دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت درد استخوان و درمان های خانگی برای آن
4
زمان مطالعه: 11 دقیقه
درد استخوان می تواند به دلایل مختلفی مثل آرتریت، پوکی استخوان، کمبود مواد مغذی ناشی از یک رژیم غذایی نامتعادل، جراحات و فعالیت جسمانی رخ دهد

علت درد استخوان چیست؟


درد استخوان می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که از آن جمله می توان به آرتریت، پوکی استخوان، کمبود مواد مغذی ناشی از یک رژیم غذایی نامتعادل، جراحات و فعالیت جسمانی اشاره کرد. با درمان مناسب، شما می توانید بدون این که به طور کامل سبک زندگی خود را تغییر دهید با این درد مقابله کنید.


انسان‌های بسیاری از درد استخوان و مفاصل رنج می‌برند و از داروهای ضد درد برای کنترل آن استفاده می‌کنند. درد استخوان و مفاصل در هر جایی از بدن می‌تواند رخ دهد اما برخی مناطق که تحرک بیشتری دارند، مانند گردن، زانو، شانه‌ها و مچ پا، بیش‌تر در معرض درد هستند.


درد استخوان طی سالیان گذشته از شیوع بیشتری برخوردار شده و می تواند در هر سنی پدیدار شود. این شرایط به طور معمول زنان را بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار می دهد و با توجه به میزان شدت می تواند انجام فعالیت های روزانه را دشوار سازد. درد استخوان می تواند شدید یا مزمن باشد.

درد استخوان


علت درد استخوان

بسیاری از بیماری ها و شرایط می توانند به درد استخوان منجر شوند. این موارد عبارتند از:

صدمه


آسیب یک علت شایع درد استخوان است. به طور معمول، این درد زمانی رخ می دهد که تروما، مانند تصادف با اتومبیل یا زمین خوردن، ایجاد می شود. تاثیر این صدمات خود را به شکل شکستگی استخوان نشان می دهد.


کمبود مواد معدنی


برای قوی ماندن استخوان های شما نیاز به انواع مواد معدنی و ویتامین ها، از جمله کلسیم و ویتامین D دارید. کمبود کلسیم و ویتامین D اغلب به پوکی استخوان منجر می شود که رایج ترین نوع بیماری استخوان است. افراد در مراحل پایانی پوکی استخوان، اغلب درد استخوان دارند.


سرطان متاستاتیک


این اصطلاح به سرطانی گفته می شود که در جای دیگری از بدن شروع شده اما به سایر نقاط بدن، از جمله استخوان، گسترش می یابد. سرطان سینه، ریه، تیروئید، کلیه و پروستات در میان سرطان هایی هستند که معمولا به استخوان گسترش می یابند.


سرطان استخوان


سرطان استخوان توصیفی است برای سلول های سرطانی که در استخوان شکل می گیرند. سرطان استخوان بسیار نادرتر از سرطان متاستاتیک استخوان است. این بیماری می تواند زمانی که سرطان ساختار طبیعی استخوان از بین می برد یا مختل می کند، منجر به درد استخوان شود.


اختلال در جریان خون استخوان


برخی از بیماری ها مانند کم خونی سلول داسی شکل، در روند جریان خون به استخوان دخالت می کنند. بدون منبع ثابت از خون، بافت استخوان می میرد. این باعث درد قابل توجهی در استخوان ها و تضعیف آن ها می شود.


عفونت


عفونت هایی که از استخوان ناشی شده یا به آن ها گسترش می یابند، می توانند یک بیماری جدی شناخته شده به نام استئومیلیت ایجاد کنند. این عفونت استخوان می تواند سلول های استخوان را از بین برده و باعث درد استخوان شوند.


سرطان خون


لوسمی سرطان مغز استخوان است. مغز استخوان، مسئول تولید سلول های استخوان است. افراد مبتلا به لوسمی اغلب درد استخوان را به خصوص در پاها تجربه می کنند.


علائم درد استخوان


درد استخوان بخش های مختلف بدن انسان مانند انگشتان دست و پا، مچ ها یا زانوها را تحت تاثیر قرار می دهد. این شرایط به طور معمول با سفتی و درد ضربان‌دار پیوند خورده است. درد در ناحیه مفصل، آرتریت یا آرتروز می توانند با التهاب همراه باشند و به روش های مختلف پدیدار شوند.


به عنوان مثال، غضروف مفصل در آرتروز تضعیف و توانایی احیای آن محدود شده است که با گذشت زمان موجب از بین رفتن غضروف می شود. در نتیجه، استخوان های محافظت نشده به یکدیگر ساییده شده و حرکت آنها دشوار می شود.

استخوان درد


درد استخوان در دوران بارداری


درد استخوان لگن یک اتفاق معمول برای بسیاری از زنان باردار است. این درد گاهی اوقات به نام درد کمربند لگنی مربوط به بارداری (PPGP) نامیده می شود. علائم آن شامل درد در استخوان شرمگاهی و سفتی و درد در مفاصل لگن می باشد.


PPGP معمولا کند است و پس از زایمان از بین می رود. اما درمان زودرس می تواند علائم را کاهش دهد. گزینه های درمان عبارتند از:

  • کایروپرکتیک برای حرکت صحیح مفاصل
  • ورزش درمانی
  • آب درمانی
  • ورزش برای تقویت عضلات کف لگن

در حالی که PPGP یک بیماری مشترک است اما هنوز هم غیر طبیعی است. پس در صورتی که باردار هستید و درد استخوان دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.


درمان خانگی درد استخوان


۱- حمام نمک اپسوم:


نمک اپسوم سرشار از منیزیم و سولفات است. لذا آن هنگام که از حمام نمک اپسوم استفاده می‌کنید، مواد مغذی آن می‌توانند از طریق پوست جذب بدن‌تان شده و تسکین درد استخوان و مفصل را برای‌تان به همراه داشته باشند. نمک اپسوم نقشی مؤثر در کاهش التهاب و اسپاسم‌های عضلانی دارد. برای بهره‌گیری از خواص آن، دو فنجان از آن را به آب حمام اضافه کرده و به مدت ۲۰ دقیقه حمام کنید.


۲- ورزش:


سفتیِ عضلات، که خود ناشی از عدم فعالیت است، می‌تواند به درد استخوان و مفاصل تبدیل شود. اما ورزش منظم قادر به تقویت عضلات بوده و به این ترتیب موجب افزایش گردش خون و کاهش درد می‌شود. ورزش از طریقی دیگر نیز می‌تواند موجب کاهش درد مفاصل شود و آن جلوگیری از اضافه وزن است. می‌دانید که اضافه وزن از جمله علل درد استخوان و مفصل می‌باشد.


با توجه به آن‌چه گفته شد، اگر به درد استخوان و مفصل دچارید، حتماً پیاده‌روی سریع، ایروبیک در آب، شنا، دوچرخه سواری و یوگا را امتحان کنید.


۳- کمپرس گرم و سرد:


استفاده از کمپرس گرم و سرد یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درد استخوان و مفاصل می‌باشد. لذا زمانی که در منزل به دنبال یک تسکین برای درد استخوان و مفصل هستید، می‌توانید به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس گرم و بلافاصله پس از آن به مدت ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد بر روی محل استفاده کنید.


۴- کاهش وزن (درصورت نیاز):


چنان‌که در بالا نیز گفته شد، اضافه وزن یا همان چاقی یکی از علل درد استخوان و مفاصل است. افزون بر این اضافه وزن گاه موجب افزایش سرعت تخریب استخوان می‌شود. بنابراین اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند در تسکین دردتان نقشی بسیار مؤثر داشته باشد.


۵- تغییر رژیم غذایی:


کمتر مشکلی در بدن وجود دارد که رژیم غذایی مستقیم و یا غیر مستقیم در درمان آن مؤثر نباشد. درد استخوان و مفصل نیز می‌تواند با تغییر رژیم غذایی فروکش کند. در واقع رعایت یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند موجب کاهش درد و التهاب در استخوان و مفصل شود. بنابراین حتماً از غذاهای کنسروی و فرآوری شده دوری کرده و در عوض از مواد غذایی ضد التهاب همچون آووکادو، گردو، میوه‌جات تازه و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.


۶- مکمل‌های مفید:


برخی مکمل‌ها می‌توانند موجب قوی‌تر شدن استخوان‌ها و مفاصل شما شوند و از آن‌ها در برابر التهاب محافظت کنند. کلاژن، که یک نوع پروتئین موجود در بدن است، می‌تواند افزایش قدرت بافت همبند را در پی داشته باشد. این ماده از ۱۹ آمینواسید مختلف برخوردار است که هر یک می‌توانند در سلامت بدن نقشی مثبت ایفا کنند. کلاژن را می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید.

درمان استخوان درد


تشخیص درد استخوان


بسیاری از دردهایی که بیمار در استخوان یک اندام حس می کند ممکن است منشا استخوانی نداشته و از محل دیگری ارجاع شده باشد. مشکلاتی که در مفاصل نزدیک به یک استخوان وجود دارند ممکن است موجب دردی شوند که در ناحیه استخوان حس شود. تحریک اعصاب حسی در یک نقطه از بدن می تواند موجب احساس درد در نقطه ای شود که از محل تحریک دور است. در این شرایط مغز در تفسیر محل درد دچار خطا میشود. در واقع وقتی حس درد چند نقطه از بدن به توسط تنها یک عصب به مغز می رود مغز ممکن است در تفسیر محل دقیق در دچار اشتباه شود.


پزشک برای تشخیص علت درد استخوان ابتدا با بیمار صحبت کرده و از او اطلاعاتی راجع به مشخصات درد و سابقه مشکلات دیگر را می گیرد. سپس محل درد و کل بدن را معاینه میکند. بررسی های آزمایشگاهی و تصویربرداری هایی مانند رادیوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی به تشخیص علت درد استخوان کمک می کند.


درد استخوان چگونه درمان می شود؟

زمانی که دکتر علت درد استخوان را تعیین کرد، شروع به درمان علت زمینه ای می کند. علاوه بر تجویز مسکن درد، ممکن است توصیه به استراحت نیز برای فرد بیمار مفید باشد.


اگر پزشک علت دقیق درد را تشخیص ندهد و به عفونت مشکوک شود، مصرف آنتی بیوتیک را آغاز می کند. در این حالت حتما باید دوره مصرف دارو را تکمیل کنید. حتی اگر ظرف چند روز علائمتان بهبود یابد. کورتیکواستروئیدها نیز معمولا برای کاهش التهاب استفاده می شوند. گزینه های درمانی دیگر برای درد استخوان عبارتند از:


مسکن ها


داروهای مسکن در میان معمول ترین داروهای تجویزی برای کاهش درد استخوان هستند. اما آنها بیماری های زمینه ای را درمان نمی کنند. ایبوپروفن (ادویل) و یا استامینوفن (تیلنول) در میان داروهای مسکن از همه بیشتر استفاده می شوند. علاوه بر این داروهای تجویزی مانند پاراستامول یا مرفین ممکن است برای درد متوسط یا شدید استفاده شود.


آنتی بیوتیک ها


اگر علت درد عفونت باشد، آنتی بیوتیک قدرتمند برای کشتن میکروبی که موجب عفونت شده است، تجویز می شود. این آنتی بیوتیک ها ممکن است شامل سیپروفلوکساسین، کلیندامایسین یا وانکومایسین باشند.


مکمل های غذایی


افرادی که پوکی استخوان دارند باید سطح ویتامین D و کلسیم بدن خود را به حد نرمال برسانند. در این حالت پزشک مکمل های تغذیه ای برای درمان کمبود مواد معدنی را تجویز می کند. این مکمل ها به صورت مایع، قرص و یا به صورت جویدنی در دسترس هستند.


درمان سرطان


درمان درد استخوان ناشی از سرطان مشکل است. در واقع برای تسکین درد، باید سرطان درمان شود. درمان های موثر و شایع سرطان عبارتند از جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی (که می تواند درد استخوان را افزایش دهد). بیس فسفونات ها یک نوع دارو است که به جلوگیری از آسیب استخوان و درد استخوان در افراد مبتلا به سرطان استخوان متاستاتیک کمک می کند.


عمل جراحی


در صورتی که عفونت قدیمی در بدن وجود داشته و موجب درد استخوان شود ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن بخشی از استخوان باشد. همچنین عمل جراحی گاهی برای ترمیم شکستگی یا برداشتن تومور ناشی از سرطان انجام می شود. جراحی ترمیمی ممکن است در موارد شدید که در آن باید مفاصل جایگزین شود، نیز به کار برده شود.

علت درد استخوان


چگونه می توان از درد استخوان جلوگیری کرد؟


تقویت و سلامت استخوان ها باعث می شود که جلوگیری از درد استخوان ساده شود. برای حفظ سلامت استخوان ها، به یاد داشته باشید که باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • ورزش منظم
  • مصرف کلسیم و ویتامین D
  • اجتناب از مصرف الکل و سیگار

علاوه بر این موارد باید بتوانید از مواردی که موجب ایجاد صدمه می شوند جلوگیری کنید. به عنوان مثال در خانه از فرش های شل که به سادگی سر می خورند استفاده نکنید و نور خانه را به خوبی تنظیم کنید. اگر ورزش های سنگین و آسیب زننده مثل بوکس و هاکی انجام می دهید حتما از محافظ های مخصوص در لباس خود استفاده کنید.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


اغلب بیماری های جدی علت درد استخوان هستند. پس حتی اگر درد خفیف استخوان داشتید به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است این درد یک وضعیت اضطراری را نشان دهد. اگر شما تجربه درد استخوان با علت ناشناخته داشتید که در عرض چند روز بهبود نمی یافت، با دکتر خود مشورت کنید.


اگر درد استخوان با کاهش وزن و اشتها و یا خستگی عمومی همراه بود حتما به پزشک مراجعه کنید. درد استخوان که ناشی از آسیب باشد باید به سرعت توسط پزشک معاینه شود. این آسیب ها بدون درمان مناسب، می توانند باعث شوند استخوان در موقعیت های نادرست جوش بخورد و مانع از حرکت ها درست استخوان در آینده شود. همچنین زخم ایجاد شده توسط این آسیب ها مستعدعفونت هستند.

divider

بیشتر بخوانید:

از علل مختلف درد پاشنه پا بیشتر بدانید!

از علل درد زانو و درمان های خانگی آن چه می دانید؟

راهکارهای جادویی برای کاهش زانو درد + راه های درمان آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits