دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض فلوکستین (داروی ضد افسردگی) در دراز مدت
297
زمان مطالعه: 19 دقیقه
فلوکستین یک داروی ضد افسردگی است .در حالت های افسردگی، اضطراب، ترس و .. که تعادل مواد شیمیایی مغز به هم می خورد این دارو به طور موثری می تواند عمل کند.

قرص فلوکستین و تداخل دارویی این قرص

قرص فلوکستین یکی از داروهایی است که برای درمان افسردگی و بیماری هایی که بیشتر جنبه روحی – روانی دارند از سوی پزشکان تجویز می شود.

روش استفاده از قرص فلوکستین مانند داروهای دیگر چند بار در طول روز است ولی بسته به نوع و شدت بیماری برای بیماران مختلف، تعداد و بازه زمانی مصرف ان متفاوت است.

شاید شما هم بخواهید در مورد قرص فلوکستین و عوارض و اثرات مثبت و منفی آن بیشتر بدانید بنابراین در این بخش از دلگرم اطلاعات کامل و جامعی در مورد قرص فلوکستین عنوان می کنیم.

قرص فلوکستین

افسردگی، اضطراب، لاغری و. . . از جمله دلایل زیادی هستند که باعث شده این روزها عده زیادی از مردم به استفاده از قرص‌های فلوکستین یا همان پروزاک روی آورند و آن را مثل نقل و نبات مصرف کنند.

در این میان خانم‌ها رکورد‌دار هستند و این روزها «فلوکستین» جزو لاینفک وسایل داخل کیف بسیاری از خانم‌ها شده است. شایعاتی درباره اثرات معجزه آسای این دارو برای لاغری، بهبود وضعیت خواب، افزایش نشاط و. . . هم دهان به دهان می‌چرخد و به همه گیر شدن این دارو دامن می‌زند.

اینکه تجویز سرخودی این دارو بدون توصیه پزشک چه قدر می تواند زیان بخش باشد بحث حائز اهمیتی است. شاید این دارو مانند بسیاری از داروهای دیگر عوارض جانبی خطرناکی در پی نداشته باشد و یا تاثیر آن خفیف باشد ولی نادیده گرفتن آن هم دور از اندیشه سالم است.

فلوکستین یک داروی ضد افسردگی است .در حالت های افسردگی، اضطراب، ترس و .. که تعادل مواد شیمیایی مغز به هم می خورد این دارو به طور موثری می تواند عمل کند.

همچنین در اختلالات وسواس، اختلال بولیمیا (نوعی اختلال تغذیه ای در زنان جوان)، اختلال روحی قبل از قاعدگی و... به کار می رود. قابل ذکر است که این دارو علاوه بر موارد مصرف و تجویز ذکر شده کاربردهای دیگری نیز دارد.

تداخل دارویی قرص فلوکستین

به طورکلی اغلب داروها در تداخل با دیگر داروهای مصرفی می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. در مورد داروی فلوکستین نیز توصیه می شود که از مصرف همزمان آن با سایر داروهایی زیر خودداری نمایید.

  • pimozide (Orap),
  • thioridazine (Mellaril),
  • مثل:monoamine oxidase inhibitor
  • isocarboxazid (Marplan), phenelzine (Nardil), rasagiline (Azilect), selegiline (Eldepryl, Emsam), or tranylcypromine (Parnate).

مصرف همزمان این داروها با فلوکستین منجر به بروز عکس العمل های کشنده ای می شود. به همین خاطر توصیه می شود که مثلا 14 روز بعد monoamine oxidase inhibitor از قطع مصرف داروهای می توانید فلوکستین مصرف کنید.یا برعکس ، 5 هفته بعد از قطع هستید.

MAOI مصرف فلوکستین مجاز به مصرف تیرودیزین یاهمچنین در صورت تجویز این دارو توسط پزشک، اگر دچار هر نوع آلرژی به دارو هستید یا مبتلا به سیروز کبدی، بیماری کلیوی، دیابت، صرع، افسردگی خفیف و یا سابقه سوء مصرف دارو هستید به پزشک اطلاع دهید.

همچنین اگر در اثر مصرف دارو در همان مراحل اولیه ، علائم افسردگی در شما شدیدتر شد و یا تفکر خودکشی به سراغ شما آمد ، پزشک را در جریان قرار دهید. سازمان غذا و دارو در آمریکا معتقد است که مصرف داروهای ضد افسردگی همچون فلوکستین در دوران بارداری منجر به بروز مشکلات ریوی در نوزادان می شود.

از طرفی قطع مصرف این دارو ممکن است منجر به بازگشت حالت افسردگی در این دوران شود. به همین دلیل توصیه می شود که اگر قصد باردار شدن دارید یا در حین مصرف دارو حامله شدید ، به پزشک اطلاع دهید.

از نکات قابل توجه دیگر این است که داروی فلوکستین از طریق شیر مادر قابل انتقال به کودک است لذا توصیه می شود که در زمان شیردهی از این دارو استفاده نکنید.

همچنین ا ز تجویز این دارو بدون توصیه پزشک برای افراد زیر 18 سال اجتناب کنید.

روش مصرف داروی فلوکستین

در صورت تجویز پزشک از این دارو استفاده کنید. از مصرف طولانی مدت این دارو ، بدون توصیه پزشک اجتناب کنید، مقدار مصرف این دارو نیز باید دقیقا طبق دستور پزشک باشد.

  1. از جویدن ، شکستن و یا باز کردن کپسول دارو خودداری کنید. این دارو باید در دستگاه گوارش به آرامی هضم و جذب شود.
  2. درصورت مصرف فرم مایع دارو از وسایل اندازه گیری ویژه دارو استفاده کنید نه با قاشق چایخوری معمولی.
  3. حدود 4 هفته بعد از مصرف دارو ممکن است تاثیر درمانی آن بروز کند.بنابر این از قطع مصرف دارو بدون توصیه پزشک اجتناب کنید، زیرا تاثیر بدی به همراه خواهد داشت.
  4. اگر مصرف دارو برای درمان اختلالات روحی قبل از قاعدگی تجویز شده اغلب اولین دوز دارو با شروع قاعدگی یا 14 روز قبل تر مصرف می شود. در این مورد نیز باید طبق نظر پزشک عمل کنید.
  5. دارو را در محلی دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.
  6. اگر مصرف یک وعده دارو را فراموش کردید، بلافاصله بخورید.اما چنانچه در هنگام مصرف دوز بعدی ، وعده فراموش شده را به خاطر آوردید از مصرف آن اجتناب کنید . یعنی دوز فراموش شده را کنار بگذارید و از وعده بعدی شروع کنید.
  7. اگر دچار اور دوز (مصرف بیش از اندازه دارو) شدید سریعا به اورژانس خبر دهید. از جمله علائم اور دوز عبارتند از تهوع، استفراغ، تب، خواب آلودگی، تپش قلب، گیجی، غش و کما.
  8. از مصرف همزمان دارو با الکل اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش عوارض جانبی دارو می شود.
  9. در صورت مصرف دارو قدرت واکنش شما نسبت به محیط کمی کندتر می شود بنابر این باید مراقب رانندگی باشید و یا به طور کلی از انجام اموری که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد اجتناب کنید.
  10. همچنین در صورتی که سایر داروهای خواب آور مثل مسکن ها را مصرف می کنید به پزشک اطلاع دهید زیرا مصرف همزمان این دو دارو باعث خواب آلودگی بیشتر می شود.

عوارض قرص فلوکستین

یک دارو و چند بیماری ضد افسردگی

فلوکستین یا پروزاک یک داروی ضدافسردگی مهارکننده باز جذب سروتونین (SSRI) است. سروتونین ماده‌ای در بدن است که کاهش آن سبب عدم تعادل روانی، علائم افسردگی، خواب‌آلودگی، نگرانی و. . . می‌شود.

در حقیقت با مصرف پروزاک، میزان این ماده در بدن افزایش یافته و سبب بهبود علائم افسردگی و اضطراب می‌شود. این دارو به شکل کپسول‌های ۱۰ و ۲۰ میلی گرمی در بازار رایج است و برای درمان بیماری‌های افسردگی، اضطراب و وسواس جبری تجویز می‌شود.

فلوکستین غیر از کاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات از جمله برخی اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی)، سندروم پیش از قاعدگی، حملات ترس (حملات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی ترس و نگرانی شدید)، درمان مشکلات جنسی، اختلالات خواب و برخی دیگر از اختلالات نیز کاربرد داشته و براساس بررسی و نظر پزشک تجویز می‌شود.

پروزاک نیز مانند بسیاری دیگر از داروهای مشابه، پس از مدتی مصرف تاثیر خود را نشان خواهد داد و فرد نمی‌تواند بلافاصله پس از مصرف، انتظار بهبود حالات خود را داشته باشد.

به علاوه قطع ناگهانی و خودسرانه فلوکستین نیز به هیچ وجه مورد قبول نیست. در حقیقت قطع خودسرانه دارو همان‌قدر می‌تواند عوارض داشته باشد که مصرف خودسرانه آن.

بنابراین با توجه به مکانیسم عمل، شرایط هر بیمار، سابقه خانوادگی و تاثیراتی که این دارو می‌تواند داشته باشد حتما باید با تجویز پزشک و تا مدت زمان تعیین شده از این دارو استفاده کرد.

مقدار مصرف فلوکستین

دکتر فاطمه رنجبر، روانپزشک درباره میزان و روش مصرف فلوکستین معتقد است: «دوز مصرف با توجه به وضعیت هر بیمار متغیر و خاص همان بیمار است.

معمولا قرص‌های فلوکستین که در ایران وجود دارد ۱۰ و ۲۰ میلی‌گرم بوده که معمولا درمان با ۱۰ میلی گرم آغاز شده و پس از طی مدتی با توجه به نیاز بیمار یا پاسخ او نسبت به فلوکستین می‌توان آن را افزایش داد.

نیاز هر بیمار هم با توجه به وزن، سابقه بیماری‌های قبلی، سابقه مصرف خانوادگی این دارو، شدت بیماری فعلی و. . . توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود.

بنابراین نمی‌توان دوز مصرف مطلقی برای همه بیماران در نظر گرفت؛ بلکه باید براساس بررسی‌های صورت گرفته میزان آن را مشخص کرد.» درخصوص روش مصرف هم دکتر رنجبر تاکید می‌کند این دارو به صورت قرص رایج است و باید با آب بلعیده شود و جویدن این دارو توصیه نمی‌شود.

خط قرمزهای مصرف فلوکستین

دکتر رنجبر درباره تداخلات دارویی فلوکستین می‌گوید: «باید گفت که فلوکستین تداخل دارویی زیادی ندارد و هر موضوعی باید براساس سود و زیان آن درنظر گرفته شود.

ممکن است اگر دارویی همراه فلوکستین مصرف شود، خیلی عوارض داشته باشد؛ اما وقتی شرایط بیمار را در نظر می‌گیریم ترجیح می‌دهیم که آن را تجویز کنیم و فواید آن را بیش از مضراتش می‌دانیم. بنابراین همه چیز براساس شرایط بیمار و طبق نظر پزشک تعیین می‌شود.

درخصوص انواع داروها، منع مطلقی برای فلوکستین وجود ندارد؛ اما در خصوص داروهای حیطه روانپزشکی، آن دسته از داروهایی که مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOI) هستند مورد منع مصرف همراه با فلوکستین محسوب می‌شوند که این داروها هم چندان در جامعه رایج نیستند.»

فلوکستین و عوارض آن

فلوکستین در کودکان و زنان باردار

دکتر فاطمه رنجبر درمورد مصرف این دارو توسط کودکان و زنان باردار می‌گوید: «اگر نیاز به مصرف باشد، از دو سال به بالا ممکن است فلوکستین تجویز شود و اتفاقا جزو داروهای منتخب روانپزشکان است.

روانپزشکان معمولا برای درمان افسردگی یا اضطراب در کودکان اگر نیاز به دارو وجود داشته باشد، خط اول انتخاب را فلوکستین قرار می‌دهند. معمولا داروهای روانپزشکی درخصوص کودکان زیر دوسال با احتیاط تجویز می‌شود؛ اگرچه گاهی با توجه به شرایط برای زیر دو سال هم ممکن است دارو تجویز شود.

درحقیقت منع مطلقی برای مصرف این دارو در دوران بارداری وجود ندارد اما براساس برخی گزارشاتی که از عوارض جانبی دیده شده که چندان هم تایید شده نیست، ترجیح داده می‌شود که از داروهای دیگر استفاده شود.

در عین حال داروهای بهتری برای بارداران وجود دارد که در زمان بارداری یا شیردهی می‌توان از آنها استفاده کرد. باز هم باید بگوییم که همه چیز به تشخیص پزشک و شرایط ویژه هر بیمار بستگی دارد.»

دردهای بعد از یک درمان با فلوکستین

هر دارویی در کنار فوایدی که برای درمان دارد، ممکن است سبب بروز برخی علائم ناراحت کننده که به عنوان عوارض جانبی شناخته می‌شود نیز بشود؛ اگرچه فلوکستین از جمله داروهای کم‌خطری است که نسبت به فواید درمانی که دارد و البته نسبت به دیگر داروهای مشابه، عوارض جانبی کمتری دارد.

اما عوارض جانبی زیادی در بروشور دارو نوشته شده که اگر مصرف طبق نظر و بررسی‌های پزشک باشد، بسیاری از عوارض ذکر شده نادر بوده و در کمتر فردی دیده می‌شود. درخصوص عوارض جانبی فلوکستین باید گفت که این عوارض می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن بروز کند. از جمله:

  1. اعصاب مرکزی: سردرد، عصبانیت، بی‌خوابی، خواب عمیق، اضطراب، لرزش، سرگیجه، خستگی، آشفتگی.
  2. پوست: تعریق، بثورات پوستی، خارش، راش
  3. دستگاه گوارش: تهوع، اسهال، خشکی دهان، بی‌اشتهایی، سوء هاضمه، یبوست، درد شکم، استفراغ، نفخ
  4. ادراری ـ تناسلی: اختلال عملکرد جنسی
  5. عضلانی اسکلتی: درد عضله و سایر عوارض مثل بیقراری، کاهش وزن، اختلالات جنسی، عدم تعادل، افزایش افکار و میل به خودکشی و. . .

آیا فلوکستین سبب سندروم سروتونین می‌شود؟

دکتر رنجبر معتقد است: «اگرچه فلوکستین یا همان پروزاک با مهار جذب سروتونین، باعث افزایش میزان این ماده در بدن می‌شود اما سبب عارضه‌ای به نام سندروم سروتونین نمی‌شود.

(سندرومی که درصورت تجمع و انباشت سروتونین ایجاد شده و علائمی از قبیل سردرد، اضطراب، گیجی، توهم، نشئگی، افزایش ضربان قلب و فشار خون، تعرق و افزایش دمای بدن، گرفتگی عضلات، جنون، لرز، درد عضلانی، اسهال و تهوع، کما و حتی مرگ را ایجاد می‌کند).

در واقع این اختلال سندرومی است که در مواقع خاص ممکن است به وجود آید؛ مواردی مثل اینکه دارو را با دوز بسیار بالا شروع کنیم، یا نوبت‌های مصرف را اشتباه کرده و بسیار بیش از حد در نظر گرفته استفاده کرده باشیم یا در صورت مصرف برخی داروهای مکمل دیگر مثلا با داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز) همراه با فلوکستین و امثال اینها. درچنین موارد خاصی که شاید خیلی کم اتفاق بیفتند، ممکن است احتمال سندروم سروتونین بالا برود وگرنه مصرف اصولی و طبق تشخیص پزشک چنین نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

بهترین جایگزین های قرص فلوکستین

دکتر رنجبر درباره جایگزین‌های فلوکستین می‌گوید: «برای هر مراجعی درمان مخصوصی در نظر گرفته می‌شود، به‌طوری‌که ممکن است به ازای یک میلیون فرد افسرده، یک میلیون هم دستور دارویی وجود داشته باشد.

وقتی فردی مراجعه می‌کند که افسردگی خفیف تا متوسط یا خلق و خوی پایین دارد موارد درمانی مختلفی را می‌توان در نظر گرفت. اگر بیمار وقت و وضع اقتصادی خوبی داشته باشد و به پزشکی که در درمان‌های غیردارویی متخصص است دسترسی دارد، ترجیح ما استفاده از درمان‌های غیردارویی یا همان روان‌درمانی است.

درمان شناختی-رفتاری می‌تواند برای درمان افسردگی‌های خفیف تا متوسط بسیار موثر باشد. اما زمانی که توان مالی فرد برای جلسات متعدد روان درمانی کافی نیست، وقت مراجعات متعدد را ندارد یا به پزشک متخصص این درمان دسترسی ندارد، مجبوریم که از دارو برای درمان استفاده کنیم و باید گفت بین درمان‌های دارویی هم فلوکستین یا همان پروزاک جزو انتخاب‌های اول روانپزشکان محسوب می‌شود.»

خودکشی با قرص فلوکستین

گفته می‌شود که مصرف فلوکستین ممکن است سبب افزایش افکار و میل به خودکشی شود. دکتر رنجبر درباره صحت و سقم این مطلب و چرایی آن توضیح می‌دهد: «حقیقت این است که مصرف داروی فلوکستین ممکن است در آغاز روند بهبودی، افکار و میل به خودکشی ایجاد کند.

به همین دلیل از طرف سازمان دارو و غذای آمریکا در بروشور داخل دارو این موضوع را به صورت هشدار مطرح کرده‌اند، پزشک هم در هنگام تجویز، این هشدار را به خانواده‌ها می‌دهد.

البته این موضوع در مورد افزایش افکار مربوط به خودکشی است نه اقدام به آن؛ به این صورت که فرد ممکن است به خودکشی فکر کند اما هرگز فکر خود را عملی نکند. درخصوص علت این امر باید گفت که این موضوع چندان به مکانیسم‌های فیزیولوژیکی مرتبط نیست.

بیماری که افسردگی دارد به دلیل بیماری خود حوصله ندارد، فکر نمی‌کند، ممکن است زیاد بخوابد و. . . کسی که فلوکستین مصرف می‌کند، ممکن است در ابتدای درمان به لحاظ فیزیکی و ذهنی تا حدی فعال شود، در این زمان ممکن است به فکر خودکشی بیفتد.

در واقع در ابتدای مصرف دارو، فعالیت‌های ذهنی که به دلیل افسردگی از کار افتاده بودند فعال می‌شوند اما افسردگی هنوز وجود دارد و درمان نشده است. بنابراین فرد برای حل مشکلات خود تفکر می‌کند، اما چون هنوز افسرده است و درمان نشده، به فکر خودکشی برای رهایی از مشکلات می‌افتد.

در حقیقت این موضوع، اثر درمانی فلوکستین است که فعالیت‌های مغزی و تفکر را راه‌اندازی کرده، اما چون هنوز روند درمان کامل نشده فکر ناکارآمد و غیرمنطقی است. جوان‌ها به این دلیل که کمتر آینده‌نگر هستند و به دنبال رهایی یک‌باره از مشکلات هستند ممکن است بیشتر از سایرین چنین تفکراتی را داشته باشند.

اگرچه همان‌طور که گفته شد این موضوع فقط درخصوص افکار خودکشی است نه اقدام به خودکشی یا مرگ در اثر این موضوع.

عوارض فلوکستین

قرص فلوکستین نشاط آور است؟

دکتر رنجبر معتقد است: «اینکه فلوکستین را نشاط آور بدانیم باور اشتباهی است. موادی وجود دارد که به صورت فوری سبب افزایش نشاط می‌شود. موادی به عنوان نشاط آور محسوب می‌شوند که فرد پس از مصرف آن سریعا احساس نشاط کند یا اعلام کند احساس خوبی دارد.

اما داروهایی که برای درمان افسردگی یا اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرند نشاط‌آور نیستند؛ دارویی مثل فلوکستین که قرار است چندماه مصرف شود تا خلق را بالا ببرد، نشاط آور محسوب نمی‌شود.

کسی که خلق پایینی دارد پس از مدتی که دارو را مصرف کند، خلق او نرمال می‌شود که این هم بعد از حداقل ۵ هفته شروع می‌شود. حتی در مواردی که بالا رفتن خلق بیش از حد مطلوب اتفاق بیفتد، پزشک مصرف دارو را قطع می‌کند.

بنابراین کسی که افسرده نیست و بخواهد از پروزاک برای افزایش نشاط استفاده کند، چه بسا عوارض نامطلوبی داشته باشد.»

بهبود عملکرد یا کاهش میل جنسی با فلوکستین

فاطمه رنجبر می‌گوید: «ممکن است افراد تاثیراتی از فلوکستین را مطالعه کنند که نسبت به مصرف آن راغب شوند، در حالی‌که ممکن است مطالب متناقض دیگری هم نوشته شده باشد.

این است که حتما باید از مصرف خودسرانه انواع داروها پرهیز شود. پزشک با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های مصرف دارو و شرایط بیمار، می‌تواند بهترین دارو و دوز مصرف را تجویز کند.

فلوکستین برای درمان مشکلات جنسی تجویز نمی‌شود بلکه برای درمان افسردگی و اضطراب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این است که تاخیر در ارگاسم یا درمان انزال زودرس ممکن است به عنوان مسائل جانبی به وجود آید. یکی از عوارض فلوکستین ممکن است کاهش میل جنسی باشد که پزشک در صورت لزوم این موضوع را کنترل می‌کند.

در مواردی هم عکس قضیه اتفاق می‌افتد. به این صورت که فرد افسرده چندان رغبت و تمایلی به مسائل جنسی ندارد، با مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، طبیعتا میل جنسی او نیز افزایش می‌یابد.

در واقع این افزایش میل جنسی در نتیجه بهبود افسردگی بوده است. اگر افسردگی درمان شده اما میل جنسی کاهش یافته این موضوع دیگر جزو عوارض فلوکستین شناخته می‌شود.

بیشتر عوارض در ابتدای درمان رخ می‌دهد و با تغییر دوز مصرف یا ادامه درمان، عوارض رفع یا بدن نسبت به دارو عادت می‌کند. اما عوارض جنسی ممکن است تا پایان درمان باقی مانده و از بین نرود. در این صورت بررسی شده و ممکن است داروی دیگری اضافه شود تا مشکل حل شود.»

رویای لاغری با فلوکستین

دکتر رنجبر درباره کاهش وزن با فلوکستین نیز توضیح می‌دهد: «یکی از عوارضی که برای فلوکستین در نظر گرفته می‌شود کاهش وزن است اما وقتی از عوارض یک دارو صحبت می‌شود ممکن است فقط در یک نفر رخ دهد و قرار نیست در همه کسانی که از دارو استفاده می‌کنند دیده شود.

یکی از علائم افسردگی بی اشتهایی است که اتفاقا برخی افراد پس از مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، اشتها پیدا کرده و ممکن است حتی وزن اضافه کنند. این است که کاهش وزن بر اثر فلوکستین ۱۰۰درصد نیست.

به علاوه در همان افرادی هم که بر اثر مصرف فلوکستین وزن کم کرده‌اند، این کاهش وزن محدود بوده و به این صورت نیست که چندماه فلوکستین مصرف کنند و هرماه مقداری وزن کم کنند. بعد از چندماه کاهش وزن متوقف می‌شود زیرا بدن به دارو عادت می‌کند.

معمولا عوارض دارویی در شروع مصرف رخ می‌دهند، کاهش وزن بر اثر مصرف فلوکستین هم همین‌طور است. اگر کسی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت کننده‌یی به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن درنظر گرفته نمی‌شود.»

برخی نکاتی که در رابطه با مصرف فلوکستین باید در نظر داشت از جمله:

  • از مصرف خودسرانه این دارو هم مانند سایر داروها بپرهیزید.
  • فلوکستین در ابتدای درمان ممکن است سبب بروز افکار خودکشی شود، حتما مراقب علایم هشدار‌دهنده باشید.
  • فلوکستین به تدریج و از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود. بنابراین به هیچ عنوان نباید دارو را جوید یا آن را به صورت شکسته مصرف کرد.
  • اثرات درمانی فلوکستین پس از چند هفته مصرف بروز پیدا می‌کند؛ بنابراین در ابتدای درمان ناامید نشده و مصرف آن را بدون اطلاع پزشک متخصص قطع نکنید.
  • درصورت بروز هرنوع علائم ناراحت کننده از جمله مشکلات گوارشی، بیقراری، اختلالات خواب و. . . پزشک خود را در جریان بگذارید. ممکن است تغییر دوز یا تعداد دفعات مصرف نیاز باشد.
  • درصورت بروز مشکلات جنسی پس از مصرف پروزاک، حتما موضوع را با پزشک خود مطرح کنید. در بررسی علت این امر ممکن است داروی دیگری تجویز شود.
  • گفت‌وشنودهای رایج بین مردم را رها کرده و از مصرف خودسرانه این دارو برای درمان چاقی، افزایش نشاط، اختلالات خواب یا بهبود عملکرد جنسی پرهیز کنید. همه تاثیرات فلوکستین باید طبق نظر پزشک باشد.
  • نشاط‌آور دانستن فلوکستین باور اشتباهی است. این دارو می‌تواند باعث بالا رفتن خلق تا سطح نرمال در افراد افسرده شود. دارویی که باید چندماه مصرف شود تا خلق را بالا ببرد، نشاط آور محسوب نمی‌شود.
  • برای افسردگی‌های خفیف تا متوسط راه‌های بهتری برای درمان وجود دارد، راه‌های غیردارویی مثل درمان‌های شناخت ـ رفتار

از جمله عوارض شایع ناشی از مصرف فلوکستین عبارتند از :

واکنش پوستی، تنگی نفس، تورم صورت ، لب ، زبان و یا گلو. در صورت مشاهده این علائم سریعا به اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر علائم زیر بدتر شد به پزشک اطلاع دهید. علائمی نظیر تغییر خلق و خو، حملات عصبی، بی خوابی، عصبانیت، ناارامی، بیش فعالی(روحی و فیزیکی)، تفکر خودکشی و خود آزاری .

از دیگر عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو عبارتند از :

تشنج، لرزه، سختی عضله و به طور کلی تشنج عضلانی، علائم پوستی مثل خارش، قرمزی و فلسی شدن ، از دست دادن تعادل و هماهنگی، تعریق، تپش قلب و گیجی.سرگیجه، ضعف و خواب آلودگی، آب ریزش بینی، درد گلو، سردرد و علائم سرماخوردگی، تهوع، اسهال و تغییر اشتها، تغییر وزن، کاهش میل جنسی و یا سختی دریافت لذت جنسی، خشکی دهان و افزایش تعریق.

خواهشمندیم اگر سوال یا نکته‌ای برای مطلب قرص فلوکستین در ذهن شما باقی مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (297 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رویا | ۴ ماه پیش
من حدود ۱۳ سال فلوکستین ۲۰ مصرف میکنم الان دیگه اون اثر درمانی قبل رو نداره تعریق بدنم رو به شدت زیاد کرده و کلا عصبی تر از قبل شدم شما پیشنهاد چه داروی جایگزینی رو میدید یا اینکه ۲ عدد فلوکستین ۲۰ در روز مصرف کنم؟
0
1
مهدیه | ۳ سال پیش
سلام خسته نباشید من 1 جعبه فلوکستین 50 تا توش بود 10 میلی بود فقط شب ها خوردم دیدم روده هام روز به روز داره کمتر کار می کنه چون مشکل گرفتگی روده دارم دکتر گفته رودت عصبی شده اینجوری شدی قرص اعصاب داد من خوردم بعد حالم روز به روز بدتر میشد به دکتر گفتم قطع نکرد اخرش خودم قطع کردم وقتی خورده بودم مشکل تعادل پیدا کردم سرم سبک شده فراموشی گرفتم حالا عوارصش تو بدنم مونده چه کار کنم عوارصش از بدنم بیاد بیرون اخه رودم یه جوریه که اصلا قرص اعصاب نمی تونم بخورم راهنماییم کنید
0
7
الهه احمدی | ۳ سال پیش
ایا فلوکسیتین روی جذب کلسیم تاثیر دارد؟
2
0
Amir | ۴ سال پیش
سلام خسته نباشید !
لطفا سوالمو جواب بدین ،
مصرف بیش از حد کپسول فلوکستین باعث مرگ میشه ؟
اگر میشه ، چه تعداد کپسول ؟؟
مثلا با 100 عدد کپسول فلوکستین میشه خودکشی کرد ؟؟
یا فقط باعث فلج شدن و ... فرد میشه ؟؟؟؟
خواهشا درست جواب بدین اگر بلدین !
ممنون ، موفق باشید !
2
6
میترا | ۴ سال پیش
ممنون مطالب خیلی عالی بود.
دوستانی که دکتر براشون تجویز کرده و اضطراب دارن یا تازه شروع کردن میخوام بگم این دارو واقعا معجزه میکنه فقط باید یکم صبر کنید تقریبا یکی دو ماه زمان میبره ولی بعدش واقعا زندگیتون رو شیرین میکنه
0
8
میترا | ۴ سال پیش
سلام مدت 3 ساله که فلوکستین10 مصرف میکنم دکتر خیلی وقت پیش بهم گفته قطعش کنم ولی میترسم به اون روزهای وحشتناک گذشته برگردم برای همین دوسه روز یه بار میخورم یه جورایی بهش اعتیاد پیدا کردم تا سه چهار روز نمیخورم سریع احساس میکنم دوباره عصبی و پرخاشگر شدم میشه راهنماییم کنید
2
12
محمد | ۴ سال پیش
چه زمانی میتوانم فلوکستین را قطع کنم
5
9
مهتاب | ۴ سال پیش
سلام
من فشار چشم (گلوکوم ) دارم ایا مصرف فلوکستین آن را تشدید می کند ؟
0
2
فاطمه | ۴ سال پیش
سلام ببخشی یک سال پسرم قرص فلوکستین ۲۰میل استفاده کرده الان یک هفته هست که قرص فلوکستین ۱۰ میل دکترش تجویز کرده که بخوره ولی علایمی مثل بهانه گیری گریه وخستگی وخواب الودگی داره میخواستم بدونم طبیعی هست این حالت واینکه بعداز قرص فلوکستین ۱۰ میتونم شربتشو تهیه کنم ویک هفته ۲سی سی بهش بدم وهفته بعدش ۱سی سی بهش بدم وبعد قطعش کنم؟
1
2
علی اصغر قاسم پور | ۴ سال پیش
سلام؛ با تشکر از مطالب مفیدتون. آیا مصرف داروی فلوکستین در درازمدت مثلا" بعد از گذشت ۲۰ سال تأثیری در بروز سرطان داره؟ خیلی وقت پیش از رادیو از یه آقای دکتر همچین حرفی به گوشم خورد که می گفتن حتما" هم تأثیر داره، این مطلب باعث نگرانیم از مصرفش میشه، البته تجویز این دارو برای من در رابطه با عفونت ادراری و پروستات و پس از درمان با سیپروفلوکساسین بوده. ممنون از لطف شما.
3
9
ویدا | ۵ سال پیش
سلام مطالب مفیدی بود ممنون میخوام بپرسم تا چه زمانی باید کپسول فلوکستین مصرف بشه ؟دکتر معالج من از شهرمون رفته آخرین دستور هم روزی یک کپسول فلوکستین ۲۰ویک قرص نوروتریپتیرین بود .من حدود یکسال هس که دارم مصرف میکنم حالا میتونم کم کم مصرف داروهارو قطع کنم؟ممنونم از شما
0
9
شبنم | ۵ سال پیش
سلام من قبلا قرص فلوکستین مصرف کردم وبعد یه مدت یهو گذاشتم کنار والان دو روزه که دوباره شروع کردم اما یهویی دست چپم کلا بی حس شده و انگارمال خودم نیس واجسام سنگینی بلندمیکنم میلرزه وبی حس میشه وبعد ازچندساعت انگشت اشارم دردعجیبی گرفت. اگه میشه راهنماییم کنید مرسی
2
3
افتخاری | ۵ سال پیش
ایا قطع فلوکستین باعث می شه روماتیسم مفصلی پیدا کنیم؟
1
7
بهزاد | ۵ سال پیش
با تشکر از مطلب تون.
خیلی عالی و به درد به خور بود.
1
1
امیر | ۵ سال پیش
مقاله دکتر بسیار خوب و مفید بود هم مبتنی بر مطالب علمی وهم تجارب ایشان است سوالی دارم من برای کاهش استرس و درد خفیف کمرم شبها قرص لورازپام ۱.۵ میلی گرم استفاده میکنم آیا میتوانم فلوکستین رو جایگزین کنم .
0
1
مهسان | ۵ سال پیش
سلام
ممنونم از مطلب بسیار خوبی که گذاشتین من یکماه قرص فلوکستین مصرف میکنم صبح وشب دوروزه ساعت ۹صبح یادم میره قرص بخورم شب هم باید ۹بخورم که بازهم یادم میرفت و دیرتر میخوردم توی این دوشب احساس سرمای شدید داشتم ولرزش زیاد داشتم که نیم ساعت بعداز خوردن قرص برطرف میشد میخواستم بدونم آیا این میتونه از عوارض مصرف فلوکستین باشه؟؟

ممنونم
0
5
Somayeh | ۵ سال پیش
لطفا کمکم کنید من دو روزه دارم استفاده می‌کنم از فلوکسین ۲۰ وقتی عوارضش خوندم خیلی نگران شدم از طرفیم گفته یهویی قطع کنید خیلی مشکل دارد موندم چیکار کنم دکترم تجویز کرده
2
2
پاسخ ها:
زهرا | ۵ سال پیش
سلام منم این قرص رو سه روز مصرف میکنم احساس میکنم گیجم ومشکل دید دارم خیلی ناراحتم اخرش چی بشه
0
3
شیدا | ۴ سال پیش
نگران نباشید بعد از یک ماه یا دو ماه همه چیز درست میشه و حال روحی خوب و عادی پیدا می کنید و عوارض هم زود برطرف میشه. کمی تحمل کنید و سعی کنید مثبت فکر کنید.
0
1
شهریار جعفری | ۵ سال پیش
باسلام
متشکرم از توضیحات شما در مورد داروی فلوکساتین، دو سوال در مورد عوارض این دارو دارم،
1آیا مصرف این دارو بصورت قطعی و جدی باعث ریزش مو خواهد شد؟
2آیا مصرف این دارو موجب پوکی استخوان و تحلیل لثه ها می شود؟
با سپاس
2
5
فرزام | ۵ سال پیش
سلام وقت بخیر من پیش دکتر رفتم بهم فلوکسیتین و پوکساید داده ، بخاطر افسردگی و ... من ذهنم خیلی پویا و فعاله ، باهوشم و ... میخواستم ببینم فلوکستین و کلرودیازپوکساید باعث خنگی و کندذهنی نمیشه ؟
0
4
ملیکا | ۵ سال پیش
سلام آیا مصرف فلوکسیتین در خانم ها باعث افزایش پرولاکتین خون می شود؟!
1
0
zahra.ah | ۵ سال پیش
سلام این عوارضی که ناشی از فلوکستین بود بعد از قطع کردن دارو اتفاق می افتد ؟
0
1
پاسخ ها:
مهرداد | ۵ سال پیش
سلام. حدود یکساله فلوکستین 10 مصرف میکنم. البته اوایل با دستور پزشک. لطفا راهنمایی کنید چگونه این دارد رو ترک کنم. چون الان احساس میکنم خیلی خوب شدم. در ضمن این دارو روی کبد تاثیر گذار هست؟ ممنون.
3
16
Fari kh | ۵ سال پیش
درود. من فلوکسیتین رو حدود 9 ماهه استفاده میکنم روزی یه کپسول20 مصرف میکنم به تجویز دکتر عمومی. چون بی اشتهایی و بی خوابی عصبی داشتم و اعصابم به شدت متشنج بود. الان ماهها گذشته و بهتر شدم اما دیگه به پزشک مراجعه نکردم. حالا یکی دوماهه که حس میکنم میل جنسیم کم شده و اغلب اوقات به ارگاسم نمیرسم با وجود تمام سعی و تلاش شوهرم. شنیده بودم که از عوارض فلوکسیتین کم شدن تمایله. البته شب قبل از خواب یه آلپرازولام نیم و گاهی پوکساید5 میخورم همراه با پرانول20. همش به تجویز دکتر بودن. روزاهم که فلوکسیتین میخورم همراهش یه پرانول20 میخورم. یعنی پرانول روزانه 40میلی میشه. میخواستم بدونم کاهش میل جنسیم بخاطر فلوکسیتینه یا قرص خوابم تأثیر داره روش؟ و اینکه چکار کنم بخاطرش؟
0
4
پاسخ کارشناس:
سلام. کاهش میل جنسی از عوارض فلوکسیتین میتونه باشه چون برای به ارگاسم رسیدن نیاز است شما هیجانی شوید و فلوکسیتین هیجانان شما را به شدت کنترل میکند.
کوروش | ۵ سال پیش
با سلام. حدود 4 ماه پیش به خاطر تشخیص وسواس جبری برایم فلوکستین 20 تجویز شد. هنوز هم دارم دارم روزی 20 میلی گرم مصرف می کنم. می خواستم بدونم تا کی این دارو رو ادامه بدم. ضمنا قبلا سرترالین و فلووکسامین هم مصرف کردم اما فلوکسیتین به مراتب از اونا بهتر جواب داده. ممنون از راهنمایی تون.
0
1
پاسخ ها:
امیر | ۵ سال پیش
اگه می خواید ترک‌ کنید توصیه میشه به روان شناس مراجعه کنید تا مطمئن بشه افکار وسواس از سرتون بیرون رفته.چون ترک این دارو مثل لخت شدن تو سرماس.ممکنه خیلی راحت دوباره بیمار بشید .به علاوه روند ترکش بسیار تدریجیه (چند ماه)و ناگهانی نباید کنار بزارید.
1
0
مهناز حسنی | ۵ سال پیش
سلام میخواستم بدونم فلوکستین رو حافظه هم تاثیر منفی داره؟؟؟
0
0
مریم ب | ۵ سال پیش
سلام و عرض ادب . ایا مصرف فلوکسیتین ممکنه باعث یایسگی زودرس بشه؟
0
0
فاطمه | ۵ سال پیش
ایامصرف قرص فلوکستین دردراز مدت موجب پوکی استخوان میشود.
0
5
مرجان | ۶ سال پیش
با سلام من بی خوابی های شبانه دارم و بعضی وقتا دچار استرس شدید میشم میخام ببینم خوردن قرص فلوکستین به درمان بی خوابی میتونه کمک کنه؟
0
2
مریم | ۶ سال پیش
سلام. من 29 سالمه
چندسال پیش به دستور پزشک فلوکسیتین مصرف میکردم ی دوره خوردم و بعداز اتمام دیگه نخوردم. الان حدودا 4 سال میگذره . اما تازگیا خیلی باز عصبی شدم ، مدام فکرای بد میاد تو سرم، مدام منتظر اتفاقای بدم ، زودرنج حساس بد اخلاق شدم
زود از کوره در میرم و خلاصه ی جوره غیر قابل تحملی شدم. خیلی اطرافیانم ناراحتن خودمم از رفتارایی که باهاشون دارم ناراحتم اما دسته خودم نیست.
من واقعا خصوصیاته خوبی داشتم و مورد تاییده همه بودم همیشه . اما الان اصلا صبور نیستم همیشه خستم همیشه کلافم و خلاصه خودم از خودم بیزارم. میخوام ببینم میتونم باز فلوکستین رو شروع کنم یا حتما باز باید برم پیشه دکتر؟
اگه امکان داره کمکم کنید . ممنون
0
1
پاسخ ها:
امیر | ۵ سال پیش
نکته مهم اینه که در درمان بیماری های روانی فقط دارودرمانی کافی نیست.با مصرف دارو شما فقط علائم رو کاهش دادید و مشخصه که درمان نشدید.مشکل بیماری های روانی اینه که اگه روند درمان شکست بخوره بیماری به صورت قوی تری بروز میکنه.قبل از هر کاری به یه روان شناس خوب مراجعه کنید.
0
0
Soraya ghaffari | ۶ سال پیش
سلام خانم ٦٥ساله ام دوسال فلوكسيتين خوردم خوب بودم ششماه ترك كردم الان دچار حمله عصبى شدم نه خيلى شديد ولى دوباره به تجويز پزشك شروع كردم ايابايدتا اخر عمر بخورم درضمن تازگى چيزى منو ناراحت كنه يا بترسونه فشارم خيلى بالا ميره بعدش با ارامبخش عادى ميشه شبها يكعدد پراپرونول 10ميخورم صبحها فلوكسيتن 10 هروقت نارحت بشم نصف قرص كلونازپام ارومم ميكنه راهنماييم كنيدممنونم
1
0
ناصر | ۶ سال پیش
سلام. طبق دستور پزشک مغز اعصاب برای مشکلات درد عضلانی و خستگی بدن و کمر و گردن درد فلوکستین 20 مصرف میکنم تا 50 % بهتر شدم بعد از یک ماه بدون مشورت با پزشک دارم 10 مصرف میکنم وضعیتم مثل دوره قبل مصرف شده. احساس بیش از حد خوای الودگی و درد عضلانی دارم روزی یک ساعت صبح یک ساعت هم شب یوگا انجام میدم. ضربان قلبم بین 50 تا 60 میباشد و دچار سرد و گرم شدن پا در موقع دراز کش و خوابیدن میباشم.با تشکر
0
2

hits