دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش مسواک زدن : روش صحیح و مرحله به مرحله مسواک زدن
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آموزش مسواک زدن : آموزش و نحوه صحیح مسواک زدن نه تنها مختص به کودکان بلکه متعلق به تمامی افراد در هر رده سنی میباشد. تا انتها با ما باشید.

آموزش مسواک زدن

مسواک زدن دندان ها نه تنها باعث سفیدی آنها و خوشبویی تنفس می شود، بلکه برای سلامتی عمومی بدن نیز مفید است. هنگامی که مسواک می زنید، پلاک ها از بین می روند. پلاک یک نوع باکتری است که به دندان ها می چسبد و موجب کرم خوردگی دندان، بیماری های لثه و در صورت بی توجهی طولانی مدت از بین رفتن دندان ها می گردد!

همه شما لزوم مسواک زدن را می دانید اما اگر دوست دارید بیاموزید که چگونه به طور صحیح مسواک بزنید با ما همراه باشید.

استفاده از ابزار مناسب برای مسواک زدن

از یک مسواک خوب استفاده کنید

یک مسواک نرم انتخاب کنید که بتواند به طور موثر و بدون سوزاندن لثه ها و اذیت دهان، پلاک را از دندان شما پاک کند. مسواک باید به راحتی در دست شما جا بگیرد و سر آن به اندازه کافی کوچک باشد تا بتواند به راحتی به تمام دندان هایتان دسترسی پیدا کند، به ویژه دندان هایی که در پشت هستند.

اگر با قرار گرفتن مسواک در دهان خود مشکل دارید، احتمالا اندازه آن برای شما بزرگ است.

مسواک برقی یک انتخاب عالی است مخصوصا اگر تنبل هستید و فکر می کنید که مسواک برقی ممکن است شما را تشویق کند زمان بیشتری را صرف شستن دندان های خود کنید؛ با این حال، شما می توانید به خوبی با مسواک های عادی، دندان هایتان را بشویید. تنها باید از روش درست استفاده کنید.

یک روش خوب این است که در صبح با مسواک دستی و در شب با مسواک برقی دندان ها را بشویید.

به هیچ عنوان از مسواک هایی که با موی طبیعی حیوانات ساخته شده اند استفاده نکنید زیرا محل تجمع باکتری ها می باشند و باید به سرعت تعویض شوند.

مسواک خود را به طور منظم عوض کنید

برس مسواک در طول زمان فرسوده می شود و در نتیجه انعطاف پذیری و کارآیی خود را از دست می دهد. شما باید هر 3 تا 4 ماه مسواک جدید خریداری کنید، یا به محض اینکه برس مسواکتان شکل خود را از دست داد آن را تعویض کنید.

بازرسی شکل مسواک مهمتر از بازه زمان در نظر گرفته شده برای تعویض آن است.

همچنین می توانید از مسواک هایی که رنگ دسته آنها پس از عمر مفید تغییر می کند استفاده کنید.

تحقیقات نشان داده است که هزاران میکروب بر روی سر و دسته مسواک زندگی می کنند و می توانند باعث ایجاد عفونت شوند.

حدود 3 ماه پس از مصرف، بورس مسواک به علت اصطکاک تیز و خشن می شود و می تواند موجب خونریزی لثه گردد.

همیشه پس از استفاده مسواک خود را بشویید و آن را بدون درپوش و ایستاده قرار دهید تا قبل از استفاده بعدی خشک شود. در غیر این صورت محل رشد باکتری ها خواهد شد.

از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

فلوراید نه تنها به حذف پلاک ها کمک می کند، بلکه باعث تقویت مینای دندان می شود. توجه داشته باشید که خمیر دندان فلوراید نباید بلعیده شود، زیرا مصرف بیش از حد می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. این نوع خمیر دندان نباید برای کودکان زیر سه سال استفاده شود.

شما می توانید از خمیر دندان هایی برای انواع مختلف مشکلات دندانی و لثه ای از جمله کرم خوردگی، دندان های حساس، دندان های جرم گرفته و یا تغییر رنگ داده شده، استفاده کنید، برای انتخاب بهتر از دندانپزشک خود مشاوره بگیرید.

از نخ دندان استفاده کنید

نخ دندان به اندازه مسواک زدن مهم است، زیرا پلاک های ساخته شده، باکتری ها و ذرات غذایی که بین دندان ها به دام افتاده اند و مسواک قادر به شستن آن ها نیست را از بین می برد.

همیشه پس از استفاده از نخ دندان، دهانتان را بشویید تا هر گونه مواد غذایی یا باکتری که در طول نخ کشیدن در دهان شما آمده است، از بین برود.

به یاد داشته باشید به آرامی از نخ دندان استفاده کنید و از حرکات ناگهانی نخ بین دندان ها بپرهیزید؛ زیرا می تواند موجب تحریک لثه های حساس شود. نخ را به آرامی و در جهت انحنای هر دندان حرکت دهید.

اگر استفاده از نخ دندان برای شما مشکل است و یا ارتودنسی دارید می توانید به جای آن از خلال دندان استفاده کنید.

خلال دندان، خلال های کوچک چوبی یا پلاستیکی هستند که اگر فاصله بین دندان ها به اندازه کافی بزرگ باشد، می توانید آن را بین دندان ها قرار دهید و نتیجه مشابهی مثل نخ دندان بگیرید. همچنین افرادی که ارتودنسی دارند می توانند از نخ دندان هایی که مخصوص کودکان هستند استفاده کنند.

آموزش مسواک زدن / روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

از مقدار کمی خمیر دندان استفاده کنید

به اندازه یک نخود از خمیر بر روی مسواک بزنید. استفاده بیشتر از خمیر دندان می تواند باعث سوزاندن دهان و شتاب برای پایان دادن به مسواک زدن شود.

علاوه بر این، خطر بلعیدن خمیر دندان های حاوی فلوراید را افزایش می دهد که بسیار ناسالم است. اگر مسواک زدن برای شما دردناک است، سعی کنید از مسواک های نرم و حرکات صحیح بالا و پایین در حین مسواک زدن استفاده کنید و یا خمیر دندان های فرموله شده برای دندان های حساس را تهیه کنید.

بورس مسواک را در زاویه 45 درجه بر روی لثه و دندان ها قرار دهید.

مسواک را به آرامی، بطور عمودی و دایره ای حرکت دهید. از دندانپزشک خود بخواهید روش صحیح مسواک زدن را به شما نشان دهد.

حداقل سه دقیقه مسواک بزنید

در هر زمان تنها چند دندان را بشویید، مسواک را به طور دایره‌ای در داخل دهان حرکت دهید تا تمام دندانها شسته شود. حدود 12 تا 15 ثانیه در هر نقطه صرف کنید. برای راحتی، می توانید دهان خود را به چهار قسمت: بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین سمت چپ و پایین سمت راست تقسیم کنید.

اگر در هر قسمت 30 ثانیه مکث کنید، دو دقیقه کامل زمان می برد. سعی کنید مسواک زدن را از دندان های پایین سمت چپ شروع و به سمت پایین سمت راست ، و سپس بالا سمت راست به سمت بالا سمت چپ ادامه دهید.

اگر هنگام مسواک زدن حوصله‌تان سر می رود این کار را در حین تماشای تلویزیون و یا همراه با زمزمه کردن آهنگ مورد علاقه تان انجام دهید. هماهنگ کردن مسواک زدن با زمان زمزمه کردن یک آهنگِ کامل می تواند به شما کمک کند.

دندانهای آسیای بزرگ را فراموش نکنید

مسواک را عمود بر لب خود ، و یا به طوری که سر آن بر روی دندان آسیای پایین باشد، قرار دهید.

مسواک را در یک حرکت داخل و خارج کنید و از انتها دهان خود به جلو بیاورید. در انتها با حرکات چرخشی به منظور حذف باکتری به مسواک زدن این قسمت پایان دهید و به سراغ طرف دیگر دهان بروید.

هنگامی که دندان های آسیای پایین تمیز شدند، آن ها را نخ دندان بکشید و سپس این کار را روی دندان های بالا تکرار کنید. برای دسترسی به قسمت خارجی دندانهای آسیا بالا، فک پایین را به طرفی که روی آن کار می کنید، بچرخانید. این باعث می شود که فضای موجود برای حرکت دادن مسواک، افزایش یابد.

سطوح داخلی دندان ها را بشویید

سر مسواک را به گونه ای در دهان خود قرار دهید که عمود بر لثه قرار گیرد و نوک آن بتواند پشت دندانها را لمس کند. به گزارش دندانپزشکان، ناحیه داخلی دندان های بالا معمولاً مسواک زده نمی شوند؛ بنابراین مطمئن شوید که این قسمت را فراموش نکرده اید! دهان باید به اندازه کافی باز باشد، می توانید برای اطمینان از انگشتان دست خود کمک بگیرید تا زاویه عمودی مناسب برای دسترسی به لبه لثه ها ایجاد کنید.

زبان خود را به آرامی مسواک بزنید

پس از اینکه دندان هایتان را تمیز کردید، نوبت به زبان می رسد. (بیش از حد فشار نیاورید تا به بافت زبان آسیب نرسد). این کار باعث می شود تا بوی بد دهان از بین برود و باکتری های روی زبان نابود شوند.

فیلم آموزشی نحوه صحیح مسواک زدن


مراحل پایانی مسواک زدن

1- دهان خود را آب بکشید

پس از مسواک زدن برای شستن دهان از یک لیوان یکبار مصرف و یا دستانتان کمک بگیرید،آب را در دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید. توجه داشته باشید که در مورد لزوم این کار بحث هایی وجود دارد.

در حالی که برخی احساس می کنند که آبکشی دهان، کارآیی فلوراید را کاهش می دهد، برخی دیگر مطمئن می شوند که فلوراید خورده نمی شود. همچنین کسانی هستند که دوست ندارند خمیر دندان در دهانشان باقی بماند!

اگر دندان شما در معرض خطر ابتلا به جرم و کرم خوردگی است، ممکن است بهتر باشد که پس از مسواک زدن، دهان را نشویید.

مطالعات دیگر نشان داده اند که شستشوی دهان پس از مسواک زدن تاثیری بر از بین بردن خاصیت خمیر دندان فلوراید ندارد.

2- مسواک خود را بشویید

برای از بین بردن هر گونه باکتری از مسواک، به مدت چند ثانیه آن را زیر آب جاری نگه دارید. اگر مسواک را به خوبی شستشو ندهید، در مصرف بعدی باکتری های قدیمی را به دهان خود منتقل می کنید. شستشو همچنین خمیر دندان باقی مانده را از بین می برد.

مسواک خود را در جایی قرار دهید که زود خشک شود. در غیر این صورت، باکتری ها می توانند در آن رشد کنند، در انتها از یک دهانشویه پایه فلوراید استفاده کنید (اختیاری). مقدار کوچکی از دهانشویه را حدود 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس به بیرون تف کنید. مراقب باشید که آن را قورت ندهید.

3- دهان خود را با آب نمک شستشو دهید (اختیاری)

آب نمک باکتری های بد روی دندان ها شما را می کشد. شایعه ای وجود دارد که آب نمک، اسیدی است و اگر اغلب مورد استفاده قرار گیرد، می تواند دندان ها را از بین ببرد. پس بهتر است زیاد از آن استفاده نکنید.

برای حفاظت ضد باکتری کامل، قبل از رفتن به رختخواب، دهان را با شوینده کلرهگزیدین بشویید، اما بیشتر از دو هفته مکرر از آن استفاده نکنید.

4- حداقل دو بار در روز مسواک بزنید

اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند حداقل دو بار در روز، یک بار در صبح و یک بار قبل از خواب مسواک بزنید. اگر می توانید یک بارِ سوم در جایی میان این دو وعده قرار دهید. سعی کنید با زاویه 45 درجه مسواک بزنید زیرا این امر به شما کمک می کند ذرات پلاک و مواد غذایی/نوشیدنی را از دندان هایتان بهتر از آنچه که شما به طور معمول انجام می دهید، پاک کنید.

همچنین باید سعی کنید تا حداکثر از مصرف میان وعده بین غذای اصلی بپرهیزید، زیرا این امر منجر به ایجاد جرم و باکتری بیشتر در دهان می شود.


بیشتر بخوانید :

فواید چوب مسواک از نظر طب سنتی ایران

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

لیست قیمت انواع مسواک کودک و نوزاد در بازار



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits