دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سرفه خشک : ۱۲ درمان خانگی برای سرفه خشک
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سرفه خشک معمولا شب هنگام و موقع خواب بروز می‌کند. دلیل آن تحریک سلول های ریه است که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد. درمان سرفه خشک در خانه با استفاده از خوراکی ها و گیاهان دارویی امکان‌پذیر است.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه اشید تا با درمان خانگی برای سرفه خشک بیشتر آشنا شوید

در حالی که سرفه واکنش دفاعی بدن در برابر عفونت ها و باکتری ها و عوامل تحریک کننده است اما می تواند باعث ناراحتی و خشکی گلو شود. سرفه خشک همچنین می تواند علائم هشدار دهنده یک مشکل یا بیماری باشد. در صورت تمایل به درمان سرفه خشک، درمان های خانگی به طور موثر تسکین دهنده اند. برای آشنایی با راهکارهای خانگی و موثر برای درمان سرفه خشک با مجله دلگرم همراه شوید.

علل سرفه خشک

سرفه خشک ممکن است در اثر عفونت یا سرماخوردگی باشد و یا به علت قرار گرفتن در معرض یک ماده تحریک کننده مانند دود سیگار یا گرد و غبار، مواد شیمیایی و صنعتی باشد. آلرژی‌ها ازجمله آلرژی بینی ازجمله علل شایع سرفه‌های مزمن و معمولا خشک یا با خلط اندک است که در همه گروه‌های سنی، بویژه کودکان و جوانان دیده می‌شود و با خارش گلو و آبریزش از چشم و بینی همراه است.

علل دیگر سرفه خشک عبارتند از:

  1. آسم که موجب یک سرفه خشک و آزار دهنده می شود
  2. داروها از جمله داروهای فشار خون به نام مهار کننده های ACE
  3. اتاق هایی که سطح رطوبت کم دارند می توانند غشاهای مخاطی را خشک و گلو را تحریک کنند.
  4. بازگشت اسید معده به مری، در این صورت گلو تحریک می شود. این وضعیت، ریفلاکس معده (GERD) نامیده می شود و می تواند باعث ایجاد سرفه خشک در اواسط شب شود.

divider

درمان های خانگی سرفه خشک

اگر علائم سرفه خشک را بیش از دو هفته داشته اید، به شدت توصیه می شود که به دکتر مراجعه کنید. در ضمن، سرفه خشک را می توانید با داروهای خانگی زیر درمان کنید:

1. پیاز خام

یک پیاز را ریز ریز کنید و عصاره آن را استخراج کنید. یک قاشق چایخوری از آب پیاز را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. اجازه دهید مخلوط به مدت چهار تا پنج ساعت باقی بماند، زیرا شربت سرفه موثر را ایجاد می کند که باید دوبار در روز مصرف شود. اگر شما در حال مبارزه با سرماخوردگی هستید، باید بدانید که پیاز با ترکیب آب لیمو و آب جوش بلغم (خلط) را برطرف می کند.

2. غرغره آب نمک

برای درمان سرفه خشک می توانید آب گرم و یک قاشق چای خوری نمک را ترکیب و سپس غرغره کنید.

3. پونه کوهی (آویشن)

برای کاهش شدت سرفه خشک، پونه کوهی را در یک فنجان آب ریخته و اجازه دهید دم بکشد و سپس آب آن را از صافی گذارانده و بنوشید.

4. چای سبز با عسل

هنگامی که عسل را به یک فنجان چای سبز اضافه می کنید، نه تنها گلویتان را تسکین می دهد، بلکه سرفه خشک را نیز درمان می کند

5. دمنوش تخم بادیان رومی

مصرف منظم دمنوش تخم بادیان رومی سرفه خشک همراه با بلغم (خلط) ضخیم را درمان می کند . تخم بادیان رومی ادویه ای است که طعمی بسیار شبیه به شیرین بیان و رازیانه دارد.

6. کشمش

کشمش سرفه خشک را درمان می کند. 100 گرم کشمش را با مقداری آب و 100 گرم شکر در دستگاه مخلوط کن مخلوط کنید تا خمیر بدست آید. مخلوط بدست آمده را حرارت دهید تا یک قوام مشابه سس به دست آید. سس را نگه داری کنید و هر شب قبل از خواب 20 گرم از آن را مصرف کنید.

7. رطوبت ساز

دستگاه رطوبت ساز را در اتاق خواب خود نصب کنید تا هوای خشک خانه را مرطوب کند و از سرفه خشکی که به سراغتان می آید درامان بمانید.

8. شیر گرم

قبل از خواب، یک فنجان شیر گرم با عسل میل کنید، شیر عسل گرم نه تنها باعث تسکین سرفه خشک و سرماخوردگی می شود، بلکه شبی آرام را برایتان امکان پذیر می کند.

9. چای زنجبیل

تهیه‌ی چای زنجبیل بسیار ساده است، زنجبیل را در آب بجوشانید؛ سپس برگ چای یا پودر چای را اضافه کرده، چند برگ ریحان و پودر فلفل در آن بیندازید، مایع را صاف کنید و برای رهایی از سرفه بنوشید.

10. دارچین

با اضافه کردن دارچین به یک فنجان چای، می توانید از شر سرفه مزمن خلاص شوید

11. بادام

بادام خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد و در درمان سرفه نیز موثر است. هفت دانه بادام را به مدت یک شب خیس کنید و صبح پوست قهوه ای آن را بردارید. بادام ها را آسیاب کنید تا خمیری بدست آید. 20 گرم کره و شکر را به خمیر اضافه کنید. سپس هنگام صبح و عصر آن را مصرف کنید. برای درمان سرفه می توانید شیر بادام بنوشید. برای تهیه شربت شیر بادام ابتدا بادام ها را در آب گرم به مدت چند ساعت قرار دهید تا پوست آن راحت تر جدا شود ، پس از اینکه پوست بادام ها را گرفتید ، آنها را داخل مخلوط کن بریزید و به همراه آب و عسل مخلوط کنید تا جایی که مایعی یکدست مثل شیر بدست آید. اگر به عسل دسترسی ندارید با شکر هم می توانید شربت را تهیه کنید.

12. انگور

آیا می دانستید که انگور به دلیل تقویت ریه ها اهمیت بسزایی دارد و خلط آور است؟ اگر روزانه یک فنجان آب انگور را با یک قاشق چای خوری عسل مخلوط و سپس مصرف کنید، در عرض چند روز متوجه کاهش سرفه خشک و درمان آن خواهید شد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits