دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد کلشی سین (داروی ضد نقرس)
37
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کلشی سین Colchicine:کلشی سین برای جلوگیری و یا درمان حملات نقرس استفاده شده است . این بیماری توسط اسید اوریک بیش از حد در خون ایجاد می شود.

کلشی سین Colchicine

کلشی سین برای جلوگیری و یا درمان حملات نقرس استفاده شده است . این بیماری توسط اسید اوریک بیش از حد در خون ایجاد می شود. یک حمله نقرس زمانی رخ می دهد که اسید اوریک باعث التهاب (درد، قرمزی، تورم و گرما) در مفصل شود .با دلگرم همراه باشید تا در مورد این دارو بیشتر بدانید.

کلشیسین


دارو شناسی پیش از مصرف نحوه مصرف اقدامات احتیاطی عوارض جانبی

کلشی سین نقرس را درمان نمیکند، اما از بروز حملات نقرس جلوگیری خواهد کرد. کلشی سین یک مسکن معمولی محسوب نمی شود و بسیاری از دردها را تسکین نمی دهد.کلشی سین همچنین برای درمان بیماری نادر به نام تب مدیترانه ای فامیلی (FMF) در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 4 سال استفاده می شود.

کلشی سین را میتوان در 2 روش استفاده کرد. اکثر مردم مقدار کمی از آن را به طور منظم برای مدت طولانی (ماهها و حتی سالها) برای جلوگیری از حملات شدید و یا دیگر مشکلات ناشی از التهاب مصرف می کنند . دیگر افراد در طول یک دوره کوتاه مدت (چند ساعت) تنها زمانی که دارو مورد نیاز است ، برای از بین بردن حمله ای که اتفاق می افتد ، مقادیر زیادی از کلشی سین را استفاده میکنند .از آنجا که برخی از عوارض جانبی کلشی سین می تواند بسیار جدی باشد، شما باید با دکتر خود در مورد مزایا و معایب استفاده از این دارو مشورت نمایید.

کلشی سین نیز در دیگر بیماری های خاص با شرایط پزشکی زیر استفاده می شود:

آمیلوئیدوز

در تصمیم گیری برای استفاده، بهتر است خطرات مربوط به این داروی مورد نظر گرفته شوند و در مقابل مزیت های آن قرار گیرند. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود. برای این دارو، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

آلرژی وحساسیت

اگر تاکنون واکنش غیرعادی و آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، با پزشک خود در میان بگذارید. به علاوه هرگونه حساسیت دیگر، مانند حساسیت غذایی، حساسیت به مواد نگهدارنده و حساسیت به حیوانات، را به پزشک خود اطلاع دهید. برای محصولات غیر تزریقی، دستورالعمل روی بسته بندی و ترکیبات دارو را با دقت مطالعه کنید.

اطفال

مطالعات مناسب در رابطه سن با اثرات کلشی سین در کودکان مبتلا به نقرس انجام نشده است. ایمنی و اثر بخشی دارو ثابت نشده است.مطالعات مناسب تا به امروز هیچ گونه مشکل و یا محدودیتی برای کودکان مبتلا به FMF نشان نداده است. با این حال، ایمنی و اثربخشی کلشی سین در کودکانکمتر از 4 سال مبتلا به FMF ثابت نشده است.

سالمندان

مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه بااستفاده این دارو بر روی سالمندان نشان نداده است.در بیماران قلبی، کلیوی ،کبدی با احتیاط و حداقل میزان ممکن بکار رود.

دوران بارداری

بیماری کبدی ؛ در بیماران با این شرایط نباید استفاده شود.

کلشیسین

نحوه مصرف کلشی سین

این دارو توسط پزشک برای بهبود وضعیت فعلی شما تجویزشده است. بیش از حد وبیش از زمانی که این دارو تجویز شده است،استفاده ننمایید. این دارو با دستورالعملی برای راهنمایی بیمار همراه است. بادقت دستورالعمل را خوانده و بر طبق آن عمل کنید . اگر هر گونه سوالی داشتید با پزشک تماس بگیرید.میتوان این دارو با غذا یا بدون غذا استفاده نمود.


برای بیمارانی که مقدار کمی از کلشی سین را به طور منظم استفاده میکنند (درمان پیشگیرانه):

طبق دستور دکتر و به طور منظم از این دارو استفاده نمایید . اگر از کلشی سین برای جلوگیری از حملات نقرس استفاده میکنید ، و از داروهای دیگری به منظور کاهش میزان اسید اوریک در بدن استفاده میکنید ، پس از مدتی میتوان مصرف کلشی سین را متوقف کرد. با این حال، اگر مصرف این دارو را خیلی زود قطع کنید ، ممکن است حملات باز گردد و یا بدتر شود.

اگر کلشی سین را برای جلوگیری از حملات نقرس استفاده میکنید ،با دکتر در مورد مصرف داروی دیگر برای پیشگیری از بروز حمله مشورت نمایید . اکثر مردم مقدار کمی از آن را به طور منظم برای مدت طولانی (ماهها و حتی سالها) برای جلوگیری از حملات شدید و یا دیگر مشکلات ناشی از التهاب مصرف می کنند . دیگر افراد در طول یک دوره کوتاه مدت (چند ساعت) تنها زمانی که دارو مورد نیاز است ، برای از بین بردن حمله ای که اتفاق می افتد ، مقادیر زیادی از کلشی سین را استفاده میکنند .از آنجا که برخی از عوارض جانبی کلشی سین می تواند بسیار جدی باشد، شما باید با دکتر خود در مورد مزایا و معایب استفاده از این دارو مشورت نمایید.

برای بیمارانی که مقادیر زیادی از کلشی سین را برای از بین بردن حمله استفاده میکنند:

  • دارو را در بروز اولین نشانه های حمله استفاده نمایید .
  • مصرف دارو را بلافاصله پس از برطرف شدن درد و یا در اولین نشانه های تهوع، استفراغ، درد معده، یا اسهال قطع نمایید . همچنین، مصرف کلشی سین را زمانی که مقدار زیادی از دارو را که دکتر برای هر حمله تجویز کرده است ، حتی اگر درد تسکین نیافت و یا هیچ عوارض جانبی رخ نداد ، را قطع نمایید.
  • دارو را تا پایان درمان ، حتی اگر پس از مصرف چند دوز اول احساس بهبودی نمودید ، مصرف نمایید .
  • گریپ فروت و عصاره گریپ فروت ممکن است اثرات کلشی سین را در بدن افزایش دهد. بهنگام مصرف این دارو نباید گریپ فروت خورد .

میزان مصرف

بیمار می بایست طبق دستور العمل پزشک یا راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو اقدام به استفاده و مصرف دارو کند. مقدار داروی مصرفی به شدت بیماری و قدرت اثربخشی دارو بستگی دارد. تعداد دفعاتی که دارو در طی روز دریافت می شود، فاصله زمانی میان هر بار مصرف کپسول و دوره زمانی تعیین شده و مجاز برای استفاده از دارو به شدت بیماری و نوع دارو بستگی بسیار دارد.

اشکال خوراکی (کپسول)؛برای پیشگیری از عود نقرس

بزرگسالان :0.6 میلی گرم یک یا دو بار در روز. دکتر ممکن است میزان مصرف خود را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، میزان مصرف معمولا بیش از 1.2 میلی گرم در روز نیست.
کودکان: استفاده و میزان مصرف باید توسط دکتر تعیین شود.

برای تب مدیترانه ای فامیلی (FMF)

بزرگسالان و نوجوانان : 1.2-2.4 میلی گرم در یک یا دو دوز منقسم در روز . دکتر ممکن است میزان مصرف را در صورت نیاز تنظیم کند.
کودکان 6 تا 12 سال: 0.9 تا 1.8 میلی گرم در یک یا دو دوز منقسم در روز
کودکان 4 تا 6 سال : 0.3 تا 1.8 میلی گرم داده در یک یا دو دوز منقسم در روز
کودکان کمتر از 4 سال: استفاده و میزان مصرف باید توسط دکتر تعیین شود.

برای حملات نقرس

بزرگسالان: 1.2 میلی گرم در اولین نشانه از حمله نقرس، 0.6 میلی گرم پس از گذشت 1 ساعت. معمولا میزان مصرف 1.8 میلی گرم در یک دوره 1 ساعت است.
کودکان :استفاده از این دارو توصیه نمی شود.

در صورت فراموش کردن یک وعده ی دارویی چه کنیم؟

اگر بیمار، یک نوبت دارو را فراموش کند، به‌محض یادآوری، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامۀ داروییِ منظم‌خود بازگردد. مقدار دارو را نباید دوبرابر کرد.

در هنگام استفاده ی بیش از حد و موارد اورژانسی چه کنیم؟

در این شرایط به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نموده و چنانچه وضعیت بیمار بحرانی گشته و قادر به تنفس نمیباشد با مرکز فورییت های پزشکی تماس بگیرید.

در هنگام استفاده از دارو چه موارد تغذیه ای را باید در نظر گرفت؟

تا زمانیکه کتر معالجتان به شما رژیم غذایی خاصی را توصیه نکرده است رژیم معمولی و نرمال روزانه خود را ادامه دهید.

شیوه ی نگهداری از دارو

  • از قرار دادن دارو در معرض نور مستقیم خورشید، رطوبت و آتش خودداری کنید.
  • دارو را از دسترس کودکان دور نگاه دارید.
  • از مصرف داروهای تاریخ گذشته و قدیمی پرهیز کنید.
  • دارو در یخچال نگهداری شود.
  • از پزشک معالج خود سئوالاتی راجع به نحوه ی دور ریزی داروهای بی مصرف مطرح کنیم.


اقدامات احتیاطی

مصرف‌کنندۀ دارو باید به‌طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته‌باشد.
اگر بهنگام مصرف این دارو الکل استفاده کنید به احتمال زیاد دچار مشکلات معده خواهید شد. همچنین، نوشیدن الکل زیاد مقدار اسید اوریک در خون را افزایش می دهد و همین امر ممکن است اثرات کلشی سین را برای جلوگیری از حملات نقرس کاهش دهد . بنابراین، افرادی که کلشی سین مصرف می کنند باید مصرف الکل را محدود کنند.

برای بیمارانی که مقدار کمی از کلشی سین به طور منظم (درمان پیشگیری)

حملات نقرس و یا دیگر مشکلات ناشی از التهاب ممکن است در طول درمان رخ خواهد داد. با این حال، حملات و یا مشکلات دیگر باید کمتر رخ دهند، و نباید قبل از شروع مصرف کلشی سین شدت داشته باشد . حتی اگر فکر می کنید که کلشی سین به خوبی اثر نمی کند، مصرف آن را قطع نکنید و یا دوز مصرفی را افزایش ندهید. در این مورد با دکتر مشورت نمایید .
کلشی سین به طور موقت تعداد سلول های سفید را در خون کاهش می دهد و این عامل احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد .

همچنین می تواند تعداد پلاکت، که برای لخته شدن خون لازم است را کاهش دهد. در این صورت، اقدامات احتیاطی خاصی نیاز است ، به ویژه هنگامی که میزان خون کم باشد ، برای کاهش خطر ابتلا به عفونت و خونریزی اقدامات زیر ار انجام دهید :

اجتناب از معاشرت با افراد مبتلا به عفونت. اگر دچار عفونت و یا تب یا لرز، سرفه یا گرفتگی صدا، کمر یا پهلو درد، و یا دفع ادرار همراه با درد شدید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.
بلافاصله اگرمتوجه هر گونه خونریزی و یا کبودی غیر معمول ، مدفوع قیری ، سیاه و سفید، وجود خون در ادرار یا مدفوع، و یا لکه های قرمز بر روی پوست خود شدید به پزشک مراجعه نمایید.
مراقب استفاده از مسواک ، نخ دندان، یا خلال دندان باشید . دکتر، دندانپزشک، یا پرستار ممکن است راه های دیگری را

کردن دندانها و لثه ها توصیه کنند . قبل از انجام هر گونه عمل دندانپزشکی با پزشک معالج مشورت نمایید.
هنگام استفاده از اشیاء تیز مانند تیغ ریشتراشی یا ناخن گیر مراقب باشید.از ورزش و یا شرایطی که باعث کبودی یا آسیب شود بپرهیزید.قبل از مشورت با پزشک خود از داروهای دیگر استفاده نکنید که این شامل داروهای با نسخه یا بدون نسخه ،داروها و مکمل های گیاهی و یا ویتامین می شود.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب کلشی سین Colchicine

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (37 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سالار میرزامحمدی | ۳ سال پیش
بنده به دلیل بیماری تب مدیترانه ای در دوران بارداری و شیردهی قرص کلشی سین با دوز دو میلی مصرف میکردم و نوزادم پس از به دنیا اومدن دچار سوجذب شد و رشد نکرد ( در پنج ماهگی فوت کرد) آیا ربطی به مصرف کلشی دارد؟ ممکنه از عوارض کلشی سین باشه؟
0
5
هما | ۵ سال پیش
سلام من دردگوارشی معده وروده دارم علت آن را هم پزشکان تشخیص نداده اند می گویند عصبی است ولی من درد دور ناف دارم حالایک دکتر فوق تخصص گوارش همراه سایر داروها کلسیشین هم برایم تجویز کرده به خودش هم دسترسی ندارم وداروخانهها می گویند این داروی نقرص است وتعجب کردهاند من نمی دانم چه کنم مصرف بکنم یا نه نظر شما چیست لطفا مراراهنمائی فرمائید. سپاسگذارم
1
1
پاسخ ها:
آرش | ۴ ماه پیش
من ۳۰سال دچار این دردم هیچ کس تشخیص نداده اصل اون قرص استفاده نکن یه دکتر عوضی چند سال به من داد اینو به جز عوارض هیچی نداره
1
0
ثنا | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشید.
من32 ساله هستم و پرده ی قلبم داری التهاب است و دکترم داروی مدیسن رو برام تجویز کرد.
فراموش کردم و دارو رو که خوردم بعد از دوساعت فراموشم شد و بازهم یکی دیگه خوردم .خواستم ببینم الان چکار کنم؟خواهشا زود جواب بدهید ممنون
1
0
محمود | ۵ سال پیش
آیا وقتی درد نقرس شدید است باید قرص کلشی سین مصرف شود یا قبل از وقوع حمله نقرسی؟
آیا هنگام وقوع حمله نقرسی مصرف کلشی سین درد را افزایش میدهد مانند قرص آلوپورینول که توصیه شده وقتی حمله حادث شد مصرف نشود چون درد را افزایش میدهد
و بالاخره سوال اخر اینکه قرص کلشی سین قرص ضد التهاب است یا کاهش دهنده اسید اوریک خون؟ و فرق آن با قرص مترونیدازول در چیست آیا هر دو یک خاصیت دارند و ضد التهابن؟
2
3
فرشته | ۵ سال پیش
سلام من‌خودم بیماری تب مدیترانه ای رو دارم و تقریبا۵ ساله کلشی سین استفاده میکنم میشه لطفاراهنمایی کنین ک فردحامل این بیماری میتونه بارداربشه یانه لطفاجواب بدین چون برام خیلی مهمه خیلی ممنون
0
0
پاسخ ها:
افشین | ۵ سال پیش
من و خواهرم دهها ساله که هر دو FMF داریم. خواهرم دو تا بچه سالم و خوشگل به دنیا آورده. با نظارت پزشک و کاهش دوز دارو در دوران بارداری(خود پزشکها هم اختلاف نظر دارن، یه جا میگن ممنوعه مصرف کلشی سین و یه جا میگن باید و باید مصرف کنید، صفر و یک جواب میدن، نفهمیدیم چند چندیم با دکترها ) نه مشکلی واسه بچه ها پیش اومد و نه حمله داشت. توصیه می کنم زیاد حساس نباش رو این بیماری و فراموش کن که FMF داری.
0
0
منیژه ظفری | ۵ سال پیش
لطفا درمو رد کسانیکه وا فارین استفاده میکنند اشکالی ندارد قرص کلشی سین بخورند
0
0

hits