دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان لوپوس: ۹ روش خانگی شگفت انگیز برای درمان لوپوس (SLE)
301
زمان مطالعه: 13 دقیقه
درمان لوپوس ممکن است. هنوز درمان قطعی لوپوس کشف نشده اما میتوان با استفاده از روش های خانگی بیماری لوپوس را درمان کرد. در ادامه 9 روش خانگی درمان لوپوس را به شما آموزش خواهیم داد

مجله دلگرم | درمان لوپوس با روش های درمانی مناسب ممکن است! لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا به آن، به اشتباه به سلول ها و بافت های سالم حمله میکند. به همین دلیل فرد مبتلا به بیماری های زیادی همچون انواع عفونت ها، درد و التهاب مفاصل، آسیب رسیدن به رگ های خونی، مغز، پوست و همچنین آسیب دیدن اندام های داخلی همچون کلیه ها، قلب و شش ها از جمله بیماری هایی جانبی است که بر اثر ابتلا به لوپوس ایجاد میشود.

دانشمندان همچنان در تلاش هستند که دلیل و همچنین درمانی برای لوپوس پیدا کنند. همه ی افراد ممکن است به این بیماری دچار شوند اما میزان شیوع آن در میان خانم ها بیشتر است. در میان خانم ها نیز، افراد سیاه پوست، لاتین، آسیایی ها و هندی ها بیشتر در خطر ابتلا به لوپوس هستند.

اگرچه هیچ درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد اما همچنان روش هایی جهت کاهش علائم این بیماری توسعه پیدا کرده است.

علائم لوپوس چیست؟

لوپوس اریتماتوی سیستمیک رایج ترین نوع لوپوس است که میتواند شدید و یا خفیف باشد. خانم ها در سن بارداری که 15 تا 44 سال میباشد احتمال بیشتری دارد که به لوپوس مبتلا شوند. این خطر در دوران بارداری بیشتر است.

انواع دیگر لوپوس عبارتند از لوپوس واگیردار (که معمولا علائم آن روی پوست و قسمت هایی از بدن که در تماس با نور خورشید قرار دارد بوجود میاید)، لوپوس دارویی (که طی آن بدن از تاثیرگذاری دارو ها جلوگیری میکند و اثرات آن ها را خنثی میسازد.) و لوپوس نوزاد (که طی آن نوزاد بیماری لوپوس را از مادر خود میگیرد)

لوپوس میتواند علائم بسیاری داشته باشد. این علائم در هر فردی متفاوت است اما معمولا شامل درد ماهیچه، درد سینه هنگام تنفس عمیق، ریزش مو، تورم و درد مفاصل، تورم پاها و ورم اطراف چشم ها، آفت دهان، تورم غدد، حساسیت به نور خورشید، خستگی، رنگ پریدگی و یا کبودی انگشت ها و شست پا ها، تب بی دلیل و جوش های قرمزی که روی پوست صورت ظاهر میشوند.

برخی دیگر از علائم شدید تر لوپوس عبارتند از آرتروز، مشکلات ریوی، مشکلات کلیوی، مشکلات قلبی، جنون، تشنج، مشکلات سلول های خونی و نواقص سیستم ایمنی. این علائم ممکن است به مرور و در شرایط سخت روحی و روانی خود را نشان دهد و در برخی موارد سال های طول میکشد تا این علائم بروز کنند.

لوپوس در عین حالیکه کشنده نیست، میتواند کیفیت زندگی فرد مبتلا را به شدت کاهش دهد. این مسئله در صورتیکه بیماری فرد مبتلا خیلی دیر تشخیص داده شود مشهود تر است. لوپوس میتواند به شکل کاملا موثری بر وضعیت روحی و فیزیکی شما تاثیر گذاشته و حتی زندگی شخصی و کاری شما را کاملا تحت تاثیر قرار دهد. خستگی مفرط یکی از مهم ترین علائم لوپوس است که به شکل واضحی کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری را تحت تاثیر قرار میدهد.

تحقیقات نشان میدهد که 54 درصد از افراد بزرگسال مبتلا به لوپوس بیکار هستند.

لوپوس به دلیل علائم بسیار گسترده ای که دارد معمولا با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شده و به موقع تشخیص داده نمیشود. تشخیص بیماری لوپوس تنها با آزمایش ها و تست های گوناگون و متعدد امکان پذیر است.

هیچ درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد اما روشهای درمانی بسیاری موجود هست که با استفاده از آن ها میتواند علائم بیماری را کاهش داده، سیستم ایمنی را تقویت کرد، هورمون ها را تنظیم کرد و از آسیب رسیدن به مفاصل، پوست و اندام های داخلی نیز جلوگیری نمود.

در ادامه 9 روش خانگی قدرتمند جهت درمان لوپوس را برای شما آورده ایم.

چگونه میتوان لوپوس را درمان کرد؟

1. رژیم غذایی سالم و متعادل

درسته که درمان قطعی برای لوپوس وجود نداره اما داشتن یک رژیم غذایی سالم و مغذی میتواند کمک بسیاری داشته باشد تا علائم این بیماری کاهش پیدا کرده و کیفیت زندگی شما کاهش چندانی نداشته باشد.

رژیم غذایی شما باید حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات و غلات کامل بوده و همچنین مقدار کافی گوشت قرمز، ماهی و مرغ داشته باشد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم به شما در کاهش التهابات کمک میکند چراکه سبزیجات و میوه ها سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها هستند و این انتی اکسیدان ها در دفع بسیاری از بیماری ها و خطرات از جمله انواع التهابات کاملا موثر میباشند.

همچنین بیاد داشته باشید که در رژیم غذایی شما حتما باید به مقدار کافی لبنیات وجود داشته باشد. البته لبنیات مورد مصرف تان باید کم چرب و یا بدون چربی باشد. اگر لبنیاتی مثل ماست و شیر دوست ندارید میتوانید بجای آن از سبزیجات برگ سبز و همچنین شیر سویا و شیر بادام استفاده کنید.

از آنجایی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای بیماران مبتلا به لوپوس غیر ممکن است، این افراد دچار کمبود ویتامین د خواهند شد و به همین دلیل باید مواد غذایی مثل ماهی، تخم مرغ، پنیر و قارچ استفاده کنند تا کمبود این ویتامین در بدن آن ها جبران شود. همچنین مکمل های غذایی ویتامین د نیز میتواند گزینه مناسبی باشد.

لوپوس میتواند منجر به کاهش وزن شود چراکه مبتلایان به این بیماری دچار کاهش اشتها، مشکلات دل و روده و همچنین گلودرد شده و نمیتوانند زیاد غذا بخورند.

اگر شما نیز دچار کاهش و یا افزایش وزن شده اید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا رژیم غذایی تان را بسته به شرایط شما تغییر دهد.

2. پروبیوتیک

مطالعات علمی وجود دارد که نشان میدهد مصرف پروبیوتیک ها میتواند در درمان بیماری لوپوس موثر باشند اما همچنان برای اینکه بطور قطعی بتوان میزان تاثیرگذاری و نحوه عملکرد این مواد در درمان لوپوس را دانست باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد.

شما میتوانید از مکمل های غذایی پروبیوتیک ها استفاده کرده و یا با استفاده از مواد غذایی طبیعی آن ها را دریافت کنید. پروبیوتیک ها خواص ضد التهابی بسیار قوی داشته و به همین دلیل است که گفته میشود در درمان بیماری لوپوس میتواند موثر باشد.

3. امگا3

در یک مطالعه علمی معتبر که در سال 2015 انجام شد، مشاهده گردید که 50 بیمار مبتلا به لوپوس که امگا3 مصرف میکردند کیفیت زندگی بالاتری داشته و احساس خستگی کمتری دارند. این افراد التهابات کمتری نیز داشتند.

برای بهرمند شدن از خواص شگفت انگیز امگا3 میتوانید از کپسول های مکمل روغن ماهی استفاده کنید. این مکمل ها دارای آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند و به همین دلیل میتوانند به کاهش معضلات مرتبط با لوپوس همچون انواع التهابات، خستگی مداوم و استرس اکسیداتیو کمک کنند.

درمان لوپوس ، لوپوس

4. زردچوبه

تحقیقات علمی و آزمایش های متعدد نشان داده است که زردچوبه میتواند به درمان بیماران مبتلا به لوپوس کمک شایانی داشته باشد. در تحقیقی مشخص شد که بیمارانی که 3 عدد کپسول مکمل زردچوبه مصرف کرده بودند دارای فشار خون پایین تری بوده و بطور کلی ریکاوری بهتری از خود نشان داده بودند.

این خواص شگفت انگیز زردچوبه بدلیل آنتی اکسیدان قوی موجود در آن که کورکومین نام دارد میباشد.

همانطور که پیش تر و در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که طی آن سلول ها و سیستم ایمنی به بافت های سالم بدن حمله کرده و به آن ها آسیب میرساند. سیتوکین ماده ای است که در تمام مراحل رشد بیماری لوپوس وجود دارد. این ماده عامل اصلی ایجاد التهابات میباشد.

زردچوبه نیز دقیقا همین ماده یعنی سیتوکین را مورد هدف قرار داده و با آن مقابله میکند و به این ترتیب میتواند التهابات را کاهش دهد.

شما میتوانید هم از زردچوبه تازه استفاده کنید، هم از ادویه آن و همینطور از مکمل های غذایی آن.

5. زنجبیل

زنجبیل از لحاظ ترکیبات شیمیایی بسیار به زردچوبه شباهت دارد و به همین دلیل یکی از روش های خانگی موثر برای درمان لوپوس میباشد.

ماده ای در زنجبیل وجود دارد که فاکتور kappaB نام دارد. این ماده یک ترکیب بسیار قدرتمند است که میتواند با رنج وسیعی از التهابات و بیماری ها از جمله سرطان، دیابت، آسم و همچنین بیماری های سیستم ایمنی مبارزه کند.

فاکتور kappaB مسئول تولید سیتوکین میباشد. هرچه سیتوکین کمتر باشد سطح التهابات موجود در بدن هم کنترل شده تر خواهد بود.

شما میتوانید براحتی و با اضافه کردن زنجبیل به برنامه غذایی خود به عنوان یک ادویه از خواص شگفت انگیز این ماده غذایی بهرمند شوید.

البته از چای زنجبیل نیز میتوانید استفاده کنید.

6. روغن مرزنجوش

روغن مرزنجوش حاوی موادی به نام کارواکرول و تیمول میباشد و به همین دلی در درمان لوپوس موثر است. این دو ماده شیمیایی دارای خواص ضد التهابی و آنتی بیوتیک میباشند.

ویژگیهای ضد التهابی مرزنجوش عاملی است که باعث شده این گیاه دارویی به درمان لوپوس کمک کند.

روغن مرزنجوش میتواند سیتوکین های ملتهب کننده را سرکوب کرده و سیتوکین های ضد التهاب را افزایش دهد و به همین روش میتواند از آسیب هایی که بیماری لوپوس به بیمار میرساند جلوگیری میکند.

از روغن مرزنجوش میتوانید در پخت و پز استفاده کنید.

درمان لوپوس ، لوپوس

7. غذا های آنتی اکسیدان

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، یک رژیم غذایی سالم جزء بسیار مهمی در برنامه درمانی لوپوس بشمار میرود.

اگرچه بسیاری از غذاهای مفید وجود دارند که میتوانند به درمان لوپوس کمک کنند اما مواد غذایی آنتی اکسیدان تاثیرگذاری بیشتری دارند. مواد غذایی آنتی اکسیدان تولید فاکتور kappaB را کاهش داده و به این ترتیب باعث میشود تولید سیتوکین های ملتهب کننده نیز کاهش پیدا کند. کاهش سیتوکین های ملتهب کننده نیز به معنای کاهش التهابات و بهبود لوپوس میباشد.

اگر بخواهیم دقیق تر صحبت کنیم باید بگوییم که غذا هایی که انتی اکسیدان فنولیک دارند، در درمان لوپوس موثر هستند.

خوشبختانه مواد غذایی بسیاری وجود دارد که سرشار از آنتی اکسیدان فنولیک میباشند. این آنتی اکسیدان یک ضد التهاب بسیار قوی نیز بشمار میرود.

میوه ها سرشار از فنولیک هستند مخصوصا توت ها. در میان توت ها نیز آن هایی که تیره تر هستند مثل بلوبری، توت سیاه و انگور قرمز دارای فنولیک بیشتری هستند.

در میان سبزیجات، پیاز و گیاهان هم خانواده کاهو دارای فنول بسیاری میباشند.

در میان غلات گندم سیاه، چاودار، جو دوسر و جو دارای بیشترین مقادیر فنولیک میباشند.

گندم نیز دارای فنول بسیاری میباشد اما این ماده غذایی دارای گلوتون است. حساسیت به گلوتون در میان افراد مبتلا به لوپوس بسیار شایع است و این افراد نباید مواد غذایی دارای گلوتون مصرف کنند. به همین دلیل توصیه میشود از سایر مواد غذایی نام برده استفاده کنید.

این نکته را نیز بیاد داشته باشید که فنول همیشه در پوست میوه ها و سبزیجات بیشتر و به همین دلیل حتی الامکان پوست میوه و سبزیجات را نکنید.

8. دانه کتان

دانه های کتان هم به دلیل خواص ضد التهابی قوی جزء گزینه های محبوب برای درمان لوپوس بشمار میروند.

مطالعات انسانی بر روی تاثیرات مصرف دانه های کتان در افرادی که به بیماری لوپوس مبتلا هستند صورت گرفته و مشخص شده است که مصرف روزانه 30 گرم از آن میتواند عملکرد اندام های داخلی مثل کلیه ها را با بهبود چشمگیری همراه سازد. از آنجایی که بیماری ها و اختلالات کلیوی از جمله عوارض شایع بیماری لوپوس هستند، مصرف مواد غذایی که بتواند به تقویت کلیه بپردازد از اهمیت بالایی برخوردار است.

9. چای سبز

خواص چای سبز بسیار زیاد است و برای اینکه بتوان به همه ی ان ها اشاره کرد باید یک مقاله اختصاصی و جداگانه برای ان تهیه کرد (که البته ما اینکار را انجام دادیم و مقاله مرتبط با آن را میتوانید در دلگرم بخوانید) اما ویژگی های ضد التهابی و ایمن سازی (یعنی خواصی که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر هستند) چای سبز از جمله مهم ترین خواص این گیاه دارویی شگفت انگیز هستند.

چای سبز نشان داده که قادر است به شکل موثری در کاهش علائم لوپوس موثر باشد.

در یک تحقیق علمی مشخص شد مصرف چای سبز در بیماران مبتلا به لوپوس توانسته کیفیت زندگی ان ها را به شکل موثری افزایش دهد.

در این تحقیق به بیماران به مدت 12 هفته عصاره چای سبز داده شد و پس از این بازه زمانی تاثیرات شگفت انگیز چای سبز شروع به نمایان شدن نمود.

مهم ترین علت تاثیرگذار بودن چای سبز در درمان لوپوس این است که دارای فنول میباشد. فنول یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که فاکتور kappaB را سرکوب کرده و به این ترتیب میتواند التهابات را کاهش دهد.

در ادامه باید و نباید هایی که برای درمان لوپوس باید در نظر داشته باشید را برای شما آورده ایم.

درمان لوپوس ، لوپوس

برای درمان لوپوس چکار هایی باید انجام دهیم؟

- همیشه یک رژیم غذایی سالم، متعادل و سرشار از مواد غذایی مفید همچون میوه، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، گوشت قرمز و گوشت مرغ داشته باشید.

- اگر در حال مصرف دارو های کورتیکواستروئید میباشید، حتما باید یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم داشته باشید تا از پوکی استخوان پیشگیری شود.

- ورزش کنید. یک برنامه ورزشی متنوع و کامل داشته باشید که همه ی قسمت های بدن اعم از بالاتنه، پایین تنه و ماهیچه های اصلی بدن را درگیر کند.

- اگر لوپوس پوستی دارید و نباید با نور خورشید در تماس باشید میتوانید برای جبران کمبود ویتامین د بدن تان، از مکمل های غذایی استفاده کنید.

- اگر روند درمانی شما باعث شده تا افزایش وزن داشته باشید، یک رژیم غذایی مناسب اتخاذ کنید تا دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

- اگر چربی خون تان افزایش پیدا کرده نیز باید با داشتن رژیم صحیح، این مسئله را درمان کنید. (که البته همه ی اینکار ها و تغییر رژیم باید تحت نظر پزشک باشد)

از انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟

- از مصرف بیش از حد الکل بپرهیزید چراکه میتواند تاثیرگذاری برخی دارو ها را کاهش داده و در عین حال برخی عوارض جانبی بیماری را تشدید کند.

- اگر در حال مصرف کورتیکواستروئید ها هستید نباید در مصرف نمک و چربی زیاده روی کنید چراکه اینکار باعث فشار خون، کلسترول خون و چربی خون تان میشود.

- از مصرف غذا های فرآوری شده بپرهیزید.

- از مصرف حلزون و صدف بپرهیزید چراکه این مواد غذایی اغلب باعث ایجاد واکنش آلرژیک میشود.

- از مصرف نیکوتین و کافئین بپرهیزید. این مواد اضطراب و استرس را افزایش داده و باعث تشدید علائم لوپوس میشود.

- از مصرف مکمل یونجه و یا هرگونه محصولی که در آن از این گیاه دارویی استفاده شده بپرهیزید. این ماده میتواند عوارض لوپوس همچون درد ماهیچه، خستگی، وضعیت خونی غیر معمول را تشدید کرده و حتی منجر به از کار افتادن کلیه نیز بشود.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (301 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

رقیه گل مولایی | ۲ سال پیش
مطالب مفیدی بود دستتان درد نکند.
0
3

hits