دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مراقبت های خانگی پس از کشیدن دندان کدامند ؟
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
“کشیدن دندان” خود بدون عوارض بعد از عمل بهبود می یابد و پزشک جراح دندان پزشک دستورالعمل هایی را به بیمار می دهند که با انجام آن ها میتوانید از عفونت، درد و خونریزی دندان جلوگیری کنید.

مراقبت های خانگی پس از کشیدن دندان

گاهی اوقات کشیدن دندان ضرورت دارد. ضربه یا آسیب شدید دندان، پوسیدگی شدید، دندان عقلی که جای کافی برای رشد نداشته باشد و حتی بیماری های لثه از جمله پریودنتال و عوامل دیگری در خارج کردن و کشیدن دندان تاثیر گذارند و دندانپزشک برای جلوگیری از درد و عفونت، کشیدن دندان را لازم می داند. در این مقاله سعی داریم برای تسکین درد و خونریزی پس از کشیدن دندان راهکارهای خانگی را معرفی کنیم تا بتوانید درد و خونریزی دندان را کنترل کنید. با مجله دلگرم همراه شوید.

درد و التهاب بعد از کشیدن دندان

پس از کشیدن دندان خونریزی رخ می دهد. حفره ای که دندان از آن بیرون آورده شده، پُر از خون می شود. این خون سپس لخته شده و باعث التیام جای خالی دندن می شود. به بیمار یک گاز پنبه ای داده می شود تا به آرامی روی محل دندان کشیده شده قرار دهد تا لخته خون تشکیل شود. اگر به هر دلیلی مثل شستن بیش از حد دهان، این لخته بیرون آورده شود و یا اگر این لخته عفونی شود، یا لخته خون اصلا تشکیل نشود،

پوشش استخوانی حفره دندان دچار التهاب می شود که به این وضعیت اصطلاحاً «حفره خشک» گفته می شود . حفره خشک اصطلاحی در علم دندانپزشکی و حالتی است که گاهی پس از کشیدن دندان پیش می‌آید و در آن به علت تشکیل نشدن لخته خون، آرک دندان ظاهری خشک پیدا می‌کند و به‌شدت دردناک می‌شود. عصب هایی که در معرض آن قرار دارند دردناک می شوند. مشکلات دیگری که ممکن است پس از کشیدن دندان رخ دهد عبارتند از:

  1. زخم لثه یا تورم
  2. لثه سفت
  3. تورم داخل گونه
  4. خونریزی و تراوش بیش از حد
  5. درد
  6. خارش لثه

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

مراقبت های خانگی پس از کشیدن دندان


داروهای خانگی تسکین درد دندان بعد از کشیدن

برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به عفونت و کاهش درد پس از کشیدن دندان، مهم است که یک رژیم مراقبتی سالم پس از کشیدن دندان به کار برده شود. این بدان معنی است که از راهکارهای خانگی برای کاهش درد دندان کشیده شده استفاده کنید:

1. ماساژ

ماساژ " نقاط فشار" موجود در بدن می تواند به کاهش درد دندان کشیده کمک کند. برای تسکین درد دندان، سعی کنید نرمه گوش خود را در همان سمتی که درد حس می کنید ماساژ دهید. همچنین ماساژ دادن فضای بین انگشت اشاره و انگشت شست به مدت 10 دقیقه درد دندان را تسکین می دهد.

2. یخ

قطعه ای از یخ را روی نرمه گوش و یا فضای بین انگشت اشاره و انگشت شست قرار دهید (در همان سمت درد)، تا درد پس از کشیدن دندان را تسکین دهید.

3. چای کیسه ای

دندانپزشک معمولا به بیمار دستور می دهد تا یک تکه گاز را روی دندانش بفشارد تا از خونریزی پس از کشیدن دندان جلوگیری کند. اگر این روش برای قطع خونریزی موثر نیست، یک چای کیسه ای ساده و مرطوب را به صورت مستقیم روی ناحیه دردناک قرار دهید. تانن ها و اجزای دیگر موجود در چای کیسه ای باعث توقف خونریزی لثه ها می شود.

4. شستشو با آب نمک

یک روز پس از کشیدن دندان، دهان خود را با آب نمک گرم حداقل چهار بار در روز بشویید. این کار نه تنها تمام ذرات غذا را از بین می برد، بلکه موجب سرعت بهبودی و استریل کردن محل کشیدگی دندان می شود.

5. آرامش

پس از کشیدن دندان، هیچ لزومی برای انجام فعالیت های سنگین وجود ندارد. تنها راه بهبودی سریع این است که آرام باشید و فعالیت هایتان را به حداقل برسانید. برای رسیدن به این هدف، باید از لخته خونی که در جای خالی دندان تشکیل شده محافظت کنید. فعالیت های سنگین مانع تشکیل لخته خون در محل دندان کشیده شده می شود و در نتیجه باعث کندی روند بهبودی به ویژه در 24 ساعت اول می شود.

6. آسپرین و نمک

مقدار کافی آب به 4 تا 5 آسپرین خرد شده اضافه کنید تا خمیری بدست آید و مقداری نمک اضافه کنید. در اطراف ناحیه دندان کشیده شده بمالید و به آرامی با آب شستشو دهید.

7. کمپرس یخ

تورم گونه یا چهره ممکن است 48 تا 72 ساعت پس از کشیدن دندان ادامه داشته باشد. یک کیسه زیپ دار را با قطعات یخ پر کنید و روی گونه ی خود فشار دهید تا درد و تورم کاهش یابد.

8. از نی استفاده نکنید

برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد و سرعت بهبودی، هنگام مصرف نوشیدنی ها از نی استفاده نکنید، زیرا عمل مکیدن (ساکشن) روند بهبودی را مختل می کند.

9-.مکمل ویتامین C

پس از اینکه دندان کشیده شد، مصرف غذاهای حاوی ویتامین C را افزایش دهید و 1500 میلی گرم ویتامین C را به صورت روزانه مصرف کنید. ویتامین C همچنین باعث تولید کلاژن در بدن می شود، مواد پروتئینی را فراهم می کند و در فرایند بهبودی موثر است.

10. مواد غذایی نرم

پس از کشیدن دندان جویدن غذا دردناک می شود. بنابراین سعی کنید غذاهای نرم یا مایعات مصرف کنید تا حساسیت لثه کاهش یابد. غذاهایی نرم از جمله سوپ، اپل سس یا سس سیب (applesuace ) که در واقع پوره سیب طعم دار شده است ، ماست، شربت و حتی غذای کودک می تواند مناسب باشد.


تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

بیشتر بخوانید:

کشیدن دندان عقل ضرر دارد؟

کدام بهتر است درمان ریشه یا کشیدن دندان ؟

آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت دندان



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits