دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سریعترین راههای افزایش ذخیره تخمدان کدامند؟
122
زمان مطالعه: 6 دقیقه
زمانی که دوره ماهانه یک خانم شروع می شود، ذخیره تخمدانش بسیار بالاست و بعد از چند سال تا سن پنجاه سالگی ذخیره تخمدان سال به سال کاهش پیدا می کند حال با راههای افزایش ذخیره تخمدان آشناشوید.

افزایش ذخیره تخمدان

با مجله دلگرم همراه باشید تا با راههای افزایش ذخیره تخمدان بیشتر آشنا شوید

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان بر این باورند و به این نتیجه رسیده اند که شایع ترین علت ناباروری و نازایی در زنان نقص در تخمک گذاری آن هاست. آیا می دانید که استرس، کم اشتهایی، تغییرات شدید در وزن بدن، اختلالات در غذا خوردن و ورزش های بسیار سنگین، باعث عدم تخمک گذاری می شود؟


ذخیره تخمدان چیست ؟


زمانی که دوره ماهانه یک خانم شروع می شود، ذخیره تخمدانش بسیار بالاست و بعد از چند سال تا سن پنجاه سالگی ذخیره تخمدان سال به سال کاهش پیدا می کند و در سن پنجاه تا 51 سالگی به صفر می رسد و شخص یائسه می شود.

این روند بسیار طبیعی کاهش ذخیره تخمدان در هر شخص و هر نژادی هست به عبارت دیگر اگر به صورت خیلی خام بیان کنیم، ذخیره تخمدان تقریبا با اندازه تخمدان در ارتباط است. یعنی اگر اندازه تخمدان بزرگ باشد، ذخیره تخمدان بیشتر است و اگر ذخیره تخمدان کاهش پیدا کند، طبیعتا ذخیره تخمدان کم می شود.

راههای افزایش ذخیره تخمدان

برای افزایش سریعتر ذخیره تخمدان از روش های زیر استفاده کنید


1. مصرف ویتامین C


ویتامین C و آنتی اکسیدان ها از نقص اسپرم جلوگیری میکند

مصرف ویتامین C و آنتی اکسیدانها از نقص اسپرم ها جلوگیری میکند و حرکت آن را افزایش میدهد و میزان استرس را در تخمکها و دستگاه تناسلی کاهش میدهند .


2. مصرف ویتامین E

مکمل ویتامین E قدرت باروری خانم ها و آقایانی را که می خواهند بچه دار شوند بالا میبرد و از از احساس خستگی جلوگیری میکند.بادام و تخمه ی آفتابگردان بیشترین مقدار این ویتامین را دارا میباشد.

سبزیجاتی که دارای برگ سبز هستند سرشار از ویتامین E میباشند. از منابع دیگر ویتامین E میتوان غلات کامل، جوانه ی گندم، تخم مرغ و سیب زمینی و اسفناج را نام برد. به جای مکمل صرف مکمل، مواد غذایی حاوی این ویتامین را مصرف کنید که هم سالم و هم طبیعی هستند.


3. ورزش توانایی باروری را تقویت میکند

ورزش نرمال و غیر حرفه ای میتواند روش خوبی برای تقویت توانایی باروری باشد. بهترین ورزش برای افزایش سلامت اسپرم، ورزشهای هوازی سبک مثل پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری است.

همچنین از راه های افزایش قدرت باروری در زنان، برقراری رابطه هر روزه در دوره تخمگذاری زنان است.


راه های افزایش قدرت باروری زنان

یکی از ابزارهای فوق العاده در زمینه تقویت باروری زنان و بارداری سالم و موفق استفاده از ” فایل پیام های پنهان تقویت قدرت باروری زنان “ است این سابلیمینال ارزشمند موجب تغییر گرایش و حالات بدنی به سمت داشتن فرآیند ها و کنش ها و واکنش های بدنی برای بارروری موفق و داشتن فرزندانی سالم و زیبا با برنامه ریزی بدنی به کمک ضمیر ناخودآگاه می شود ، این سابلیمینال فوق العاده توسط متخصصین سابلیمیران تهیه و عرضه شده است. هم اکنون می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:

بارداری موفق و سالم برای زنان با فایل مخصوص تاثیر گذاری بر ضمیر ناخودآگاه | می توانید از طریق منو سایت با انواع آلبوم های سابلیمیران آشنا شوید

divider

در این رابطه بیشتر بدانید: ذخیره تخمدان چیست

divider


رژیم غذایی مناسب

  • پرتقال، نارنگی، کیوی و توت فرنگی مواد مغذی فراوانی دارند و مصرف آنها برای خانمهایی که تصمیم به مادر شدن گرفته اند خیلی مفید است. مواد غذایی مانند حبوبات، اسفناج ، بروکلی، اسدهای چرب امگا ۳ شیر، پنیر، گوشت قرمز کم چرب و … شانس بچه دار شدن تان را بالا میبرند. روزانه یک فنجان عدس پخته و یک فنجان اسفناج پخته توصیه می شود.
  • زنانی که قاعدگی نامنظمی دارند ، مصرف سیب زمینی شیرین، هویج و نخودفرنگی را فراموش نکنند. بتاکاروتن موجود در این سبزیجات، در تنظیم قاعدگی نقش دارد و امکان باروری بهتری را به دنبال دارد.
  • فرآورده های لبنی و پروتئینهای حیوانی مانند ماهی پر از اسیدآمینه هستند که به تشکیل هورمونهای زایشی کمک میکنند، بنابراین این مواد را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
  • کمبود “روی” در زنان باعث میشود که مدت عادت ماهیانه ی آنها افزایش یابد و این مسئله به تخمک گذاری کمتر منجر میشود. مصرف گوشت گاو میتواند روی مورد نیاز بدن را تامین کند.
  • از نان هایی که با آرد گندم کامل درست میشوند مصرف کنید، زیرا منبع خوبی از آهن و ویتامین B می باشند و باعث افزایش هورمونهای باروری میشوند و مصرف مواد فرآوری شده (مانند شیرینی جات و تنقلات) را کم کنید.
  • مصرف ال آرژنین برای کسانی که چار ضعف میل جنسی هستند
  • افرادی که دچار ضعف میل جنسی هستند، مصرف ال آرژنین ۲ تا ۶ ساعت قبل از نزدیکی توصیه میشود. برای خانم ها و آقایان هم فرقی نمیکند، چون این اسید امینه باعث تقویت میل جنسی در هر دو جنس میشود. و در آقایانی که دچار مشکل انزال زودرس هستند، مصرف ۲ تا ۵ گرم از این اسید آمینه میتواند موثر باشد. این اسید آمینه به صورت کپسول در داروخانه ها عرضه می شود. البته بهتر است با توصیه پزشک باشد. البته مصرف منابع طبیعی هرچیزی بهتر از منابع مصنوعی است. بنابراین میتوانید آن را از طریق مصرف خوراکیهایی مانند شکلات تلخ، جو دوسر و مغزهای خوراکی به خصوص بادام تامین کنید.
  • مصرف خیلی زیاد سویا ، زرده تخم مرغ و کاهو باعث کاهش قدرت باروری میشود.
  • به صورت طبیعی با افزایش سن زنان، توانایی باردار شدن در او کاهش می یابد. همچنین افزایش سن، بیماریهای جسمی و جراحیها اثرات منفی بر میزان ذخیره تخمدان و کیفیت تخمک دارند.


کمبود ویتامین A منجر به کاهش باروری میشود

کمبود ویتامین Aمیتواند باعث کاهش قدرت باروری شود. این ویتامین در آقایان باعث ساختن اسپرماتوزوئید میشود و در خانمها هم در تولید هورمونهای جنسی که به باروری کمک میکنند، تاثیر دارد. جگر، شیر، پنیر، خامه و کره حاوی این ویتامین هستند. این ماده مغذی در سبزیها و میوه های زرد رنگی مانند هویج، کدو، سیب زمینی، هلو، زردآلو و طالبی، وجو دارد.


چرا سلامت تخمک زنان مهم است ؟

داشتن تخمک سالم یکی از نکات مهم باروری سالم است.سلامت تخمکها همان اندازه که میتواند روی زنده ماندن بارداری تاثیر گذار باشد روی وقوع یا عدم وقوع لقاح و لانه گزینی نیز موثر است. “سن” عامل تاثیرگذار بسیار مهم بر روی سلامت تخمکهای جدید محسوب میشود، براین اساس افزایش سن تخمدانها، محیط نگهداری تخمکها را نامطلوب می کند.


استرس مانع تخمک گذاری میشود

زنانی که پیوسته تحت فشار و استرس هستند، پرولاکتین، کورتیزول و هورمونهای دیگری تولید میکنند که میتواند در تخمک گذاری دخالت و یا حتی مانع از تخمک گذاری منظم شود. در برنامه روزانه زمانی را برای آرامش و سکوت درنظربگیرید، در این زمانها شما میتوانید بر روی کاهش سطح استرس خود تمرکز کنید، انجام موارد زیر میتواند برای کاهش استرس کمک کند.

بیشتر بخوانید :

درمان حیرت انگیز کیست تخمدان با عنبر نسارا

همه چیز در مورد کیست مویی تخمدان (درموئید) + فیلم جراحی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (122 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits