دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
لزوم جراحی دندان عقل و مراقبت های پس از آن
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
جراحی دندان عقل برخلاف تصور افراد کار پیچیده و دردناکی نیست و با معاینه پزشک در طول جلسه اول، از فک و دندان بیمار عکس رادیولوژی تهیه می شود تا محل دندان عقل نهفته و ریشه آن مشخص شود.

هر آنچه باید در مورد جراحی دندان عقل بدانید

جراحی دندان عقل برخلاف تصور افراد کار پیچیده و دردناکی نیست و با معاینه پزشک در طول جلسه اول، از فک و دندان بیمار عکس رادیولوژی تهیه می شود تا محل دندان عقل نهفته و ریشه آن مشخص شود.

در این جلسه، دندانپزشک می تواند ضرورت کشیدن دندان، اثرات منفی نکشیدن آن برای سایر دندان ها و وضعیت فعلی آن را برای شما توضیح دهد. برخی از این عوارض عبارتند از عفونت دهان، در هم ریختگی دندان ها و درد مداوم و شدید.

برخلاف باور عموم، کشیدن دندان عقل یک جراحی کاملا بدون درد است که درد ناشی از فشار دندان عقل نهفته را از بین می برد و باعث آرامش و راحتی بیمار می شود. دندان عقل نهفته مشکل رایجی است که در بیشتر نوجوانان و جوانان دیده می شود. نام جراحی بسیاری از بیماران را ترسانده و تا حد امکان از مراجعه برای درمان خودداری می کنند.

جراحی دندان عقل چه لزومی دارد؟

اینکه دندان عقل شما به جراحی نیاز دارد یا نه به زاویه رشد دندان بستگی دارد. برخی از دندان ها نهفته نیستند و می توانند درست مانند سایر دندان ها کشیده شوند. اما وضعیت برخی دیگر به این خوبی نیست و باید با استفاده از جراحی از فک خارج شوند. دندانپزشک با استفاده از رادیوگرافی و معاینه بهترین روش درمانی را برای شما تجویز کند.

پس از جراحی دندان عقل همانند دیگر جراحی ها نیاز به مراقبت های ویژه است. این مراقبت های ساده به بهبود سلامت بیمار کمک کرده و حداقل اثرات جانبی را روی سلامت بیمار دارد.

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل بستگی به نوع رشد دندان دارد

زمان مناسب برای جراحی دندان عقل است؟

از شروع دوره نوجوانی باید وضعیت رشد دندان عقل تحت نظارت قرار گیرد. نهفتگی دندان نشانه مهم نیاز به حذف آن است. حذف زودهنگام دندان عقل دارای این مزیت است که ریشه دندان هنوز به خوبی رشد نیافته است و استخوان تا حدی منعطف تر است.

هر دو این عوامل جراحی را راحت تر خواهند کرد. بنابراین، لازم است که به طور منظم برای معاینه دندان ها و وضعیت رشد آنها در فک به دندانپزشک مراجعه کنید. معاینات شش ماه یک بار و تهیه عکس رادیوگرافی زمان خوبی برای پیگیری وضعیت دندان عقل است.

سن مناسب برای جراحی دندان عقل

شروع نوجوانی بهترین دوره برای جراحی دندان عقل است

در طول جراحی دندان عقل چه اتفاقی می افتد؟

ناحیه مورد نظر در دهان بیمار، از جمله دندان، لثه و بافت اطراف با استفاده از داروی بیحسی، بی حس می شود. این بدان معنی است که بیمار در طول روند کشیدن دندان و مدتی پس از آن دردی حس نخواهد کرد. به علاوه، برخی از بیماران که دچار ترس از دندانپزشکی هستند می توانند از روش های بیهوشی مانند بیهوشی عمومی یا گاز خنده استفاده کنند.

با این حال، این کار برای همه لازم نیست و تنها برای بیمارانی استفاده می شود که دارای نیازهای خاص هستند، فاقد همکاری لازم با دندانپزشک هستند یا ترس زیادی از دندانپزشکی دارند. در این بیماران استفاده از این روش توصیه می شود.

بیهوشی سدیشن به صورت خوراکی یا وریدی انجام می گیرد. در هر دو روش از داروی یکسانی استفاده می شود. بهترین شیوه به میزان اضطراب شما بستگی دارد.

سدیشن خوراکی برای جراحی کوتاه مدت مفید است، اما جذب آن توسط بدن مدت بیشتری طول می کشد. معمولا دارو باید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پیش از شروع جراحی دریافت شود تا به طور کامل اثر کند. این روش مناسب کسانی است که علاوه بر دندانپزشکی از آمپول نیز هراس دارند.

سدیشن وریدی به طول مستقیم وارد جریان خون شما می شود تا جراحی دندان عقل بدون درد انجام شود. این بدان معنی است که درست چند دقیقه پس از آن می توان درمان را آغاز کرد. این روش مناسب جراحی های پیچیده تر است.

پس از آنکه موضع بیحس شد، بافت لثه در محل دندان عقل باز می شود تا جراح دندان را بیرون بکشد. در مواردی که دندان در جای نامناسبی قرار گرفته است، ابتدا دندان به قطعات کوچک تر تقسیم می شود تا بیرون کشیدن آن راحت تر شود. در نهایت، موضع جراحی، بخیه می شود.

جراحی دندان عقل بدون درد

با داروی های بی حسی جراحی دندان عقل دیگر دردی ندارد

در طول جراحی دندان عقل چه حسی خواهید داشت؟

پس از شروع جراحی، دندانپزشک وضعیت گونه و دندان های شما را بررسی خواهد کرد تا از بیحس شدن کامل آن اطمینان حاصل کند. در صورتی که متوجه فشار یا درد می شوید، موضوع را به دندانپزشک اطلاع دهید. شاید لازم باشد مدت بیشتری برای اثربخشی دارو صبر کنید یا از داروی بیحسی بیشتری برای شما استفاده شود.

پس از جراحی دندان عقل چه چیزی در انتظار من است؟

بسیاری از بیماران نگران درد پس از جراحی هستند، اما در واقع بسیاری از بیماران پس از جراحی دندان عقل از شر ناراحتی حاصل از فشار دندان عقل به فک راحت می شوند. در مقایسه با درد پیش از جراحی، می توان گفت که درد پس از آن ناچیز است.

درد را می توان با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه از بین برد. بیمارانی که از بیهوشی عمومی یا گاز خنده استفاده کرده اند، برای رفتن به خانه به همراهی کس دیگری نیاز دارند. سایر بیماران می توانند پس از جراحی دندان عقل بدون درد خود به تنهایی به منزل بروند.

اثر بیحسی پس از چند ساعت از بین می رود و در این مدت خوردن و حرف زدن می تواند دشوار باشد. با این حال، تیم متخصصان ما اطمینان حاصل خواهند کرد که شما از تمامی مراقبت های درمانی پس از جراحی دندان عقل آگاهی دارید. این مراقبت ها به کاهش درد در شما کمک خواهند کرد.

بعد از جراحی دندان عقل

بعد از جراحی دندان عقل غذاهای رقیق و مقوی مصرف کنید

مراقبت های پس از جراحی دندان عقل

مراقبت های لازم در ۲۴ اول بعد از جراحی دندان عقل

  • گاز استریل روی زخم را تا یک ساعت به کمک دندانهای مقابل با فشار نگه دارید.
  • از باز و بسته کردن و یا تعویض گاز خودداری نمایید.
  • آب دهان خود را به طور معمول فرو ببرید
  • حتی الامکان سه تا چهار ساعت از صحبت کردن پرهیز کنید.
  • بلافاصله پس از جراحی، ناحیه عمل شده را از روی صورت با کیسه یخ به طور متناوب(ده دقیقه به ده دقیقه) تا چند ساعت کمپرس کنید.
  • خونریزی خفیف تا ۶ ساعت پس از جراحی طبیعی است .
  • گاهی تا ۲۴ ساعت نیز ممکن است بزاق آغشته به خون باشد.
  • در صورت بروز خونریزی شدید: گاز استریل را روی هم تا کرده و در محل عمل شده به مدت یک ساعت به کمک دندانهای مقابل فشار دهید.
  • غالبا” پس از عمل جراحی درد وجود دارد. بهتر است قبل از بروز دردو از بین رفتن اثر داروی بی حسی از داروهای مسکن استفاده نمایید.
  • در صورت ادامه درد طبق دستور پزشک از مسکن تجویز شده میل نمایید. بروز تب تا یک درجه پس از عمل جراحی نشانه عفونت نمی باشد.
  • از آنجا که بدن برای ترمیم و بهبودی زخم نیاز به مواد غذایی کافی و پر انرژی دارد هیچ یک از وعده های غذایی را حذف نکنید.
  • در دوازده ساعت اول پس از جراحی غذاهای سرد و مایع استفاده شود و از روز بعد، رژیم غذایی معمول را شروع نموده و تا یک هفته از جویدن غذا روی ناحیه جراحی شده خودداری کنید.


مراقبت های کلی پس از ۲۴ساعت اول جراحی دندان عقل

  • حداقل به مدت ۵ شبانه روز از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • تا ۲۴ ساعت از فعالیت شدید بدنی پرهیز نمایید.
  • بروز تورم و کبودی و محدودیت در باز کردن پس از جراحی امری طبیعی است.
  • معمولا از ۲ الی ۳ روز پس از جراحی افزایش یافته و سپس به تدریج رو به کاهش می نهد.
  • همچنین وجود غشای سفید رنگ در محل زخم و مخاط اطراف آن همیشه دلیلی بر وجود عفونت نیست و پس از مدتی بخصوص با شستشوی دهان از بین خواهد رفت.
  • شستشوی دهان تا ۲۴ ساعت لازم نیست.
  • از روز دوم حداقل ۶ بار در روز و به خصوص بعد از صرف غذا دهان را با سرم فیزیولوژی یا محلول آب نمک رقیق شستشو دهید.
  • از دستکاری محل زخم و بخیه ها و کنار زدن لب و گونه جهت دیدن محل زخم خودداری کنید.
  • مسواک زدن را در ۲۴ ساعت پس از عمل جراحی شروع نمایید. سعی شود محل زخم با مسواک تحریک نگردد.
  • اگر در محل عمل خمیر مخصوص جراحی قرار داده شده است، افتادن تمام یا قسمتی از خمیر پس از ۲۴ ساعت اشکالی ندارد. در غیر این صورت در ویزیت بعدی توسط جراح برداشته خواهد شد.
  • لطفا در زمان مقرر شده جهت ویزیت بعدی مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

کشیدن دندان عقل ضرر دارد؟

مراقبت های خانگی پس از کشیدن دندان کدامند ؟

آیا دندان عقل نهفته را باید کشید؟

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits