دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جهاز تنفسی : آشنایی کامل با دستگاه تنفسی
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
جهاز تنفسی: تمامی اعضای بدن نیاز به اکسیژن دارند تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند. جهاز تنفسی مسیری را برای داخل شدن اکسیژن به بدن، فراهم می نماید.

جهاز تنفسی: تمامی اعضای بدن نیاز به اکسیژن دارند تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند. جهاز تنفسی مسیری را برای داخل شدن اکسیژن به بدن، فراهم می نماید. جهاز تنفسی درعین حال مسیری را برای بیرون آمدن دی اکسید کربن (گاز کربنیک) را فراهم می کند.

جهاز تنفسی شامل چند بخش است


1. قسمت فوقانی جهاز تنفسی


1. دهن و بینی (Mouth and Nose)

هوا از طریق دهن و بینی وارد بدن شما می گردد. در این عمل هوا گرم ساخته می شود، ملایم می گردد و درعین حال توسط مواد لزجی ترشح شده و مو های موجود در بینی، فلتر میشود.

2. حنجره یا صندوق صدا (Larynx or Voice Box)

حنجره در بخش فوقانی ریه قرار دارد. حنجره دارای رشته صدایی یا تولید کننده صدا است. هر زمانی که شما تنفس می کنید و یا استنشاق می نمایید، هوا از طریق حجره عبور می کند وارد ریه گردیده و بالاخره به شش ها می رسد. زمانی که شما هوا خارج می کنید، این هوا از شش های شما عبور کرده وارد ریه ها می گردد و از طریق دهن و بینی خارج می شود.

زمانی که شما صحبت می کنید، رشته های تولید کننده صدا سخت و سفت می گردد و به هم نزدیک می شوند. درهمین حال هوای بیرون آمده از شش ها در وسط این رشته ها قرار می گیرند و باعث لزیدن تارهای صوتی می شود. و از طریق زبان، لبها و دندانها باعث ایجاد صدا میگردد.

3. ریه ها (Trachea)

ریه در اصل لوله است که دهن و بینی شما را با شش ها وصل می نماید. از آن به عنوان مخزن هوا نیز یاد می گردد.

آیا میدانید جهاز تفسی چیست ؟

2. قسمت تحتانی جهاز تنفسی


1.تیوب یا لوله های برانشیت (Bronchial Tubes)

ریه ها به دوبخش تیوب یا لوله های برنشیت در شش های شما تقسیم می شود:

این دو بخش به نام های برنشیت های راست و برنشیت های چپ یاد می شوند. تیوب های برنشیت هر کدام به بخش های کوچکتری نیز تقسیم می شوند

این تیوب ها موازی با ساختار های که مانند مو های باریک هستند، زمانی که لوله های برانشیت به جلو و عقب نوسان می یابند، مواد لزجی را به طرف بالا (ریه ها ) انتقال می دهند، همین مواد همراه با سُرفه بالا می آید و یا هم بلعیده می شود

2. خلا ء ها یا خریطه های هوا (Alveoli)

در اخیر تیوب های برنشیت، خریطه های هوایی وجود دارد که به اسم (alveoli) یاد می گردد. این خریطه ها به شکل خوشه انگور به نظر می رسند، اما در اصل مملو از هواستند. دقیقا در همین قسمت محلی است که اکسیژن وارد خون می گردد و کربن دی اکسید خارج می شود. در حدود 300 ملیون خریطه های هوا یا (alveoli) در هر شش موجود می باشد.

3. شش ها (Lungs)

شُش های شما از پنج پره نرم تشکیل گردیده است. به این ترتیب 3 پره در قسمت راست بدن شما و 2 پره دیگر در قسمت چپ بدن شما واقع گردیده است. قلب شما دقیقا در بین همین شُش ها و اندکی مایل به طرف چپ قرار گرفته است.

4. پرده یا حجاب حاجز (Diaphragm)

پردهء حجاب حاجز عبارت از عضلهء طویل و پهنی است که در قسمت پایین شُش های شما قرار گرفته است. پردهء حجاب حاجز به شما کمک می کند تا هوا را با حرکت دادن آن به بالا و پایین، به شُش ها داخل و بیرون کنید. زمانی که پرده حجاب حاجز شما به طرف پایین حرکت می کند، شما هوا را داخل یا استنشاق می کنید. اما زمانی که پرده حجاب حاجز به طرف بالا حرکت می کند، شما هوا را خارج می سازید.

آیا میدانید جهاز تفسی چیست ؟

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، نظر یا پیشنهادی دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits