دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 درمان خستگی پا
7
زمان مطالعه: 20 دقیقه
درمان خستگی پا:ماساژ یکی از سریع ‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای رهایی از درد است. افراد زیادی حتی ناخودآگاه در حین خستگی یا احساس درد به مالش یا ماساژ بدنشان می‌پردازند.سنگینی پاها، تورم قوزک، رگهای متورم و واریس، احساس گزگز، مشکل در ایستادن و... از...

چرا گاهی احساس خستگی و سنگینی در پاها داریم؟

خستگی در پاها برای بسیاری که در طی روز فعالیت سنگینی دارند و...بوجود می آید.

اگر از جمله کسانی هستید که اغلب مواقع بویژه شب ها هنگامی که کار و فعالیت روزانه تان تمام شده و در حال استراحتید، حس می کنید پاهایتان درد می کند یا به حالتی دچار شده اید که اصطلاحا به «زق زق کردن» معروف شده، خوب است بدانید با چند نرمش ساده می توانید بدون صرف هزینه، درد یا زق زق پای خود را تسکین دهید یا حتی از ابتلا به آن جلوگیری کنید.

ماساژ یکی از سریع ‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای رهایی از درد است. افراد زیادی حتی ناخودآگاه در حین خستگی یا احساس درد به مالش یا ماساژ بدنشان می‌پردازند.سنگینی پاها، تورم قوزک، رگهای متورم و واریس، احساس گزگز، مشکل در ایستادن و... از جمله ناراحتی‌های مربوط به پاها هستند که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید.

در این بخش از دلگرم شما را با راه های مناسب درمان خستگی پا آشنا میکنیم با ما همراه باشید.

درمان خستگی پاها

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

تقوت پاها


هر روز صبح، پیش از آنکه از رختخواب خارج شوید، پاهایتان را ورزش دهید. ابتدا زانوها و سپس پا را خم کنید. بعد پاها را به‌صورت صاف و کشیده به‌سمت بالا به‌صورت عمود بر بدن ببرید. علاوه بر این نرمش، حرکت زیر نیز در قوی کردن عضلات پاها بسیار مؤثر است.


روی پنجه‌های پاها بایستید و تا آنجا که ممکن است خود را بالا بکشید. سپس به آرامی به حالت اولیه گرفته و کف پاها را بر روی زمین بگذارید. حرکت را از روزی ۱۰ بار شروع کرده و به‌تدریج به تعداد آن بیافزائید. پس از انجام تمرینات فوق، پاها را با روغن بادام و یا زیتون ماساژ دهید.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

به پاهای تان لطف کنید!

فقط کسانی که ماساژ پا را امتحان کرده باشند، می دانند که میان ماساژ دادن و ندادن پاها تفاوت از زمین تا آسمان است! به همین خاطر هم ما تمرکزمان را روی ارائه روش های ماساژدادن پاها گذاشته ایم و سعی داریم تمام زیروبم های لازم را به شما یاد بدهیم تا شما هم از این کار لذت ببرید و انرژی از دست رفته را به پاهای تان برگردانید. برای این کار احتیاج به وسایل اولیه و دانستن نکات لازم دارید.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

حواس تان باشد

آدم ها معمولا وقتی سرگرم کاری می شوند، خیلی چیزها یادشان می رود. یکی از این چیزها اهمیت دادن به خود است.

درست است که یک عالمه کار سرتان ریخته، درست است که عید را پیش روی دارید و زمان برای انجام دادن کارها، کم است و درست است که وقت سر خاراندن ندارید، اما لطفا مراقب خودتان هم باشید. هرجا که هستید به صدای بدن تان گوش کنید و به آن اهمیت بدهید.

صدای بدن همان احساساتی است که ممکن است به سرعت از مغزتان بگذرند، اما چون وقت ندارید و سرتان شلوغ است به آ نها توجهی نمی کنید. یکی از این صداها مربوط به خستگی است. فرض کنید برای خرید عید بیرون رفته اید، همه جا شلوغ است، کلی باید توی نوبت اتاق پرو بایستید که در نهایت بتوانید یک لباس مناسب انتخاب کنید.

در این شرایط بدن شما در حال صحبت کردن با شماست. مثلا ممکن است به شما بگوید کلافه شده، حوصله اش سر رفته یا خسته شده. این شما هستید که تا کار به جاهای باریک نکشیده باید به این صدا گوش کنید.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

دوری از علل زمینه ساز

موارد زیر می‌تواند جریان مطلوب خون را دچار مشکل کند:

  • موقعیتهای ساکن نشسته یا ایستاده
  • لباسهای تنگ
  • چهارزانو نشستن
  • کفشهای پاشنه بلند و کفشهای خیلی صاف
  • گرما
  • بی تحرکی و یک جا نشینی.

همچنین باید از مواردی که متابولیسم خوب بدن را مختل می‌کنند نیز دوری کرد که عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • برنامه غذایی دارای مقدار کم میوه‌ها و سبزی‌ها و سرشار از محصولات صنعتی
  • قهوه و نوشیدنی های الکلی
  • یبوست
  • کمبود آب بدن
  • تنفس مشکل و نامطلوب
  • استعمال دخانیات
  • بعضی داروهای هورمونی ضدباردار
  • غذای مناسب افراد مبتلا به سنگینی پاها

در صورت ابتلا به سنگینی پاها توصیه می‌شود، مصرف خوراکی های چرب، شیرین، پرکالری و صنعتی کاهش یابد. به گزارش قدس‌آنلاین، بهتر است روزانه میوه های تازه بخصوص لیمو، نارنگی، توت فرنگی، تمشک، کیوی، انبه، پرتقال، گریپ فروت و زردآلو مصرف شود.

این میوه ها سرشار از فلاونوئیدها هستند که این ترکیبات می‌توانند بافتهای عروق خونی را تقویت و کارآمدتر کنند که در نتیجه جریان خون تسهیل می‌شود. آناناس نیز به خاطر تأثیر جذب آب توصیه می‌شود.

گیاهان معطر مانند رزماری، ریحان، زردچوبه، زنجفیل،‌خردل، جوز بیا، فلفل و کنجد به شکل ادویه، چاشنی و دم نوش نیز جایگاه خاصی در این خصوص دارند.

خوراکی های سرشار از ویتامین E نیز به علت خواص آنتی اکسیدانی،‌اتساع عروق و حفاظت از اجزای سلولی بسیار مفید هستند. این ویتامین به طور خاص در روغن دانه های گندم،‌ فندق، بادام، گردو و پسته وجود دارد. از آنجا که نسبتاً پرکالری هستند نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

مواد مغزی ضروری

کلسیم عملکرد ضدالتهاب بخصوص در دیواره عروق دارد. التهاب زمینه ساز واریس است و توصیه می‌شود روزانه 1000 تا 1500 میلی گرم مکمل کلسیم مصرف شود. کلسیم درد را تسکین و احتباس آب را کاهش می‌دهد.

منیزیوم در تثبیت کلسیم در قسمتهای مناسب بدن نقش دارد و اسپاسم رگها را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود، روزانه 200 تا 300 میلی گرم همراه با ویتامین B6 مصرف شود.

آهن، اکسیژن را از راه هموگلوبین به سلولها می‌رساند که برای بسیاری از اعمال از جمله حفظ جدار عروق در وضعیت مطلوب حیاتی است.

پتاسیم کاهنده فشار است و همچنین سبب فعالیت ماهیچه ها نیز می‌شود. حتماً آن را جزو نیازهای غذایی روزانه بگنجانید.

ویتامینهای C، B9 و B12 جذب آهن را در جدار روده ها تسهیل می‌کنند. بتاکاروتن در نرم شدن دیواره رگها نقش دارد و فلاونوئیدها نفوذپذیری مویرگها را تنظیم می‌کند.

اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 3 باید حتماً در برنامه غذایی گنجانده شوند. آنها بهترین سیال کننده های خون و کاهش دهنده کلسترول هستند.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

توصیه های مهم برای مقابله با سنگینی پاها

رختخواب

پاها را حدود 5 تا 10 سانتی متر به حالت شیب بالا نگه دارید. هنگام خواب بالشت را زیر پاها نگذارید؛ زیرا مانع از بازگشت درست خون می‌شود.

کمربند و لباسهای تنگ

از تأثیری که کمربندها،‌سوتین، شلوار،‌ جوراب و جوراب شلواری در بروز این مشکل دارند، غافل نشوید. بهتر است کالاهای طبیعی انتخاب شود؛ زیرا کالاهای مصنوعی گرما را حبس می‌کنند.

حمام

صبحها و در اوقات دیگر روز در صورت نیاز با آب ملایم دوش بگیرید و البته آب را از پایین به بالا حرکت دهید.

محیط کار و منزل

برای هر فعالیتی که امکان دارد زیر پاها وسیله ای بگذارید تا از زمین بلندتر باشد. به صندلی نیز دقت کنید که باسن در وضعیت راحتی باشد. وضعیت پاهای ضربدری جریان خون را قطع می‌کند. اگر پاها کمی از بدن فاصله داشته باشند و با زمین زاویه صافی داشته باشد ایده آل ترین حالت است. از گرمای کف،‌حمام گرم،‌اپیلاسیون با موم گرم، سونا، استفاده از پتوی ضخیم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید.

پرهیز از یک جا نشینی

در صورت امکان از نشستن و ایستادن بی حرکت در مدت طولانی اجتناب کنید. باید به طور منظم حرکت داشته باشید. اگر موقعیت نشسته دارید، هر ساعت حداقل پنج دقیقه از جا برخیزید.

اگر کمی دقت کنید، متوجه خواهید شد که می‌توانید تحرک را در برنامه روزانه داشته باشید؛ به عنوان مثال به جای استفاده از آسانسور، از پله ها رفت و آمد کنید. پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری، گلف، یوگا، ‌تمرینات کششی پاها و حرکات پدالی از جمله فعالیتهای مناسب هستند. ورزشهایی مانند پرورش اندام،‌ ایروبیک، اسکواش، جودو، تنیس، پینگ پنگ و هندبال را که با به زمین کوبیدن پاها همراه است، محدود کنید.

تنفس

سطح تنفس را با حرکات یوگا و... بهبود دهید و هر روز صبح و شب چند نفس عمیق بکشید. از استعمال سیگار و دیگر دخانیات پرهیز کنید.

سرما برای مقابله با سنگینی پاها، این یک اصل اساسی است: پاهای سنگین باید از منابع مستقیم گرما دور نگه داشته شوند. حمام گرم را فراموش کنید: یک دوش آب خنک همیشه برای رفع خستگی پاها مفید خواهد بود.

خیلی خوب است که پاهای تان را از قوزک تا ران به طور مستقیم زیر دوش آب سرد بگیرید، به این ترتیب از آثار آب سرد در تنگ کنندگی و منقبض کنندگی عروق بهره مند خواهید شد.

در تابستان، از بیش از حد ماندن در معرض آفتاب خودداری کنید. همچنین از اپیلاسیون بدن توسط موم داغ صرف نظر کنید، این کار دشمن پاهای شماست و آنها را سنگین می‌کند.

برای جلوگیری از سنگینی پاها، لباس راحت بپوشید. در روزهای خوش آب و هوا لباس های گشاد و راحت بپوشید. دامن های آزاد و شلوارهای بزرگ!

در واقع، شلوارهای سنگین و تنگ مانند شلوارهای جین و همچنین دامن های تنگ یا لباس های دیگری که برای تان کوچک هستند، به پاهای شما فشار می‌آورند.

راحتی لباس ها شامل راحتی کفش هم می‌شود، کفش شما نه باید خیلی تخت باشد نه خیلی پاشنه بلند.

ماساژ پا

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

حرکاتی که سنگینی پا را تسکین می‌دهند:

یک ترفند ساده وجود دارد

در تختخواب هستید یا کاناپه فرقی ندارد، یکی دو تا کوسن زیر پاهای تان بگذارید تا کمی پاهای تان بالا بیایند و باعث بازگشت مجدد خون به عروق شوند.

ضمناً، افرادی که از سنگینی پا رنج می‌برند، باید از بی حرکت ماندن اجتناب کنند، این افراد نباید مدتی طولانی در وضعیت نشسته یا ایستاده بمانند. عادت نامناسب روی هم انداختن پاهای تان را ترک کنید، یک توپ کوچک تنیس هم در دفتر کارتان داشته باشید، با پای برهنه این توپ را بچرخانید... حتماً تسکین خواهید یافت!

به طور کلی، برای مبارزه با سنگینی پاها، سعی کنید تا حد ممکن تحرک داشته باشید، پیاده روی سریع و بالا رفتن از پله ها نسبت به فعالیت های دیگر، در الویت قرار دارند.

چنانچه معمولا همیشه دچار سنگینی پا و زق زق پا میشوید احتمالا در طول روز زیاد سر پا می ایستید.

اگر چنین است، سعی کنید در طول روز گهگاه ولو مدتی اندک در جایی بنشینید، کفشتان را درآورید (خوب است جایی در هوای آزاد باشید تا سبب رنجش دیگران هم نشوید!) و لحظاتی به پاهای خود استراحت دهید: ابتدا انگشت های پایتان را در محوری افقی، آرام و باطمأنینه، از یکدیگر دور و سپس نزدیک کنید.

همین کار را در محور عمودی نیز انجام دهید. اگر در منزل به سر می برید، می توانید مدتی کوتاه کف پا را بالا گرفته، حالت باز و بسته کردن به آن بدهید تا شبانگاه به زُق زُق پا دچار نشوید.

راه دیگر رفع زق زق پا این است که کفش های خود را درآورید؛ یک گلوله کوچک کاموایی یا توپ مانند یا حتی بطری شیشه ای کوچک را زیر پایتان قرار دهید و آن را نرم و آرام با کف پا بغلتانید (البته اگر از بطری محتوی آب یخزده به این منظور استفاده کنید، بهتر و زودتر به نتیجه می رسید).

بطری را پنج تا هفت دقیقه در محلی که نشسته اید با حرکات رفت و برگشت به جلو و عقب و در سراسر کف پا، از انگشت تا پاشنه، بغلتانید تا زق زق پایتان تسکین یابد.

مصرف مخلوطی از اندکی عسل به اضافه یک لیوان آب همراه با دو قاشق سرکه سیب و تکرار آن طی چند شب پیاپی نیز بویژه اگر با نرمش های پیش گفته همراه باشد، درد پایتان را آرام می کند. مالش یا ماساژ محل درد نیز باعث بهبود سریع تر درد و زق زق می شود.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

خستگی را در کنید

بعد از نرمش پاها، نوبت به ماساژ اصلی می رسد. این بخش را با ضربه زدن به پاها با انگشتان دست شروع کنید. برای این کار با شست پا به ناحیه زیر پا و با بقیه انگشتان به روی پا ضربه بزنید. این کار را از انگشتان پا شروع کرده و در بخش قوزک تمام کنید. یادتان باشد مفاصل و فضاهای خالی بین انگشتان را فراموش نکنید.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

تسکین خستگی پا همراه با درد پا

بعد از این ماساژ کلی، وقت آن می رسد که هر بخش از پای تان را به صورت اختصاصی ماساژ دهید. این کار را از انگشتان و با حرکات دایره ای شروع کنید. هرحرکت را از یک تا پنج بار تکرار کنید. پیشنهاد ما این است که اول سراغ انگشت کوچک بروید و بعد یکی یکی جلو بیایید تا به شست پا برسید. برای انجام ماساژ دورانی کافی است انگشت شست تان را زیر انگشت کوچک پا قرار دهید و روی آن را با انگشت اشاره و میانی دست ماساژ دهید. برای بقیه انگشتان نیز همین کار را انجام دهید.

یکی از بخش هایی که می توانید با ماساژ آن، آرامش زیادی به دست بیاورید درست زیر انگشتان پا قرار دارد. کافی است با چهار انگشت دست، چهار فضای خالی بین انگشتان پا را پیدا کنید و با حرکات رو به جلو و عقب این ناحیه را ماساژ دهید.

وقتی ماساژ ناحیه بین انگشتان پا تمام شد، سراغ بخش های میانی و انتهایی پا بروید. سعی کنید اول با انگشت شست تان حرکات دورانی ایجاد کنید و بعد آهسته ضربه بزنید. این کار نیز در رفع خستگی پاها، اثرات بسیار مفیدی دارد.

ماساژ دادن را با آهسته کردن ضربه هایی که به پا می زنید، تمام کنید. این کار را از انگشتان پا شروع کنید و به سمت قوزک بیایید. بعد از تمام شدن ماساژ یک پا، نوبت به پای دیگر می رسد. کل این کارها معمولا چیزی در حدود 45 دقیقه طول می کشد.

بعد از تمام شدن ماساژ، روغن یا لوسیون اضافه ای را که روی پوست مانده، با دستمال کاغذی پاک کنید و دمپایی روفرشی تان را بپوشید. خیلی مراقب باشید که سُر نخورید.

رفلکسولوژی؛ بهتر از همیشه

یک ماساژی هم هست که کاملا اختصاصی پاهاست. اسم این ماساژ رفلکسولوژی است. متخصصان این ماساژ اعتقاد دارند که هر بخش از کف پاها مربوط به سلامت یکی از اعضا یا ارگان های بدن است. به همین خاطر با ماساژ تلاش می کنند که سلامت این اعضا را بهبود ببخشند. در این نوع از ماساژ کف پا به پنج قسمت کلی تقسیم می شود.

انگشتان پا

متخصصان این ماساژ اعتقاد دارند برای بهبود سردرد و گردن درد باید انگشتان و مفاصل آنها را به خوبی ماساژ داد.

انحنای کنار شست پا

این انحنا وابسته به سلامت ستون فقرات و مهره های آن در نظر گرفته می شود در حقیقت برای تسکین دردهای این ناحیه باید انحنای کنای شست پا را به خوبی ماساژ داد.

بخش تحتانی انگشتان پا

درست همان قسمت های برجسته ای که زیر انگشتان پا قرار دارند، مربوط به سلامت ناحیه قفسه سینه و اعضای داخل آن یعنی شش ها می شوند. این مرحله از زیر شست پا شروع می شود و به زیر انگشت کوچک می انجامد.

لاغرترین قسمت پا

در رفلکسولوژی اعتقاد بر این است که لاغرترین بخش کف پا که معمولا در قسمت میانی قرار دارد مربوط به ناحیه شکم می شود. به همین خاطر اگر کسی به دلیل مشکل معده درد یا عملکرد نامناسب روده های به یک متخصص ماساژ پا مراجعه کند، احتمالا خواهددید که بخش میانی پای او بیشتر ماساژ داده می شود.

پاشنه پا

آخرین بخش تقسیم بندی کلی مربوط به پاشنه پا می شود. این قسمت را وابسته به لگن افراد در نظر می گیرند. تمام اجزای بدن که در بخش لگن قرار دارند نیز مربوط به همین بخش هستند.

البته هرکدام از بخش های بالا خودشان به نقاط ریزتری تقسیم بندی می شوند. چنانچه سرتان خیلی شلوغ است و پادرد ناشی از زیاد کارکردن، امان تان را بریده، بد نیست سری به یک متخصص ماساژ کف پا بزنید. با این ماساژ هم دردتان تسکین پیدا می کند و هم به بقیه اعضای بدن تان کمک کرده اید سالم تر بمانند.

درمان خستگی پاها با ماساژ دادن

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

غیر از ماساژ، چه کار کنیم؟

ممکن است حوصله ماساژ دادن پاهای تان را نداشته باشید و دل تان بخواهد بدون زحمت، خستگی از پاهای تان فرار کند. اگر این طور است راهکارهای زیر می توانند به دردتان بخورند.

تکنیک آب سرد و گرم

این تکنیک به خصوص برای رفع درد پا مناسب است. یک سطل را با آب سرد پر کنید و سطل دیگر را با آب گرم. اول برای مدت سه دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید و بعد آنها را به مدت 10 ثانیه الی یک دقیقه در آب سرد بگذارید. این کار را دو الی سه بار تکرار کنید و بعد پاهای تان را خشک کنید. آب گرم جریان خون را در سطح پاها افزایش می دهد و آب سرد از التهاب شان کم می کند. یادتان باشد این عملیات باید با آب سرد تمام شود. اگر با سطل آب ارتباط برقرار نمی کنید می توانید این کار را با حوله داغ و بسته یخ به مدت 10 دقیقه و به طور متناوب امتحان کنید.

سرکه بر هر درد بی درمان دواست

سرکه یک عالمه خواص درمانی دارد و یکی از این خاصیت ها از بین بردن درد پاهاست که بر اثر گرفتگی عضلانی ایجاد شده است. برای اینکه درد پای شما هرچه زودتر بهبود پیدا کند، کافی است یک سطل آب داغ تهیه کنید و دو قاشق غذاخوری سرکه داخل آن بریزید. بهتر است یک بسته نمک دریایی تهیه کنید و برای این جور مواقع در خانه داشته باشید.

اگر هم نمک دریایی ندارید می توانید از نمک معمولی استفاده کنید. نمک معمولی یا دریایی را به محلول سرکه و آب داغ اضافه کنید و پاهای تان را به مدت 20 دقیقه در این ترکیب قرار دهید. یک روش جایگزین دیگر هم این است که دو ظرف مختلف تهیه کنید و در هر کدام مقدار مساوی از آب و سرکه بریزید. منتها آب یکی از سطل ها باید سرد باشد و دیگری گرم.

بعد حوله ای را که از قبل برای این کار آماده کرده اید، داخل ظرف آب گرم ببرید و سپس فشار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. پاهای تان را به مدت 5دقیقه در این حوله قراردهید. سپس همین کار را با سطل آب سرد انجام دهید. این کار را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا درد و خستگی پاها تخفیف پیدا کند.

روغن درمانی با همکاری میخک

حالا که به شلوغ ترین روزهای سال نزدیک می شویم در فهرست خریدتان روغن میخک را هم قرار دهید. روغن میخک را هم قرار دهید. روغن میخک در برطرف کردن سردردهای شدید، درد مفاصل، قارچ ناخن و درد پاها موثر عمل می کند و در عین حال گردش خون را بالا می برد.

به همینخاطر یک شیشه روغن میخک تهیه کنید و هربار که پاهای تان درد گرفتند، آنها را به خوبی با این روغن ماساژ دهید. می توانید این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید.

اگر پوست تان حساس است. سه قطره روغن میخک را به یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل اضافه کنید که رقیق شود و بعد روی پوست ماساژ دهید. بهتر است از این ترکیب روی زخم ها استفاده نکنید.

ضددرد، ضد خستگی

روغن های گیاهی مثل رزماری، اوکالیپتوس و نعنا برای رفع خستگی بسیار مناسب هستند.

کافی است چهار قطره اوکالیپتوس، چهار قطره رزماری و دو قطره نعنا را داخل یک سطل آب گرم بریزید و پاهای تان را به مدت 10 دقیقه در این محلول قراردهید. خواهیددید که درد پاهای تان خیلی زود تسکین پیدا می کند.

چی بخوریم؟

یکی از خوراکی هایی که می تواند مثل یک مسکن عمل کند و به سرعت دردپاها را از بین ببرد مارچوبه است! در حقیقت مارچوبه دوای دردهایی است که بر اثر التهاب مفاصل یا ورم آنها ایجاد شده اند. کافی است چند تکه مارچوبه را به مدت چند دقیقه بخارپز کرده و سپس نوش جان کنید.

مارچه یک مُدِر (ادرارآور) طبیعی است و به همین خاطر می تواند به سرعت مایعات اضافه را از بدن شما خارج کند و از التهاب مفاصل بکاهد. اگر از طعم این گیاه خوش تان نمی آید، می توانید آن را در کنار وعده غذی اصلی تان بخورید.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

نکات مهم برای مراقبت از پاها

  • وقتی قرار است ساعاتی طولانی را خارج از خانه سپری کنید، سعی کنید راحت ترین کفش ممکن را بپوشید. راحت ترین کفش شما همانی است که وقت بعداز چند ساعت سر پا ایستادن و با وجود اینکه پاهای تان ورم هم کرده اند، همچنان توی کفش تان احساس راحتی کنید. کفشی که زیره و کفی استاندارد داشته باشد و بر مهره های کمرتان فشار وارد نکند. اگر چنین کفشی ندارید، لازم است هزینه کنید و یک جفت کفش خوب بخرید صرف این هزینه، کفشی و برای تمام فصول به شما هدیه می کند.
  • برای از بین بردن ورم پاها که از ایستادن زیاد ناشی شده است، وقتی به خانه رسیدید، دراز بکشید و یک بالش کوتاه را زیر پاهای تان بگذارید. طوری که کمی بالا بیایند. بالا گذاشتن پاها باعث برگشت خون از پاها می شود. این کار را بیشتر از چند دقیقه کوتاه انجام ندهید.
  • اگر سر جورابی که به تازگی خریده اید، پاره شده است لازم نیست حتما جوراب تان را دور بیندازید. شما می توانید این جوراب را از نیمه ببرید و تنها قسمت بالایی آن را نگه دارید. می پرسید به چه دردی می خورد؟ کافی است هنگامی که پاهای تان خسته هستند این محافظ قوزک پا را بپوشید تا متوجه شوید هدف از این کار چه بوده است؟
  • به خاطر داشته باشید همان قدر که رسیدگی به دست ها مهم است، مراقب از پاها هم اهمیت دارد. هر مشکلی را که برای این اعضای بدن شما اتفاق افتاد، به سرعت حمل کنید و پشت گوش نیندازید. گاهی وقت ها همین مشکلات به ظاهر کوچک خیلی سریع بزرگ می شوند و حتی موقع راه رفتن نیز برای تان دردسر درست می کنند.
  • هنگام ماساژ پاها سعی کنید هرچه از سمت انگشتان به سمت پاشنه پا می آیید، فشار را بیشتر کنید و برعکس؛ این گونه به جریان موثر خون در سطح پاها کمک می کنید.
  • افراد مبتلا به دیابت قبل از انجام هرکدام از این ماساژها حتما با پزشک شان مشورت کنند.
  • اگر با همه این روش ها باز هم پادرد به قوت خودش باقی بود، حتما تا تعطیلات از راه نرسیده، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

آموزش ماساژ کف پا

  • برای انجام ماساژ پا‌ها، روی یک صندلی کوتاه بنشینید و تمام قسمت‌های کف پا، رویه پا، پاشنه پا و انگشتان پا را به آرامی ماساژ دهید.
  • برای ماساژ پا یک دست خود را روی پا و دیگری را زیر کف پا قرار دهید و به آرامی‌ از انگشتان پا به سمت قوزک ماساژ دهید و این حرکت را به سمت انگشتان ادامه داده و تکرار کنید.
  • پا را با یک دست نگه داشته و با دست دیگر انگشتان هر پا را محکم فشار داده و به آرامی ‌بکشید.
  • با انگشت شست از قسمت بالایی کف پا، به صورت خطی فشار محکم به مرکز کف پا وارد کنید و در قوس و برآمدگی پا، فشاری چرخشی اعمال کنید. این حرکت را در ۲ کف پا انجام دهید.
  • یک پا را نگه داشته و به پای دیگر آرام مشت بزنید و با حرکات انگشتان دست در سراسر کف پا حرکات چرخشی انجام دهید.
  • از قوزک پا تا ناحیه ران را با دستان خود ماساژ داده و آن را ۵ بار تکرار کنید.
  • زانوهایتان را با فشار چرخشی انگشتان در ناحیه کاسه زانو ماساژ دهید. ماساژ پا پس از یک ایستادن طولانی می‌تواند عضلات پا را آرام کرده و به حالت اول بازگرداند. ماساژ منظم ران، سیستم لنفاوی را تحریک کرده و ظاهر ران‌ها را بهبود می‌بخشد.

درمان زق زق پا

راه های مناسب برای تسکین خستگی پاها

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

مریم | ۷ سال پیش
بسسسسسسسسسسسیار عالی تشکر از دلگرم
0
0
ناصر | ۷ سال پیش
باسلام خسته نباشد.مطالب عالی بود من بشتر شب ها شبکارم و به دلیل ایستادن زیاد پاهام خیلی دذرد میگیره از راهنماییای خوبتون تشکر
0
0
امیر علی | ۷ سال پیش
تشکر از مجله ی خوب دلگرم. بابت مطالب خوبتون خیلی سپاسگزارم
0
0
کاظم | ۷ سال پیش
سلام تشکر از مجله ی خوب دلگرم
0
0

hits