دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی نظیر گل زنبق برای زیبایی پوست و سلامت بدن
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خواص زنبق برای زیبایی پوست و مو به اثبات رسیده است. ریشه های گیاه زنبق برای زیبایی پوست و مو و همچنین سلامت بسیار فواید دارند.

خواص و فواید گیاه زنبق برای زیبایی پوست و مو

خواص زنبق برای زیبایی پوست و مو به اثبات رسیده است. ریشه های گیاه زنبق برای زیبایی پوست و مو و همچنین سلامت بسیار فواید دارند.زنبق گیاهی با گل های درشت، سفید و معطر است و برگ آن دارای مقدار زیبای اسید اسکوربیک است که برای استخراج ویتامین سی استفاده می شود.

ریشه گیاه زنبق خواص فراوانی دارد. این گیاه در کنار گیاهان دارویی متعددی برای آماده سازی داروهای هومیوپاتیک یا به تنهایی برای آماده کردن دم نوش استفاده می شود.ریشه های خشک زنبق زرد در صنعت عطر به علت رایحه لطیفی که دارند به کار می روند.

موهای سالم و زیبا با زنبق

ریشه های زنبق به شکل پودر شده بسیار برای موهای بلند زیبا مفید هستند. پودر زنبق با خرد کردن و آسیاب کردن ساقه های آن به دست می آید که موها را بسیار نرم، براق و موقر می سازد.در زمان باستان، از پودر زنبق برای آماده سازی کلاه گیس استفاده می شده است.مقدار کمی از پودر زنبق بر روی پوست سر موها را زیبا و نرم و پر مانند می کند. رایحه ی لطیف آن پوست سر و مو را نرم می کند.


فواید ریشه زنبق برای پوست

از بین بردن آلودگی ها و میکروب ها:

ریشه زنبق در کنار عصاره مارگوسا به پاکسازی پوست و دور کردن آلودگی ها و میکروب ها کمک می کند.

مرطوب نگه داشتن پوست:

چنانچه در این بخش از سلامت دلگرم عنوان شده است ترکیب ریشه زنبق و مارگوسا پوست را مرطوب نگه می دارد و خشکی و پوسته پوسته شدن را از پوست می زداید. این گیاه می تواند در کنار عسل استفاده شود و می تواند بر روی صورت مالیده شود.

فراهم آوری پوست تازه و درخشان:

پودر ریشه زنبق عمدتا به علت رایحه و ترکیبی که دارد در محصولات آرایشی صورت استفاده می شود. پودر زنبق به پوست کمک می کند که رطوبت و انعطاف خود را بازیابد و پوستی تازه و درخشان را فراهم آورد. سموم مضر و سلول های آسیب دیده نیز به وسیله این پودر زدوده می شوند.

آنتی ویروس قوی:

مواد معدنی و روغن های ضروری اثرات التیام بخشی را به شخص می دهند و به مانند یک آنتی ویروس قوی عمل می کند. انواع مختلف سوختگی ها، زخم ها و غیره با کاربرد پودر زنبق التیام می یابند .

التیام احتقان ریه ها، بد بویی دهان، اسهال و مشکلات دیگر:

تمامی این مشکلات می توانند با مصرف پودر زنبق درمان شوند. پودر زنبق به کم کردن التهاب و تورم قسمت های برونشی ریه کمک می کنو، بدینوسیله از مشکلات بینی نیز کاسته می شود.

دندان های قوی و سالم با زنبق :

پودر زنبق به صورت رایجی در پودرهای شستشوی دندان و خمیر دندان جهت نمایش یک دندان تازه و ایجاد رایحه ی خوب، استفاده می شود. معمولا ریشه های خشک زنبق به کودکانی که در حال دندان درآوردن هستند، به عنوان دندونک داده می شود تا دندان هایی قوی تر و سالم تری داشته باشند.


فواید مغذی ریشه زنبق

پودر زنبق مواد مغذی عالی را برای شخص فراهم می کند و شخص را سالم نگه می دارد. پودر زنبق حاوی محتواهای مختلفی است که به اشخاص کمک می کند تا با سرطان و مشکلات کبد مقابله کنند. برای بهبود عملکرد غده های مختلف پودر زنبق مصرف کنید.

پودر زنبق یک پاک کننده قوی هموگلوبین است و فعالیت غدد بدن را تا مدت زمان زیادی بهبود می بخشد. هر آن که آلودگی های خون پاک شود، تاثیر سوء همه ی بیماری ها و مشکلات درمان می شود.

این یک افسانه است که تمامی محصولات طبیعی سالم و خوب هستند، اما این پودر نیز باید با توجه به سلامتی و عوامل متعدد دیگر یک شخص، مصرف شود. از آنجا که شواهد علمی برای میزان مصرف پودر زنبق وجود ندارد، قبل از مصرف آن، باید به توصیه های یک کارشناس دقت شود.

فواید روغن زنبق

روغن این گیاه برای درمان بیماری های مختلف، مراقبت از پوست و آرایش های زنانه مفید است.

خواص ضد باکتری:

روغن زنبق باکتری ها را از بین برده و رشد آنها را مهار می کند. علاوه بر آن، این روغن از پوست بدن و پوست سر مراقبت کرده و اگزما، آکنه، پسوریازیس و خارش های شدید را نیز درمان می کند.

التیام سرفه:

روغن زنبق خواص از بین برنده خلط دارد که عمل خلط آوری را تسهیل می کند.

مسکن درد:

روغن زنبق خواص بی حس کننده پوست دارد که احساس درد را کاهش می دهد.

بهبود بوی بد دهان:

رایحه روغن زنبق به کاهش بوی بد هنگام تنفس از دهان، کمک می کند.

ضد افسردگی:

رایحه این روغن شیرین، گلی و خوب است. این روغن در تسکین اعصاب و استراحت روحی و روانی موثر است.

ادرار آور:

روغن زنبق سطح گذرندگی ادرار را افزایش می دهد و به طور کلی باعث می شود تا مثانه خود را خالی کنید. از این رو، روغن زنبق به دفع سریعتر سموم منجر شده و از حبس آب در بدن جلوگیری می کند.

ضد التهاب:

روغن زنبق در کاهش علائم التهاب مانند حساسیت، تورم، قرمزی، آفتاب سوختگی و درد موثر است.

خواص قابض:

این روغن در کاهش منافذ موثر بوده و زخم های کوچک را درمان می کند و البته التهابات پوستی را نیز تسکین می دهد. این خاصیت به علت ایجاد انقباض در پوست است.

ضد قارچ:

روغن گیاه زنبق خاصیت از بین بردن قارچ دارد. علاوه بر آن، این روغن در درمان کرم های حلقوی و قارچ های انگشتان پای ورزشکاران نیز موثر است.

ضد ویروس:

روغن زنبق بیماری های ناشی از میکروب ها را از بین می برد. این روغن مانع از عفونت های بیشتر در زخم های کوچک، بریدگی ها و لکه ها می شود.

نرم کننده طبیعی:

روغن زنبق حاوی خواص نرم کننده ی پوست است. این روغن پوست خشک و شکاف خورده را التیام بخشیده و پوست را نرم و مرطوب نگاه می دارد.

جلوگیری از شکل گیری سنگ صفرا:

روغن زنبق جریان صفرا را از کیسه صفرا هدایت کرده و ترشح راحت آن را ارتقا می دهد و بدینوسیله از شکل گیری سنگ صفرا ناشی از تجمع کلسترول و صفرا در کیسه صفرا جلوگیری می کند.


کاربردهای روغن گل زنبق

عطر و بوهای عجیب:

بویی که از وسط آن خارج می شود، شیرین و گردل مانند است. این روغن به شدت ظرفیت این دو را دارد که هم یک عطر ماندگار و هم یک عطر پایه به حساب آید.

خوشبو کننده اتاق:

گذاشتن روغن زنبق در هواکش اتاق رایحه ی مسحور کننده ای را پخش می کند و بوی بد را از بین می برد.

صابون و نمک حمام:

روغن زنبق یک جزء موثر در آماده سازی حمام است. این روغن مرطوب کننده بوده و بوی خوب آن ظرفیت راحتی حمام را افزایش می دهد.

لوسیون ها و روغن بدن و کرم های پوستی:

روغن زنبق باید به عنوان یک جزء با ارزش در محصولات مراقبت از پوست نگریسته شود چرا که این روغن خواص ضد باکتریائی و ضد قارچی دارد. همچنین این روغن مرطوب کننده خوبی است و از این رو برای محصولات درمانی پوست خشک، مناسب است.

شمع های خوشبو و چسب های بدون بو:

شامل شدن روغن زنبق در شمع های معطر و چسب های بدون بود اتاق را مملو از آرامش و رایحه رمانتیک می کند.

التیام استرس، اضطراب، تنش و افسردگی:

رایحه ی روغن زنبق به بهبود خلق و خو و احساسات کمک می کند.

تحریک خلاقیت:

روغن زنبق تمرکز را ارتقا داده و قدرت تسلط شخص را همزمان با مسدود کردن دخالت های محیط بهبود می دهد. این خاصیت روغن زنبق شانس خود شناسی را به وجود آورده و خلاقیت را ارتقا می بخشد.

حضور در ترکیبات دارو:

روغن زنبق جزء خوبی در داروهای ادرار آور و سرطان خواهد بود چرا که این روغن سطح دفع ادرار را افزایش داده و رشد سلول های سرطانی را مهار می کند و مواد صفرا را ترشح می کند.

کنترل و رفع خستگی:

خستگی مفط یکی از محصولات زندگی های مدرن امروزی است که همانطور که در ابتدای مطلب هم گفته شد با استفاده از خواص گیاه زنبق به راحتی می توان آن را رفع کرد. استفاده از روغن زنبق به عنوان روغن ماساژ به التیام علائم خستگی کمک خواهد کرد. روغن به خوبی در ماساژ به کاربرده می شود چرا که ذهن را راحت و پوست را مرطوب می سازد.


خواص چای زنبق

چای تهیه شده از گیاه زنبق با تحریک کبد در درمان هپاتیت و یرقان مفید است.چای زنبق سوءهاضمه را برطرف می کند.در زمان های قدیم به عنوان نسخه ی درمان بیماری روماتیسم مورد استفاده قرار میگرفت.در کاهش وزن موثر است.عوارض پوستی مانند آکنه را رفع می کند.

طرز تهیه چای زنبق

برای تهیه این چای گیاهی کافیست یک قاشق مرباخوری ریشه خشک آن را در یک لیوان آب جوش به مدت زمان 10 دقیقه دم کنید.از این چای روزی 3 بار مصرف کنید.

عوارض جانبی زنبق

زنبق برای بسیاری از افراد که آن را میخورند مفید است و هیچ عوارض جانبی وجود نخواهد داشت اگر ریشه آن به دقت پوست گرفته و خشک شود. هرچند آبمیوه تازه گیاه یا ریشه آن ممکن است باعث سوزش دهان، معده درد، استفراغ و اسهال خونی شود.اطلاعات کافی از اینکه زنبق به صورت مستقیم بر روی پوست استفاده شود و این کار ایمن باشد، وجود ندارد.

اخطار ها و هشدارهای خاص

دوران بارداری و شیردهی . اطلاعات کافی از استفاده از زنبق طی دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. لذا از مصرف آن اجتناب کنید.

همچنین بخوانید:

چگونه در خانه زنبق بکاریم ؟

فواید معجزه آسا گیاه ایرسا (زنبق)



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits