دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 روشهای طلایی برای از بین بردن لکه آدامس و خمیر دندان

مؤثرترین روش ها جهت پاک کردن لکه آدامس و خمیر دندان از روی لباس

روشهای طلایی برای از بین بردن لکه آدامس و خمیر دندان
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
لکه آدامس در مراقبت و لکه بری لباس‌ها دشمن درجه یک ما به شمار می‌رود. این ماده چسبناک به سرعت به تمام الیاف پارچه می‌چسبد و روی آن پخش شده و سطحی کثیف و منزجر کننده را به وجود می‌آورد.

چگونه لکه آدامس و خمیر دندان را از روی لباس پاک کنیم ؟

  • لکه آدامس به سادگی قابل تمیز شدن است و قبل از آن که کار به این موارد بکشد می‌توان آن را کاملا از لباس پاک کرد به شرطی که روش درست این کار را بدانید.
  • خمیردندان هم جزو موادی است که هر روز با آن سروکار داریم و احتمال این که این ماده روی لباس بریزد و آن را لک کند زیاد است.

در این مقاله اختصاصی از مجله دلگرم شما روش‌های مختلف پاک کردن لکه آدامس را فراخواهید گرفت و در ادامه خواهید خواند که چطور باید انواع مختلف لکه خمیرندان را از روی لباس‌های خود پاک کنید.

روش‌های مختلف برای پاک کردن لکه آدامس از روی لباس

  • همان طور که گفتیم آدامس به عنوان یک ماده چسبناک به سرعت به لباس‌ها می‌چسبد و آن‌ها را آلوده می‌کند و این آلودگی و لکه به سادگی پاک نمی‌شود.
  • پیشگیری از چسبیدن آدامس به لباس کار ساده‌ای است اما اگر اشتباها در پارک روی نیمکتی بنشینید که قبلا یک فرد بی ملاحظه آدامس خود را روی آن چسبانده باشد چطور؟
  • یا این که ممکن است کودک بازیگوش شما موقع بازی کردن با آدامس، آن را روی لباس خود بچسباند.
  • در هر صورت این نوع لکه به دلایل مختلف ممکن است اتفاق بیفتد و این شما هستید که باید برای شرایط آماده باشید.

راز موفقیت در از بین بردن لکه آدامس جدا کردن اتصال آن با بافت پارچه است که این کار به روش‌های مختلف قابل انجام است.

1. منجمد کردن لکه آدامس یک روش سریع و اصولی برای از بین بردن آن

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای جدا کردن آدامس از لباس منجمد کردن آن است.

اگر یک آدامس خور حرفه‌ای باشید حتما می‌دانید که بافت آدامس در مقابل حرارت نرم می‌شود و بر مقابل سرما نیز سفت و سخت می‌گردد و استفاده از این ویژگی شما را در پاک کردن لکه آدامس از روی لباس موفق خواهد کرد.

  1. برای این کار ابتدا یک تکه یخ بردارید و آن را روی تکه آدامسی که روی لباس شما چسبیده است بمالید تا این که آدامس کاملا سفت شود.
  2. سپس آدامس را با یک چاقوی پلاستیکی از روی لباس برداری طوری که آسیبی به بافت لباس نرسد. این کار را با سرعت انجام دهید تا آدامس فرصت نرم شدن نداشته باشد.
  3. می‌توانید یک تکه یخ هم زیر لباس قرار دهید و با ساندویچ کردن آدامس بین دو یخ به کارتان سرعت ببخشید.
  4. این ترفند را می‌توان در هر شرایطی که به یخ دسترسی وجود دارد انجام داد اما اگر در منزل هستید و به فریزر دسترسی دارید می‌توانید از آن کمک بگیرید و لباس را لکه بری کنید.
  5. لباستان را طوری تا کنید که آدامس در قسمت رویی قرار بگیرد و با بقیه قسمت‌های لباس تماس نداشته باشد، سپس آن را داخل یک کیسه پلاستیکی تمیز قرار دهید و به مدت چند ساعت در فریزر بگذارید.
  6. سپس لباس را از فریزر خارج کنید و آدامس جامد را به راحتی از روی آن جدا کنید.
  7. در انتها یک چیز ظریف مثل موچین بردارید و قطعات ریز باقیمانده آدامس را با آن از روی لباس بردارید.
  8. البته اگر لباس شما بافتنی است یا گلدوزی و تزئیناتی روی آن وجود دارد بهتر است این کار را با دقت و احتیاط بیشتری انجام دهید تا آسیبی به آن نرسد.

مؤثرترین روش ها جهت پاک کردن لکه آدامس و خمیر دندان از روی لباس


2. استفاده از حرارت برای از بین بردن لکه آدامس

  • اگر در شرایطی هستید که به یخ و فریزر دسترسی ندارید می‌توانید از گرما برای تمیز کردن لکه آدامس کمک بگیرید.
  • منابع غیرمستقیم حرارت مثل سشوار می‌توانند آدامس را ذوب کنند بدون آن که آسیبی به بافت لباس شما برسانند.
  • پس محل لکه آدامس را در مقابل حرارت قرار دهید و زمانی که آدامس در حال ذوب شدن بود آن را با دست از روی لباس بردارید.
  • توصیه می‌کنیم برای این کار از یک دستکش پلاستیکی و یا یک تکه نایلون معمولی کمک بگیرید چون آدامس ممکن است داغ شده باشد و دست شما را بسوزاند.
  • به این ترتیب لکه آدامس به طور کامل از سطح پارچه پاک می‌شود و شما می‌توانید در موقعیت مناسب لباس خود را به روش معمول بشویید و تمیز کنید.


3. کمک گرفتن از اتو برای پاک کردن لکه آدامس

  1. اگر تنها چیزی که به آن دسترسی دارید یک اتوی داغ است نگران نباشید.
  2. شما با همین اتو هم می‌توانید لباس خود را لکه بری کرده و آدامس را از سطح آن جدا کنید.
  3. برای این کار شما فقط به یک تکه مقوا که از لکه آدامس بزرگ‌ تر باشد نیاز دارید.
  4. لباس را برگردانید و این مقوا را زیر لباس قرار دهید طوری که لکه در تماس با آن باشد.
  5. درجه اتو را روی متوسط قرار دهید (دمای بالا ممکن است باعث چسبناک شدن بیش از حد آدامس شود و دمای پایین هم تاثیری در تمیز شدن لکه نخواهد داشت) و پشت لکه را اتو بزنید تا این که آدامس کاملا نرم شود.
  6. البته این کار ممکن است چند دقیقه طول بکشد و نیاز به صبوری شما خواهد داشت.
  7. وقتی آدامس نرم شدن چسبندگی آن روی مقوا بیشتر از چسبندگی آن روی لباس خواهد بود و شما به سادگی می‌توانید با جدا کردن مقوا، لکه را نیز از لباس خود جدا کنید.
  8. از هر روشی که برای پاک کردن لکه آدامس استفاده کرده باشید در نهایت نوبت به شستن آن می‌رسد.
  9. فرقی نمی‌کند جنس لباس شما از چه نوعی باشد، ابتدا باید برچسب مراقبتی آن را چک کنید و دمای آب مناسب و روش مناسب برای شستن آن را که می‌تواند با دست، با ماشین و یا خشکشویی باشد به کار ببرید.

مؤثرترین روش ها جهت پاک کردن لکه آدامس و خمیر دندان از روی لباس


روش های صحیح پاک کردن لکه خمیردندان معمولی از روی لباس

همان طور که گفتیم ما هرروز برای مسواک زدن دندان‌های خود به خمیردندان نیاز داریم و این ماده خمیری ممکن است روی لباس‌های ما بریزد و آن را لک کند.

برخی از کودکان هم بازی کردن با مسواک و خمیردندان را دوست دارند و ممکن است عمدا آن را روی لباس‌ها بمالند! در این شرایط چه کاری باید انجام داد؟

ابتدا باید نوع خمیردندانی را که لباس را لک کرده است مشخص کنید. اگر خمیردندان مورد استفاده شما از نوع معمولی سفید باشد به احتمال زیادی حاوی دی اکسید تیتانیوم است.

دی اکسید تیتانیوم ماده‌ای قوی با خاصیت طراوت بخشی است که با آب خالی به سادگی پاک نمی‌شود و برای پاک کردن آن باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا اضافات خمیردندان را با یک قاشق یا چیزی شبیه به آن را روی لباس بردارید.
  2. این کار را طوری انجام دهید که لکه گسترده‌تر نشود.
  3. یک دستمال پارچه‌ای تمیز را مرطوب کنید و به آرامی روی محل لکه بفشارید تا ماده خمیردندان تا حد ممکن از روی پارچه برداشته شود.
  4. کمی شوینده مایع را روی محل لکه بمالید تا به خورد پارچه برود سپس برچسب مراقبت لباس را چک کنید و طبق روش گفته شده لباس را بشویید و بدون استفاده از خشک کن، خشک کنید.
  5. اگر هنوز اثری از لکه باقی مانده بود این مراحل را مجددا تکرار کنید.

مؤثرترین روش ها جهت پاک کردن لکه آدامس و خمیر دندان از روی لباس

روش صحیح پاک کردن خمیردندان سفید کننده از روی لباس

  1. اگر از خمیردندان سفید کننده در منزل استفاده می‌کنید باید بدانید که این خمیردندان‌ها حاوی مقدار کمی سفیدکننده ملایم هستند که ممکن است رنگ پارچه به خصوص پارچه‌های تیره را از بین ببرد.
  2. اما خبر خوب این است که روش پاک کردن لکه خمیردندان سفید کننده تفاوتی با نوع معمولی خمیردندان ندارد و باید مراحلی را که در بخش قبلی مقاله ذکر شد مو به مو اجرا کنید.
  3. فقط باید خیلی سریع عمل کنید و به سفید کننده موجود در خمیردندان اجازه عمل کردن ندهید تا رنگ پارچه لباس آسیبی نبیند و لکه به طور کامل پاک شود.

بیشتر بخوانید :

۷ روش جهت پاک کردن لکه روغن ماشین از انواع سطوح + عکس

۱۶ روش اساسی برای پاک کردن لکه آینه و کنسول

۴ روش فوق العاده جهت پاک کردن لکه مام و سفیدک آن از روی لباس

۵ روش اساسی جهت پاک کردن لکه بادمجان و سبزیجات از روی پوست دست

روش پاک کردن لکه خمیردندان ژلی و چند رنگ

  1. خمیردندان‌های ژلی و رنگی حاوی مواد رنگی خاصی هستند که بیشتر در خمیردندان‌های بچگانه به کار می‌روند و ممکن است باعث لک شدن لباس به خصوص لباس‌های رنگی شود.
  2. اما به طور کلی این نوع لکه را نیز می‌توان به روشی که در بخش‌های قبلی مقاله عنوان شد پاک کرد فقط باید پس از پاک کردن لکه و شستن لباس آن را در مقابل نور خورشید آویزان کنید.
  3. نور خورشید یک سفیدکننده ملایم طبیعی است که لکه‌های رنگی را از روی لباس پاک می‌کند بدون آن که آسیبی به رنگ خود لباس برساند.
  4. پس فراموش نکنید که در هر شرایط، رعایت اصول درست لکه بری می‌تواند بدون آسیب زدن به لباس، لکه‌های آن را به طور کامل از بین ببرد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits