دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علل و علائم سنگ لوزه چیست و چگونه درمان میشود ؟
9
زمان مطالعه: 8 دقیقه
سنگ لوزه دانه هایی سفید رنگ به اندازه برنج یا نخود می باشد که به راحتی قابل مشاهده نبوده و در اعماق بافت لوزه ها پنهان است .

سنگ لوزه چیست ؟

ٰبا مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با عارضه سنگ لوزه آشنایی کامل پیدا کنید.

سنگ لوزه (Tonsillolith یا tonsil stones یا tonsillar calculi) توده‌ای از مواد کلسیمی است که در شکاف لوزه‌ها تشکیل می‌شوند و یکی از دلایل بوی بد دهان به شمار می‌آیند.

سنگ لوزه نام یک بیمای عفونی میباشد. سنگ لوزه به انباشته شدن باکتری های دهان در لوزه می گویند.

سنگ لوزه در افراد باعث می شود دهان بوی بد بگیرد و عموما بوی بد دهان ناشی از وجود سنگ لوزه است.

سنگ لوزه به تکه های زرد رنگی می گویند که گاها از گلوی برخی افراد کنده می شود و رنگ زرد و بوی بسیار بدی مانند بوی پوشک بچه دارد.

سنگ لوزه یا تجمع خوش خیم باکتری ها در گلو را درحالی باید جدی گرفت که هنوز هم بیشتر افراد فکر می کنند که سنگ لوزه یک جور فریب و شوخی پزشکی است،

اما در حقیقت این مشکل ممکن است بسیار جدی شود. سنگ لوزه با عناوینی چون tonsilloliths یا tonsilliths هم شناخته شده است.

علل بروز سنگ لوزه

لوزه ها بخشی از سیستم محافظتی به حساب می آیند که از ورود اشیاء خارجی و لغزش آنها به درون ریه جلوگیری می کنند.

بنا به اطلاعات منتشره از سوی کلینیک مایو، لوزه ها نوعی گره های لنفاوی هستند که کار فیلتر باکتری ها و ویروس ها را به عهده داشته و درعین حال دست به تولید سلول های سفید خون و آنتی بادی می زنند.

اشیایی از جمله مواد غذایی، خاک و سایر ذرات ممکن است در شیارهای موجود روی سطح لوزه ها گیر کند. این شیارها که به نام حفره شناخته می شوند، سلول های پیر و باکتری ها را هم جمع آوری می کند.

بروز عارضه سنگ لوزه زمانی نمایان می شود که سلول های سفید خون بدن به اشیاء خارجی که در لوزه ها گیر کرده حمله می کنند.

هنگامی که کار این سلول ها به پایان می رسد، ذرات سخت در لوزه ها باقی می ماند که اکثر افراد آنچه را در گلویشان گیر کرده باشد قورت می دهند و اصلا به ذهنشان خطور نمی کند که پس از بلع چه چیزی در گلویشان باقی می ماند.

اگر ذرات روی حفره جای بگیرند، بازهم به رشد خود ادامه خواهند داد و در واقع این اشیاء در حال رشد همان سنگ لوزه هستند که tonsil calculi نیز نامیده می شود.

برداشتن سنگ لوزه چگونه است ؟


سنگ لوزه در نوجوانان و کسانی که لوزه های بزرگ دارند امری معمول می باشد. کسانی که بهداشت دهان و دندانشان ضعیف باشد نیز احتمال دارد مبتلا به سنگ لوزه شوند.

علائم سنگ لوزه

به طور معمول، سنگ لوزه به شکل گره های سفید، زرد یا خاکستری در لوزه ها دیده می شود. به گفته دکتر ایلینا شولتر، متخصص گوش و حلق در مرکز پزشکی Mercy بالتیمورِ مریلند البته همیشه چنین نیست، بسیاری از سنگ لوزه ها را نمی توان دید، زیرا داخل لوزه فرو رفته اند.

برخی از افراد هیچ نشانه ای از ابتلا به سنگ لوزه ندارند. کسانی که علائمی دارند، اغلب از قرمزی یا سوزش لوزه ها شکایت می کنند.

البته چندین نشانه دیگر هم هست که می توان به سنگ لوزه نسبتشان داد، در این میان بوی بد دهان یکی از بارز ترین این نشانه هاست. به گفته درمانگاه مایو، باکتری ها در سنگ لوزه رشد می کنند، که موجب بوی بد می شود.

بنا به گفته دکتر اریک پی وویت، استادیار گوش و حلق در مرکز پزشکی NYU Langone، افراد مبتلا به سنگ گلو حس می کنند چیزی در گلویشان گیر کرده است. سایر علائم شامل درد مزمن، خفیف و التهاب لوزه می باشد.

درمان سنگ لوزه

  1. یکی از درمانهای رایج سنگ لوزه خراش دادن این سنگ ها با مسواک است.
  2. قرقره کردن با آب نمک می تواند منجر به بیرون راندن سنگ های لوزه از مکانشان شود
  3. گزینه دیگر هم آنست که از سواب پنبه برای بیرون راندن سنگ های لوزه از حفره های کوچک قابل مشاهده استفاده شود.
  4. از دستگاه نخ دندان کش هم می توان برای شستن باقی مانده ها از میان سنگ های لوزه بهره گیری کرد.

گاهی اوقات سنگ لوزه آنقدر در اعماق گلو قرار گرفته که نمی توان با استفاده از درمان خانگی آنرا از میان برد. در این صورت باید از متخصص گوش و حلق و بینی برای برطرف سازی سنگ استفاده کرد.

اگر فردی دچار سنگ لوزه شود، اغلب می توان با پزشک برای از بین بردن لوزه ها صحبت کرد.

دکتر اریک پی وویت در خصوص سنگ لوزه ی گوید :
آخرین درمان این عارضه در واقع عمل جراحی لوزه است که البته انجام چنین عملی خطر بیهوشی، درد و خونریزی و همچنین خطرات دیگر را به همراه دارد و در نتیجه تصمیمی از این نوع باید با توجه به همه جنبه ها گرفته شود.

جلوگیری از ابتلا به سنگ لوزه

جلوگیری از تشکیل سنگ لوزه به آسانی امکان پذیر است و صرفا نیاز به رعایت بهداشت دهان و دندان دارد. بنا به اطلاعات منتشره از سوی کلینیک مایو، مسواک زدن دندانها و زبان بعد از غذا، در زمان خواب و اول صبح راهکار جلوگیری است. کشیدن نخ دندان روزانه نیز به تمیز کردن باکتری ها کمک کند.

وویت همچنین پیشنهاد می کند که روزانه عمل قرقره آب با استفاده از محلول تجاری، دهانشویه خانگی متشکل از پراکسید هیدروژن و آب انجام شود. همچنین از استفاده از دهانشویه حاوی الکل جلوگیری شود.

درمان طبیعی سنگ لوزه



درمان خانگی سنگ لوزه

بدیهی است در حالت وخیم باید به پزشک مراجعه کرد، اما در حالات خفیف می‌توان به موارد زیر به عنوان درمان تکیه کرد و آن را برطرف کرد.

۱- نخست جای آن را در گلو را مشخص کنید

برای اینکار کافی است از یک آینه کمک بگیرید. اگر آینه در دسترس نیست می‌توانید از دوربین جلویی تلفن همراه خود استفاده کنید.

نخستین بار کمی مشکل است و این احتمال وجود دارد که به دلیل همرنگ بودن سنگ‌لوزه با پوست گلو نتوانید ان را به درستی تشخیص دهید.

۲- با استفاده از یک گوش‌ پاک‌کن آن را تکان دهید

دقت کنید گوش‌پاک‌کن کاملا استریل و تمیز باشد و همچنین توجه داشته باشید که بیش از حد به سنگ لوزه فشار نیاورید چرا که موجب تشدید اثرات و درد خواهد شد.

۳- از مسواک شخصی خود کمک بگیرید

در صورت نبودن گوش پاک کن در منزل می‌توانید از مسواک شخصی خود کمک بگیرید. اگر مسواک برقی دارید برای این کار مناسب است چراکه لرزش مسواک کمک می‌کند تا سنگ‌های انتهای گلو بهتر دفع شوند

4- استفاده از دهان‌شویه

استفاده از اسپری یا افشانه دهان‌شویه می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که سنگ لوزه اصولا دارای باکتری و میکروب‌های دهان است و دهان‌شویه آن را تا حدی شست و شو می‌دهد. لازم است که در صورت استفاده از افشانه دهان‌شویه.

مکان دقیق سنگ را از قبل مشخص کنید چراکه دفع آن با فشار بالای مایع دهان‌شویه می‌تواند تا حدی دردناک باشد.

5- استفاده از آب نمک

همانند دهان‌شویه می‌توانید از آب نمک استفاده کنید. البته با وجود عدم افشانه آب نمک! لازم است کمی آب نمک را در دهان و ابتدای نای غرغره کنید. آب نمک با خاصیت آنتی باکتریال می‌تواند به ضدعفونی محیط گلو کمک کند.

6- از انگشت خود نیز می‌توانید استفاده کنید

اگر در جایی هستید و دسترسی به هیچ یک از موارد بالا را ندارید می‌توانید دستان خود را با آب و صابون کاملا شست و شو دهید و از انگشتان خود برای دفع سنگ استفاده کنید.

دقت کنید بعد از دفع نیز حتما باید گلو را شست و شو دهید.

7- گلوی خود را شست و شو دهید

بعد از دفع سنگ لوزه، بوی بد دهان و نیز آلوده بودن محیط دهان بسیار شایع است و حتما باید با آب نمک و نیز دهانشویه محیط دهان را باکتری زدایی کرد.


بیشتر بخوانید :

علائم و نشانه های بزرگ شدن لوزه در کودکان

علائم و نشانه لوزه سوم

درمان خانگی عفونت و آبسه گلو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits