دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید شیاف ایندومتاسین(INDOMETHACIN)
57
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ایندومتاسین جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) میباشد و بنابراین دارویی مسکن و ضدالتهاب است. ایندومتاسین یکی از قوی ترین مسکن ها میباشد که در این مقاله بیشتر در این مورد میخوانیم.

ایندومتاسین؛ مسکّن درد مفاصل

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با شیاف ایندومتاسین و موارد مصرف این دارو آشنا شوید.

داروی ایندومتاسین ( INDOMETHACIN ) ، یک مسکن غیرمخدر است

  1. شکل دارویی: • شیاف 50 میلی گرمی • شیاف 100 میلی گرمی
  2. طبقه بندی فارماکولوژیک: ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs)
  3. طبقه بندی درمانی: ضد درد غیر مخدر،ضد تب، ضد التهاب
  4. طبقه بندی مصرف در بارداری: رده C(سه ماهه آخر بارداری رده D)

موارد مصرف ایندومتاسین

ایندومتاسین جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) میباشد و بنابراین دارویی مسکن و ضدالتهاب است. ایندومتاسین مسکنی بسیار قوی است که معمولاً برای کاهش دردهای مفصلی برای سالخوردگان تجویز می‌شود. قدرت ضد درد بودن این مسکن از پیروکسیکام بیشتر است.

نام‌های غیر ژنریک

این دارو با نام‌های تجاری INDIC و INDOSUPP نیز عرضه می‌شود.

تداخلات دارویی شیاف ایندومتاسین

مصرف همزمان با داروهایی که تجمع پلاکتی را مهار می کنند، مانند دیپیریدامول ،اسیدوالپروپیک، آسپرین، سالیسیلاتها، یا سایر داروهای ضد التهاب ممکن است موجب بروز مشکلات خونریزی دهنده شود.

بدلیل تاثیر پروستاگلاندینها بر روی متابولیسم گلوکز،مصرف همزمان ایندومتاسین با انسولین یا داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون ممکن است اثرات کاهنده قند خون را تشدید کند. ایندومتاسین ممکن است موجب جابجایی داروهایی که پیوند آنها به پروتئین زیاد است ، از محل اتصال آنها شود.

مصرف همزمان با مشتقات کومارین،فنی توئین، دیگوکسین ، وراپامیل یا نیفیدیپین،ممکن است موجب مسمومیت شود.این دارو ممکن است کیلرانس کلیوی متوترکسات و لیتیم را افزایش دهد. مصرف همزمان با داروهای کاهنده فشار خون و مدر ها ممکن است اثر بخشی آنها را کاهش دهد.

مصرف همزمان با تریامترن توصیه نمی شود، زیرا احتمال بروز مسمومیت کلیوی وجود دارد.مدر های دیگر نیز ممکن است بیماران را در معرض مسمومیت کلیوی قرار دهند.

مقدار مصرف شیاف ایندومتاسین

بزرگسالان: ابتدا ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم، دو تا سه بار در روز. سپس یک هفته درمیان به میزان ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم در هر نوبت افزایش می‌یابد. مقدار مصرف روزانه حداکثر ۲۰۰ میلیگرم می‌باشد. پس از گرفتن نتیجه مقدار مصرف به پایین‌ترین دوز کاهش می‌یابد.

کودکان:۱/۵ تا ۲/۵ میلیگرم به ازای هر کیلو وزن بدن بطور روزانه در سه یا چهار نوبت. حداکثر مقدار مجاز ۴ میلیگرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می‌باشد. پس از گرفتن نتیجه مقدار مصرف به پایین‌ترین حد که علائم بیماری را کنترل کند کاهش می‌یابد.

عوارض جانبی شیاف ایندومتاسین

شایع‌ترین عوارض جانبی: اختلالات گوارشی، تهوع و اسهال، سردرد شدید هنگام صبح. خواب آلودگی، سرگیجه، ناراحتی عصبی، وزوز گوش و بیخوابیو بالا بردن فشار خون

نکات قال توجه

  1. ایندومتاسین مسکن غیرمخدری است که برای تسکین آرتریت ها یا التهاب مفاصل متوسط تا شدید استفاده می شود.
  2. به سبب خواص ضدالتهابی اش، در درمان بیماری هایی مثل آرتریت روماتویید، اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتروز، آرتریت نقرسی، التهاب بورس مفصل و التهاب تاندون بسیار مؤثراست. ایندومتاسین از داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی است.
  3. ایندومتاسین را همیشه با غذا، بلافاصله پس از غذا، یا با آنتی اسید بخورید تا به معده تان کمتر آسیب بزند و موجب سوزش سردل نشود. پیش از ریختن سوسپانسیون آن، شیشه دارو را به خوبی تکان دهید. برای جلوگیری از تحریک و آسیب به مری پس از خوردن قرص و کپسول ایندومتاسین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه دراز نکشید.
  4. در صورت بروز هریک از علایم زیر مصرف ایندومتاسین را قطع کنید: درد قفسه سینه، خستگی یا خواب آلودگی شدید، سردرد شدید هنگام صبح، تغییرات خلقی یا گیجی، گزگز انگشتان دست ها و پاها، خون ریزی از مقعد (در موارد استعمال شیاف)، درد یا سوزش معده، تهوع یا استفراغ، مدفوع سیاه و قیری، لرز، تب، درد عضلانی، به ویژه اگر درست قبل یا هم زمان با بروز بثورات جلدی رخ دهند، افزایش وزن، کبودی یا خون ریزی غیرعادی، بثورات جلدی، زخم های دهانی یا تب یا گلودردی که پیش از مصرف ایندومتاسین وجود نداشته است.
  5. افراد مسن بیشتر از سایرین در معرض خطر مشکلات گوارشی و دیگر مشکلات خون ریزی دهنده هستند..
  6. یک واکنش حساسیتی نادر به ایندومتاسین آنافیلاکسی است که به مراقبت و توجه فوری و پزشکی نیاز دارد. آنافیلاکسی به سرعت پیشرفت می کند. در صورت بروز تورم لب ها و اطراف چشم، کهیر یا تورم های روی پوست، ضربان قلب تند، خس خس سینه یا مشکل در تنفس، مصرف ایندومتاسین را قطع کرده، با یک مرکز اورژانس پزشکی تماس بگیرید.
  7. در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف ایندومتاسین، پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی، سابقه ابتلا یا ابتلا به پولیپ های بینی مرتبط با آسپرین، زخم های یا التهاب های دستگاه گوارش، هموفیلی یا دیگر مشکلات خون ریزی دهنده، زخم های دهانی یا بیماری های کبدی یا کلیوی.
  8. هنگام مصرف ایندومتاسین توصیه می شود برچسب روی همه داروهای مجاز بدون نسخه را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که دارویی مصرف نمی کنید که حاوی داروهای ضد التهابی غیراستروییدی (مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن) یا داروهایی که با ایندومتاسین تداخل ایجاد می کند، باشد. به خاطر داشته باشید که آسپرین یک داروی ضدالتهابی غیراستروییدی است.
  9. پیش از انجام هرگونه عمل جراحی یا کارهای دندانپزشکی سایر پزشکان را از اینکه ایندومتاسین مصرف می کنید، مطلع سازید. این دارو ممکن است موجب کبودی یا خون ریزی شدید شود.

نحوۀ نگهداری شیاف ایندومتاسین

در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری گردد. از یخ زدگی محافظت گردد.

بسته بندی

  • شیاف 50 میلی گرمی : بسته بندی 10 عددی
  • شیاف 100 میلی گرمی : بسته بندی 10 عددی


بیشتر بخوانید :

همه چیز در مورد شیاف دیکلوفناک (Diclofenac)

موارد مصرف شیاف بیزاکودیل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (57 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

حسین سبزی کاریان | ۶ سال پیش
باسلام .عرض خسته نباشید و تشکر از تمامی زحمتکشان عزیز. تاکید بر اینکه احتیاط در مصرف شیاف ایندومتاسین بر اساس تجربه شخصی از استفاده و تجربه بنده رو لازم دونستم مطرح کنم .با تشکر
1
5
پاسخ ها:
محمد | ۵ سال پیش
یعنی مصرف نشود برحسب تجربه یا توصیه دیگری دارید؟
1
0

hits