دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درد استخوان دنبالچه و راهکارهایی ساده برای درمان آن
51
زمان مطالعه: 12 دقیقه
درد استخوان دنبالچه دردی است که در استخوان دنبالچه (آخرین استخوان ستون فقرات) رخ می دهد.


علت درد استخوان دنبالچه و درمان آن


درد استخوان دنبالچه دردی است که در استخوان دنبالچه (آخرین استخوان ستون فقرات) رخ می دهد. این درد در صورت آسیب دیدن استخوان دنبالچه و یا کشیدگی ماهیچه ها و رباط های اطراف آن رخ می دهد. در بیشتر مواقع این درد به طور خود به خود پس از چند هفته یا ماه بهبود می یابد اما گاهی طولانی و جدی می شود به نحوی که فعالیت های روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد.


دنبالچه آخرین بخش ستون فقرات است و درست زیر استخوان خاجی قرار دارد. دنبالچه از 3 تا 5 استخوان کوچک تشکیل شده که به جز اولین استخوان آن، معمولاً به یکدیگر جوش خورده اند. بخش جلوی دنبالچه کمی انحنا دارد و بخش عقب آن کمی کوژ یا محدب می باشد. عصب پنجم نیز می تواند در بخش دنبالچه وجود داشته باشد و این ناحیه می تواند ماهیچه سرینی بزرگ و عضلات دنبالچه و نیز عضلات مقعد را به یکدیگر متصل کند.


درد استخوان دنبالچه معمولا اشاره به وجود درد و سایر مشکلات مربوط به آن در ناحیه دنبالچه دارد. هر چند ایجاد این مشکل می تواند از سن افراد و با جنسیت های مختلف تاثیر پذیرد، اما معمولاً این مشکل در سنین 40 سالگی مشاهده می شود و امکان مشاهده آن در زنان 5 برابر بیشتر از مردان است. درمان این بیماری طیف وسیعی از درمان‌ها شامل درمان‌های دارویی، فیزیوتراپی و حتی جراحی را شامل می‌شود.

دنبالچه


دلایل بروز درد استخوان دنبالچه


استخوان دنبالچه به طرق مختلفی ممکن است آسیب ببیند. در برخی موارد نیز علت آسیب قابل تشخیص نیست .مهمترین علل آسیب به شرح زیر است:


زایمان


زایمان یکی از شایع ترین آسیب و علل درد استخوان دنبالچه است. استخوان دنبالچه در اواخر زمان حاملگی انعطاف بیشتری نسبت به سایر اوقات دارد. این مساله می تواند باعث شود استخوان دنبالچه و قسمتی از ستون فقرات که بالای آن قرار دارد خم شده و هنگامی که زایمان انجام می شود از حالت طبیعی خود خارج شود.


آسیب دیدن استخوان دنبالچه


اگر ضربه محکمی به انتهای ستون فقرات وارد شود احتمال آسیب دیدن استخوان دنبالچه وجود دارد. در اکثر موارد هنگامی که استخوان دنبالچه آسیب می بیند تنها کوفتگی شدیدی در آن رخ می دهد اما در آسیب های جدی تر این مساله می تواند باعث جابجا شدن و یا شکستن آن گردد.


آسیب های ناشی از کشیدگی مکرر عضلات


حضور مداوم و منظم در ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و قایقرانی می تواند باعث آسیب به استخوان دنبالچه گردد زیرا در اینگونه ورزش ها بدن به طور مداوم به سمت جلو خم بوده و قسمت انتهایی ستون فقرات در معرض کشش مداوم قرار می گیرد.


حالت بدنی نامناسب


نشستن در وضعیت نامناسب برای مدت زمان طولانی مانند نشستن در محل کار و یا رانندگی مداوم می تواند باعث وارد آمدن فشار زیاد به استخوان دنبالچه و آسیب دیدن آن گردد.


داشتن وزن بدنی بالا و یا پایین


داشتن اضافه وزن می تواند باعث وارد آمدن فشار زیاد به استخوان دنبالچه هنگام نشستن گردد. لاغر بودن زیاد نیز می تواند باعث ایجاد آسیب در استخوان دنبالچه گردد. در این حالت لگن به اندازه کافی چاق نیست که باعث جلوگیری از ساییده شدن استخوان دنبالچه بر روی بافتهای اطراف آن گردد.


بالا رفتن سن


با افزایش سن، صفحاتی محکم و قابل انعطاف از غضروف که باعث نگهداری استخوان دنبالچه در محل خود می شود، آسیب می بیند و این مساله می تواند باعث صدمه به استخوان دنبالچه شود.


عفونت


در موارد نادری عفونت هایی در قسمت انتهایی ستون فقرات و یا بافت های نرم آن رخ می دهد و می تواند باعث آسیب دیدن استخوان دنبالچه گردد. مانند آبسه پیلونیدال که سبب ایجاد چرک وعفونت در شکاف های استخوان لگن می شود.


سرطان


دلیل نادر دیگری که باعث ایجاد درد در استخوان دنبالچه می شود سرطان است. سرطان استخوان و یا سرطان هایی که به استخوان ها سرایت می کند از جمله عوامل فوق هستند.

درد دنبالچه

علائم ناشی از درد دنبالچه


درد دنبالچه از مشکلات شایع و آزار دهنده ستون مهره است. درد استخوان دنبالچه در پایین ترین قسمت ستون مهره و زیر باسن احساس می شود و موجب اشکال در نشستن بیمار می شود. علائم درد دنبالچه از قرار زیر هستند:

احساس درد در حین نشستن و پس از آن که شدت درد بستگی به مدت زمان نشستن شما دارد. احساس درد در حین نشستن و پس از آن از علائم اصلی درد دنبالچه است. افزایش درد و حساسیت ناشی از نشستن برای مدت طولانی ممکن است تا چندین روز طول بکشد.


درد شدید دنبالچه در حین نشستن و برخاستن. برای جلوگیری از این درد سعی کنید در حین برخاستن کمی به جلو خم شوید و کمر خود را گود بیندازید.

  • درد دنبالچه ناشی از نشستن بر روی یک سطح نرم
  • درد شدید دور استخوان دنبالچه
  • حساسیت به فشار دادن انگشت بر روی نوک یا لبه های دنبالچه
  • درد شدید در پا
  • احساس درد در طول دفع مدفوع و گاهی اوقات در حین برقراری رابطه جنسی هم در زنان و هم مردان

در صورتی که درد دنبالچه ناشی از صدمه باشد، بخش های دیگری از بدن نیز آسیب می بینند. در صورتی که این آسیب دیدگی قسمت های استخوان خاجی، باسن یا پا را شامل شود، پیدا کردن قسمتی که بیشترین درد استخوان دنبالچه را بوجود می آید بسیار مشکل است. تزریق در ناحیه دنبالچه به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چه مقدار از درد ناشی از دنبالچه است.

تشخیص درد دنبالچه


یکی از اهداف اولیه بررسی علت ایجاد درد دنبالچه، تشخیص ابتلای احتمالی فرد به بیماری هایی مثل سرطان است که می تواند باعث ناراحتی وی شده باشد. با وجود نادر بودن این شرایط، لازم است بطور دقیق این وضعیت بررسی شود. به این منظور می توان از عکس برداری رادیولوژی، اسکن CAT، اسکن MRI و کولونوسکوپی استفاده کرد.


هنگام تصمیم گیری درباره روش درمان درد دنبالچه ، مهم است که درد ناحیه دنبالچه بطور دقیق از درد ناحیه کمر یا سایر مواردی که ممکن است ارتباطی به دنبالچه نداشته باشند، مجزا گردد. در این حالت، همواره احتمال دارد سایر مشکلات باعث ایجاد ناراحتی برای فرد در زمان نشستن شده باشد، اما بر طرف کردن این مشکلات به روش های درمانی دیگر غیر از روش های مورد استفاده برای درمان درد دنبالچه نیاز دارد.


در اکثر موارد آزمایش های عادی نمی توانند علت درد دنبالچه را مشخص کنند. به این منظور برای تشخیص علت درد باید از سایر آزمایش ها استفاده کرد. به این ترتیب برای تشخیص علت درد از تزریق به ناحیه دنبالچه بیمار استفاده می شود.


در زمان آسیب دیدن استخوان دنبالچه چه باید کرد؟


اگر درد شدید است و یا بیش از چند روز ادامه دارد، به پزشک مراجعه کنید. بیشتر مواقع درد دنبالچه جدی نیست. اما گاهی می تواند نشانه ای از آسیب یا در موارد نادر، سرطان باشد.


پزشک با انجام تصویر برداری اشعه ایکس و یا اسکن MRI، به دنبال نشانه هایی از آسیب، مانند شکستگی استخوان یا توموری است که به استخوان فشار وارد می کند. به دلیل آن که ممکن است این استخوان در موقعیت های مختلف ایجاد درد کند، پزشک معمولا تصویر برداری را هم به صورت نشسته و هم به صورت ایستاده تجویز می کند.

درمان درد دنبالچه

درمان خانگی درد دنبالچه


آسیب دیدگی های دنبالچه اغلب درد شدیدی را به همراه دارند، بنابراین مراقبت های خانگی برای کنترل درد استخوان دنبالچه و جلوگیری از التهاب بیشتر دنبالچه مورد استفاده قرار می گیرند.

  • از نشستن به مدت طولانی خودداری کنید. وقتی مجبور به نشستن روی یک سطح سفت هستید، بر روی یکی از طرفین باسن خود بنشینید. همچنین، به جلو خم شوید و وزن بدن خود را از روی دنبالچه بردارید.
  • برای درد دنبالچه ناشی از صدمه، در چند روز اول پس از آسیب دیدگی روزی چهار بار به مدت 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه دنبالچه خود کمپرس یخ قرار دهید.
  • برای تسکین درد، داروهایی مثل ایبوپروفن یا داروهای مشابه را برطبق دستوری که روی جعبه آن نوشته، مصرف کنید.
  • می توانید یک بالشت زیر باسنی خریداری کنید و بر روی آن بنشینید. این بالشت در قسمت میانی خود سوراخی دارد که از تماس استخوان دنبالچه با سطوح صاف و تشدید درد دنبالچه جلوگیری می کند.
  • برای جلوگیری از یبوست غذاهای سرشار از فیبر بخورید.

درمان های پزشکی درد دنبالچه


داروهای مسکن می توانند در کاهش درد دنبالچه موثر باشد، اما درد استخوان دنبالچه را درمان نمی کند. در بارداری مصرف داروهایی که در ادامه معرفی می شود، حتما باید با تجویز پزشک باشد.در صورتی که درد و ناراحتی شما خفیف باشد، داروهای مسکن ضد التهابی را برای تسکین علائم کفایت می کنند. پزشک نوعی از مسکن ها به نام داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی را برای شما تجویز می کند. این داروها علاوه بر تسکین درد دنبالچه باعث کاهش التهاب دور دنبالچه می شوند. این داروها وقتی به صورت منظم مصرف شوند و محدود به زمان شدت گرفتن علائم نشوند، بیشترین کارایی را دارند. ایبوپروفن نوعی داروی ضد التهابی غیراستروئیدی است که می توانید بدون نسخه آن را تهیه کنید. بعضی از افراد نمی توانند این داروها را مصرف کنند، زیرا به آنها آلرژی دارند. از عوارض این دارو افزایش احتمال بروز زخم معده می باشد. در صورتی که نمی توانید این داروها را مصرف کنید، داروهای مسکن مثل پاراستامول نیز می تواند مفید باشد.


در صورتی که درد دنبالچه مزمن و شدید باشد، مسکن قوی تری به نام ترامادول باید مورد استفاده قرار گیرد. ترامادول عوارض جانبی از قبیل یبوست، سردرد و گیجی را به همراه دارد. ترامادول عموما برای مدتی کوتاه تجویز می شود، زیرا می تواند اعتیادآور شود. در صورتی که برای مدت بیشتری تجویز شود، میزان مصرف آن به تدریج کاهش پیدا کند تا از بوجود آمدن علائم جلوگیری شود.


در صورتی که داروهای مسکن برای تسکین درد دنبالچه موثر واقع نشدند، پزشک دارو را به کمر شما تزریق می کند تا به تسکین درد استخوان دنبالچه کمک کند. کورتیکواستروئیدها باعث کاهش التهاب و درد استخوان دنبالچه می شود. گاهی اوقات، کورتیکواستروئیدها با بی حسی موضعی ترکیب می شود تا اثر به مراتب بیشتری را داشته باشند. تزریق کورتیکواستروئید باعث بهبود علائم درد دنبالچه می شود، اگرچه اثرات هر بار تزریق کورتیکواستروئید تنها برای چندین هفته باقی می ماند. تزریقات کورتیکواستروئید باعث درمان این بیماری نمی شوند و تزریق بیش از حد کورتیکواستروئید به کمر و دنبالچه آسیب می رساند. بنابراین این نوع تزریق را تنها سالی یک یا دو بار می توانید انجام دهید.

فیزیوتراپی

دکتر فیزیوتراپی درد ناحیه دنبالچه را معاینه می کند و برای متوقف کردن درد استخوان دنبالچه بسته به شدت درد روش درمانی صحیح را مورد استفاده قرار می دهد. شما می‌توانید برای درمان درد استخوان دنبالچه از حرکات ورزشی مناسب استفاده کنید.متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می تواند به شما تکنیک هایی جهت ریلکس کردن قسمت استخوان لگنی مانند تنفس عمیق و ریلکس کردن استخوان های تحتانی نشان دهد. همچنین تمریناتی جهت کاهش درد استخوان دنبالچه به شرح زیر پیشنهاد می دهد:

فیزیوتراپی

لیزر تراپی

لیزر تراپی قسمت اصلی برنامه های درمانی ما می باشد. لیزر درمانی روشی امن، موثر و بدون درد برای آسیب و درد استخوان دنبالچه می باشد. اکثر بیماران به درمان فوق بسیار خوب پاسخ می دهند و معمولا بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی از شروع درمان، تسکین فراوانی در درد مشاهده می کنند.


درمان با امواج کوتاه (شاک ویو تراپی)


شاک ویو تراپی درمانی مصوب از سازمان FDA می باشد. در این روش موضع درد به طور مستقیم توسط امواج کوتاه مورد هدف قرار می گیرد. این روش بسیار موثرتر از روش های فیزیکی می باشد.


درمان های دستی


ماساژ ماهیچه های متصل به استخوان دنبالچه نیز می تواند باعث کاهش درد گردد. درمان دستیمعمولا در طول استخوان های راست روده انجام می شود. جهت ممانعت از کشیدگی ماهیچه ها از دنبالچه، ریلکس کردن ماهیچه های لگنی همراه با روش هایی نظیر بیوفیدبک و اولتراسوندتراپی می تواند مفید واقع گردد.


داروهای تزریقی


چنانچه آسیب و درد استخوان دنبالچه با قرص مسکن تسکین نیابد ، پزشک برای شما درمان های تزریقی تجویز می کند. انواع مختلف تزریق ممکن است استفاده گردد ماتنند تزریقات استرویید(Steroid injection). تزریق کورتیکواستروئید در نواحی اطراف استخوان دنبالچه باعث کاهش درد و تورم می گردد. گاهی تزریق همراه با داروهای بی حس کننده جهت تاثیر بیشتر همراه می گردد. همچنین تزریق نمونه های گرفته شده از خود پی آر پی (PRP) در نواحی محلی باعث کاهش تورم در آن نواحی به طور طبیعی می گردد.


روش های تخریب عصبی


روش تخریب با استفاده از فنول: در این روش از ماده فنول در ناحیه دنبالچه استفاده می شود. فنول یک ماده شیمیایی است که می تواند بافت عصب را تخریب کند، ولی سطح تخریب آن کمتر از الکل می باشد. این روش درمانی می تواند بطور بالقوه کاهش بلند مدت تر درد را در مقایسه با تزریق های استروئید برای بیمار به همراه داشته باشد.


رادیو فرکانسی آندوسکوپی: در این روش از یک آندوسکوپ در ناحیه دنبالچه استفاده می شود. در این حالت یک دوربین و یک نوع ابزار سوزاننده زخم به سر آندوسکوپ متصل است که با گرمای ایجاد شده در نتیجه آن می توان اعصابی که باعث ایجاد ناراحتی برای بیمار شده اند را سوزاند.


عمل جراحی


عمل جراحی درمان درد دنبالچه شایع نیست و معمولا زمانی توصیه می شود که تمامی روش های درمانی دیگر برای شما جواب نداده باشند. دنبالچه باید بوسیله عمل جراحی برداشته شودیا اینکه قسمتی از دنبالچه خود را از طریق عمل جراحی بردارید. عمل جراحی برداشتن استخوان دنبالچه تحت بیهوشی کامل صورت می گیرد. جراح در پوست روی دنبالچه شما برشی ایجاد می کند تا بتواند آن را جدا کند. عضلات، تاندون ها و رباط های متصل به دنبالچه به قسمت های دیگر لگن شما متصل هستند تا کارایی خود را حفظ کنند.


درمان جراحی فقط برای تعداد خیلی کمی از بیماران که با روش های درمانی دیگر مشکلشان حل نشده است مورد استفاده قرار می گیرد. احتمال موفقیت این روش درمانی بین 60 تا 91 درصد است. به هر حال بهترین نتایج این درمان را می توان برای افراد دچار جابجایی یا حرکت زیاد دنبالچه مشاهده کرد که توانایی حرکت عادی خود را از دست داده اند.

divider

بیشتر بخوانید:

درد انگشتان دست و درمان های پزشکی آن

علت درد استخوان و درمان های خانگی برای آن

از علل درد زانو و درمان های خانگی آن چه می دانید؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (51 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits