دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 علایم و درمان زخم و خونریزی معده چیست؟

مهمترین علت خونریزی معده و مشاهده خون در مدفوع!

علایم و درمان زخم و خونریزی معده چیست؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
خونریزی معده معمولا با دردهای شکم و بی حالی و رنگ پریدگی همراه است که با انجام آندوسکوپی قابل تشخیص و درمان است.

شایع ترین علت خونریزی معده

یماری خونریزی معده ممکن است با علائم بروز کند و یا بدون علائم باشد که در این صورت بیمار از طریق آزمایش مدفوع و وجود خون در آن متوجه خونریزی می شود.خونریزی داخلی معده یک وضعیت بالقوه تهدید کننده سلامت و زندگی است در این بخش از سلامت دلگرم با شما درباره علل، علائم و درمان یا خونریزی داخل معده مطلع خواهید شد.

علائم خونریزی معده چیست؟

معده شما بخشی از دستگاه گوارش شما است ، غذائی که می خورید در جریان مری و مایعات شکمی قرار می گیرد. معده به منظور افزایش هضم غذا آن را تا قبل از عبور به روده کوچک به قسمت های کوچکتر تقسیم می کند.

معاینه داخلی خونریزی به معنی آن است که خونریزی داخل شکم شما رخ می دهد.هنگامی که انگشت خود را می برید، خونریزی را می بینید اما وقتی خونریزی داخلی است، ممکن است متوجه نباشید که خونریزی دارید.


علت خونریزی معده چیست؟

  • زخم های گوارشی علت شایع خونریزی های داخل معده است. زخم معده، علت درد شکم شما است که می تواند باعث خونریزی شود.ممکن است یک زخم معده از باکتری های H.pylori دریافت کنید یا ممکن است از استرس، کافئین، سیگار کشیدن و مصرف الکل ایجاد شده باشد.
  • یکی دیگر از علل شایع خونریزی داخل معده، گاستریت است که التهاب بافت معده است. گاستریت نیز ناشی از استرس، کافئین، مصرف سیگار و مصرف الکل است.
  • هنگامی که پوشش معده شما متورم است، ضعیف تر و ضعیف تر می شود و حساسیت بیشتر و میل به پاره شدن دارد، که باعث خونریزی می شود.
  • بعضی از داروها، مانند آسپرین یا ایبوپروفن، باعث ایجاد گاستریت می شوند.

از کجا بفهمیم خونریزی گوارشی داریم؟

  • برخی از علائم خونریزی داخلی نسبت به دیگران ضعیفتر است، علائم خفیف ممکن است شامل ناراحتی معده، درد شکمی، سرگیجه ، خستگی ، ضعف ، بی حالی و رنگ پریدگی و کاهش وزن باشد.
  • علائم واضحتری از خونریزی ملنا است که مدفوع سیاه از حضور خون و یا هماتومیسیس است که باعث خونریزی می شود.هماتومیسیس ممکن است با خون قرمز روشن همراه باشد و یا ممکن است مانند رنگ قهوه باشد.به علت از دست دادن خون، ممکن است سرخی آن از بین برود، که یک قسمت هموکوپالال نامیده می شود. خونریزی داخل معده میتواند خطرناک باشد و باید اورژانسی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
  • یکی از علائم نگران کننده خونریزی داخلی معده استفراغ خونی متمایل به قهوه ای و سیاه شدن مدفوع (ملنا) است.
  • سرگیجه ،در صورت شدید بودن خونریزی معده، به صورت استفراغ خون ظاهر می شود و بیماران مبتلا به گرفتگی عروق قلب ممکن است با تشدید درد قلب و افت هموگلوبین خون متوجه خونریزی معده شوند.

درمان خونریزی معده

  • بعد از یافتن نشانه های خونریزی معده، باید درمان را به طور جدی شروع کرد. برای درمان خونریزی معده باید علت خونریزی معده مشخص شود. تشخیص وجود باکتری H. پیلوری در دستگاه گوارشی
  • باکتری H. پیلوری(هلیکوباکتری): نقطه آسیب دیده در اثر فعالیت اسید معده و هلیکوباکتری تحریک و به زخم مبدل می گردد.

برای درمان خونریزی معده باید اقدامات زیر را در نظر گرفت:

  1. نابودی هلیکوباکتری با مصرف آنتی بیوتیک: ترکیب حداقل ۲ آنتی بیوتیک
  2. آنتی اسید برای خنثی کردن اسید معده مصرف کنید.
  3. انجام آندوسکوپی برای پیدا کردن محل دقیق خونریزی معده و درمان آن با روش حداقل تهاجم(آندوسکوپ دارای لوله ای با چراغ هدایت کننده است که وارد بدن می گردد. این دستگاه مجهز به دوربین است و با این دوربین می توان محل خونریزی را شناسایی کرد).
  4. مسدود کننده های اسید معده را برای کنترل تولید اسید معده مصرف کنید(اسیدها با خوردگی مناطق آسیب دیده، منجر به آشکار شدن نشانه های خونریزی معده می شوند).
  5. از تکنیک های کمتر تهاجمی برای درمان خونریزی معده استفاده کنید.
  6. برای خونریزی و زخم معده خوش خیم می توان از آندوسکوپی سرپایی استفاده کرد. عمل جراحی با بستری کردن بیمار انجام می شود.
  7. برای تولید گرما به منظور بستن زخم از نیروی برق استفاده می شود.
  8. برای گرما دادن و بستن زخم از کوتر استفاده می شود.
  9. برای ترمیم بافت آسیب دیده معده، کلیپ های آندوسکوپی به کار می رود.

دلایل ابتلا به زخم معده

  • هنگامی که بین مایعات گوارشی تحریک کننده و خنثی ساز در معده توازن و تعادل برقرار نیست، مستعد زخم معده هستید. شایع ترین دلایل زخم معده را می توان در موارد زیر جمع بندی کرد.
  • زخم معده به دلیل میکروب هلیکوباکتری(این میکروب سبب عفونت مخاط داخلی معده می گردد و در نهایت زخم ایجاد می کند).
  • استفاده از مسکن هایی ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، آسپیرین، ایبوپروفن و…
  • ترشح بیش از اندازه اسید معده به وسیله تومورهای گاسترینوما(این تومورها دارای سلول های تولید کننده اسید هستند)
  • مصرف کافئین، الکل و سیگار منجر به زخم معده می شود.

زمان مراجعه به پزشک

  • چنانچه در ناحیه بالای شکم متحمل دردی سوزشی می‌شوید که با خوردن غذا یا مصرف آنتی اسیدها (ضداسیدها) بهبود می‌یابد، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. البته بروز چنین دردی حتماً به معنای ابتلا به زخم معده نیست، چون عارضه‌های دیگری نیز هستند که با علائم مشابهی همراه‌اند.
  • در صورت بالا آوردن خون یا مواجهه با دیگر نشانه‌های خونریزی معده و دستگاه گوارش بی‌درنگ به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.
  • زخم‌های دستگاه گوارش باعث خونریزی شدیدی می‌شوند که تزریق خون یا جراحی را ضروری می‌سازد. درد شکمی شدید بیانگر سوراخ شدن یا پاره شدن زخم است که فوریتی پزشکی محسوب می‌شود و باید برای ترمیم سوراخ ایجاد شده در معده عمل جراحی انجام شود.
  • استفراغ و درد شکمی نشانه‌ی یکی دیگر از عارضه‌های زخم دستگاه گوارش، یعنی انسداد، نیز محسوب می‌شود که گاهی اوقات نیاز به عمل جراحی فوری دارد.

تشخیص خونریزی معده

پزشک برای تأیید ابتلا به زخم معده و احتمال بروز خونریزی معده آتی دستور انجام آزمایش‌های تصویربرداری‌ تشخیصی می‌دهد. دو آزمایش رایج عبارت‌اند از:

  • عکس‌برداری گوارشی فوقانی (UGI): این روش نوعی رادیوگرافی (اشعه ایکس) است که در آن، بیمار برای افزایش کنتراست مایعی گچی می‌نوشد و در نتیجه تصویری واضح‌تر از بخش‌های معین به دست می‌آید. چون این مایع حاوی باریم است، این آزمایش را گاهی اوقات بلع باریم نیز می‌نامند.
  • آندوسکوپی (EGD): آندوسکوپ (درون‌بین) لوله انعطاف‌پذیر باریکی است که دوربین بسیار کوچکی در سر آن قرار دارد. مسکن ملایمی به بیمار داده می‌شود و سپس لوله از راه دهان وارد معده می‌شود.
  • پزشک لایه مخاطی معده را جهت تشخیص زخم معده بررسی می‌کند و نمونه‌های بسیار کوچک بافتی (نمونه‌برداری) برای معاینات میکروسکوپی گرفته می‌شود. چنانچه در آزمایش‌های تصویربرداری ابتلا به زخم معده مشخص شود، به احتمال زیاد آزمایشی به منظور تعیین وجود هلیکوباکترپیلوری انجام می‌شود.
  • پزشک باید در مورد وجود هلیکوباکترپیلوری مطمئن باشد، چون رفع این باکتری احتمالاً می تواند باعث درمان زخم معده شود.شیوه درمان زخم‌ معده ناشی از هلیکوباکترپیلوری با روش درمان زخم‌های ایجاد شده به دلیل مصرف دارو متفاوت است.

از سه نوع آزمایش برای تعیین وجود هلیکوباکترپیلوری استفاده می‌شود که از قرار زیر است:

  1. آزمایش‌های خون: این آزمایش‌ها با اندازه‌گیری آنتی بادی‌های باکتری، وجود آن را مشخص می‌سازند.
  2. آزمایش تنفسی: در این آزمایش دی اکسید کربن موجود در بازدم بیمار پس از نوشیدن مایعی خاص اندازه‌گیری می‌شود.
  3. آزمایش‌های بافت: این آزمایش‌ها تنها پس از انجام نمونه‌برداری آندوسکوپی کاربرد دارند، چون متخصصین برای شناسایی باکتری‌ها به نمونه بافت معده نیاز دارند.

درمان خونریزی با عمل جراحی

درصورتی که خونریزی بیش از توان برطرف کردن با آندوسکوپی باشد، از جراحی استفاده می شود.

  • روش آنترکتومی: برای کنترل اسید معده، قسمت پایین معده برداشته می شود.
  • روش پیلوپلاروستی: قسمت انتهایی معده پهن تر می گردد. این کار به این دلیل انجام می شود که گوارش مواد غذایی برای داخل شدن به روده بهتر انجام گیرد.
  • روش واگوتومی: در این روش نیز عصب واگ(عصب اتصال مغز به معده) از بین می رود. این عمل نیز از ارسال پیام مغز به معده برای تولید اسید جلوگیری می کند.

همچنین بخوانید:

علائم عفونت معده

نشانه های ورم معده چیست؟

علت درد معده چیست؟

علت معده درد در نیمه شب چیست؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits