دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم و نشانه لوزه سوم
24
زمان مطالعه: 7 دقیقه
علائم و نشانه لوزه سوم: علائم و نشانه های لوزه سوم+ درمان؛برای جراحی لوزه سوم عجله نکنیدلوزه سوم:ک نسج لنفاوی بدون کپسول در داخل حلق بینی

علائم و نشانه های لوزه سوم+ درمان؛برای جراحی لوزه سوم عجله نکنید

علائم و نشانه های لوزه سوم

لوزه سوم عبارت است از یک نسج لنفاوی بدون کپسول در داخل حلق بینی

(حلق از 3 قسمت تشکیل شده: 1- حلق دهان یا اوروفارنکس 2- حلق حنجره‌ای یا هیپوفارنکس 3- حلق بینی یا نازوفارنکس).

لوزه سوم در انتهای حلق قرار دارد و نقش آن تأمین ایمنی بدن است و اگر در مواردی مشکلاتی برای بچه به‌دنبال بزرگ شدن آن ایجاد شود، می‌توان با عمل جراحی نسبت به خارج کردن آن اقدام کرد.در اصطلاح عامیانه به این لوزه، لوزه سوم می‌گویند چون در حلق 2 لوزه اصلی وجود دارد و این قسمت از نسج لنفاوی که بعد از 2 لوزه ذکر شده قرار دارد به نام لوزه سوم خوانده می‌شود.

جراح متخصص گوش، حلق، بینی و حنجره در این خصوص توضیحاتی ارائه می‌دهد.اغلب از پزشکان می‌شنویم که بچه لوزه سوم دارد؛ آیا این لوزه فقط در برخی از بچه‌ها وجود دارد؟به‌طور کلی در تمامی افراد این لوزه‌ وجود دارد ولی ممکن است در بعضی از بچه‌ها این لوزه‌ بزرگ‌تر از حد معمول شده باشد و به‌اصطلاح هیپرتروفی پیدا کرده باشد که البته در همه بچه‌ها این اتفاق نمی‌افتد.

علائم و نشانه های لوزه سوم

علائم لوزه سوم

رشد غیرطبیعی لوزه سوم سوراخ‏های پشت بینی را تنگ کرده و موجب تنفس دهانی خواهد شد. وقتی تنفس مشکل پیدا کرد، ممکن است صدادار شود و خرخر در خواب نیز اضافه شود. گاهی این خرخر والدین را بیشتر نگران می‏کند در صورتی که حتی اگر خرخر هم وجود نداشته باشد، همین که تنفس از راه دهان صورت می‏گیرد، یک امر غیر‏طبیعی است.علاوه بر این مشکل چون لوزه سوم سوراخ‏های پشت بینی را می‏بندد، ترشح از بینی هم ممکن است بوجود آید.

تغییرات دیگری هم در این افراد ایجاد می‏شود. به طوری که در دراز‏مدت قیافه این کودکان به طوری تغییر می‏کند که در اصطلاح پزشکی به آن‏ها قیافه لوزه‏ سومی یا آدنوئید فیس می‏گویند.چهره کودکان گویای مشکلات مزمن آن‏هاست به قدری که ما وقتی به آن‏ها نگاه می‏کنیم، تا حدی زیادی به شدت مشکلشان پی می‏بریم.در مورد کودکان لب‏های بالای آنها به طرف بالا برگشته و موجب نمایان شدن دندان‏های جلویی‏ شده و گاهی هم کبودی زیر چشم‏نیز دیده می شود.

علائم و نشانه های لوزه سوم

روش برخورد با کودکی که دچار بزرگی لوزه سوم است چگونه است؟

آیا خود به خود برطرف می‌شود؟

اگر با بزرگ شدن لوزه سوم این بچه‌ها دچار عوارضی شوند و یا اگر در حال ایجاد عوارضی باشند و بچه با ناراحتی‌های گوش مواجه شود یا به علت بزرگی لوزه‌ها کودک دچار سینوزیت‌های مکرر شود یا به علت بزرگی بسیار زیاد لوزه‌ها، انسداد راه‌های هوایی ایجاد گردد، در این گونه موارد باید عمل انجام شود. ولی در غیر این صورت معمولاً با افزایش سن خود به خود برطرف می‌شود و نیازی به انجام عمل جراحی نخواهد بود.

علائم و نشانه های لوزه سوم

  • منظور از برطرف شدن لوزه سوم که در جواب سوال قبل اشاره فرمودید چیست؟

معمولاً لوزه‌های سوم با افزایش سن کوچک‌تر می‌شوند. به علت این که لوزه سوم از یک نسج لنفاوی تشکیل شده است، از حدود 4 سالگی به بعد نسج لوزه تحلیل می رود. یکی از دلایلی که باعث می‌شود شکایت مریض کم شود این است که راه‌هایی هوایی و مسیر حلق و حنجره با افزایش سن بزرگ‌تر شده و در نتیجه لوزه سوم نسبت به این راه ها کوچک می‌شود. از طرفی خود لوزه‌ها هم به مرور زمان کوچک‌تر می‌شوند.

بنابراین هم بزرگ شدن راه‌هوایی حلق و حنجره و هم کوچک شدن و باقی ماندن لوزه سوم در همان حالت اولیه هر دو موثر می‌باشند. گاهی ممکن است این گونه نباشد و به مرور زمان بهبودی حاصل نشود و حتی در افراد بزرگ‌تر و بچه‌های 12 و 14ساله هم، لوزه سوم ایجاد مشکلات و عوارضی کند. در نتیجه بهتر است حتما با اولین مشکل نسبت به درمان اقدام شود و والدین نبایستی در تمام موارد صبر کنند تا با افزایش سن مشکل بر طرف شد.

علائم و نشانه های لوزه سوم

در درمان این بیماران با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مشکلاتی که در درمان این بیماران وجود دارد عبارتند از: مشکلات عمل جراحی، مشکلات حاصل از بی‌هوشی، خونریزی و ایجاد عفونت، عدم‌آگاهی والدین در مراجعه کردن به موقع به پزشک متخصص و اقدام کردن به موقع نسبت به درمان این بیماری.عدم‌آگاهی از مراجعه به موقع به پزشک باعث ایجاد عوارضی در بچه می‌شود و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که بعضی از آنها قابل اصلاح ولی متأسفانه تعدادی از آنها ضایعه‌گذار است.

علائم و نشانه های لوزه سوم

تشخیص لوزه سوم

علائم بزرگی لوزه سوم گرفتگی بینی و ترشحات آن است. برای نمونه کودکی هم که دچار عفونت‏های سینوسی مزمن است، مهم ترین علامتش گرفتگی و ترشح بینی است. این علائم در کودکی هم که دچار آلرژی مزمن است، دیده می‏شود. بنابراین ما نیاز داریم که برای افتراق این علائم اقدامات تشخیصی انجام دهیم. اولین قدم هم ساده است. در بچه‏های با سن خیلی کم مثلا زیر سه سال ممکن است برای تشخیص از روش‏های تصویربرداری استفاده شود. ولی در کودکان با سن بالاتر که همکاری خوبی دارند، بررسی های دقیق‏تر با معاینه آندوسکوپی انجام می‏شود.

علائم و نشانه های لوزه سوم

توصیه به بیماران و والدین

چنانچه بچه از نظر تنفس مشکل داشته باشد یا اگر گوش بچه و همچنین سینوس‌های او مشکل داشته باشد، باید بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کنند و نسبت به درمان بیماری اقدام شود.عدم درمان به موقع می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد که برای سلامتی بچه مشکل‌ساز خواهد بود؛ به عنوان مثال اگر ضایعه ایجاد شده مربوط به گوش باشد باعث می‌گردد پرده گوش به داخل کشیده شده، عارضه‌ای به نام اوتیت سروز ایجاد شود. اگر چه با افزایش سن مشکل لوزه سوم حل می‌شود، ولی این عارضه (اوتیت سروز) برای بچه تا مدت‌ها ایجاد ناراحتی می‌کند یا در موارد دیگر در صورت عدم درمان لوزه سوم، ممکن است بچه دچار سینوزیت شود و در صورت ایجاد سینوزیت‌های مکرر صبر کردن صلاح نیست.

بنابراین در صورت بروز عوارضی مانند سینوزیت، اوتیت سروز(عفونت گوش) و حتی عفونت غیرمیکروبی گوش و انسداد راه هوایی باید درمان سریعاً انجام شود. از موارد دیگر که حتما لازم است کودک تحت عمل جراحی قرار گیرد شک به بدخیمی می‌باشد. البته معمولاً لوزه سوم خوش خیم می‌باشد، ولی در مواردی هم ممکن است ضایعه بدخیمی داشته باشد. در حالت بدخیمی و اوتیت‌های مکرر و سینوزیت مزمن و انسداد راه تنفسی باید حتماً عمل جراحی انجام شود و صبر کردن به هیچ وجه جایز نیست.

علائم و نشانه های لوزه سوم

توصیه کلی به والدین

با توجه به اینکه این بیماری پیشگیری خاصی ندارد، باید والدین محترم به‌طور مرتب مراقب سلامتی بچه‌های خود باشند و با مشاهده نخستین علائم این بیماری به پزشک متخصص مراجعه کنند. به هیچ‌وجه آنتی‌بیوتیک به‌صورت خودسرانه مصرف نشود، زیرا در مواردی ممکن است باعث بروز عواقب جبران ناپذیری در سلامتی بچه شود یا این فرض که ممکن است با افزایش سن، کودک خودبه‌خود خوب شود، منتظر خوب شدن تدریجی بیماری نباشند و حتماً نسبت به درمان به موقع اقدام کنند.

علائم و نشانه های لوزه سوم

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (24 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

yac | ۵ سال پیش
سلام من ۱۶ سالمه و حدود ۳۷.۸ روزی هست سرماخوردم و با هر بار سرماخوردگی این لوزم درد میگیره ولی این سری مدت زمان سرماخوردگیمم زیاد بوده با اینکه ب دکتر مراجعه کردم و دارو و قرصامم تموم شدن ولی من بدتر هم شدم و الان ۱ هفته ای هس ک احساس میکنم چیزی راه گلومو بسته و نمیتونم نفس بکشم با هر لقمه غذایی ک میخورم انگار سنگ از حلقم عبور میکنه تا اینکه امروز به شدت ورم و زردی لوزه هامو خودمم دیدم آیا لازمه ب دکتر مراجعه کنم ؟؟!
1
1
صبا | ۷ سال پیش
باعرض سلام وارادت
دختر ده ساله دارم مبتلابه سندرم دان شبهاخیلی بدمی خوابدوبامشکل نفس می کشد به خاطرلوزه!
به نظر متخصص جراحی نشود بخاطرعوارض احتمالی حین عمل به نظرشماچه کاری به صلاح است
باتشکر!!!
0
1
علیرضا | ۷ سال پیش
با سلام..بنده نزدیک به چند ین سال است که لوزه دارم ..البته یک طرف متورم شده..و با کوچکترین سرماخوردگی دچار مشکلات تنفسی میشوم ..به صورتی که در طول خواب شب چندین بار با سرفه های شدید از خواب بیدار میشوم..واکثر اوقات یک طرف بینی من بسته ااست و اگر در بحثهای طولانی شرکت کنم و زیاد صحبت کنم منجر به گلو دردهای شدید هم میشوم..لطفا راهنمایی کنید...محمد ۳۰ ساله از گلستان
0
2
اشکین | ۷ سال پیش
باسلام پسری هستم۱۸ساله همش لوزه هام بشدت درد میکنه وبا دارو هم خوب نمیشه .درطی دو ماه ۵بار درد گرفته و پیش دکتر متخصص رفتم وهمش آنتی بیوتیک و قرص سفالکسین تجویز میکنه موقع درد نمیتونم به خوبی حرف بزنم گوشم به شدت درد میکنه .و وقتی خیلی بزرگ میشن سرم به شدت درد میگیره لطفا کمک کنید
0
1
مبینا | ۷ سال پیش
خیلی مطالب مفید بود پسرمن پنج سالشه شش ماه است که دایم سرما خورده با سیتی اسکن لوزه سومش تشخیص داده شده از بدو تولد الژی شدید غذایی داشته الان هم داروی کلاریسین مصرف میکنه یکماه بعد لوزه سومش را جراحی میکنیم ایا لازمه برای برداشتن لوزه سوم تامل بیشتری بکنیم ممنون از دلگرم
0
3
روشنک | ۷ سال پیش
سلام و عرض ادب.
در مورد درمان لوزه سوم به وسیله امواج رادیو فرکانس به کجا باید مراجعه کرد!؟چه مدت زمانی این عملیات فنی زمان میبرد!؟درصورت امکان آدرس دقیق رو ذکر کنید.
با تشکر.
0
3
عارف | ۷ سال پیش
با سلام من دختر 6 ساله ام لوزه سوم دارد آيا ميتوان با استفاده از امواج راديو فركانس اندازه آن را كوچك نمود .
0
3

hits