دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص دوتاستراید
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دوتاستراید (Dutasteride) با نام تجاری آوودارت (Avodart) جزو مهارکننده هورمون‌های آندروژنی است که برای درمان ریزش موی هورمونی آقایان و درمان هیپرپلازی یا بزرگی خوش‌خیم پروستات مورد مصرف قرار می‌گیرد.

آشنایی با دوتاستراید و موارد مصرف آن

دوتاستراید (Dutasteride) با نام تجاری آوودارت (Avodart) جزو مهارکننده هورمون‌های آندروژنی است که برای درمان ریزش موی هورمونی آقایان و درمان هیپرپلازی یا بزرگی خوش‌خیم پروستات مورد مصرف قرار می‌گیرد.

زمانی که پروستات بزرگ شود، می ‌تواند مجرای پیشاب شما را فشرده کند و ادرار کردن را برای شما سخت ‌تر کند. دوتاستراید به افزایش جریان ادرار شما کمک می ‌کند و خطر انسداد کامل جریان ادرار را کاهش می ‌دهد.در برخی موارد، این درمان ها می ‌تواند نیاز به عمل جراحی پروستات را کاهش دهد. دوتاستراید ممکن است به عنوان بخشی از یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد. این به آن معنی است که شما باید آن را با دارو های دیگر مصرف کنید.

دوتاستراید به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شود و جذب آن تحت تاثیر غذا قرار ندارد. این دارو در کبد متابولیزه شده و متابولیت‌های آن اغلب از طریق مدفوع دفع می‌گردند.

اشکال دارویی: کپسول: 0.5 میلی گرم

مکانیسم اثر دوتاستراید

این دارو آنزیم 5-آلفاردوکتاز را که مسئول تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون می باشد، به طور اختصاصی مهار می کند و باعث کاهش اندازه پروستات، بهبود سرعت جریان ادرار و رفع علائم انسدادی می گردد.

فارماکوکینتیک دوتاستراید

  • زیست دستیابی دارو پس از مصرف خوراکی حدود 60% است.
  • اتصال به آلبومین حدود 99%
  • دفع دارو 45% از طریق مدفوع و 1% از راه ادرار 54% متابولیزه می شود
  • نیمه عمر دارو حدود ۵ هفته
  • پس از قطع دارو ۴ تا ۶ ماه دارو در خون وجود خواهد داشت

Dutasteride

مقدار مصرف دوتاستراید

  • مقدار مصرف برای هایپرپلازی خوش ‌خیم (BPH) دوز بزرگسالان ( 18 سال و بزرگتر) به تنهایی و در ترکیب با تامسولوسین مصرف می شود.
  • مقدار معمول: یک کپسول ۰.۵ میلی‌گرمی در هر روز
  • میزان مصرف کودک (سنین ۰ تا ۱۷ سال) دوز مناسبی برای افرادی که کم ‌تر از ۱۸ سال سن دارند ساخته نشده است.

مصرف دوتاستراید در دوران بارداری و شیردهی

دوتاستراید یک داروی حاملگی زیرشاخه X است. داروهای زیر گروه X نباید در طول دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرند. اگر یک زن باردار است و یک جنین پسر را در رحم خود دارد و بطور اتفاقی با بلعیدن یا لمس کردن، دوتاستراید در بدن او نفوذ کند، ممکن است نوزاد با اندام‌ های جنسی ناقص به دنیا بیاید.

  • اگر همسر شما حامله است و یا در حال برنامه ‌ریزی برای باردار شدن است و پوست او در تماس با دوتاستراید قرار گرفته است، باید فورا منطقه را با آب و صابون شست و شو دهید.
  • برای زنان شیرده: دوتاستراید نباید هرگز در طی مدت شیردهی مصرف شود. مشخص نیست که آیا دوتاستراید از شیر مادر عبور می‌ کند یا خیر.

عوارض جانبی دوتاستراید

ناتوانی جنسی، کاهش میل جنسی و حجم مایع انزال، بزرگ شدن و احساس ناراحتی در پستان ها، واکنش حساسیت مفرط (از جمله تورم لب و بثورات جلدی) از عوارض این دارو می باشند.

تداخلات دارویی دوتاستراید

کپسول دهانی دوتاستراید می‌ تواند با دیگر دارو ها، ویتامین ‌ها یا گیاهانی که ممکن است مصرف کنید، تداخل داشته باشد. تداخل زمانی رخ می دهد که یک ماده، روش کار یک دارو را تغییر دهد. این می ‌تواند مضر باشد یا از کارکرد صحیح دارو جلوگیری کند.

برای کمک به اجتناب از تداخلات، پزشک شما باید تمام داروهای تان را به دقت مدیریت کند. دقت کنید که در مورد تمام دارو ها، ویتامین ‌ها، یا گیاهانی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید. برای اینکه بفهمید که این دارو چگونه ممکن است با چیز دیگری تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز صحبت کنید. مثال ‌هایی از داروهایی که می ‌توانند باعث تداخل با دوتاستراید شوند در زیر آورده شده ‌اند:

داروهای ایدز

مصرف دوتاستراید با داروهای مورد استفاده برای درمان HIV که به نام بازدارنده‌ های پروتئاز نامیده می شوند می‌تواند باعث ماندگاری بیشتر دوتاستراید در خون شما شود. این می ‌تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. نمونه ‌هایی از این داروها عبارتند از: atazanavir یا آتازاناویر Darunavir یا داروناویر fosemprenavir indinavir lopinavir یا لوپیناویر Nelfinavir یا نلفیناویر Ritonavir یا ریتوناویر Saquinavir یا ساکویناویر tipranavir

داروهای عفونت قارچی

مصرف دوتاستراید با داروهای خاصی که برای درمان عفونت ‌های قارچی به کار می‌ رود می ‌تواند باعث ماندگاری بیشتر دوتاستراید در خون شما شود. این می ‌تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. نمونه ‌هایی از این داروها عبارتند از: itraconazole یا ایتراکونازول ketoconazole یا کتوکونازول posaconazole voriconazole یا وریکونازول

داروهای فشار خون

مصرف دوتاستراید با داروهای خاصی که برای درمان فشار خون بالا به کار می‌ روند می ‌تواند باعث ماندگاری بیشتر دوتاستراید در خون شما شود. این می‌ تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از: verapamil یا وراپامیل Diltiazem یا دیلتیازم

داروی ریفلاکس اسیدی

مصرف دوتاستراید با داروهای خاصی که برای درمان ریفلاکس اسیدی به کار می‌ روند می ‌تواند باعث ماندگاری بیشتر دوتاستراید در خون شما شود. این می ‌تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

آنتی بیوتیک

مصرف سیپروفلوکساسین با دوتاستراید می ‌تواند باعث ماندگاری بیشتر دوتاستراید در خون شما شود. خوردن همزمان این داروها می‌ تواند خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

قرص

نکات تکمیلی در رابطه با دوتاستراید

اگر مصرف دارو را متوقف کنید و یا گاهی آن را مصرف نکنید: ممکن است علائمی چون سختی شروع ادرار، جریان ادرار ضعیف، تمایل دائم به ادرار، نیاز مکرر به ادرار و یا نیاز مکرر به بیدار شدن در طول شب داشته باشید.

اگر دارو را فراموش کنید و یا طبق برنامه مصرف نکنید: داروهای شما ممکن است موثر واقع نشود و یا به طور کامل اثر نکند. برای این که این دارو به خوبی کار کند، باید در تمام اوقات مقدار مشخصی از آن در بدن شما وجود داشته باشد.

اگر بیش از حد مصرف کنید: شما می ‌توانید میزان خطرناکی از دارو را به بدن خود وارد کنید. تاثیرات مصرف بیش از حد این دارو مشخص نیست. از آنجا که هیچ پادزهری برای دوتاستراید وجود ندارد، پزشک شما هر گونه علائمی را که شما تجربه ‌کنید، مورد بررسی قرار خواهد داد. اگر فکر می‌کنید که مقدار زیادی از این دارو را مصرف کرده اید، با پزشک خود تماس بگیرید. اما اگر علائم شما شدید هستند، به 115 زنگ بزنید و یا به نزدیک ‌ترین اورژانس مراجعه کنید.

اگر یک دوز را فراموش کردید، باید چه کار کنید: به محض اینکه به یاد آوردید، دز خود را بخورید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، فقط یک دوز را مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با گرفتن دو دوز در یک زمان، دوز فراموش شده را جبران کنید. این کار می‌ تواند منجر به اثرات جانبی خطرناکی شود.

چگونه تشخیص دهید که آیا این دارو اثر می‌کند یا خیر: شما باید مشکل کمتری در شروع ادرار داشته باشید، دفعات ادرارتان کاهش یافته باشد و در عین حال تلاش کمتری برای ادرار کردن انجام دهید.

پایش بالینی دوتاستراید

مصرف دوتاستراید ممکن است خطر سرطان پروستات تان را افزایش دهد. قبل و در طی درمان تان با دوتاستراید، پزشک شما با انجام آزمایش خون برای وجود آنتی ‌ژن خاص پروستات (PSA) بررسی هایی انجام خواهد داد تا ببیند آیا هیچ تغییری به وجود آمده است یا خیر.

دوتاستراید غلظت PSA را در خون تان کاهش می ‌دهد. اگر در PSA شما افزایشی وجود داشته باشد، ممکن است پزشک شما تصمیم بگیرد که آزمایش‌ های بیشتری را برای بررسی این که آیا سرطان پروستات دارید یا خیر، انجام دهد.

هشدار ها در رابطه با دوتاستراید

1. در صورت وجود بیماری انسدادی دستگاه ادرای و سرطان پروستات با احتیاط مصرف شود.
2. تجویز این دارو در سرطان پروستات، موجب کاهش نشانگرهای اختصاصی مثل آنتی ژن اختصاصی پروستات می گردد.
3. به دلیل انتشار دارو در مایع منی، در صورتی که همسر بیمار باردار باشد یا احتمال بارداری وجود دارد، استفاده از کاندوم توصیه می گردد.
4. شما می ‌توانید این دارو را همراه غذا و یا بدون غذا مصرف کنید.
5. کپسول دوتاستراید را نجوید، نخراشید و یا باز نکنید.
6. محتویات این کپسول ممکن است لب ‌ها، دهان و یا گلو شما را تحریک کند. کپسول را مستقیما قورت دهید.

روش نگهداری دوتاستراید

  • نگهداری کپسول های دوتاستراید را در دمای اتاق و بین 20 تا 25 درجه سانتی گراد نگه داری کنید.
  • آن را از دمای بالا دور نگه دارید، چون ممکن است تغییر شکل یا تغییر رنگ دهد.
  • اگر کپسول تغییر شکل داد از آن استفاده نکنید.
  • این دارو را از نور آفتاب دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

مشکلات پروستات: ۱۶ درمان خانگی برای مشکلات پروستات

راه های مناسب برای پیشگیری از سرطان پروستات

علت بزرگی پروستات در آقایان چیست؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits