دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی داروی ضد صرع ویگاباترین
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ویگاباترین (Vigabatrin) در درمان تشنج هایی که به سایر دارو پاسخ نداده است استفاده می شود. صرع (epilepsy) یک اختلال مغزی است که با تشنج‌های مکرر مشخص می‌شود.

موارد مصرف ویگاباترین

ویگاباترین (Vigabatrin) در درمان تشنج هایی که به سایر دارو پاسخ نداده است استفاده می شود. صرع (epilepsy) یک اختلال مغزی است که با تشنج‌های مکرر مشخص می‌شود.

بیماری صرع یک اختلال سیستم عصبی مرکزی (اختلال نورولوژیکی) است که در آن فعالیت سلول های عصبی در مغز مختل شده و منجر به تشنج می گردد که طی آن رفتار، علائم و احساسات غیرطبیعی از جمله از دست رفتن هوشیاری رخ می دهد.

علائم بیماری صرع مختلف است. برخی افراد مبتلا به بیماری صرع ساده، طی تشنج به مدت چند ثانیه خیره می مانند، در حالیکه برخی دیگر دچار حرکات تنشی در دستها و پاها می گردند.

ویگاباترین به شکل قرص های 500 میلی گرمی برای درمان صرع عرضه می شود.

نام های تجاری: Sabril ,sabrilex

مکانیسم اثر ویگاباترین

ویگاباترین یک مهار کننده غیر قابل برگشت آنزیم گاما-آمینو بوتیریک اسید آمینوترنسفراز GABA-AT است و متعاقبا غلظت GABA در مغز افزایش می یابد.

ویگاباترین

فارماکوکینتیک ویگاباترین

این دارو به دنبال مصرف خوراکی (به شکل راسمات) به خوبی جذب می شود، 80-60% دوز خوراکی از طریق ادرار به صورت تغییر نیافته، دفع می شود. نیمه عمر حذفی آن 8-5 ساعت است و باند پلاسمائی پروتئینی چندانی ندارد. هیچ گونه ارتباطی بین سطح پلاسمائی دارو و اثرات بالینی آن وجود ندارد. این دارو وارد شیر مادر می شود.

نحوه مصرف ویگاباترین

  • دوز شروع این دارو به عنوان درمان کمکی (Adjunetive Therapy) در بالغین، ١ گرم در روز از طریق خوراکی است که در صورت نیاز هفته ای ۵۰۰ میلی گرم افزایش می یابد تا حداکثر به ٣ گرم در روز برسد.
  • دوز اولیه شروع در کودکانmg/kg ۴۰ است. جهت درمان اسپاسم کودکان (Infantile Spasm) دوز شروع mg/kg۵۰ که بر اساس پاسخ بالینی در طی یک هفته تنظیم می شود.
  • دوزها بایستی منقسم و بصورت دو بار در روز و یا بصورت تک دوز روزانه تجویز شود.همانند سایر ضد صرعها، قطع دارو و یا تغییر آن به داروی ضد صرع دیگر بایستی بتدریج و به آهستگی صورت گیرد. این کاهش دوز بایستی در عرض ۴-٢ هفته صورت گیرد.
  • کاهش دوز در نارسایی کلیه و بیماران پیر و ناتوان .

مصرف ویگاباترین در دوران بارداری و شیردهی

برای دارو های گروه C در دوران بارداری مطالعات در حیوانات نشان داده است که دارو های گروه C روی جنین اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی در مورد انسان در دست نیست؛ با این حال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد؛ یا هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان موجود نیست.

این دارو در شیر ترشح می شود به دلیل احتمال تاثیرات منفی بر نوزاد در صورت مصرف دارو شیردهی قطع شود.

عوارض جانبی ویگاباترین

  • شایعترین آنها خواب آلودگی و خستگی و در کودکان تهییج و آژیتاسیون است.
  • سایر عوارض شامل گیجی، عصبی بودن، تحریک پذیری، سردرد، نیستاگموس، آتاکسی، پارستزی، لرزش و اختلال تمرکز، کونفوزیون و اختلال حافظه، افزایش وزن، اختلالات گوارشی، ادم، آلوپسی، آنژیوادم، کهیر و راشهای پوستی، نقائص میدان بینایی برگشت ناپذیر در یک سوم موارد، دید مبهم دوبینی و نیستاگموس، اختلالات شبکیه و نوریت اپتیک.
  • اختلالات روانی مثل آشفتگی، تهاجم، افسردگی و واکنشهای پارانوئیدی، سایکوز،مانیا، احتمال تشدید صرع میوکلونیک یا ابسنس.

تداخلات دارویی ویگاباترین

تداخلات پیچیده ای بین این دارو و سایر داروهای ضد صرع وجود دارد که بسیار متنوع و غیر قابل پیش بینی است و لذا در درمان ترکیبی این دارو با سایر داروهای ضد صرع مونتیورینگ سطح پلاسمائی توصیه می شود.

قرص

هشدار ها در رابطه با ویگاباترین

1- در بیماران دریافت کننده این دارو، ارزیابی عملکرد میدان بینائی در شروع درمان وسپس هر 6 ماه یکبار لازم است.
2- این دارو دربیماران با سابقه وجود نقائص میدان بینائی از قبل موجود نبایستی استفاده گردد.
3- مصرف این دارو در بیماران با سابقه سایکوز، افسردگی و مشکلات رفتاری بایستی با احتیاط باشد.
4- در بیماران مسن و دارای اختلال عملکرد کلیوی بایستی دوز آن را کاهش

توصیه های دارویی ویگاباترین

  • دوزهای مصرفی این دارو بایستی منقسم و بصورت دو بار در روز و یا بصورت تک دوز روزانه تجویز شود.
  • همانند سایر ضد صرع ها، قطع دارو و یا تغییر آن به داروی ضد صرع دیگر بایستی بتدریج و به آهستگی صورت گیرد. این کاهش دوز بایستی در عرض 4-2 هفته صورت گیرد.

داروهای هم گروه ویگاباترین

بیشتر بخوانید:

اطلاعات دارویی کامل داروی ضد صرع روفینامید

داروی ضد تشنج : لیست کامل داروهای درمان صرع (تشنج)

قطع خودسرانه داروهای ضدصرع در بارداری

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits