دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت تاتو و روشهای پیشگیری از آن
7
زمان مطالعه: 11 دقیقه
عفونت تاتو اولين مشكل بعد از تاتو كردن است كه مي‌تواند شامل عفونت ويروسي مانند تبخال و يا عفونت باكتريايي مانند زرد‌زخم باشد.


عفونت تاتو چیست؟


عفونت تاتو یک بخش ناخوشایند انجام خالکوبی است که در اکثر اوقات عفونت قابل درمان است اما در بعضی موارد نادر عفونت شدید و نیازمند درمان طولانی مدت است. استریل بودن وسایل و رعایت کردن مسائل بهداشتی حین انجام خالکوبی و مراقبتهای پس از آن موجب پیشگیری از عفونت می‌شود.


تاتو یا خالکوبی اخیرا به شدت مورد توجه افراد جامعه به خصوص جوانها قرار گرفته‌ است. به طوری که تقریبا به یک مساله کاملا عادی در جامعه تبدیل شده است و بسیاری از افراد با طرز فکرهای گوناگون از تاتو استفاده می‌کنند. محبوبیت تاتو ممکن است این طرز فکر را بوجود بیاورد که تاتو خطر ندارد. اما در واقع زدن تاتو روی پوست چندین خطر را ایجاد می‌کند: وارد کردن یک سوزن رنگی درون پوست خطر بالقوه ورود ماده‌ای خارجی یا عفونت را به درون بدن دارد.


برای تاتو کردن از سوزن‌های مخصوص استفاده می‌شود و این کار غیر از درد فراوان، خونریزی زیادی هم به همراه دارد. پس از تاتو رعایت نکردن بهداشت فردی، می‌تواند شخص را در معرض ابتلا به بیماری های خطرناکی چون ایدز و هپاتیت قرار دهد.


انجام تاتو توسط شخص یا مرکزی که ابزارش را تمیز نمی کند یا تنها دستورالعملهایی برای تمیز نگه داشتن تاتوی جدید به شما می دهد ممکن است منجر به مشکلات پوستی، عفونت‌ها یا سایر مشکلات بهداشتی شود.


عفونت اولین مشکل بعد از تاتو کردن است که می‌تواند شامل عفونت ویروسی مانند تبخال و یا عفونت باکتریایی مانند زرد‌زخم و یا عفونت‌ قارچی در محل تاتو باشد. معمولا این عفونت‌ها با درمان از بین می‌روند اما عفونت‌هایی مانند ایدز و هپاتیت نیز ممکن است در زمان تاتو به فرد منتقل شوند، این عفونت‌ها گاهی ممکن است تا مدت‌ها به صورت نهفته در بدن فرد باقی بمانند و در آینده تظاهر کنند.

عفونت تاتو


عفونت تاتو چگونه شناسایی می شود؟


بارزترین علائم عفونت تاتو خارش یا قرمزی و تورم پوست اطراف محل تاتو است. در بعضی موارد پوست شما ممکن است فقط به خاطر سوزن تحریک شده باشد به خصوص اگر پوست حساسی داشته باشید. اگر شما اینطور باشید علائم شما پس از چند روز از بین خواهد رفت. اما اگر این علائم برای یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کردند باید به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که یک یا چند تا از عوامل زیر را تجربه می‌کنید به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • احساس موجی گرما و سرما
  • لرز غیر طبیعی
  • تورم ناحیه خال کوبی شده
  • خارج شدن چرک از ناحیه تاتو زده
  • ضایعات قرمز در اطراف ناحیه تاتو زده
  • قسمتهای سفت، بافت بالا آمده

چه موقع باید برای درمان عفونت تاتو به پزشک مراجعه کرد؟


اگر احساس تب کردید و ترشح غیرطبیعی یا ناخوشایند در اطراف ناحیه خالکوبی دارید به پزشک خود مراجعه کنید این علائم رایج عفونت است. اگر بثورات یا تورم بیش از یک هفته طول بکشد، باید پزشک خود را بینید.

اگر عفونت سریع درمان نشود یا درمان مناسب به دلیل مقاومت باکتری نسبت به آنتی بیوتیک انجام نشود، آبسه به وجود می‌آید. برداشتن آن ممکن است نیازمند رفتن به کلینیک یا بیمارستان باشد.

همچنین اگر خارش ناخوشایند در اطراف ناحیه خالکوبی دارید یا اگر آن ناحیه تاول در حال ترشح یا مایع داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید. احتمال دارد که یک واکنش آلرژیک نسبت به رنگ تاتو داشته باشید.


واکنش آلرژیک همچنین ممکن است منجر به شوک آنافیلاکسی شود. این باعث می‌شود که گلوی شما بسته شود و فشار خون به طور خطرناکی پایین بیاید. اگر این نوع واکنش‌های آلرژیک اتفاق افتاد با اورژانس تماس بگیرید.

عفونت بعد تاتو

عفونت تاتو چگونه درمان می‌شود؟

تاول‌های ریز و بثورات را همیشه می‌توان در خانه با پماد ضد باکتری، تمیز کردن مناسب و استراحت کنترل کرد. اگر دچار عفونت هستید، درمان بستگی به علت آن دارد. پزشک شما ممکن است یک نمونه از بافت را بردارد تا ببیند چه نوع باکتری یا ویروسی موجب آن عفونت شده است.


در بعضی موارد، پزشک شما می‌تواند یک آنتی بیوتیک تجویز کند تا به متوقف کردن عفونت کمک کند. در موارد شدید، درمانهای آنتی بیوتیک ممکن است برای هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه پیدا کند.


اگر عفونت تاتو بوسیله باکتری MRSA ایجاد شده باشد، آنتی بیوتیک‌ها ممکن است موثر نباشند. اگر MRSA موجب آبسه شود، پزشک در عوض دادن آنتی بیوتیک، عفونت‌ها را خشک خواهد کرد.


در مواری نادر از عفونت تاتو جراحی می‌تواند پوست شما را ترمیم کند. اگر بافت به دلیل عفونت مرده باشد (نکروز)، ممکن است با جراحی کل بافت عفونی برداشته شود.


در ادامه، گاهی اوقات خارش و دملهای دردناک در تاتو ممکن است از علائم عفونت مایکو باکتری باشد. این نوع عفونت نیازمند درمان طولانی مدت است.

عفونت تاتو معمولا به راحتی درمان می‌شود و حتی پیشگیری کردن از آن آسانتر است. اغلب عفونتها را می‌توان در عرض یک هفته با آنتی بیوتیک درمان کرد. با این حال، بعضی از عفونت‌ها می‌توانند جدی باشند و نیازمند مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک یا داروهای دیگر هستند.


باید سعی کنید یک تاتوئیست خوب پیدا کنید و مراقبت از تاتو شما را مطمئن می‌کند که تاتو بخوبی بهبود یافته، عفونی نیست و به نظر می‌رسد همانطوری هست که می‌خواهید.


عفونتهای بد ممکن است منجر به درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک باشد، اما همیشه موجب مشکلات سلامتی طولانی مدت نخواهند شد. با این حال در مواردی نادر، امکان عفونتهایی همچون هپاتیت یا HIV از یک سوزن تاتو یا عفونت ناشناخته، وجود دارد. در این مورد، شما نیاز به درمان طولانی مدت با حساسیت بیشتر دارید.


توصیه هایی برای پیشگیری از عفونت تاتو


قبل از انجام تاتو، مشخص کنید که آلرژی دارید و چه نوعی. حواستان باشد از تاتوئیست بپرسید چه مواد تشکیل دهنده‌ای در رنگها وجود دارد. اگر شما به هر کدام از مواد تشکیل دهنده حساسیت دارید از وی بخواهید که یک رنگ دیگر را جایگزین کند یا کلا از تاتو اجتناب کنید. البته بخاطر داشته باشید که ممکن است دشوار باشد که بدانید دقیقا چه موادی در مرکب وجود دارد چون هیچ روش مشخصی ندارد.


حواستان باشد که همه اقلامی که با پوست شما تماس پیدا می‌کنند، بطور مناسبی استریل شده باشند. از بابت پرسیدن در مورد اینکه وسایل رو چطور استریل کردند و یا اینکه استانداردهای ایمنی را رعایت کرده‌اند یا نه اصلا خجالت نکشید. سلامت شما از همه چیز مهم‌تر است.

مسلما هر کسی بعد از انجام تاتو یا همان خالکوبی باید تا مدتی از پوست تاتو شده خود، مراقبت کند تا نتیجه دلخواه را بدست آورد. در این زمینه، نکته‌های ابتدایی وجود دارد که هر آرایشگری، ‌آنها را از طریق یک بروشور یا جزوه و یا هر چیز دیگری، به مشتری خود ابلاغ می‌کند و بعضی‌ها هم فقط به همان گفتن بسنده می‌کنند. مثلا هر کسی می‌داند که بعد از انجام تاتو باید تا یکی، دو ساعت بانداژها را روی قسمت تاتو شده،‌ نگه دارد و بعد از آن، پوست تاتو شده را به آرامی با آب سرد یا آب ولرم شستشو دهد و برای این کار از یک صابون آنتی‌باکتریال ملایم نیز استفاده کند.

فرد آرایشگر حتما به مشتری خود توصیه می‌کند که با آرامش پوست خود را بعد از شست‌وشو خشک کند و اصلا سعی نکند که حوله را روی سطح پوستش بکشد و حرکت دهد. بعد از این مرحله، پوست تاتو شده باید توسط لایه‌ای از پماد ضدعفونی‌ کننده پوشانده شود.


البته مقدار پماد باید در حدی باشد که توسط پوست جذب شود و پوست چرب بماند اما پماد زیادی هم، می‌تواند باعث خارج شدن رنگ از تاتو شود و تمام زحمات شما و آرایشگرتان به باد فنا برود! بهتر است از پمادی مثل D و A استفاده کنید، چون پمادهای آنتی‌بیوتیک‌دار، باعث حساسیت در پوست می‌شوند.


یکی دیگر از نکاتی که در مورد تاتو باید به خاطر بسپارید این است که هنگام دوش گرفتن،‌ آب به صورت مستقیم روی پوست نریزد و یا پوست، زیادی در آب نماند. همینطور تا زمانیکه زخم تاتویتان،‌خوب نشده،‌ باید از تابش نور آفتاب به طور مستقیم، رفتن به دریا (به خاطر شوری آبش) یا شنا در استخر (به خاطر کلردار بودن آب آن) پرهیز کنید.

البته رفتن به سونا و اتاق‌های بخار،‌ به همان اندازه،‌ برای تاتوی شما مضر است. هرگز سعی نکنید که زخم روی تاتویتان را بکنید چون این زخم‌ها بین ۱ تا ۳ هفته بعد از تاتو از بین می‌روند.

فقط در صورت مشاهده تورم و یا قرمز شدگی در محل تاتو از تکه‌های یخ کمک بگیرید تا این حالات برطرف شوند. اما در صورتیکه کوچک‌ترین نشانه‌ای از عفونت در محل تاتو شده پیدا کردید، بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید. چون بسیاری از تاتوها با اینکه با رعایت بهداشت انجام می‌شود، اما بعد از پایان کار،‌ فرد از پوست خود مراقبت‌های لازم را به عمل نمی‌آورد و عفونت‌هایی در زخم تاتو ایجاد می‌شود.

عفونت تتو

از عوارض تاتو بیشتر بدانید!!!

1- بروز عفونت


ایجاد عفونت پوستی در تاتو معمولا شایع نیست و عفونت گرچه مکرر رخ می دهد، ولی به ندرت جدی و خطرناک است. سیفیلیس و سل نیز در اثر سوزن تاتو قابل تلقیح کردن و انتشار است. از طرفی هپاتیت در افرادی که تاتو انجام می دهند به سرعت قابل انتقال است. بروز زگیل نیز در محل تاتو در اثر آلودگی سوزن مشاهده می شود.


2- واکنش حساسیتی


مهم ترین اتفاقی که پس از تاتو امکان رخ دادن دارد، بروز واکنش آلرژیک به یکی از مواد موجود در تاتو است. در بیشتر موارد، رنگدانه تاتو یا مشتقات آن که بر روی پوست می ماند، باعث بروز واکنش می شود. بروز ناگهانی تحریک، ورم و قرمزی قسمتی که تاتو روی آن انجام شده است، در عرض چند هفته یا حتی چند سال پس از انجام تاتو دیده می شود.


واکنش های تحریکی ناشی از تاتو می تواند به دلیل سولفید جیوه موجود در رنگ تاتو باشد که امروزه با رنگ های گیاهی جایگزین شده است. واکنش تحریکی معمولا محدود به منطقه تاتو است، ولی گاهی اوقات وسیع تر شده و با بروز اگزما و پوسته ریزی همراه می شود.

ترکیباتی که باعث بروز واکنش آلرژیک تاتو می شوند شامل:

  • جیوه: مناطق قرمز در تاتو را درگیر می کند احتمال دارد که واکنش آلرژیک شدیدتر شده و با بروز اگزما همراه باشد.
  • کروم: نواحی سبز در تاتو را درگیر می کند.
  • کبالت: مناطق آبی روشن در تاتو را درگیر می کند.
  • منگنز: نواحی ارغوانی در تاتو را درگیر می کند.
  • کربن: مناطق سیاه تاتو را درگیر می کند.


درصد بالایی از نواحی زرد در تاتو اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، دچار قرمزی و تورم می شود و دلیل اصلی آن مشخص نیست، ولی علت می تواند وجود کادمیوم سولفات موجود در رنگ زرد باشد که مشتقات آن به نور حساس است.

بعضی اختلالات پوستی در مناطق تاتو دیده می شود، که می تواند برای اولین بار دیده شود و یا تشدید شود.سیفلیس در فاز دوم یا سوم غالبا در مناطق تاتو دیده می شود، ولی تمایل دارد که در مناطق قرمز منتشر شود، که در این مناطق جیوه وجود دارد.

  • بیماری لیکن پلان و پسوریازیس نیز در مناطق تاتو دیده می شود، ولی تمایل به رنگ خاصی ندارد.
  • لوپوس در تاتو نیز به ندرت دیده می شود. گرانولوم سارکوئیدوز نیز یکی از عوارض پوستی تاتو است.
  • به علاوه ملانوم که یکی از بدخیم ترین تومورهای پوستی است، نیز در محل تاتو گزارش شده است.

divider

بیشتر بخوانید:

۱۰ روش پاک کردن تاتو در خانه به روش سنتی

چگونه تاتو را پاک کنیم ؟ روش های از بین بردن تاتو

طرح های جدید و با کیفیت تاتو مردانه برای گردن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits