دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
HGB در آزمایش خون
30
زمان مطالعه: 6 دقیقه
HGB اندازه‌گیری مقدار کلی هموگلوبین و در واقع نوعی نشان‌دهنده تعداد گلبول‌های قرمز است. هموگلوبین (HGB) پروتئین غنی از آهن است ، اکسیژن را از ریه دریافت کرده و از طریق جریان خون به سلول ها و بافت های بدن می رساند.هر پروتئین هموگلوبین می تواند چهار...

HGB در آزمایش خون

HGB اندازه‌گیری مقدار کلی هموگلوبین و در واقع نوعی نشان‌دهنده تعداد گلبول‌های قرمز است.

هموگلوبین (HGB) چیست ؟

هموگلوبین (HGB) پروتئین غنی از آهن است. هموگلوبین اکسیژن را از ریه دریافت کرده و از طریق جریان خون به سلول ها و بافت های بدن می رساند.هر پروتئین هموگلوبین می تواند چهار مولکول اکسیژن را با خود حمل کند.

یکی دیگر از وظایف هموگلوبین ، انتقال CO2 از سلول ها و بافت های بدن به ریه است .سطح هموگلوبین خون را می توان از طریق آزمایش خون مشخص کرد.

هموگلوبین در برگه آزمایش خون معمولا با نام Hb یا به صورت‌های مختلف HGB،Hg، یا Hgb نوشته می شود.سطح نرمال هموگلوبین در مردان 13/5 الی 18 گرم در دسی لیتر و در زنان 12 الی 16 g / دسی لیتر و در کودکان بر حسب سن متفاوت است.

سطح هموگلوبین بالاتر از 16/5 dl/g می تواند نشانه ای از غلیظ بودن خون یا پلی سیتمی باشد.سطح هموگلوبین پایین تر از 12 گرم در دسی لیتر نیز می تواند نشانه کم خونی باشد.

کاهش سطح هموگلوبین و کم خونی در حال حاضر بسیار شایع است (مخصوصا در زنان و کودکان).بسیاری از مردم با وجود داشتن علائم کم خونی ، توجهی به آن نمی کنند و معمولا این علائم را به کار بیش از حد و یا تغییرات فصلی نسبت می دهند.

کاهش سطح همولگوبین در خون می تواند باعث کاهش اکسیژن رسانی به اندام های بدن شده و باعث بروز هیپوکسی در قلب ، عضلات و مغز شود.این مورد در زنان و به ویژه زنان باردار می تواند عوارض شدیدتری در پی داشته باشد.

مانند: زایمان زودرس ، مشکل تغذیه جنین و حتی مرگ جنین و مادر در زمان زایمان طبیعی.بنابراین تشخیص به موقع کاهش سطح هموگلوبین خون بسیار مهم است .

D۳ در آزمایش خون نشانه چیست و چگونه آن را تامین کنیم ؟

HGB نرمال در آزمایش خون

  1. مقدار طبیعی HGB برای آقایان بین ۱۴ تا ۱۸ گرم در هر دسی‌لیتر است
  2. مقدار طبیعی HGB برای خانم‌ها مقادیر بین ۱۲ تا ۱۶ گرم در هر دسی‌لیتر طبیعی محسوب می‌شود.

محدوده خطر HGB در آزمایش خون

هموگلوبین زیر ۵ و بالای ۲۰ مقادیر بحرانی به حساب می‌آیند و حتما نیازمند رسیدگی فوری هستند. هموگلوبین یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده گلبول‌های‌ قرمز است که با اکسیژن ترکیب می‌شود و آن را در خون حمل می‌کند.

این ماده که در آن آهن به کار رفته، جایگاه‌های مختلفی برای ترکیب با اکسیژن دارد. هموگلوبین در جایی که اکسیژن زیاد وجود دارد با آن ترکیب می‌شود و در محیط کم اکسیژن، آن را آزاد می‌کند. اندازه‌گیری مقدار کلی هموگلوبین، به نوعی نشان‌هنده تعداد گلبول‌های قرمز است.

HCT در آزمایش خون / خطرات بالا و پایین بودن هماتوکریت خون (HCT)

چه چیزهایی باعث کاهش هموگلوبین (HGB) می‌شود ؟

رایج ترین دلایل کاهش سطح هموگلوبین خون

  1. کمبود هموگلوبین به دلیل کمبود آهن » یکی از رایج ترین دلایل کاهش سطح هموگلوبین خون به دلیل کمبود آهن بدن است.این می تواند به دلیل مشکل جذب آهن ، مشکلات تغذیه و حتی خونریزی باشد .قاعدگی ، حاملگی و زایمان نیز می تواند باعث کاهش آهن بدن شود.
  2. کمبود هموگلوبین به دلیل کاهش ویتامین و مواد مغذی » زمانی که بدن به میزان کافی مواد مغذی و ویتامین هایی مانند ویتامین B12 یا فولات دریافت نمی کند می تواند باعث تغییر شکل گلبول های قرمز خون شود که باعث می شود میزان اکسیژن رسانی به بافت ها و سلول های بدن دچار اختلال شود.
  3. کاهش تعداد گلبول های قرمز به دلیل مشکلات خود ایمنی که در این حالت سیستم ایمنی بدن به سلول های قرمز خون حمله کرده و باعث کاهش سطح سلول های قرمز خون می شود.
  4. خونریزی داخلی
  5. کمبود هموگلوبین خون به دلیل داشتن سلول های داسی شکل که نوعی بیماری ژنتیکی است . (کم خونی داسی شکل)
  6. کاهش سطح هموگلوبین خون می تواند به دلیل برخی از مشکلات و بیماری ها مانند مشکلات کلیوی ، شیمی درمانی و سرطان باشد

همان دلایلی که باعث کاهش گلبول‌های قرمز می‌شوند، با تخریب هموگلوبین، مقدار آن را هم کم می‌کنند. کم‌خونی، خون‌ریزی شدید، سرطان، سوءتغذیه، بیماری لوپوس، بیماری‌های کلیوی و بزرگی طحال باعث کاهش هموگلوبین می‌شوند.

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، آسپیرین و ایندومتاسین و هم‌چنین داروهای ضدسرطان هم مقدار هموگلوبین خون را کم می‌کنند.

tsh در آزمایش خون نشان دهنده تیروئید پر کار است یا کم کار ؟

چه چیزهایی باعث افزایش هموگلوبین (HGB) می‌شود ؟

  • مشکلات ریوی
  • سوختگی شدید
  • نارسایی مزمن ریه
  • از دست دادن زیاد آب بدن (دهیدراسیون‌) مقدار این ماده حیاتی را افزایش می‌دهند.

داروهای جنتامایسین و متیل‌دوپا هم هموگلوبین را افزایش می‌دهند.

نکاتی مهم در رابطه با HGB در آزمایش خون

مقدار هموگلوبین در بارداری کاهش می‌یابد، چون با اینکه خون‌سازی کمی بیشتر شده است، اما حجم مایع بدن و خون بالا رفته و مقدار کلی هموگلوبین در هر دسی‌لیتر کاهش می‌یابد.

زندگی در ارتفاعات هم به خاطر نیاز بیشتر بدن به اکسیژن و کمبود اکسیژن محیط، باعث تولید بیشتر هموگلوبین می‌شود.

در طحال، اغلب سلول‌های پیر خون تخریب می‌شوند. بزرگ شدن طحال، یعنی تخریب بیشتر سلول‌ها و به دنبال آن کاهش گلبول‌های قرمز و هموگلوبین رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید :

mcv در آزمایش خون نشانه چیست ؟

بالا و پایین بودن تست ESR در آزمایش خون نشانه چیست ؟

سطح بالای VLDL در آزمایش خون نشانه چیست و چگونه کاهش میابد ؟

عوامل موثر در بالا و پایین شدن tibc در آزمایش خون چیست ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (30 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits