دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف (مزایا و معایب) قرص تاخیری پاروکستین
52
زمان مطالعه: 8 دقیقه
موارد مصرف (مزایا و معایب) قرص تاخیری پاروکستین :پاروكستين PAROXETINE/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با داروی تاخیری پاروكستين بیشتر آشنا شوید.

پاروكستين PAROXETINE

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با داروی تاخیری پاروكستين بیشتر آشنا شوید.

http://www.delgarm.com/psychology/psychology-of-marriage/149709-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D9%BE%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86

پاروکستین


پاروکستین (به انگلیسی: Paroxetine) .

پاروکستین (به انگلیسی: Paroxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی، اختلال خلقی پیش از قاعدگی و اختلال استرس پس از سانحه، اختلال اضطراب منتشر پذیرفته شده است.شواهدی در مورد تأثیر مثبت این دارو در مبتلایان به سردرد مزمن، دردهای عصبی دیابتی و انزال زودرس نیز وجود دارد. بر اساس تحقیقی بر بیماران مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید تاثیر درمانی پاروکستین سریعتر از فلوکستین ظاهر می‌شود

فرمول شیمایی پاروکستین C۱۹H۲۰FNO۳است. نیمه عمر آن به طور میانگین ۱ روز است. غلظت آن در پلاسمای خون پس از ۴ تا ۶ ساعت به حداکثر می‌رسد و درصد وابستگی آن به پروتئین پلاسمای خون حدود ۹۵٪ است.در سال ۱۹۹۲ ساخته شد. پاروکستین همانند دیگر داروهای اس‌اس‌آرآی از جذب مجدد سروتونین توسط گیرنده‌های عصبی پس سیناپسی جلوگیری می‌کند و غلظت سروتونین را در دستگاه عصبی مرکزی بالا می‌برد.پاروکستین در سال ۲۰۰۷ پرمصرف‌ترین داروی ضد افسردگی در هلندو با تجویز در نزدیک به ۲۰ میلیون نسخه پنجمین داروی ضدافسردگی پرمصرف در ایالات متحده بود.

زودانزالی به خارج شدن منی از مرد ، پیش از آنکه فرد و همسر وی خواهان آن باشند گفته می شود . البته این امر همیشه جای نگرانی ندارد ، بلکه زمانیکه به دفعات تکرار شود بهتر است شخص را به فکر راه چاره می اندازد .درمان رایج برای زودانزالی استفاده از اسپری و قرص های تاخیری ( شیمیایی یا گیاهی ) و انواع پمادها می باشد ؛ غافل از آنکه مشکلات روحی-روانی نیز می توانند در این امر تاثیرگذار باشند و در کنار استفاده از قرص های تاخیری لازم است مسائل روحی نیز مورد بررسی قرار بگیرند و همچنین اطلاعات فرد در خصوص تکنیک های نزدیکی بالا برود . علاوه بر این استفاده از قرص های تاخیری می تواند فشارخون را بالا برده و سردرد ( در مواقع شدید سکته مغزی ) را به دنبال داشته باشند

از این رو معمولا استفاده از کاندوم تاخیری به عنوان جایگزین تمام راه های ذکر شده توصیه می شودقرص پاروکستین ، سرترالین ، سیلدنافیل و... همگی از قرص هایی هستند که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرندپاروکستین یک داروی ضدافسردگی است که از تاثیرات همراه با او می توان به کاهش میل جنسی اشاره کرد ؛ در واقع تاخیر در نعوذ یکی از عوارض این دارو محسوب می شود !در هر روز مصرف یک دانه ( نه بیشتر ) از قرص پاروکستین تجویز می شود ؛

تاثیر آن بعد از 4 تا 6 ساعت پس از مصرف بروز کرده و تا نهایتا یک روز پایدار است . برای جلوگیری از فراموشی مصرف پیشنهاد میشود زمان ساده ای را برای استفاده ی آن انتخاب کنید ، مثلا صبح پیش از هرکاری و یا شب ، وقت خواب . اما توجه داشته باشید برای پیشگیری از بروز ناراحتی های معده ، پاروکستین را با معده خالی مصرف نکنید .مصرف این دارو همانقدر که می تواند در برخی موارد درمان کننده باشد ، خطرآفرین نیز است ؛ در افرادی که پاروکستین را مصرف کرده اند ( برای درمان افسردگی و...) مواردی از خودکشی و دیگرکشی نیز گزارش شده است ؛ و این نشانگر آن است که رفتارهای تهاجمی از جمله عوارض پاروکستین به شمار می رود

که هرچند به ندرت رخ می دهند اما نیاز به بیان است تا در مورد افراد پرخاشگر یا... تجویز نشده و مورد استفاده قرار نگیرد .تغییرات رفتاری ، ناتوانی در کنترل بسیاری موارد مانند حرکت کامل چشم ها ، سردرد ، کند شدن ضربان قلب ، تهوع ( خصوصا در اوایل مصرف ) و... همگی از عوارض جانبی پاروکستین محسوب می شوند که نیاز است فرد با پزشک خود تماس حاصل فرماید . افزایش و کاهش اشتها ، برهم خوردن خواب ( دیر به خواب رفتن یا خواب آلودگی ) ، مشکل در ادرار ، تشویش ، اضطراب و... نیز از جمله عوارضی هستند که در موارد نگران کننده نیاز به مراجعه پزشک می باشد.

 پاروکستین:.موارد منع شدید پاروکستین عبارتند از

خانم های شیرده و باردار

افرادی که به دیگر داروهای مشابه ( داروهای مهارکننده ) مانند سروتونین حساسیت نشان داده اند .مصرف هرداروی دیگری به صورت همزمان از جمله مسکن ها ، آرامبخش ها ، ضد تشنج و... ( در صورت مصرف هردارویی حتما پیش از تجویز پاروکستین ، اطلاعات را در اختیار پزشک قرار دهید )

بیماران کلیوی و کبدی

در انتها باز هم استفاده از کاندوم های تاخیری را پیشنهاد کرده و خواستار آن هستیم از مصرف پاروکستین و قرص های مشابه راه تا حد امکان دوری کنید .افرادی که به دلیل افسردگی و تجویز پزشک از پاروکستین استفاده می کنند باید از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز کامل دارند خودداری کرده و در نشستن و برخاستن حرکتی نرم و آرام در پیش گیرند

عوارض جانبی

اقدام به خودکشی و خطر بروز رفتارهای تهاجمی در بیمارانی که با پاروکستین درمان می‌شده‌اند [و به شکایت علیه سازنده این دارو انجامیده] باعث نگرانی‌هایی در مورد تجویز این دارو شده‌است.در یکی از این شکایت‌ها در سال ۲۰۰۱ گلکسواسمیت‌کلاین محکوم به پرداخت ۸ میلیون دلار غرامت به‌خاطر پرونده مرگ آقای شل از وایومینگ شد که در فوریه ۱۹۹۸ خود، همسر، دختر و نوه خود را پس از مصرف پاروکستین با تجویز پزشک به قتل رسانده بود. هیئت منصفه نتیجه گرفته بود که پاروکستین ممکن است موجب بروز رفتار تهاجمی شود و شرکت داروساز علی‌رغم دانستن این موضوع از دادن هشدار به پزشکان و مصرف‌کنندگان خودداری کرده‌است.

شایع‌ترین عارضه پاروکستین حالت تهوع است که البته معمولاً خفیف است و تنها در ابتدای دوره درمانی پیدا می‌شود. در مجموع موارد قطع مصرف پاروکستین به دلیل عوارض جانبی کمتر از قطع مصرف ضد افسردگی‌های سه‌حلقه‌ای به همین دلیل بوده است.دیگر عوارض نامطلوب این دارو افزایش یا کاهش وزن، سردرد، خشکی دهان، افزایش تعریق، یبوست، لرزش، اختلال در نعوظ، خواب‌آلودگی، کاهش اشتها و گیجی است. این دارو جزو داروهای تراتوژن می‌باشد.

هنگام‌ مصرف‌ پاروكستين‌ توصيه‌ مي‌شود

به‌طور منظم‌ به‌ پزشكتان‌ مراجعه‌ كنيد تا بهبودتان‌ را زيرنظر داشته‌ باشد. ممكن‌ است‌ تا 4 هفته‌ طول‌ بكشد تا اثر دارو ظاهر شود و به‌ حداكثر برسد؛ ممكن‌ است‌ بخواهيد در طي‌ اين‌ مدت‌ پزشكتان‌ را ملاقات‌ كنيد.

تا مشخص‌ شدن‌ پاسخ‌ بدنتان‌ به‌ اين‌ دارو، هنگام‌ رانندگي‌ يا كار با وسايل‌ خطرناك‌ احتياط‌ كنيد. اين‌ دارو در برخي‌ افراد موجب‌ خواب‌آلودگي‌ و كاهش‌ سطح‌ هوشياري‌ مي‌شود.

براي‌ تسكين‌ خشكي‌ دهان‌ از آدامس‌ يا آب‌نبات‌هاي‌ بدون‌ قند استفاده‌ كنيد يا چند جرعه‌ آب‌ بنوشيد. اگر اين‌ مشكل‌ بيش‌ از 2 هفته‌ ادامه‌ پيدا كرد با پزشكتان‌ مشورت‌ كنيد.

از حالت‌ خوابيده‌ به‌ نشسته‌ يا ايستاده‌ و نشسته‌ به‌ ايستاده‌ به‌ آرامي‌ تغيير وضعيت‌ دهيد؛ در غير اين‌ صورت‌ ممكن‌ است‌ دچار سرگيجه‌ و سياهي‌ رفتن‌ چشم‌ شويد.

يك‌ برگه‌ شناسايي‌ پزشكي‌ كه‌ نشان‌ دهد پاروكستين‌ مصرف‌ مي‌كنيد، همراه‌ داشته‌ باشيد.

پاروكستين‌ را دور از دسترس‌ كودكان‌، و دور از گرما، نور مستقيم‌ و حرارت‌ مرطوب‌ نگهداري‌ كنيد (در اين‌ شرايط‌ پاروكستين‌ فاسد مي‌شود).

پاروكستين‌ تاريخ‌ مصرف‌ گذشته‌ را دور از دسترس‌ كودكان‌ در توالت‌ دور بريزيد.

موارد احتیاط‌

در صورت‌ وجود هریک‌ از موارد زیر پیش‌ از مصرف‌ پاروکستین‌ ، پزشکتان‌ را مطلع‌ سازید:

حساسیت‌ به‌ پاروکستین‌ یا دیگر مهارکننده‌های‌ بازجذب‌ سروتونین‌

بارداری‌ یا شیردهی‌

مصرف‌ داروهای‌ دیگر ، به‌ ویژه‌ ضد انعقادهای‌ خوراکی‌ ( وارفارین ‌) ، الکل‌ ، مسکن‌های‌ تجویز شده‌ توسط‌ پزشک‌ ، آرامبخش‌ها ، داروهای‌ ضد افسردگی‌ ، شل‌کننده‌های‌ عضلانی‌ ، داروهای‌ ضد تشنج‌ ، یا مهارکننده‌های‌ مونوآمین‌ اکسیداز نظیر فورازولیدون‌ ، ایزوکربوکسازید ، فنلزین‌ ، پروکاربازین‌ ، سلژیلین‌ ، یا ترانیل‌ سیپرومین‌. مصرف‌ پاروکستین‌ در حالی‌ که‌ همزمان‌ مهارکننده‌های‌ مونوآمین‌ اکسیداز مصرف‌ می‌کنید یا کمتر از 2 هفته‌ است‌ که‌ مصرف‌ چنین‌ داروهایی‌ را قطع‌ کرده‌اید ، ممکن‌ است‌ موجب‌ گیجی‌ ، افزایش‌ ناگهانی‌ دمای‌ بدن‌ ، افزاش‌ شدید فشارخون‌ ، و بروز تشنج‌ شود.

سابقه‌ یا ابتلا به‌ بیماری‌های‌ کلیوی‌ یا کبدی‌ یا دچار سوءمصرف‌ مواد.

توصیه هنگام‌ مصرف

به‌طور منظم‌ به‌ پزشکتان‌ مراجعه‌ کنید تا بهبودتان‌ را زیرنظر داشته‌ باشد. ممکن‌ است‌ تا 4 هفته‌ طول‌ بکشد تا اثر دارو ظاهر شود و به‌ حداکثر برسد ، ممکن‌ است‌ بخواهید در طی‌ این‌ مدت‌ پزشکتان‌ را ملاقات‌ کنید.
تا مشخص‌ شدن‌ پاسخ‌ بدنتان‌ به‌ این‌ دارو ، هنگام‌ رانندگی‌ یا کار با وسایل‌ خطرناک‌ احتیاط‌ کنید. این‌ دارو در برخی‌ افراد موجب‌ خواب‌آلودگی‌ و کاهش‌ سطح‌ هوشیاری‌ می‌شود.
برای‌ تسکین‌ خشکی‌ دهان‌ از آدامس‌ یا آب‌نبات‌های‌ بدون‌ قند استفاده‌ کنید یا چند جرعه‌ آب‌ بنوشید. اگر این‌ مشکل‌ بیش‌ از 2 هفته‌ ادامه‌ پیدا کرد با پزشکتان‌ مشورت‌ کنید.
از حالت‌ خوابیده‌ به‌ نشسته‌ یا ایستاده‌ و نشسته‌ به‌ ایستاده‌ به‌ آرامی‌ تغییر وضعیت‌ دهید ، در غیر این‌ صورت‌ ممکن‌ است‌ دچار سرگیجه‌ و سیاهی‌ رفتن‌ چشم‌ شوید.
یک‌ برگه‌ شناسایی‌ پزشکی‌ که‌ نشان‌ دهد پاروکستین‌ مصرف‌ می‌کنید ، همراه‌ داشته‌ باشید..
پاروکستین‌ را دور از دسترس‌ کودکان‌ ، و دور از گرما ، نور مستقیم‌ و حرارت‌ مرطوب‌ نگهداری‌ کنید (در این‌ شرایط‌ پاروکستین‌ فاسد می‌شود).
پاروکستین‌ تاریخ‌ مصرف‌ گذشته‌ را دور از دسترس‌ کودکان‌ در توالت‌ دور بریزید.

نبایدها

نباید نوشابه‌های‌ الکل‌ بنوشید یا از داروهای‌ آرامبخش‌ دیگری‌ استفاده‌ کنید

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (52 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Javad | ۴ سال پیش
سلام این عوارضی که گفتید پرخاشگری و اقدام به خود کشی برای من باعث سوال از یک طرف این دارو جهت ضد افسردگی و نشاط اور از طرفی باعث این کار؟؟؟میشه توضیح بدید تو چه مواردی این حالت پیش میاد ممنون
0
1

hits