دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید آبریزش بینی چیست؟
22
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آبریزش بینی: هرگونه دارویی که مانع آبریزش بینی در هنگام سرماخوردگی شود مضر است، زیرا باعث محبوس شدن ترشحات در بدن و غلیظ شدن و تبدیل آنها به نزله می شود که خود عامل برونشیت و ورم ریه می شود.

هنگام سرماخوردگی مانع آبریزش بینی و عطسه نشوید

نکته مهم این است که تفاوت بین سرماخوردگی که یک بیماری ویروسی و کاملا گذراست از التهاب بینی ناشی از حساسیت که رینیت آلرژیک نامیده می‌شود، بشناسیم.حساسیت یا آلرژی یکی از شایع‌ترین مشکلات سلامت است که اگر چه در عمده موارد تهدیدی برای زندگی نیست، ولی مواقعی که طولانی و شدید با‌شد باعث اختلال در زندگی عادی می‌‌شود.

آلرژن‌ها به موادی گفته می‌شود که بدن به آنها واکنش نشان می‌دهد. در بیشتر موارد، آلرژن‌ها مواد ریز با منشأ گیاهی یا جانوری است، اما کدام یک از اعضای بدن دچار آلرژی می‌شوند؟ همه اندام‌هایی که در معرض عوامل محیطی هستند و کارشان محافظت از دیگر اعضاست، در معرض آلرژی هستند. پوست، بینی، مخاط دستگاه تنفسی و مخاط دستگاه گوارشی از این جمله‌ است که انواع آلرژی‌ها شامل کهیر، آسم، اسهال‌های حساسیتی و رینیت آلرژیک را ایجاد می‌‌کند.

همچنین بخوانید:

درمان سریع آبریزش بینی

درمان سریع آبریزش بینی در کودکان

رینیت آلرژیک که ترجمه آن التهاب بینی ناشی از حساسیت است دارای علائمی شامل عطسه کردن پی‌درپی، آبریزش‌بینی، خارش‌بینی و چشم، بسته‌شدن متناوب بینی‌ها، قرمزی چشم، خارش حلق و اشک ریزش است. این افراد دچار گرفتگی ممتد بینی می‌شوند و گاهی سرفه‌های طولانی به سراغشان می‌آید.

علت اصلی این سرفه‌ها ریزش ترشحات بینی و سینوس‌ها به داخل حلق است. از آنجا که التهاب بینی موجب گرفتگی طولانی مجرای خروجی بینی می‌شود، ترشحات، راهی برای خروج ندارد و از طریق ریزش در حلق دفع می‌شود.وقتی بیمار در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد ترشحات زیاد می‌شود و ریزش چرک و ترشح از بینی و سرفه‌های پیاپی شروع می‌شود. این علائم خیلی شبیه سرماخوردگی است و بسیاری از بیماران به اشتباه تصور می‌کنند که به طور مرتب سرما می‌خورند.

سرماخوردگی در اثر ویروس ایجاد می‌شود و یک دوره سه روزه را طی می‌کند و همراه با تب خفیف و درد خفیف بدن است و بعد از این دوره بر طرف می‌شود. درمان سرماخوردگی استراحت و نوشیدن مایعات گرم و اجتناب از کار سنگین است و بعد از دو تا سه روز علائم مرتفع و حال عمومی بهبود خواهد یافت. توصیه اکید این است که در حین سرماخوردگی از آنتی‌بیوتیک یا کورتون‌ها از جمله دگزامتازون استفاده نشود.

اگر علائم بیش از این طول بکشد باید به بیماری‌های دیگر مثل عفونت ریه و آلرژی و البته چند بیماری دیگر فکر کرد و به پزشک مراجعه شود. برای درمان آلرژی بینی یکی از راه‌ها شست‌وشوی بینی و استفاده از اسپری‌های بینی است. از آنجا که این بیماری باید بدرستی شناخته و درمان شود ضروری است که به پزشکان متخصص در این زمینه مراجعه شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (22 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits