دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ آزمایش ضروری برای سلامت سالمندان
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
آزمایشات ضروری برای سالمندان : طبیعتا نیاز افراد به آزمایشات پزشکی با بالا رفتن سن بیشتر می شود. انجام این آزمایشات برای تضمین سلامت دوران سالمندی و پیشگیری از بیماری های جدی این دوره ضروری است. در این مقاله ازدلگرم با چند آزمایش ضروری برای افراد...

آزمایشات ضروری برای سالمندان

همین طور که پا به سن می گذارید معمولا احتیاج شما به آزمایشات مرتب پزشکی افزایش می یابد. سالمندی زمانی است که باید به سلامتتان بیشتر از همیشه اهمیت دهید و به تغییراتی که در بدنتان اتفاق می افتد آگاه باشید.

در این مقاله با آزمایشات ضروری برای سالمندان آشنا خواهید شد.

1. آزمایش فشار خون

از هر 3 سالمند 1 نفر فشار خون بالا دارد که به نام همان فشار خون شناخته می شود. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، 64% مردان و 69% زنان بین سنین 65 تا 74 سال فشار خون بالا دارند.

فشار خون بالا اغلب "قاتل خاموش" نامیده می شود چرا که علائم آن تا مدت زیادی خودش را نشان نمی دهد. این عارضه خطر سکته یا حمله قلبی را در شما افزایش می دهد. بنابراین لازم است فشار خون سالمندان حداقل سالی یک بار چک شود.

2. آزمایش چربی خون

سطح نرمال کلسترول سالم و میزان تری گلیسرید خطر ابتلا شما به حمله قلبی یا سکته را کاهش می دهد. اگر نتایج آزمایش خون، سطح بالای هر یک از این ها را نشان دهد ممکن است پزشک رژیمی سالم، تغییراتی در سبک زندگی یا داروهایی برای کاهش چربی خون سالمندان تجویز کند.

علل پایین بودن تری گلیسیرید (چربی خون) چیست؟

3. آزمایش سرطان روده بزرگ

کولونوسکوپی آزمایشی است که پزشک با استفاده از یک دوربین روده بزرگ شما را برای بررسی وجود پولیپ های سرطانی اسکن می کند. پولیپ رشد غیر معمول بافت ها در بدن است. بعد از 50 سالگی، آزمایش کولونوسکوپی برای سالمندان باید هر 10 سال یک بار انجام شود.

در صورتی که پولیپ ها در روده شما وجود داشته باشد یا در خانواده تان سابقه سرطان روده بزرگ داشته باشید باید این آزمایش را مرتب تکرار کنید. یک معاینه دیجیتال مقعدی می تواند برای چک کردن هر نوع حجم غیر معمول بافت ها در مجرای مقعدی انجام شود. معاینه دیجیتال مقعدی فقط قسمت پایین مقعد را معاینه می کند در حالی که کولونوسکوپی همه جای مقعد را اسکن می کند.

سرطان روده بزرگ اگر زود تشخیص داده شود تا حد زیادی قابل درمان است. با این حال در بسیاری از موارد این سرطان تا مراحل پیشرفت در بدن بیمار تشخیص داده نمی شود.

4. واکسیناسیون سالمندان

واکسن کزاز برای سالمندان هر 10 سال یک بار لازم است. همچنین توصیه می شود همه سالمندان سالانه یک واکسن سرماخوردگی بزنند به خصوص افرادی که سرماخوردگی های طولانی و بدی دارند. در سن 65 سالگی با دکتر درباره واکسن پنوموکوکی برای محافظت بدن در برابر عفونت ریه و دیگر عفونت ها مشورت کنید.

بیماری های پنوموکوکی (پنوموکوک علت اصلی مننژیت و باکتریمی در سطح جهان می باشد) می تواند منجر به بیماری های زیر شود:

واکسن زونا برای سالمندان بالای 60 سال لازم و ضروری است.

5. معاینه چشم سالمندان

آکادمی چشم پزشکی آمریکا توصیه می کند بزرگسالان در سن 40 سالگی یک آزمایش اولیه برای چشم هایشان انجام دهند. اگر لازم باشد پزشک شما معاینات لازم پس از آن را برای شما تجویز می کند. اگر از لنز طبی یا عینک استفاده می کنید معاینه های ضروری چشم سالمندان ممکن است غربالگری بینایی سالانه باشد و اگر از عینک و لنز طبی استفاده نمی کنید هر یک سال در میان معاینه چشم سالمندان کافی است.

با بالا رفتن سن احتمال بیماری های مربوط به چشم مثل گلوکوم (آب سیاه)، آب مروارید و مشکلات جدید بینایی یا بدتر شدن مشکلات قبلی هم افزایش می یابد.

6. معاینه دندان سالمندان

با پا به سن گذاشتن سلامت دهان و دندان مهم تر می شود. بسیاری از افراد مسن ممکن است داروهایی مصرف کنند که تاثیری منفی روی سلامت دندان های آنها داشته باشد. این داروها شامل موارد زیر می شود:

مشکلات دندان سالمندان ممکن است باعث از بین رفتن دندان ها شود. دندان پزشک شما باید در یکی از دو نوبت مراجعه سالانه شما به دندان پزشکی برای جرم گیری دندانها، دندان و لثه های شما را کاملا معاینه کند.
دندان پزشک با عکس برداری از فک و بررسی دهان، دندان ها، لثه ها و گلوی شما وجود مشکلات در این قسمت ها را بررسی می کند.

7. آزمایش شنوایی سالمندان

نقص شنوایی اغلب با پا به سن گذاشتن افراد اتفاقی طبیعی است. گاهی اوقات این نقص می تواند به دلیل عفونت یا دیگر مشکلات جسمی و بیماری باشد.هر 2 تا 3 سال یک بار سالمندان باید نوار گوش (ادیوگرام) بدهند.
ادیو گرام یا نوار گوش شنوایی سالمندان را در سطوح مختلف و شدت آن بررسی می کند.

بیشتر نقص های شنوایی قابل درمان هستند؛ اگر چه انتخاب نوع درمان به دلیل و جدی بودن مشکلات شنوایی فرد سالمند بستگی دارد.

8. اسکن تراکم استخوان سالمندان

طبق آمارسازمان بین المللی پوکی استخوان، 75 میلیون نفر در ژاپن، اروپا و ایالات متحده مبتلا به پوکی استخوان هستند. هم زنان و هم مردان در خطر این بیماری هستند اما زنان اغلب بیشتر از مردان به این بیماری دچار می شوند.

اسکن تراکم استخوان برای سالمندان، میزان تراکم استخوان را بررسی می کند که یک شاخص اصلی برای قوت استخوان است. انجام مرتب اسکن تراکم استخوان بعد از 65 سالگی به خصوص برای زنان مسن توصیه می شود.

9. آزمایش ویتامین D برای سالمندان

بسیاری از افراد کمبود ویتامین D دارند. این ویتامین به محافظت از استخوان ها کمک می کند. همچنین ممکن است بدن شما را در برابر بیماری های قلبی، دیابت و بعضی از سرطان ها حفظ کند. آزمایش ویتامین D برای سالمندان باید سالانه انجام شود. همین طور که پیر می شوید بدن شما شرایط سخت تری برای تولید ویتامین D دارد.

خطرات جدی کمبود ویتامین D در بدن چیست؟

10. آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید برای سالمندان

گاهی اوقات تیروئید، غده درون گردن شما که میزان سوخت و ساز بدن شما را تنظیم می کند ممکن است به اندازه کافی هورمون تولید نکند. این روند ممکن است منجر به تنبلی، افزایش وزن یا درد و در مردان باعث ایجاد مشکلاتی مثل اختلال نعوظ شود.

یک آزمایش خون ساده می تواند میزان TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) را در بدن شما بررسی و کارکرد نامناسب تیروئید شما را مشخص کند.

tsh در آزمایش خون نشان دهنده تیروئید پر کار است یا کم کار ؟

11. معاینه پوست برای سالمندان

طبق آمار سازمان سرطان پوست، سالانه بیش از 5 میلیون نفر در ایالات متحده برای سرطان پوست درمان می شوند. بهترین راه برای بررسی خال های گوشتی جدید یا مشکوک معاینه سالانه آنها و مراجعه سالانه به متخصص پوست برای معاینه کل بدن است.

12. آزمایش دیابت سالمندان

طبق آمار، 11% افراد بالای 25 سال در سال 1397 در ایران و 29.1 میلیون آمریکایی در سال 2012 مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. هر شخص باید آزمایش های دیابت را با شروع 45 سالگی شروع کند. این کار با یک آزمایش قند خون ناشتا یا یک آزمایش خون هموگلوبین A1C ناشتا انجام می شود.

13. ماموگرافی برای زنان سالمند

نظرات پزشکان درباره اینکه زنان هر چند وقت یک بار باید برای معاینه سینه و انجام ماموگرافی اقدام کنند متفاوت است. بعضی از دکترها توصیه می کنند انجام این آزمایش هر 2 سال یک بار کافی است. جامعه سرطان سینه آمریکا می گوید زنان بین سنین 45 تا 54 سال باید معاینه پزشکی سینه و ماموگرافی سالانه انجام دهند.

زنان بالای 55 سال باید هر 2 سال یا هر 1 سال یک بار ماموگرافی را انجام دهند. اگر به دلیل سابقه سرطان سینه در خانواده خطر ابتلای شما به سرطان سینه بالا باشد ممکن است پزشک شما یک غربالگری سالانه را حتما توصیه کند.

چه زمانی برای انجام ماموگرافی مناسب تر است

14. آزمایش پاپ اسمیر برای زنان مسن

بسیاری از زنان بالای 65 سال ممکن است به یک معاینه لگنی و پاپ اسمیر نیاز داشته باشند. پاپ اسمیر می تواند سرطان دهانه رحم یا واژنی را تشخیص دهد. معاینه لگنی زنان مسن به تشخیص بی اختیاری ادرار یا بیماری های مربوط به دردهای لگنی کمک می کند. آزمایش پاپ اسمیر برای زنانی که دیگر رحم ندارند لازم نیست.

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چه زمانی زنان تست پاپ اسمیر دهند.

15. آزمایش غربالگری سرطان پروستات برای مردان سالمند

احتمال سرطان پروستات می تواند با یک معاینه دیجیتالی مقعدی یا با اندازه گیری میزان پادگن ویژه پروستات (PSA) در خون شما تشخیص داده شود. هنوز بر سر اینکه در چ سنی باید غربالگری سرطان پروستات شروع شود و هر چند وقت یک بار تکرار شود بحث است.

جامعه سرطان آمریکا به پزشکان توصیه می کنند با مردان بالای 50 سال که تقریبا در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند درباره این غربالگری صحبت کنند. آنها همچنین توصیه می کنند مردان 40 تا 45 ساله که در خانواده سابقه سرطان پروستات داشته اند یا یکی از اقوام نزدیکشان از این بیماری فوت کرده است باید این آزمایش غربالگری را سالانه انجام دهند.

separator line

ترجمه شده توسط فرحناز رنجبر در مجله دلگرم

بیشتر بخوانید:

تغذیه سالم در سالمندان

سلامت سالمندان،با گرمازدگی در سالمندی چه کنیم؟

افزایش خطر مرگ و میر سالمندان با کمبود مصرف ویتامین D

نیازهای غذایی برای زنان سالمند!!



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits