دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کفش ورزشی خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کفش های ورزشی باید دارای ویژگی های منحصر به فردی باشند که آن ها را از سایر کفش ها تفکیک نماید. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را با کفش های مناسب هر ورزش آشنا نماییم.

ویژگی های کفش ورزشی مناسب

کفش مناسب ورزش موضوع مورد بحث ماست. انتخاب کفش مناسب با اندازه و شکلی مطلوب یکی از نکات قابل توجه برای افرادی است که ورزش می کنند، به راستی کفش ورزشی مناسب باید چه شاخص هایی داشته باشد و آن را چگونه انتخاب کنیم ؟

تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه به عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است.

به طور کلی عناصر آناتومیک و فیزیولوژیک به طور همزمان سبب حرکت موثر می شوند. در حرکت سه فاکتور حرکت ایمن، حرکت موثر و حرکت با کیفیت بسیار مهم است.

آناتومی اصلی یک پا را ۲۶ استخوان، ۳۳ مفصل، ۱۹ عضله و یک گروه از لیگامنت ها تشکیل می دهند. ساختار پا نقش بسیار مهمی در حرکت دارد. علوم حرکت شناسی و بیومکانیک در حرکت پا بسیار به یکدیگر وابسته هستند.

یک پا به طور متوسط روزانه ۱۰ هزار بار با زمین برخورد می کند و به طور میانگین ۱۸۶ هزار و ۷۵ کیلومتر را در طول زندگی طی خواهد کرد، در پرش یک پا و یا در یک گام بلند حدود ۳۱۵ و نیم کیلومتر فشار روی پای ورزشکار وارد می شود.

در پا سه مکانیسم ذخیره انرژی (جذب شوک) شامل کشش تاندون آشیل، صاف شدن قوس پا و بالشتک زیر پاشنه پـا وجود دارد.

کفش مناسب ورزش باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  1. کفش باید اندازه پا باشد نه اینکه صرفاً زیبا باشد.
  2. در هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.
  3. وقتی کفش را پوشیدید بایستید و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا ۱۲میلیمتر از انگشت شصت پا فضای خالی وجود دارد.
  4. هرگز کفش تنگ به امید اینکه جا باز می کند نخرید.
  5. کفشی بخرید که برای ورزش مورد نظر طراحی شده باشد.
  6. اگر پای شما به چرم روی کفش فشار می آورد به طوری که سبب بیرون زدگی از کفش می شود آن را کنار بگذارید.
  7. کفشی بخرید که به اندازه کافی حرکت را کنترل کند.
  8. افراد با قوس کف پای زیاد از کفش هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش هایی که پا را محدود می کند خودداری کنند.
  9. افراد دارای کف پای صاف باید کفش دارای لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند.
  10. افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی هستند باید کفش هایی بپوشند که برآمدگی مختصر دارد.

ویژگی های کف کفش ورزشی

شاید بتوان به جرائت گفت که مهم ترین بخش یک کفش برای یک دونده کف آن می باشد. کف کفش باید دارای خصوصیاتی باشد که شامل موارد ذیل می شود:

کف باید دارای قوس هایی مطابق با قوس های طبیعی پا باشد به طوری که در زمان تحمل وزن بدن بتواند از قوس های پا حمایت کند پس از انتخاب کفش هایی که دارای کف تخت و صاف می باشند به شدت پرهیز نمایید.

کف کفش باید دارای میزان انعطاف کافی باشد تا بتواند در مرحله جدا شدن پا از زمین به میزان کامل خم شود تا سیکل راه رفتن یا دویدن به صورت کامل انجام بگیرد انتخاب کفش هایی که دارای انعطاف کافی نمی باشند می تواند باعث خستگی عضلانی در پاها و همچنین درد عضلانی در قسمت کف پا شود.

کفش ها باید دارای نرمی مناسب باشند تا بتوانند از میزان نیرویی که به بدن منتقل می شود جلوگیری کنند. کفش هایی که دارای نرمی بیش از حد می باشند نیز به اندازه کفش هایی که دارای نرمی کمی باشند، در خنثی کردن نیروهایی که به بدن منتقل می شوند نا کارامد می باشند.

تحقیقات نشان داده است که میزان مصرف انرژی در هنگام استفاده از این گونه کفش ها بیشتر می باشد.

میزان ارتفاع کف کفش ورزشی نیز عامل مهمی در انتخاب کفش مناسب می باشد به طوری که ارتفاع کف در قسمت پاشنه باید حداقل ۲ سانتی متر باشد. انتخاب کفش های با کف که دارای ارتفاع اندکی می باشد سبب بروز دردهایی در ناحیه مچ، زانو، کمر و گاهی سر درد می شود.

استفاده از این نوع کفش ها همچنان می تواند سبب شکسته شدن گلبول های قرمز خون شود که از علائم آن می توان به قرمز شدن رنگ ادرار اشاره کرد.

ویژگی های رویه کفش ورزشی

رویه کفش ورزشی باید از الیاف کتان باشد و در آن حداقل مواد شیمیایی استفاده شود تا از بروز حساسیت ها جلوگیری شود و همچنین به تهویه ها در کفش که یکی از عوامل جلوگیری از بیماری های قارچی در قسمت پا می باشند کمک شود.

رویه کفش باید دارای منافذی برای عبور هوا باشد استفاده از کفش هایی که دارای رویه هایی با منافذ فراوان می باشند در تهویه کفش برای خنک شدن پا و همچنین جلوگیری از بیماری های قارچی مناسب تر می باشد.

استحکام رویه کفش ورزشی باید به نحوی باشد که از پیچ خوردگی پا جلوگیری کند و همچنین در برابر فشار های وارده در طی زمان حالت اولیه خود را از دست ندهد.

کفش های ورزشی باید دارای بند باشند. استفاده از کفش هایی که دارای چسبک می باشند به هیچ عنوان در ورزش توصیه نمی شود به علت اینکه چسبک ها نمی توانند نیروهای وارده را در هنگام تغییر جهت ورزشکار، برخوردها و اتفاقات را بدرستی خنثی کنند و احتمال بروز صدمه به مچ را افزایش می دهند.

ویژگی های کفش مناسب برای دویدن

معمولا تصور می شود که کفش دویدن باید دارای تختی کاملا ضربه گیر باشد. اما برخی دوندگان طرفدار کفش هایی با حداقل مواد ضربه گیر هستند. با این وجود اطلاعاتی درباره رجحان این دو نوع کفش بر یکدیگر در دست نیست.

اما اگر کفش هایی با لایه های ضربه گیر می خواهید انتخاب نمایید به دنبال کفشی باشید که در تمام کف کفش دارای چنین لایه هایی بوده و به خوبی پاشنه پا را در بر گیرد.

اگر کفش دویدن دارای چنین ویژگی هایی نباشد، خطر بروز آسیب هایی نظیر شین اسپلینت (درد ساق پا)، التهاب تاندون ها، درد پاشنه که عوارض ناشی از تمرین مداوم است افزایش می یابد.

از سوی دیگر کفش جاگینگ (دوی نرم) علاوه بر ویژگی های کفش دویدن، باید تخت نرم و ضربه گیر داشته تا ضربات برگشتی از زمین به پا را به حداقل برساند.

ویژگی های کفش مناسب برای پیاده روی

اگر برای سلامتی و یا به توصیه پزشک جهت بهبود شرایط دستگاه قلبی ـ عروقی پیاده روی می کنید، کفشی سبک انتخاب نمایید که تخت کفش در ناحیه پاشنه و به ویژه پنجه نرم و بسیار ضربه گیر باشد.

اگر کفش در ناحیه پنجه کمی به سوی بالا انحنا داشته باشد، هنگام پیاده روی فشار از پاشنه به سمت پنجه آسان تر منتقل شده و آسیب وارده به ناحیه پاشنه کمتر می گردد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش تضمینی انتخاب کفش استاندارد برای پیاده‌روی های طولانی

ویژگی های کفش مناسب برای ایروبیک

کفش هایی که برای تمرینات ایروبیک استفاده می شوند باید تختی نرم و ضربه گیر خصوصا در ناحیه پنجه کفش داشته باشند. بهتر است تمرینات ایروبیک را روی کف پوش اجرا نمایید.

ویژگی های کفش مناسب برای تنیس

بازیکنان تنیس باید کفشی بپوشند که هنگام حرکات مختلف جابجایی از ساختار پا و مچ محافظت نماید. کفشی که بتواند ثبات ساختار داخلی و بیرونی پای ورزشکار را تأمین نماید کفش مناسبی است.

انعطاف پذیری مناسب کفش در ناحیه پنجه و تخت کفش در حرکات سریع رو به جلو، جانب و نزدیک تور به بازیکن کمک می نماید. در ورزش های راکتی مانند تنیس، نیازی به کفش هایی با تخت نرم نیست.

اگر روی سطوح نرم بازی می کنید، استفاده از کفش با تخت نرم به جابجایی بهتر کمک می نماید. اگر سطح بازی سخت است عاج کفش باید بزرگتر باشد.

ویژگی های کفش مناسب برای بسکتبال

برای حرکت و ثبات بهتر در زمین، تخت کفش بسکتبال باید ضخیم و سفت باشد. کفش های بسکتبال ساق بلند ممکن است حمایت بیشتری از پا انجام دهند اما لزوما مانع پیچ خوردگی مچ پا نمی شوند.

ویژگی های کفش مناسب برای ورزش های میدانی

این کفش ها باید ترکیبی از ویژگی های کفش های فوق را داشته باشند، یعنی انعطاف پذیری در ناحیه پنجه و استحکام و ثبات در پاشنه. نیازی نیست برای هر رشته ورزشی کفشی مجزا تهیه نمایید. در صورتی که ورزشی را هفته ای سه جلسه یا بیشتر دنبال می کنید کفش ویژه آن را تهیه کنید.

افرادی که مشکلات خاصی دارند به کفش ویژه ای نیز نیازمنداند. برای مثال افرادی که دچار کف پای صاف هستند از کفش هایی با کفی مخصوص باید استفاده نمایند و نیز افرادی که مچ پای آن ها به سادگی پیچ می خورد باید از کفش هایی با پاشنه پهن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

کفش مناسب برای کسانی که کمر درد و دیسک کمر دارند

کفش مناسب برای کسانی که زانو درد دارند



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits