دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رنگ جرم گوش کدام بیماری های خطرناک را گوشزد می کند؟

ترشحات آبکی و تلخ گوش : رنگ جرم گوش نشانه چیست ؟

رنگ جرم گوش کدام بیماری های خطرناک را گوشزد می کند؟
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رنگ جرم‌گوش نشان‌دهنده بیماری : متخصصان بر این باورند از روی رنگ جرم گوش می توان بسیاری از بیماری ها را تشخیص داد.بهتر است به رنگ جرم گوش خود دقت کنید تا در صورت مشاهده هرگونه تغییرات در آن به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

علت تغییر رنگ جرم گوش چیست؟

جرم گوش یک ماده ناخالص که شما گاهی با تمیز کردن گوشتان آن را می بینید . تمام تعریفی که جرم گوش برای شما دارد ماده ای زرد رنگ تیره یا کم رنگ که باید تخلیه شود اما در علم پزشکی به همین سادگی و بی اهمیتی نیست و جرم گوش روشی برای اطلاع از وضعیت داخلی بدن فرد است چطور؟

با بررسی رنگ و سطح غلظت ادرار، مدفوع، خلط و همچنین جرم گوش می توان به اطلاعات زیادی درباره آنچه در داخل بدن رخ می دهد، دست یافت. جرم گوش مانع از ورود کثیفی و باکتری به عمق گوش می شود و می تواند اطلاعاتی درباره وضعیت جسمی به ما بدهد .

دکتر " برت کمر " متخصص گوش ، حلق بینی و استاد دانشگاه کنتاکی در این باره می گوید:ترشح مایع از گوش به احتمال زیاد به دلیل راه پیدا کردن عرق به داخل گوش و مخلوط شدن با جرم گوش است.اما اگر عرق نکردیدو جرم گوش آبکی سبز یا زرد پررنگ است، این می تواند نشانه عفونت گوش باشد.

جرم‌گوش

وقتی جرم گوش بوی تندی دارد!

زمانی که جرم گوش بوی بدی داشته باشد یعنی گوش میانی دچار یک نامتعادلی و گاهی آسیب دیدگی در ساختمان کلی شده است. به طور کلی وجود بوی بد در جرم گوش مشکلات گوش میانی از قبیل وزوز گوش ، اختلال در حفظ تعادل و یا احساس پری و مسدود شدن گوش را به همراه خواهد داشت.

زمانی که شما متوجه ترشح جرم گوش می شوید ...

وجود عفونت و یا پارگی در داخل پرده گوش می تواند منجربه شکل گیری در رشد غیرطبیعی پوست یا همان "کلستئاتوم" یا رشد کیست و پرشدگی در کانال گوش می شود . با وجود این شرایط شما احساس در و فشار در گوش خواهید داشت.

جرم گوش خشک یا چسبناک !

در کل نوع جرم گوش می تواند سرنخ ژنتیکی باشد چرا که به گفته ی محققان بررسی ها ثابت کرده اند که مردم قاره آفریقا و اروپا جرم گوش چسبناک و خیس دارند در حالی که مردم قاره اسیا جرم گوش خشک دارند.

گوش شما اصلا جرم ندارد ؟!

این مورد یکی از مشکلات نادر است که در گوش رخ می دهد و به واسطه آن جرم گوش محو می شود و شما به میزان طبیعی این ماده را داخل گوشتان نمی بینید. این عارضه در حقیقت به دلیل پراکندگی جرم گوش رخ می دهد .

رنگ جرم‌گوش

جرم گوش پوسته پوسته می شود

به گفته دکتر " برت کمر " پوسته پوسته شدن جرم گوش نشانه بیماری خاصی نیست و بیشتر با افزایش سن رخ می دهد.

جرم‌ گوش رنگ خاکستری

اگر جرم گوش شما به جای زرد، خاکستری بود و هیچ نشانه دیگری وجود نداشت، جای نگرانی نیست. این فقط می تواند در نتیجه گرد و غبار باشد. این رنگ در میان شهرنشین‌ها به ویژه شهروندان کلان‌شهرها کاملا عادی است زیرا این مناطق دارای آب‌وهوای آلوده و مملو از سرب و گردوخاک هستند.

جرم‌گوش به همراه لکه‌های خون

اگر متوجه شدید که گوش‌پاک‌کن حاوی لکه‌های خون است، احتمالا پرده گوش شما آسیب دیده است. در چنین مواقعی، احتمال اینکه پرده گوش تحت‌تاثیر عفونت ها قرار گرفته و به التهاب و آماس گوش منجر شود، زیاد است. در نتیجه چنین امری، ممکن است شنوایی فرد دچار مشکل شود و به همین خاطر، لازم است حتما به پزشک مراجعه نماید.

جرم‌گوش به رنگ قهوه‌ای

اگر واکس داخلی گوش بیشتر از همیشه، غلیظ تر و تیره تر است، نشانگر این است که بدن فرد تحت تاثیر استرس فراوانی قرار داشته است. برای رفع این مشکل باید چندین روز آرام باشید و در یک مکان عاری از استرس و نگرانی، استراحت کنید.

جرم‌گوش به رنگ مشکی

اگر این اتفاق فقط یک بار روی داد، جایی برای نگرانی وجود ندارد. البته، اگر گوش‌ها خارش داشتند و این خارش به مرور بیشتر شد، بایستی حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا این رنگ مشکی می تواند نشانه عفونت های قارچی باشد.

حتماً بخوانید:
۱۰ راهکار خانگی برای حذف واکس یا جرم گوش

۱۰ راهکار خانگی برای حذف واکس یا جرم گوش

واکس گوش چیزی نیست به جز ماده‌ای که به طور طبیعی در گوش تولید می‌شود تا از گوش‌ها در مقابل باکتری‌ها و دیگر عوامل خارجی محافظت کرده و برای گوش و…

جرم‌گوش به رنگ سفید

این رنگ نشانه کمبود ویتامین و میکرولیت های ضروری برای بدن است که از جمله می توان به آهن و مس اشاره کرد. در صورت مشاهده این جرم گوش، باید موادی همانند انواع لوبیاها و جو را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین بد نیست یک دوره کوتاه، به مصرف قرص های مکمل روی بیاورید.

ترشحات داخلی گوش

جرم‌گوش با بوی نامطبوع

اگر متوجه شدید که واکس گوش شما بوی نامطبوعی دارد، حتما گوش میانی دچار عفونت شده است. در چنین مواقعی، ممکن است علاوه بر بوی بد، داخل گوش خود صداهایی نیز بشونید. اگر این نشانه ها برایتان آشناست حتما به پزشک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید.

آبکی بودن جرم‌گوش

اگر اخیرا متوجه شده اید که موم داخلی گوش شما آبکی و رقیق شده است، می تواند نشانه التهاب و آماس داخلی گوش باشد. به همین خاطر ضروری است که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

خشک بودن جرم‌گوش

ساده ترین دلیل برای خشک بودن موم گوش کمبود چربی های ضروری برای بدن است. البته این امر می تواند ناشی از التهابات پوستی یا دیگر بیماری های پوستی باشد که منجر به خشک شدن پوست می شوند.

در آخر هم شاید بد نباشد در پاسخ به این سوال که چرا گوش ما جرم تولید می کند؟ بگوییم، واکس گوش که به طور طبیعی توسط غدد داخلی گوش ترشح می شود، نقش محافظت کننده، نرم کننده و خاصیت ضدباکتریایی دارد. فقدان جرم گوش می تواند به خشکی گوش و خارش آن منجر شود.

این را در خاطر داشته باشید که بر اثر فروبردن جسم خارجی همانند گوش‌پاک‌کن به داخل گوش، علاوه بر خطر آسیب‌رسانی به پرده گوش، امکان ایجاد خراش‌های ظریف میکروسکوپی در مجرای گوش وجود دارد. در این صورت و با توجه به احتمال وجود میکروب یا قارچ در سطح گوش، چنانچه فرد زمینه آلودگی را پیدا کند، مبتلا به عفونت گوش خواهد شد.

بهترین روش توصیه شده جهت تمیز کردن گوش خارجی این است که لاله گوش و قسمت بیرونی گوش خارجی را با استفاده از یک پارچه نخی نرم و مرطوب که به‌دور انگشت اشاره‌تان پیچیده‌اید تمیز کنید، بدون آنکه انگشت خود را داخل مجرا ببرید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits