دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آنژیوپلاستی کرونر چگونه انجام میشود ؟
0
زمان مطالعه: 11 دقیقه
آنژیوپلاستی کرونر که به آن مداخله ­ی زیر جلدی کرونر هم می­ گویند پروسه ­ای است که در آن شریان­ های مسدود شده ­ی قلب باز می ­شوند. بالون در شریانی که مسدود است گذاشته و باد می­ شود تا رگ قلب مجددا باز گردد.

آنژیوپلاستی کرونر

آنژیوپلاستی معمولاً با جایگذاری یک سیم تور مانند به نام ” استنت ” که دائمی است و به باز نگهداشتن شریان کمک می کند، انجام می شود.

استنت احتمال باریک شدن شریان به طور مجدد را کاهش می­ دهد. بعضی از استنت­ ها با داروهایی پوشیده شده ­اند که به باز نگهداشتن شریان­ها کمک می کند، در حالی که برخی دیگر بدون دارو هستند.

آنژیوپلاستی می ­تواند علائم شریان مسدود شده مثل درد سینه و تنفس کوتاه را کاهش دهد. آنژیوپلاستی هم­چنین می ­تواند در حین حمله قلبی سریعاً استفاده شود، رگ مسدود شده را باز کند و مقدار آسیب وارده به قلب را کاهش دهد.

آنژیوپلاستی در چه مواردی انجام می شود ؟

آنژیوپلاستی برای درمان انواع مختلفی از بیماری ­های قلبی که به ” آترواسکلروز ” شناخته شده ­اند، استفاده می­ شود.

آترواسکلروز به صورت آرام و تدریجی از پلاک ­های چربی درون عروق ساخته می ­شود. پزشک شما ممکن است، وقتی که دارو درمانی و یا تغییر سبک زندگی برای بهبود سلامت قلب شما کافی نباشد، یا اگر شما درد قفسه سینه و حمله­ ی قلبی داشته باشید، آنژیوپلاستی را تجویز کند.

آنژیوپلاستی برای همه نیست. اگر شریان ­های اصلی که خون را به سمت چپ قلب می ­آورند، باریک شده باشد، اگر ماهیچه ­ی قلب شما ضعیف شده باشد یا اگر شما چندین بیماری عروقی داشته باشید، عمل جراحی بای پس شریان کرونر انتخاب بهتری نسبت به آنژیوپلاستی است.

در عمل جراحی بای پس کرونر قلب با استفاده از رگ برداشته شده از جای دیگر بدن، رگ مسدود شده را بای پس می کنند.

اگر بیماری دیابت یا انسدادهای چندگانه داشته باشید، پزشک شما ممکن است بای پس شریان کرونر را پیشنهاد کند.

تصمیم این که آنژیوپلاستی انجام شود یا عمل جراحی، بستگی به پیشرفت بیماری قلبی شما یا در حالت کلی شرایط پزشکی شما دارد.

خطرات آنژیوپلاستی چیست ؟

گرچه آنژیوپلاستی نسبت به عمل بای پس قلب، پروسه­ ای کم ­تهاجم­ی تر است، اما به هر حال ریسک­ هایی را نیز همراه خود دارد.شایع ترین خطرات آنژیوپلاستی عبارتند از:

۱- باریک شدن مجدد شریان­ ها (دوباره تنگ شدن)

با آنژیوپلاستی به تنهایی (بدون گذاشتن فنر) در ۳۰% موارد دوباره شریان تنگ می­ شود. در واقع استفاده از فنرها، احتمال تنگی مجدد رگ ها را کاهش می دهد.

فنرهای برهنه (بدون پوشش دارو) حدود ۱۵% و فنرها با پوشش دارویی تا حدود ۱۰% شانس دوباره تنگ شدن شریان را کاهش می ­دهند.

۲- لخته خون

لخته ­های خون در فنرها حتی بعد از پروسه هم ممکن است تشکیل شوند. این لخته ­ها ممکن است رگ را ببندد و موجب سکته قلبی شود.

استفاده از آسپیرین ، کلوپیدوگرل (پلاویکس) ، پراسوگرل (افینت) یا دیگر داروها که ریسک ایجاد لخته را کاهش می­ دهند، بسیارمهم است.

با پزشک خود صحبت کنید که چه مدت لازم است تا این داروها را مصرف کنید. هیچ گاه این داروها را بدون صحبت با پزشک خود متوقف نکنید.

چگونه لخته خون را از بین ببریم ؟

۳- خونریزی

شفت ممکن است در پا یا دست، یعنی جایی که کاتتر وارد شده، دچار خونریزی شود.

معمولاً نتیجه ­ی این یک کبودی ساده است اما بعضی اوقات خونریزی­ های جدی اتفاق می­افتد و ممکن است به تزریق خون یا عمل­ های جراحی نیاز باشد.

۱۵ راهکار خانگی موثر برای درمان خونریزی لثه

دیگر ریسک ­های استنت گذاری قلب

  1. حمله قلبی گرچه نادر است ممکن است در حین پروسه ایجاد شود.
  2. شریان کرونر ممکن است حین پروسه پاره شود (دایسکت شریان رخ می­دهد). این عارضه ممکن است به عمل جراحی بای پس اورژانسی نیاز داشته باشد.
  3. رنگی که هنگام آنژیوپلاستی و جایگذاری فنر در حین پروسه استفاده می­ شود، ممکن است موجب آسیب به کلیه شود. به خصوص در افرادی که از قبل مشکلات کلیوی داشته اند. اگر شما در دسته ­بندی افرادی باشید که ریسک این اتفاق در شما بالا باشد، پزشک ممکن است برای محافظت از کلیه ­ی شما اقداماتی مثل محدود کردن مقدار رنگ تزریقی و یا مطمئن شدن از اینکه در حین پروسه مقدار آب کافی دریافت کنید را انجام دهد.
  4. اگر در حین آنژیوپلاستی، پلاک شل شود، ممکن است سکته رخ دهد. لخته خون می تواند در کاتتر هم تشکیل شود و اگر شل شود، به سمت مغز برود. سکته یک عارضه ­ی بسیار نادر در پروسه­ ی آنژیوپلاستی کرونر است و رقیق کننده­ های خون در حین این پروسه برای کاهش این ریسک استفاده می شوند.
  5. در حین پروسه استنت گذاری، قلب ممکن است خیلی تند و یا خیلی آهسته بزند. این مشکلات ریتمی قلب معمولاً گذرا هستند، اما بعضی وقت­ها داروهایی و یا پیس میکرهای موقتی لازم است.

آنژیوپلاستی

مراقبت های قبل از آنژیوپلاستی چیست ؟

شما دستورالعمل­هایی درباره خوردن و نوشیدن قبل از آنژیوپلاستی دریافت می ­کنید. معمولاً نیاز است ۶ تا ۸ ساعت قبل از آنژیوپلاستی چیزی نخورید و نیاشامید.

آماده شدن شما برای آنژیوپلاستی ممکن است متفاوت باشد؛ اگر شما از قبل از پروسه در بیمارستان بستری باشید، چه آنژیوپلاستی شما از قبل برنامه ریزی شده باشد و چه به صورت اورژانسی انجام شود، یک سری تست­ های معمول مثل عکس قفسه سینه، الکتروکاردیوگرام و آزمایش خون انجام می ­دهند.

شب قبل از انجام پروسه آنژیوپلاستی، دستورالعمل­های پزشک خود را پیرامون سازگار کردن داروهای اخیرتان انجام دهید.

پزشک ممکن است داروی خاصی را قبل از آنژیوپلاستی تجویز کند مثل داروهای دیابت. تمام داروهای مصرفی خود از جمله نیتروگلیسرین را با خود به بیمارستان ببرید.

داروهای تأیید شده را با مقدار کمی آب میل کنید.

معمولاً نیاز است شب را در بیمارستان بعد از آنژیوپلاستی سپری کنید و در نظر داشته باشید که روز بعد، امکان رانندگی ندارید.

مراحل انجام آنژیوپلاستی چیست ؟

قبل از وقت آنژیوپلاستی پزشک شما تاریخچه­ ی پزشکی­تان را بررسی می­کند و معاینات بالینی انجام می ­دهد.

شما همچنین یک عکس به نام آنژیوگرام کرونر باید بگیرید که دیده می­شود که آیا انسداد رگ شما با آنژیوپلاستی باز می­شود یا خیر؟عکس آنژیوگرام کرونر به پزشک شما کمک می­ کند تا ببیند آیا رگ شما تنگ وباریک شده یا کاملاً مسدود است ؟

در آنژیوگرام کرونر، رنگ مایعی از طریق کاتتر درون شریان­های شما تزریق می ­شود. (کاتتر لوله­ای نازک است که از طریق شریان ران یا ساعد یا مچ وارد شریان­های قلب می­شود) هنگامی که رنگ وارد شریان ­ها می­ شود.

آن­ها را پر کرده و در اشعه ایکس و فیلم ­ها قابل دیدن می­ شود. بنابراین پزشک می ­تواند ببیند که کجای شریان ­های شما مسدود شده است.

چنانچه پزشک در حین آنژیوگرافی ، انسدادی پیدا کند ممکن است تصمیم بگیرد که فوراً بعد از آنژیوگرافی، تا وقتی که هنوز کاتتر در قلب شماست، آنژیوپلاستی و جایگذاری فنر را انجام دهد.

1. قبل آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی توسط متخصص قلب (کاردیولوژیست)، تیم متخصص کاردیووسکولار (قلب و عروق)، پرستارها و تکنسین­ ها در اتاقی به نام Catheterization laboratory یا به طور اختصار کت لب انجام می­ شود.

بدن شما نیازی نیست در حین پروسه تحت جراحی باز قرار گیرد. فقط یک برش کوچک روی پوست ران یا ساعد یا مچ برای ورود کاتتر که یک لوله باریک است، زده می­ شود.

آنژیوپلاستی ممکن است چندین ساعت طول بکشد که بسته به سختی کار، تعداد انسدادها یا عارضه ­های پیش آمده متفاوت است.

آنژیوپلاستی معمولاً از طریق شریانی در ران شما (شریان فمورال) و یا از طریق مچ دست انجام می شود. قبل از انجام پروسه، محل را با مواد ضدعفونی کننده آماده می­ کنند و پارچه ­های استریل را آماده می­ کنند.

یک بی حسی موضعی ایجاد می­ شود که ناحیه ­ای که قرار است کاتر وارد شود، بی حس شود. الکتروپدهای کوچکی روی سینه­ ی شما قرار داده می­ شوند تا در حین پروسه، قلب شما کنترل شود.

برای بالون زدن قلب بی هوشی عمومی نیاز نیست. آرامبخش دریافت می ­کنید، اما به هوش هستید. شما مایعات و داروهایی برای ریلکس شدن و همچنین رقیق کننده خون (ضد انعقاد) به صورت وریدی دریافت می کنید.

2. حین آنژیوپلاستی

  • بعد از بی حس شدن برش کوچکی روی پوست زده می­ شود تا از طریق سوزن کوچکی به شریان ران یا ساعد شما دسترسی داشته باشند.
  • سپس پزشک از طریق کاتتر، سیمی را وارد شریان شما می­ کند و آن را به سمت انسداد قلبی شما هدایت می کند. ممکن است در ناحیه ­ای که کاتتر است، احساس فشار کنید؛ اما نباید احساس فشار تیز (شارپ) کنید. چنانچه چنین حسی داشتید، پزشک خود را مطلع کنید. معمولا شما کاتتر را در بدن خود احساس نمی­ کنید.
  • مقدار کمی رنگ از طریق کاتتر تزریق می­شود که به پزشک کمک می­ کند تا انسداد را به کمک اشعه ایکس ببیند.
  • بالن کوچکی در انتهای کاتتر باد می ­شود و انسداد برطرف می گردد. پزشک شما ممکن است چند بار قبل از خارج کردن بالن از شریان، آن را پر و خالی کند تا هر بار شریان کمی بیشتر باز شود.
  • اگر شما چندین انسداد داشته باشید، این پروسه برای هر انسداد تکرار می­شود. چون بالن به طور موقت جریان خون را به قلب شما متوقف می کند، غیر معمول نیست که در حین باد شدن بالن احساس درد سینه داشته باشید.

3. جایگذاری فنر

بیشتر افرادی که آنژیوپلاستی دارند، عمل فنر گذاری را هم در همان محل شریانی که مسدود شده بود، دارند.

این کار را در حین همان پروسه انجام می­ دهند. فنر معمولاً در همان شریانی که مسدود شده بود بعد از باز شدن توسط بالن، جایگذاری می ­شود.

فنر از دیواره ­ی شریان شما محافظت می­ کند و نمی­ گذارد دوباره تنگ شود. فنر یا استنت شبیه یک سیم فنری شکل توری مانند است.

در حین استنت گذاری،فنر که در نوک بالن روی هم خوابیده است، از طریق کاتر به محل انسداد می­رسد. در محل انسداد، بالن باد شده و فنر در محل انسداد باقی می ماند.

استنت یا فنر به طور دائم در شریان باقی می­ ماند تا شریان را باز نگه دارد و جریان خون به قلب شما را بهبود بخشد. در بعضی موارد بیش از یک فنر لازم است تا انسداد را باز کنند.

هنگامی­که فنر جایگذاری شد، بالن و کاتتر خارج می ­شود و عکس­ های زیادی (آنژیوگرام) گرفته می ­شود تا جریان خون در رگ تازه باز شده، بررسی شود.در نهایت کاتتر راهنما خارج شده و پروسه تکمیل می گردد.

بعد از جایگذاری فنر ممکن است شما به درمان طولانی مدت با داروهایی مثل آسپیرین یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) نیاز داشته باشید که از ایجاد لخته در فنر ممانعت کند.

آنژیوپلاستی کرونر

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی چیست ؟

بعد از آنژیوپلاستی قادر خواهید بود بعد از یک هفته به کار خود برگردید.

وقتی به خانه برگشتید، مقدار زیادی مایعات بنوشید تا رنگ ­ها را از بدنتان خارج کند.

از انجام ورزش ­های شدید و یا بلند کردن اشیاء سنگین به مدت یک روز بعد از پروسه پرهیز کنید.

از رپزشک یا پرستار خود درباره­ ی دیگر محدودیت­ ها سوال کنید.

اگر:

  • محلی که کاتتر وارد شده بود شروع به خونریزی یا ورم کند.
  • احساس درد و ناراحتی در محلی که کاتتر وارد شده، بیشتر شود.
  • شما نشانه­ هایی از عفونت مثل قرمزی، تورم، ترشح و یا تب داشتید.
  • تغییری در دما یا رنگ اندام مورد استفاده در پروسه آنژیوپلاستی داشتید.
  • احساس ضعف و بی حالی داشتید.
  • احساس درد قفسه­ ی سینه و یا تنگی نفس­تان بیشتر شده باشد.

حتما به دکتر قلب خود مراجعه کنید.

نتایج آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی کرونر جریان خون را در رگی که تنگ و یا مسدود شده بود، به طرز زیادی افزایش می ­دهد. درد قفسه­ ی سینه شما به طور کلی کم می­ شود و قادر خواهید بود فعالیت­ ها را بهتر از قبل انجام دهید.

انجام آنژیوپلاستی و فنرگذاری به منزله­ ی رفع کلی مشکل قلبی شما نیست؛ بلکه نیاز است سبک زندگی سالم و عادات سالم را کماکان پیش گرفته و چنانچه پزشک شما دارویی تجویز کرد، آن را مصرف کنید.

چنانچه علائمی مثل درد قفسه­ ی سینه و یا کوتاهی و تنگی نفس و یا علائم دیگری که شبیه به علائمی باشد که قبل از انجام آنژیوپلاستی داشتید، مجددا به شما برگشت، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر درد قفسه­ ی سینه در حین استراحت داشتید و یا دردی که به نیتروگلیسرین پاسخ نمی­داد، با اورژانس یا امدادهای فوری پزشکی تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید :

فنر قلبی (بالون آنژیوپلاستی) چیست و چه عوارضی دارد؟

گرفتگی عروق چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits