دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای درمان تب
4
زمان مطالعه: 8 دقیقه
راه های مناسب برای درمان تبراه های ساده برای از بین بردن تب/با دلگرم همراه باشید تا شما را با راه های درمان مناسب تب در خانه آشنا کنیم.

راه های ساده برای از بین بردن تب

با دلگرم همراه باشید تا شما را با راه های درمان مناسب تب در خانه آشنا کنیم.

درمان تب در منزل

درمان تب در منزل

تب نشان می دهد بدن شما کوشش می‏ کند که با یک عفونت بجنگد. تب ناراحت‏ کننده و گاهی اوقات دردناک است، اغلب در شب بدتر می‏شود و می‏ تواند خواب شما را به هم بزند.

در هنگام تب گاهی تمام بدن شما درد دارد و احساس مریضی و گرما می‏ کنید.در این مطلب چند داروی مفید گیاهی ذکر شده است که باعث پایین آمدن تب می شود.

درمان تب در منزل

قدم به قدم با شما تا پائین آوردن تب بدون مصرف دارو...

تب بخشی از مکانیسم دفاعی بدن است. تب ناراحت‏ کننده و گاهی اوقات دردناک است، اغلب در شب بدتر می‏شود و می‏تواند خواب شما را به هم بزند. در هنگام تب گاهی تمام بدن شما درد دارد و احساس مریضی و گرما می‏کنید.

تب نشان می دهد بدن شما کوشش می‏کند که با یک عفونت بجنگد. زمانی که بدنتان با مرضی در حال مقابله است، درجه حرارت بدن بالا می رود و اگر درجه حرارت بدن خیلی بالا باشد خطرناک است و نشان می دهد که آب بدن شما کم است. و باید سعی کنید به سرعت تب را پایین بیاورید.

اما تب در کودکان بسیار خطرناک تر از بزرگسالان است چون در صورت تب بالا امکان تشنج کودک وجود دارد، وقتی کودکی تب دارد، پدر و مادر به سمت جعبه دارو دویده استامینوفن می آورند. قبل از آنکه این مواد شیمیایی را به خورد کودک دهید، سعی کنید از راه های طبیعی و تایید شده، تب او را پایین بیاورید.

درمان تب در منزل


تاثیر مثبت جوراب خیس در کاهش تب

جوراب را خیس کرده و دور مچ پا ببندید. عجیب به نظر می رسد ولی خیلی موثر است، بخصوص در کودکان. یک جفت جوراب پارچه ای برداشته و خیس کنید و بعد آن را دور مچ پایش ببندید. بعد از مدتی آبش را گرفته و مجددا با آب سرد خیس کنید و به مچ پا ببندید. با این روش درجه حرارت بدن به مقدار زیادی پایین می آید.

استفاده از دوش آب ولرم

دوش آب گرم یا ولرم بگیرید. اگر کسی تب دارد، او را به حمام برده و با آب گرم یا ولرم حمامش دهید. حین دوش آرام آرام آب را سردتر کنید. در نتیجه، رفته رفته دمای بدن پایین می آید. اگر دیدید درجه تب ثابت باقی مانده است، کمی آب را سردتر کنید.

درمان تب در منزل

چگونه تب را بدون دارو مهار کنیم

آب زیاد بنوشید. تب، واکنش طبیعی بدن در برابر میکروب ها است. اما وقتی درجه تب بالا باشد، یعنی اینکه میزان آب بدن کم است. پس آب فراوان بنوشید، بخصوص اگر اسهال یا استفراغ دارید. چون این دو باعث از بین رفتن آب بدن می شود. می‏توانید یک عدد یخ را در دهان گذاشته و بمکید، یا آب میوه خنک بنوشید و یا سوپ سرد میل کنید.

یک مرد بالغ، روزانه باید 13 لیوان (3 لیتر) آب مصرف کند و یک زن بالغ 9 لیوان (2/2 لیتر). کودک کمتر از این مقدار باید مصرف کند و از طرفی به میزان تب بستگی دارد.

درمان تب در منزل


نکاتی برای پائین آوردن تب

سر و گردن را خنک کنید. اگر درجه تب بالاست، یک روسری پارچه ای را خیس کرده و آب اضافی را بچلانید. بعد آن را دور سر و گردن بگذارید. وقتی خشک شد، دوباره خیسش کنید.

تب را از بین ببرید

اگر تب دارید، زیاد غذا نخورید. بیشتر مایعات مصرف کنید. چرا؟

میکروب های بیماری زای موجود در بدن برای اینکه زنده بمانند، از روی و آهن بدن استفاده می کنند. به همین دلیل مصرف غذاهایی که حاوی این عناصر هستند، باعث زنده ماندن میکروب ها و در نتیجه تداوم تب می شود.

اگر تب داشته و می خواهید غذا بخورید، غذاهای ساده و آبکی، مثل سوپ مرغ میل کنید.

درمان تب در منزل

روش های مفید پایین آوردن تب

  • تاثیر مثبت چای کشمشی بر بریدن تب چای کشمشی بنوشید. بهترین تب بر است:
  • 1 فنجان کشمش را با 7 فنجان آب، داخل قابلمه ریخته و بجوشانید.
  • وقتی که آب جوشید، شعله را کم کرده و بگذارید به آرامی قل بزند. صبر کنید تا آب تقریبا به یک سوم برسد.
  • شعله را خاموش کنید. قابلمه را کنار گذاشته و بگذارید خنک شود. ½ فنجان از آن را چندین بار در روز بنوشید.

درمان تب در منزل

روش های موثر پایین آوردن تب

  • چای مریم گلی و فواید فوق العاده آن
  • چای مریم گلی و بادرنجبویه بنوشید. این چای باعث می شود بدن عرق کند و تب را پایین بیاورد.
  • چند عدد برگ مریم گلی داخل لیوان انداخته و رویش آب جوش بریزید.
  • روی لیوان، بشقاب گذاشته و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد.
  • مقداری عسل یا شیرین کننده و یک قاشق غذاخوری بادرنجبویه بریزید. هم زده و بنوشید.
  • تب را بدون دارو پایین آورید.
  • چای کاهو و نقش آن در تب بری!
  • چای کاهو بنوشید. کاهو سرشار از پتاسیم است و مقدار کمی کلسیم، فسفر، سدیم و منیزیم دارد. از همه مهمتر اینکه مقدار روی و آهن آن بسیار پایین است.
  • مقداری آب بجوشانید.
  • کاهوها را داخل قابلمه یا کاسه گذاشته و آب جوش را رویشان بریزید.
  • بگذارید 15 دقیقه کاهو دم بکشد. اگر خواستید، عسل ریخته و بعد بنوشید.
  • پایین آوردن تب با روش های طبیعی
  • بستنی یخی بخورید
  • بستنی یخی بخورید. این روش موردعلاقه بچه هاست! واقعیت این است که اگر چه مایعات خوب است اما قند بهترین است. اگر تب دارید، می توانید بستنی یخی بخورید. بستنی یخی درجه تب را پایین می آورد، به آب بدن اضافه می کند و انرژی بدن را تامین می کند.

درمان تب در منزل

10روش پایین آوردن تب


تاثیر مثبت روغن در کودکان زیر 2 سال

روغن بمالید. بدن بچه هایی که زیر دو سال هستند را به خوبی روغن زیتون بمالید و بعد با پارچه و پتو بپوشانید. صبح، آنها را حمام دهید و روغن را بشویید. این کار به همراه جوراب خیس دور مچ پا خیلی موثر است.

تب واکنش طبیعی بدن در برابر حمله ارگانیسم‌های مهاجم و بیگانه و عوامل عفونت‌زا است که به ویژه در کودکان می‌تواند خطرناک باشد و در موارد شدید حتما باید تحت درمان دارویی قرار گیرد.

به گزارش نیک صالحی به نقل از ایسنا ؛ در موارد تب بالا مراجعه به پزشک و درمان دارویی ضروری است اما اگر تب خفیف باشد می‌توان با روش‌های طبیعی و بدون نیاز به دارو آن را پایین آورد.

در این مقاله که در سایت تخصصی ارگانیک منتشر شده کارشناسان سلامت چند راهکار خانگی و طبیعی برای پایین آوردن تب پیشنهاد کرده‌اند که به شرح زیر است:

1. حمام آب ولرم؛

حمام کردن کودک تب‌دار با آب‌ دمای معمولی و خنک به سیستم ایمنی بدن کودک شوک وارد می‌کند اما حمام با آب ولرم می‌تواند تب را پایین بیاورد و کودک را تسکین دهد چون بین‌ دمای بیرون و دمای بدن کودک تعادل برقرار می‌کند در نتیجه به کاهش تب و علائم آن کمک می‌کند.

2. سرکه سیب؛

در این روش می‌توانید دستمال تمیزی را در سرکه سیب خیس کنید و آن را روی پیشانی یا معده کودک بگذارید. همچنین اگر به آب داخل وان که برای حمام کردن کودک خود آماده کرده‌اید مقداری سرکه سیب بیافزایید و کودک را در این محلول بشویید، به پایین آمدن تب او کمک می‌کند. بعلاوه اگر معده کودکتان می‌تواند این مایع خوراکی را تحمل کند مقدار اندکی از آن را به اندازه قاشق چایخوری به او بخورانید تا به پایین آوردن تب او کمک کند.

3. جوراب‌های آغشته به آب‌ لیموترش؛

در این روش نیز توصیه‌ می‌شود که جوراب‌های کودک خود را در محلول آب لیموترش تازه و آب ولرم خیس کنید و به او بپوشانید. این کار تب را کاهش می‌دهد و کودک را آرام می‌کند. همچنین این کار را می‌توانید با یک دستمال تمیز نیز انجام دهید و آن را روی پاهای کودک بگذارید تا تب او پایین بیاید.

4. پارچه آغشته به سفیده تخم‌مرغ؛

حوله یا پارچه تمیزی را به سفیده تخم‌مرغ و ترجیحا سفیده تخم‌مرغ ارگانیک آغشته کرده و آن را روی پاهای کودک خود قرار دهید تا سفیده کاملا خشک شود. برای کودکان، دو تا سه سفیده تخم مرغ کافی است اما برای فرد بزرگسال می‌توانید تا پنج عدد سفیده نیز استفاده کنید. سفیده‌های تخم‌مرغ حرارت اضافی بدن را از پاها خارج می‌کنند و دمای بدن را پایین می‌آورند. اگر فرد مبتلا به تب به تخم‌مرغ آلرژی دارد می‌توانید از ورقه‌های سیب‌زمینی استفاده کرده و آن‌ها را روی پاهای بیمار بگذارید تا به افت‌ دمای بدن کمک کند.

5. خمیر سیر؛

سیر واقعا دارویی شفابخش است و خاصیت ضد قارچی، ضد ویروسی و آنتی‌باکتریال دارد و می‌تواند به کاهش تب کمک کند. سیر را بکوبید و آن را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید تا به خمیری نرم تبدیل شود. سپس این خمیر را روی پاهای کودک بگذارید.

توجه کنید که روی برخی از قسمت‌های پاها باید برای خروج حرارت از بدن باز بماند. با باند تمیزی قسمت‌های آغشته به خمیر سیر را ببندید و شب تا صبح آن را به همین حالت بگذارید تا تب کودکتان پایین بیاید.

درمان تب در منزل

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

میعاده | ۷ سال پیش
خیلی ممنون ازمطالب مفیدتون دعاکنیددخترکوچو
لوم که شش سالشه تبش پایین بیادداره میسوزه
0
1
کیمیا | ۷ سال پیش
سلام مطالب خوبی ارائه دادید ولی خیلیهاشون دسترس نیست. حداقل برا من.. بهرحال ممنون.
0
1
ملیحه | ۷ سال پیش
ممنون واقعا معجزه می کنه
0
0
احمد | ۷ سال پیش
خیلی ممنون فقط این اطلاعات رااز کجا آوردی آیا از جای معتبری است؟ ممنون از دلگرم
0
0
زهرا | ۷ سال پیش
با سلام ممنون از معلوماتی ک واقعا نتیجه داد. عالی بود. باتشکر
0
0
مبینا | ۷ سال پیش
ممنون لطفا راجعبه از بین بردن تب ناشی ازخماری مواد مخدری مانند تریاک یا شیره هم اطلاعاتی بگذاریدخیلی برای ترک خانگی مواد نیاز دارم ب این اطلاعات.منتظرجو
اب هستم ممنون
0
3
پاسخ ها:
ااااا | ۲ سال پیش
العدتبر
0
2

hits