‌بایست روزانه پروتئین مصرف کنند. مصرف دو مشت آجیل که حدود ۵۰ گرم می‌باشد این مقدار پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند. البته، مواد معدنی ضروری دیگری مانند فسفر، پتاسیم، روی، سلنیوم و مس نیز در آجیل وجود دارد، که رسیدن آن­ها به بدن مادر و جنین ضروری است. یکی دیگر از فواید آجیل برای زنان باردار وجود چربی‌های غیر اشباع در آن است، که نه‌تنها ضرری ندارند، بلکه بسیار مفید هستند. گردو منبع بسیار خوبی از مس و روی و ویتامین‌های B است، که برای مادران باردار که از ویار در ماه‌های اول بارداری رنج می‌برند، بسیار توصیه شده است.

مقابله با سرطان سینه

بر اساس نتایج پژوهش‌های محققان فرانسوی، مصرف روزانه و منظم آجیل احتمال ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد. می‌پرسید چرا؟ به دلیل این که آجیل سرشار از اسیدهای امگا 3، آنتی اکسیدان‌ها و فیتوسترول ها هستند. در این پژوهش، موش‌هایی که معادل 60 گرم (برای انسان‌ها) آجیل دریافت کردند تومورهای کمتری داشته‌اند و رشد این تومورها به کندی صورت گرفته است.

کاهش استرس اکسیداتیو

محققان دانشگاه Tufts بوستون به این نتیجه رسیدند که میزان استرس اکسیداتیو افرادی که از کلسترول بالا رنج می‌برند با مصرف روزانه 73 گرم معادل یک مشت بادام، کاهش یافته است.
خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که 5 بار در هفته حداقل 30 گرم مغز
و دانه های روغنی مصرف می‌کنند در مقایسه با زن‌هایی که اصلاً آجیل نمی‌خورند 30 درصد کمتر است

گفتنی است که استرس اکسیداتیو به دلیل آسیب‌های به وجود آمده از رادیکال‌های آزاد و یا کمبود آنتی اکسیدان‌ها حاصل می‌شود. برای این که یک روز با نشاط و با ذخیره‌ی آنتی اکسیدانی بالا شروع کنید با غلات مصرفی خود بادام میل کنید.

خوردن آجیل در دوران بارداری

سلامت مثانه

در یک پژوهش جدید، محققان میزان سلنیوم 767 بیمار مبتلا به سرطان مثانه را با افراد معمولی مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند افرادی که میزان سلنیوم بدنشان بالا است کمتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. مصرف یک عدد گردوی برزیلی نیاز ما به سلنیوم را به خوبی برطرف می‌کند.

مبارزه با دیابت

به گفته‌ی محققان مرکز سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که 5 بار در هفته حداقل 30 گرم مغز و دانه های روغنی مصرف می‌کنند در مقایسه با زن‌هایی که اصلاً آجیل نمی‌خورند 30 درصد کمتر است. این پژوهش هنوز در جریان است و 200000 زن داوطلب بین 34 تا 50 سال در این پژوهش شرکت دارند. در واقع باید بگوییم که چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو و پُلی موجود در آجیل تأثیر مثبتی در حساسیت به انسولین برجا می‌گذارد.

حفظ سلامت قلب

حفظ سلامت قلب بی نهایت مهم است. مغزها و دانه های روغنی سرشار از فیتوسترول ها هستند. این مواد فیتوشیمیک معروف به حفظ سلامت قلب کمک زیادی می‌کنند.

با بررسی‌هایی که پژوهشگران انجام داده‌اند مشخص شده است پسته و تخمه‌ی آفتاب گردان دارای بیشترین میزان فیتوسترول ها هستند.

برای حفظ سلامتی قلب نازنینتان از مصرف مغزها و دانه های روغنی غافل نشوید.

برخی از نکات مهم درباره آجیل:

  • آجیل یک منبع غنی از ویتامینهای B و E است.
  • مواد معدنی ضروری مانند فسفر، پتاسیم، روی، سلنیوم و مس نیز که برای رشد مناسب جنین ضروری هستند، به مقادیر بالایی در آجیل وجود دارند.
  • آجیل ها منبع خوبی از چربی هستند.
  • مغز آجیل باید در ظروف دارای در و یا یخچال نگهداری شود تا اطمینان حاصل شود که فاسد نمی شود.
  • آجیل سرخ شده در روغن حاوی مقداری کالری غیر ضروری و حجم زیادی از پروتئین است.
  • آجیل تست شده طعم بهتری دارد، اما محتوای مواد مغذی اش کاهش یافته است.
  • آجیل هایی مانند بادام زمینی، بادام، بادام هندی و گردو دارای چربی زیادی بوده و منبع خوبی از مواد معدنی و ویتامین هستند.
  • وقتی برای انتخاب میان وعده های ایده آل دچار تردید هستید، آجیل می تواند انتخاب خوبی باشد.

ملاحظات مهم

البته با اینکه خوردن آجیل می تواند به کودک شما کمک کند، در عین حال امکان ابتلای فرزند شما به آلرژی نسبت به آجیل و یا ایجاد مشکلاتی مانند آسم، در اثر مصرف زیاد آجیل در دوران بارداری شایع است.

  • مصرف بیش از حد هر چیزی مضر است و آجیل نیز از این قاعده مستثنی نیست.
  • اگر مادران در اوایل دوران بارداری زیاد آجیل مصرف کنند، احتمال ابتلای نوزاد به آلرژی به تخم مرغ یا شیر افزایش می یابد.
  • در صورتی که آسم در خانواده شما سابقه دارد، نوزاد استعداد بیشتری برای ابتلا به آسم داشته و بدین سبب بهتر است از خوردن آجیل در دوران بارداری اجتناب کنید.
  • آلرژی زاهای موجود در آجیل می توانند از طریق رحم به نوزاد منتقل شده و خطر ابتلا به حساسیت را در او افزایش دهند.
  • آژانس استانداردهای جهانی غذایی، به مادران باردار دارای سابقه خانوادگی آلرژی توصیه می کند که از خوردن آجیل در دوران بارداری و همچنین شیردهی اجتناب کنند.

بیشتر بخوانید:

تغذیه در بارداری،پاسخ به سوالات مهم درباره تغذیه دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری همراه با ممنوعیت های غذایی

توصیه هایی برای تغذیه صحیح در دوران بارداری

رژیم غذایی سالم+لیست ممنوعیت غذایی در دوران بارداری


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits