دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید تربچه
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با خواص درمانی تربچه:خواص خوراکی تربچه سیاه ، سفید ، قرمز اندامهای مورد استفاده این گیاه برگ ، دانه و ریشه غده ای آن می باشند .

آشنایی با خواص درمانی تربچه

خواص خوراکی تربچه سیاه ، سفید ، قرمز اندامهای مورد استفاده این گیاه برگ ، دانه و ریشه غده ای آن می باشند . ریشه این گیاه دارای یک گلوکوزید گوگرد دار و چندین مادهُ معدنی می باشد که دارای مواد غذایی زیادی است.با دلگرم همراه باشید تا با خواص تربچه آشنا شوید.

خواص خوراکی تربچه ( سیاه ، سفید ، قرمز)

فواید بی نظیر تربچه

این گیاه را می‌توان به صورت خام در سالاد یا از برگ‌های آن به صورت پخته در سوپ استفاده کرد. خواص تربچه در مورد بیماری‌ها و فواید آن برای قسمت‌های مختلف بدن در زیر آورده شده است:

یرقان (زردی)

تربچه برای کبد و معده بسیار مفید است و سم‌زدای بسیار خوبی است و خون را تصفیه می‌کند. تربچه در بیماری یرقان به طور شگفت‌آوری به پاکسازی بیلیروبین از خون کمک می‌کند و همچنین تولید آن را نیز تنظیم می‌کند. علاوه بر این با افزایش اکسیژن در خون از تخریب سلول‌های قرمز جلوگیری می‌کند. تربچه (ترب) سیاه برای یرقان مفیدتر است. برگ‌های تربچه نیز برای درمان یرقان بسیار مفید هستند.

کبد و کیسه‌ی صفرا

تربچه بطور خاص برای کبد و صفرا بسیار مفید است و جریان صفرا و بیلیروبین، اسیدها، آنزیم‌ها را تنظیم می‌کند و بیلیروبین را از خون می‌زداید و کبد را سم‌زدایی می‌کند. علاوه بر این، تربچه حاوی آنزیم‌هایی شبیه به مایروسیناس، دیتاستاز، استئار است که از کبد و کیسه‌ی صفرا در مقابل عفونت‌ها و زخم‎ها پیشگیری می‌کند.

هموروئید (بواسیر)

تربچه سرشار از فیبر است که به هضم غذا و جذب آب را آسان می‌کند و به رفع یبوست کمک می‌کند (یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است) و در نتیجه از ایجاد یا گسترش بواسیر پیشگیری می‌کند.

اختلالات ادراری

تربچه خاصیت ادرارآوری دارد، و میزان ادرار را افزایش می‌دهد. آب تربچه برای درمان التهاب و سوزش ادرار استفاده می‌شود. همچنین کلیه را تمیز می‌کند و عفونت کلیه‌ها و سیستم ادرار را از بین می‌برد. و به طور کلی به رفع اختلالات سیستم ادرار کمک می‌کند.

کاهش وزن

تربچه به دلیل فیبر بالایی که دارد، به سرعت معده را پر می‌کند و احساس سیری ایجاد می‌کند بدون اینکه کالری زیاد به بدن برساند و انتخاب خوبی برای افرادی است که می‌خواهند وزن کم کنند.

سرطان

تربچه سم‌زدای بسیار خوبی است و سرشار از ویتامین C، اسید فولیک و آنتوسیانین است و به بهبود انواع سرطان به ویژه سرطان کولون، کلیه، روده ، معده و دهان کمک می‌کند.

خواص تربچه

اختلالات پوستی

تربچه دارای ویتامین‌C ، فسفر، روی و بعضی از ویتامین‌های گروه B است که برای پوست بسیار مفید هستند. آب موجود در تربچه به مرطوب سازی پوست کمک می‌کند. مقداری تربچه‌ی له شده را در یک کیسه کتانی قراردهید و بر روی پوست صورت قراردهید.

گزش حشرات

تربچه دارای خاصیت ضدخارش است و درمان مؤثری برای تسکین خارش ناشی از گزش پشه و زنبور است. آب تربچه درد و تورم محل گزش را کاهش می‌دهد و باعث تسکین آن می‌شود

تب

تربچه حرارت بدن را پایین می‌آورد و التهاب تب را کاهش می‌دهد. نوشیدن آب تربچه در این حالت بسیار مفید است.

برونشیت و آسم و اختلالات تنفسی

تربچه خاصیت ضدخلط دارد و باعث کاهش خلط سیستم تنفسی از جمله بینی، گلو، نای و شش‌ها حاصل از سرماخوردگی، عفونت و آلرژی می‌شود.

خواص تربچه

فواید دیگر : گذشته از فوایدی که در بالا ذکر شد، تربچه متابولیسم را تنظیم می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد، سردرد، یبوست، اسیدی بود معده، چاقی، تهوع، گلودرد، سرفه ، مشکلات گوارشی، سنگ کیسه‌ی صفرا و سوءهاضمه را درمان می‌کند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب فواید تربچه

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits