دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت و درمان خانگی عفونت قارچی پوست به شکل حلقوی
7
زمان مطالعه: 7 دقیقه
عفونت قارچی یا باکتریایی پوست؟کرم حلقوی (Ringworm) یک نوع عفونت قارچی پوست است. نام "کرم حلقوی" به این معنا نیست که در بدن کرم وجود دارد، بلکه نشان‌دهنده ضایعات حلقوی روی پوست است که توسط یک نوع انگل (کرم) به وجود می آید.

عفونت قارچی یا باکتریایی پوست؟

کرم حلقوی (Ringworm) یک نوع عفونت قارچی پوست است. نام "کرم حلقوی" به این معنا نیست که در بدن کرم وجود دارد، بلکه نشان‌دهنده ضایعات حلقوی روی پوست است که توسط یک نوع انگل (کرم) به وجود می آید. این بیماری در واقع ناشی از عفونت های قارچی پوست می باشد و اصطلاحا به نام بیماری کرم حلقوی خوانده می شود.با دلگرم همراه باشید.

عفونت قارچی یا باکتریایی پوست؟

عفونت پوست در اثر قارچ ها

بیشتر عفونت‌های قارچی نقاط دایره شکلی را روی پوست ایجاد می‌کنند که معمولا زبر و قرمز بوده و با خارش همراهند.پزشک با معاینه ناحیه عفونی، گرفتن نمونه و مشاهده آن زیر میکروسکوپ و با کشت سلولی، عفونت‌های قارچی را تشخیص می‌دهد.به گفته متخصصان، عفونت‌های قارچی واگیردار بوده و از فردی به فرد دیگر، از حیوان به انسان و از خاک به انسان منتقل می‌شود. به عبارتی این قارچ‌ها در پوست، مو، و ناخن انسان‌ها و حیوانات وجود داشته و یا در خاک یافت می‌شود.عفونت‌های قارچی معمولاً با کرم‌های ضد قارچ در مدت دو هفته درمان می‌شوند. ولی در مواردی که این عفونت‌ها به درمان‌های موضعی پاسخ ندهند، پزشک از داروهای خوراکی و قرص جهت درمان استفاده می‌کند. درمان‌های دارویی در یک دوره سه ماهه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای بهبود عفونت‌های قارچی، باید رطوبت و گرمای بدن را به حداقل برسانید.سعی کنید از لباس‌های تنگ استفاده نکنید. لباس‌های گشاد، گردش هوای بهتری داشته و تعریق بدن را کاهش می‌دهند.اگر می‌توانید از ضد عرق‌ها و دئودورانت‌ها استفاده کنید، چربی پوست خود را به حداقل برسانید و کمتر در معرض نور آفتاب قرار گیرید.وقتی به علت آسیب خارجی، پوست زخم می شود، تعدادی از این باکتری ها به درون پوست رفته و در آنجا رشد کرده، تکثیر می شوند و موجب بروز علائمی می شوند که آن را عفونت پوست می نامند

عفونت پوست

عفونت پوست در اثر باکتری ها

سلولیت (Cellulitis) به معنای عفونت پوست است و معمولا به علت رشد باکتری ها در بافت پوست و زیر پوستی ایجاد می شود.در روی پوست همه انسان ها، انواع مختلفی از باکتری ها زندگی می کنند که در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی کنند و توانایی نفوذ در درون پوست و ایجاد بیماری در آن را ندارند.وقتی به علت آسیب خارجی، پوست زخم می شود، تعدادی از این باکتری ها به درون پوست رفته و در آنجا رشد کرده، تکثیر می شوند و موجب بروز علائمی می شوند که آن را عفونت پوست می نامند.شایع‌ترین باکتری که موجب سلولیت یا عفونت پوست می شود، استافیلوکوک و گاهی استرپتوکوک است.ما در این مطلب درباره عفونت پوست دست برای شما صحبت خواهیم کرد.

علائم عفونت باکتریایی پوست دست

  • درد پوست که با فشار به آن بیشتر می شود
  • گرم و قرمز شدن پوست
  • متورم و سفت و براق شدن پوست
  • محدود شدن حرکات انگشتان به دنبال ورم پوست و دردناک شدن حرکات دست
  • ورم غدد لنفاوی آرنج و زیر بغل
  • ایجاد رگه های قرمزرنگ در ساعد به علت ورم و التهاب رگ های لنفاوی
  • علائم سیستمیک عفونت شامل تب، لرز، تعریق، درد عضلانی، ضعف، تهوع و استفراغ

عوامل خطر عفونت باکتریایی پوست

  1. گزش حشرات
  2. گزیدگی یا گازگرفتن توسط حیوان
  3. زخم یا خراش پوست
  4. زخم عمل جراحی
  5. دیابت
  6. بیماری های عروقی
  7. مصرف داروهای کورتونی یا دیگر داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن

تشخیص عفونت باکتریایی پوست

  • تشخیص این بیماری معمولا با معاینه بیمار و مشاهده علائم بیماری امکان‌پذیر است.
  • با این حال ممکن است پزشک معالج برای شما، آزمایشات خونی یا کشت ترشحات احتمالی از محل عفونت را تجویز نماید.

راه جلوگیری از ابتلا به کرم حلقوی پوست

بهترین راه جلوگیری از عفونت های قارچی این است که مطمئن شوید با فردی که عفونت دارد تماس مستقیم نداشته باشید و لباس هایی را که تماس مستقیم با بدن دارد را به دیگران ندهید
همچنین چک آپ مرتب حیوانات اهلی خانگی توسط دامپزشک و خشک کردن آنها بعد از حمام مخصوصاً بین انگشتان و زیر پاها ران اهمیت زیادی دارد.
نسخه خانگی برای درمان عفونت قارچی و کرم حلقوی پوست
مطمئنا معاینه و تشخیص پزشک اولین پیشنهادی است که در این زمینه ارائه می شود ولی اگر خیلی تمایل ندارید که دکتر بروید و نسخه استفاده کنید به شما پیشنهاد می کنیم این متن را از دست ندهید.

کرم حلقوی پوست

  • سیر نسخه طب سنتی برای درمان کرم حلقوی پوست
  • درمان و رفع کرم حلقوی پوست با سیر
  • سیر خاصیت ضد قارچی فراوانی دارد به همین خاطر برای درمان عفونت قارچی مفید است ممکن است در اولین تماس دچار سوزش شوید اما طبیعی است تا آنجا که می توانید سعی کنید آن را روی پوست نگه دارید.

نسخه ای ضد کرم حلقوی پوست با سیر


1 بوته سیر


سیر را پوست کنده و تکه تکه کنید و روی موضع قرار دهید و با باند ببندید بگذارید بماند صبح بردارید این کار را حداقل یک هفته انجام دهید یا تا زمانی که جراحت برطرف شود.
روغن های گیاهی درمان کننده کرم حلقوی پوست
روغن های مثل اسطوخودوس و چای خاصیت عالی ضدقارچی دارد و مالیدن این روغن ها چندبار در روز از عفونت و پیشرفت آن جلوگیری می کند.


2 ق روغن


داخل کاسه ای آب و روغن ها را ترکیب کنید و روی موضع بمالید و با پارچه یا گاز ببندید تا چند ساعت بماند این کار را یک ماه سه بار در روز انجام دهید تا به طور کامل مشکل رفع شود.

سرکه سیب نسخه ی عالی برای رفع کرم حلقوی پوست

سرکه سیب خواص شگفت انگیز ی از جمله خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد قارچی دارد وقتی سرکه را می زنید سوزش طبیعی است البته سعی کنید سرکه خنک استفاده کنید.

2 ق سرکه سیب

  1. گاز یاپنبه را با سرکه مرطوب کنید و روی جراحت بگذارید تا خشک شود این کار را 3 تا 5 بار در روز تکرار کنید.
  2. کرم حلقوی پوست
  3. روش درمان کرم حلقوی پوست و قارچ پوست با سرکه سیب
  4. نمک وسرکه درمان گر سریع کرم حلقوی پوست
  5. اگرچه این نسخه وقتی روی موضع قرار می گیرد دردناک است اما بسیار موثر بشمار میرود.


1ق نمک


1ق سرکه


داخل کاسه ای نمک را بریزید و کم کم سرکه را اضافه و خوب ترکیب کنید حالت خمیری بدست می آید مستقیم روی جراحت بگذارید 5 دقیقه رها کرده و با آب گرم بشویید خشک کنید این کار را یک هفته دو بار در روز تکرار کنید.نمک آلومینیوم تاثیر ضد تعرقی دارد چون غدد تولید عرق را مسدود و از تکثیر قارچ جلوگیری می کند.

1ق نمک الومینیوم


1لیوان آب

نمک را داخل ظرفی بریزید و و به آرامی آب را اضافه و ترکیب کنید تا حالت خمیری پیدا کند و حدود 6ساعت روی موضوع بگذارید حدود بعد با آب گرم به شویید خشک کنید این کار را یک هفته هر روز انجام دهید.
توصیه های بهداشتی و مهم برای جلوگیری و درمان کرم حلقوی پوست
مطمئن شوید بهداشت را رعایت می کنید ، رعایت بهداشت کارخارق العاده ای در جهان نیست اما یکی از راه های موثر در جلوگیری عفونت یا درمان آن است.
بعداز اینکه به خانه میرسید قبل از خوردن چیزی و بعد از توالت حتما دست هایتان رابشویید .
حتما روزی یک بار مخصوصاً بعد از ورزش کردن در هوای گرم حمام کنید و صابون های طبیعی استفاده کنید.
قبل ازلباس پوشیدن خوب خود را خشک کنید.
بسیار حائز اهمیت است که بعد از استحمام خوب خود را خشک کنید به خاطر داشته باشید محیط های مرطوب محل رشد قارچ است.
نقاطی از بدن که تا می خورد مثل زیر بغل زیر سینه قبل از این که لباس بپوشید پودر تالک یا آرد ذرت بزنید تا در طول روز خشک بماند.

منبع:بیتوته،نبض زندگی

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits