دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایای بی شمار مصرف قرص کلسیم+ D دینه 
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
قرص کلسیم+ D دینه یک مکمل غذایی شامل کلسیم و ویتامین D3 می باشد.


فواید مصرف قرص کلسیم+ D دینه


قرص کلسیم+ D دینه یک مکمل غذایی شامل کلسیم و ویتامین D3 می باشد. کلسیم برای استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها، انقباض عضلات، عملکرد طبیعی قلب و سیستم عصبی و نیز انعقادخون ضروری است.


ویتامین د موجود در فرآورد جذب کلسیم را از روده افزایش داده و در ذخیره کلسیم در استخوان ها و نیز حفظ غلظت طبیعی کلسیم در خون نقش مهمی دارد. بنابراین مصرف این فرآورده در افرادی که از طریق رژیم غذایی کلسیم کافی دریافت نمی کنند، افرادی که در معرض کافی تابش نور خورشید نیستند، خانم های باردار و شیرده، نوجوانان، به خصوص دختران، خانم ها در دوران قبل و بعد از یائسگی، سالمندان و بیمارانی که به مدت طولانی تحت درمان با داروهای ضدتشنج و کورتیکواستروییدها هستند، بیماران مبتلا به پوکی استخوان، نرمی استخوان (راشیتیسم)، کم کاری غده پاراتیرویید و تتانوس توصیه می شود.


پوکی استخوان باعث می شود، که استخوان ها ضعیف و شکننده شوند به حدی شکننده می شوند ،که یک افتادن یا یک تنش خفیف مانند خم شدن یا سرفه ،می تواند باعث شکستگی شود.شکستگی های مرتبط با پوکی استخوان ،اغلب در لگن، مچ دست یا ستون فقرات رخ می دهد.


استخوان ،یک بافت زنده است که دائما در حال شکسته شدن و جایگزینی و بهبود است ، پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که، تولید استخوان جدید با حذف استخوان های قدیمی همراه نباشد.پوکی استخوان بر مردان و زنان همه نژادها تأثیر می گذارد اما در زنان سفید پوست و آسیایی به خصوص زنان مسن که در معرض یائسگی هستند در بالاترین حدش وجود دارد.


تغذیه و داروها و سبک زندگی به شدت سلامت استخوانهای شما را تحت تاثیر قرار می دهند. گاهي ممكن است مقدار كلسيمي كه با غذا مي‌خوريد كافي باشد ولي به علت كمبود ويتامين D ، كلسيم به خوبي جذب استخوان نشود. چون در حضور ويتامين D جذب كلسيم بيشتر مي‌شود که منابع غذايي غني از ويتامين D خيلي كم بوده و بيشتر شامل جگر، زرده تخم مرغ، ماهي‌ها به ويژه انواع چربي‌دار مي‌باشد.


البته قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بدون پوشش لباس و كرم ضد آفتاب يكي از راههاي ساخته شدن ويتامين D در بدن است.از موارد ديگر كه جذب كلسيم در بدن را مختل مي‌كند خوردن نمك زياد است. در واقع نمك باعث فرار كلسيم از بدن و دفع آن از طريق ادرار مي‌شود. همچنين اگر ميزان فسفر دريافتي از غذا زياد باشد (مانند مصرف زياد گوشت قرمز يا نوشیدن زياد انواع نوشابه‌هاي گازدار) تعادل كلسيم در بدن مختل شده و مانع جذب كلسيم مي‌شود، پس برقراري نسبت متعادل ميان دو عنصر كلسيم و فسفر دريافتي در بدن ضروري است.


گاهي در بعضي افراد، به خصوص اشخاص مسن، مشكل عدم تحمل به شير وجود دارد كه اين اشخاص بايد جانشين مناسبي براي تأمين كلسيم مورد نياز خود داشته باشند كه در اين ميان انواع مغز – دانه‌ها (مانند بادام و گردو و ...) به دليل داشتن مقادير بالاي كلسيم، مس، روي و همچنين داشتن جذب مطلوب، مناسب براي استفاده آنان مي‌باشند. اين اشخاص مي‌توانند با مصرف به اندازه مغز – دانه‌ها از پيشرفت اين بيماري جلوگيري نمايند. همچنين در خانم‌هاي يائسه كه به دليل كم شدن هورمون‌هاي جنسي در بدن خروج كلسيم از بدن تسريع مي‌شود احتمال ابتلاء به اين بيماري بيشتر مي‌شود و بايد مقدار مصرف كلسيم روزانه خود را افزايش دهند. اين اشخاص در كنار مصرف شير و لبنيات مي‌توانند از دانه‌هاي روغني همچون بادام استفاده نمايند.

موارد مصرف قرص کلسیم+ D دینه

  • حفظ استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها
  • استئوپورز (پوکی استخوان)
  • کمبود کلسیم و ویتامینD3

کلسیم و ویتامین د

اجزاء و مواد موثره قرص کلسیم+ D دینه


هر قرص حاوی 500 میلی گرم کلسیم (به صورت کلسیم کربنات) و 200 واحد بین المللی ویتامین D3می باشد.

دستور مصرف قرص کلسیم+ D دینه

  • نوجوانان وبزرگسالان: یک قرص در روز ( حاوی 5 بلیستر 10 عددی قرص )
  • مصرف بیش از یک قرص در روز تحت نظر پزشک مجاز می باشد.

تداخلات دارویی قرص کلسیم+ D دینه


این قرص را با 1 تا 2 ساعت فاصله از سایر داروها مصرف نمایید.

عوارض جانبی قرص کلسیم+ D دینه


قرص کلسیم+ D دینه در مقادیر توصیه شده ، معمولا به خوبی تحمل می شود. با مصرف اشکال خوراکی کلسیم احتمال بروز یبوست، نفخ، تهوع و استفراغ وجود دارد.

موارد منع مصرف قرص کلسیم+ D دینه

  • سابقه حساسیت به کلسیم کربنات و ویتامین D3 ، بالا بودن میزان کلسیم و ویتامین D3 خون
  • در صورت سابقه وجود سنگ های کلیوی، با مشورت پزشک مصرف شود.

مصرف قرص کلسیم+ D دینه در بارداری و شیردهی


قرص کلسیم+ D دینه با مشورت پزشک مصرف شود.

شرایط نگهداری قرص کلسیم+ D دینه


در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد، دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

divider

بیشتر بخوانید:

افزایش اشتها و چاقی با قرص شیکوریدین دینه

مزایای مصرف قرص ونوویتال دینه

فواید باورنکردی قرص گاسترودین دینه

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (5 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits