دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن یاسمین یا روغن چنبیلی چیست؟ چه فوایدی دارد؟

روغن یاسمن : خواص شگفت انگیز روغن چنبیلی

روغن یاسمین یا روغن چنبیلی چیست؟ چه فوایدی دارد؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خواص شگفت انگیز روغن یاسمن یا یاسمین (Jasmine Oil) : روغن یاسمن، نوعی روغن گرفته شده از گل یاسمن است ، یک درمان محبوب طبیعی برای بهبود روحیه، غلبه بر استرس و متعادل سازی هورمون ها است.

خواص روغن یاسمین (روغن چنبیلی) چیست؟

روغن یاسمن صدها سال در بخش هایی از آسیا به عنوان درمان طبیعی برای افسردگی، اضطراب، استرس عاطفی، میل جنسی کم و بی خوابی مورد استفاده قرار گرفته است.

تحقیقات نشان می ‌دهند که گل یاسمن که از خانواده گونه سرده Jasminum officinale است و روغن آن با تاثیر مثبت بر سیستم عصبی کار می‌ کند.

این روغن ضروری از طریق آروماتراپی یا با نفوذ به پوست، بر تعدادی از عوامل بیولوژیکی از جمله ضربان قلب، دمای بدن، واکنش استرسی، هوشیاری، فشار خون و تنفس تاثیر می گذارد.بسیاری از مردم به روغن یاسمن به عنوان یک محرک جنسی طبیعی اشاره می ‌کنند، زیرا گفته می ‌شود عطر ” اغوا کننده ای ” دارد که می ‌تواند قوای جنسی را افزایش دهد.

در حقیقت، گاهی اوقات هم به خاطر بوی تند گل یاسمن در شب و هم چنین به خاطر ویژگی های تقویت میل جنسیت ، لقب ” ملکه شب ” را به آن می دهند.

در اینجا به برخی از فواید بسیار خوب و محبوب روغن یاسمن بطور کلی می پردازیم:

  • مبارزه با استرس
  • کاهش اضطراب
  • مبارزه با افسردگی
  • افزایش هشیاری
  • کمک به مبارزه با انرژی کم و یا سندرم خستگی مزمن
  • کاهش علائم یائسگی و فعالیت به عنوان درمان طبیعی برای PMS و گرفتگی عضلات
  • مبارزه با بی خوابی و کمک به خواب
  • تقویت قوای جنسی

چگونه می توانیم از روغن یاسمن استفاده کنیم؟

  • استفاده از این روغن می تواند از طریق استنشاق با بینی باشد یا به طور مستقیم به پوست اعمال شود.
  • نیازی نیست که روغن یاسمن با یک روغن حامل ترکیب شود و در عوض توصیه می ‌شود که برای بهترین نتیجه از نوع غلیظ و رقیق نشده آن استفاده شود.
  • شما همچنین می توانید این روغن ضروری را در فضای منزلتان منتشر کنید و یا آن را با لوسیون های دیگر، روغن نارگیل مرطوب کننده و یا روغن های ضروری به عنوان روغن ماساژ خانگی، اسکراب بدن، صابون ها و شمع ها ترکیب کنید.

در ادامه خواص روغن یاسمن را شرح میدهیم:

  • درمان افسردگی و اضطراب

بسیاری از مطالعات پس از استفاده از روغن یاسمن به صورت آروماتراپی و موضعی بر روی پوست، بهبود خلق و خورا گزارش داده اند. همچنین مشخص شده است که این روغن به عنوان راهی برای افزایش سطح انرژی نیز مفید بوده است.

نتایج نشان می ‌دهند که روغن یاسمن اثر تحریک کننده / فعال‌ کننده مغز دارد و هم چنین موجب بهبود خلق و خو در همان زمان می شود.

  • افزایش برانگیختگی جنسی

مطالعه ای که بر روی زنان بالغ سالم انجام شد، نشان داد که روغن یاسمن باعث افزایش قابل توجه نشانه های فیزیکی برانگیختگی جنسی مانند میزان تنفس، دمای بدن، اشباع اکسیژن خون و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که روغن یاسمن می تواند برانگیختگی جنسی را افزایش دهد و در عین حال باعث افزایش خلق و خوی شما شود.

  • بهبود ایمنی و مبارزه با عفونت

اعتقاد بر این است که روغن یاسمن دارای خواص ضد ویروسی، آنتی بیوتیک و ضد قارچی است که باعث تقویت ایمنی و مبارزه با عفونت می شود.

در واقع، روغن یاسمن به عنوان یک درمان طب سنتی برای مبارزه با هپاتیت، عفونت های مختلف داخلی، به علاوه اختلالات تنفسی و پوست برای صدها سال در تایلند، چین و دیگر کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار گرفته است.

  • کمک به خواب بهتر

احساس می کنید همیشه خسته هستید و مشکلی در خوب خوابیدن دارید؟ روغن یاسمن دارای یک اثر آرامش ‌بخش است که می ‌تواند به عنوان یک مسکن طبیعی عمل کند و به شما کمک کند تا بهتر بخوابید.

استنشاق روغن یاسمن به همراه اسطوخودوس به کاهش ضربان قلب کمک کرده و احساسات آرام و تمدد اعصاب را به همراه می ‌آورد که برای جبران کمبود خواب و اجتناب از بی ‌قراری شب ها حائز اهمیت است.

برای پراکنده کردن روغن یاسمن در خانه، چند قطره از آن را در یک اسپری به همراه دیگر روغن ‌های آرامش بخش، مانند روغن اسطوخودوس یا روغن کندر هندی ترکیب کنید.

  • کاهش علائم یائسگی

استفاده از روغن یاسمن یا به عنوان درمان آروماتراپی و یا استفاده از آن به طور مستقیم به پوست می تواند به کاهش علائم احساسی و جسمی یائسگی کمک کند و به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین یائسگی عمل کند.

  • جلوگیری یا بهبود علائم PMS

مطالعات نشان می دهد که روغن یاسمن از جمله روغن های ضروری است که به کمک افاتوژنز(ترکیبات گیاهی با یک ساختار فنلی مشابه استروژن) کمک می کند تا سطح هورمون را متعادل سازد.

روغن یاسمن برای تنظیم سیکل قاعدگی، پاک سازی و تقویت رحم خانم ها مناسب بوده و به عنوان داروی سودمندی برای یائسگی و سندرم پیش از قاعدگی (PMS) به شمار می آید.

  • کمک به نشانه های پس از بارداری

روغن یاسمن در جهت کاهش نشانه های پس از زایمان، از جمله اضطراب، افسردگی، درد عضلانی و انرژی کم موثر است. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ در مجله تحقیقات سلامتی اثرات روغن یاسمن را بر ۲۰ داوطلب سالم آزمایش کرد.

همه شرکت کنندگان روغن یاسمن را استنشاق کردند و سپس عملکرد سیستم عصبی مرکزی و واکنش‌ های خلق و خوی آن ها مورد آزمایش قرار گرفت. شرکت کنندگان الکترودها را روی سرشان قرار داده و همچنین پرسشنامه شخصی را پر کردند.

نتایج پس از استفاده از روغن یاسمن ، در مقایسه با نتایج الکترود و آزمایش قبل از استنشاق روغن یاسمن، بهبود قابل توجهی در پاسخ های شناختی-عاطفی داشت.

  • تقویت تمرکز

از نظر علمی روغن یاسمن با خواص تحریک کنندگی و هیجان آور شناخته شده است. استعمال این روغن ضروری بر روی پوست می تواند انرژی تان را افزایش دهد.

بررسی ها حاکی از آن است که مواد فعال روغن یاسمن ضربان قلب، دمای بدن و فعالیت مغزی که برای یادگیری فعال و حل مساله مورد نیاز است، را افزایش می دهد.

همچنین بخوانید:

۱۴ فواید معجزه آسای روغن هسته انار بر روی پوست

روغن اسپند (اسفند) چیست ؟ خواص بی نظیر روغن اسپند کدامند ؟

خواص شگفت انگیز روغن کندش + ویدیو آموزشی طریقه مصرف

خاصیت بی نظیر روغن خراطین

دستورالعمل استفاده از روغن یاسمن

برای بدست آوردن بیش‌ ترین نتیجه از روغن یاسمن، شما باید از یک روغن باکیفیت استفاده کنید. روغن یاسمن مصنوعی اغلب به قیمت بسیار کم‌ تر از روغن گل یاسمن اصلی به فروش می ‌رسد ، زیرا تولید گل یاسمن واقعی بسیار هزینه ‌بر است.

اگر یک اسپری روغن یاسمن را برای فروش در یک فروشگاه دیدید، مراقب باشید چرا که با احتمال بسیار زیاد روغنی مصنوعی است.

گل یاسمن بسیار کوچک است و فقط مقدار کمی روغن تولید می ‌کند، بنابراین تولید کنندگان هزاران دلار برای استخراج یک پوند از روغن یاسمن خالص هزینه می‌ کنند. بنابراین مهم است که همیشه به دقت مواد موجود در روغن را بررسی کنید؛ اطمینان حاصل کنید که نام جنس به نام Jasminum officinale ثبت شده‌ باشد.

اگرچه روغن یاسمن ممکن است یکی از روغن‌ های ضروری گران قیمت در بازار باشد، اما اثرات آن ارزش صرف این هزینه را دارد. تنها دو تا سه قطره از این روغن هم تاثیرات بسیار زیادی بر جای می ‌گذارد ، بنابراین یک بطری کوچک از آن برای مدتی طولانی کافیست.

علاوه بر این شما می‌ توانید روغن یاسمنی را تهیه کنید که شامل روغن دیگری مثل جوجوبا است و به طور قابل‌ توجهی قیمت پایین تری دارد.

ترکیب چه روغن هایی با روغن یاسمن خوب است؟

برای یک رایحه قوی، ترکیب روغن یاسمن با روغن مرکبات را امتحان کنید.

برای پیشگیری از اثرات جانبی آن، روغن یاسمن را با روغن گل رز و یا روغن اسانس چوب صندل ترکیب کنید. اگر به دنبال یک داروی طبیعی برای بهبود کیفیت خواب تان هستید اسطوخودوس و کندر را با روغن یاسمن ترکیب کنید. این ترکیب به عنوان یک داروی مسکن ملایم عمل می‌ کند و درد و اضطراب را نیز کاهش می دهد.

عوارض جانبی روغن یاسمن

یاسمن به طور کلی ایمن و غیر حساس به نظر می رسد اما هر زمان که از روغن های ضروری استفاده می کنید خطر آلرژی و تحریک وجود دارد.

به خصوص اگر شما به تازگی از روغن های ضروری استفاده می کنید و یا پوستی حساس دارید، برای شروع یک مقدار کوچک از آن را امتحان کنید و سعی کنید آن را با روغن های حامل رقیق کنید.

یاسمن رایحه ‌ای شدید و قوی دارد، بنابراین برخی افراد ترجیح می ‌دهند آن را با سایر روغن ها مخلوط کنند. ممکن است استفاده از روغن یاسمن در برخی از افراد باعث سردرد، واکنش های پوستی و یا حالت تهوع شود. با ترکیب این روغن با روغن نارگیل، بادام یا جوجوبا و جلوگیری از تماس مستقیم با پوست، می توان این عوارض را کاهش داد.

آیا روغن یاسمن را میتوان خورد؟

من به طور معمول فقط روغن یاسمن را برای آروماتراپی و استفاده موضعی توصیه می‌ کنم.

اگر چه قرن هاست که زنان باردار و مادران از این روغن مفید استفاده می کنند، اما اگر باردار هستید و یا مشکلات مربوط به هورمون دارید، بهتر است قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود صحبت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits