دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای از بین بردن مگس های سفید
22
زمان مطالعه: 6 دقیقه
مگس سفید و بهترین راه مبارزه با آن: مگس سفید (Trialeurodes vaporariorum) افتی است خطرناک که روی گیاهان و در گلخانه‌ها دیده می‌شود معمولاً در زیر برگ‌ها و مکان‌های سایه مشاهده می‌شود.

مگس سفید و بهترین راه مبارزه با آن


مگس سفید (Trialeurodes vaporariorum) افتی است خطرناک که روی گیاهان و در گلخانه‌ها دیده می‌شود معمولاً در زیر برگ‌ها و مکان‌های سایه مشاهده می‌شود. مگس سفید یک حشره مکنده شیره است که اغلب در تعداد بالا بر روی برگ دیده می‌شود وبا مکیدن آب و شیره گیاه باعث اختلال در رشد، زردی برگ و کاهش بازده می‌شوند. گیاهان ضعیف و مستعد زود ابتلا به این آفت می‌شوند. مگس سفید با زخمی کردن بافت‌های گیاه در خین مکیدن شیره با عث بیماری‌های بعدی مانند انواع قارچ‌ها و کپک‌ها می‌شود.گیاهان میزبان شامل بیش از ۲۵۰ گیاهان زینتی و سبزی. مرکبات، کدو، بنت قنسول، سیب زمینی، خیار، انگور، گوجه فرنگی و انواع گل‌های آپارتمانی مانند حسن یوسف، مرجان معمولاً آلوده است.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای از بین بردن مگس سفید آشنا شوید.

مگس سفید و بهترین راه مبارزه با آن

ویژگی‌های مگس سفید

اندازه سفیدبالک‌ها کوچک و سطح بدن و بال‌های آن‌ها به وسیله پودر سفید رنگی پوشیده شده‌است. در ظاهر این حشرات همانندی زیادی به یک پروانه کوچک دارند، اما در مقیاس کوچکتر، حشرات کامل این خانواده فعال بوده و می‌توانند آزادانه به اطراف پرواز کنند و عموماً در زیر برگ گیاهان و در حال تغذیه از شیره گیاهان مشاهده می‌شوند.

از نظر دگردیسی، حشرات این خانواده با سایر خانواده‌های راسته نیم‌بالان به جز شپشک‌های نر تفاوت دارند. در این حشرات پوره سن اول فعال است ولی پوره‌های سنین دو، سه و چهار در روی گیاهان ثابت هستند و همانند شپشک‌ها به نظر می‌رسند.پوره‌ها با حشرات کامل از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند و همانند شته‌ها ناقل بیماری‌های ویروسی مختلف هستند. در سفیدبالک‌ها بخشی از رشد بال خارجی و بخشی دیگر از رشد داخلی می‌باشد که به آن دگردیسی بینابین گویند.

این حشرات همانند شته‌ها تولید مقادیر زیادی عسلک می‌کنند که این عسلک در گیاهان باعث جذب گرد و خاک و مخصوصاً رشد قارچ‌های گَندروی می‌گردد. این عامل سبب کاهش مشتری محصولات گیاهان زینتی و گیاهان گلخانه‌ای در بازار می‌شود.سفیدبالک‌ها همانند شته‌ها از توانایی بسیار بالایی در تولید مثل برخوردارند و جمعیت خود را در مدت زمان کوتاهی بسیار افزایش می‌دهند.

---------------------------------------------------------------

روشهای از بین بردن مگس سفید

در صورتی که دشمنان طبیعی مگس سفید مانند کفشدوزک در اطراف گیاهانتان نباشد، وجود مگس سفید مشکل ساز میشود. ممکن است به خاطر استفاده از حشره کش یا بدی آب و هوا کفشدوزکهای ناحیه شما از بین رفته باشند و دچار حمله مگس سفید شده باشید.در واقع بدون کمک حشرات مفید، کنترل آفت مگس سفید دشوار میشود. بنابراین اولین قدم کمک گرفتن از حشرات شکارچی مگس سفید یا انتشار دادن آنها در بین گیاهان است.شکل- سن شکارگر بالغ در حال خوردن شفیه های مگس سفید.

مبارزه با مگس سفید

از جمله دشمنان طبیعی این آفت عبارتند از:

  • بال توری سبز (Green Lacewing)
  • سن شکارگر (minute pirate bugs)
  • شکارچی مگس سفید
  • انگل مگس سفید
  • سن چشم بزرگ (Big-eyed Bug)
  • کفشدوزک
  • تاکید میکنیم بهترین راه از بین بردن مگس سفید استفاده از حشرات مفید است.

---------------------------------------------------------------

راه های مناسب برای از بین بردن مگس های سفید

علاوه بر این روش، میتوانید اقدامات دیگری نیز انجام دهید:

  1. مالچ بازتابنده آلومینیوم باعث میشود پیدا کردن گیاهان میزبان برای مگس سفید دشوار شده و در نتیجه نتوانند به گیاه هجوم بیاورند. این روش برای محافظت از گوجه فرنگی و فلفل و گیاهان دیگر در مقابل بیماریهایی که مگس سفید انتقال میدهد، مناسب است. به جای آن از فویل معمولی آلومینیوم یا حتی سی دی های خراب و بدون استفاده نیز در اطراف گیاه میتوانید استفاده کنید.
  2. استفاده از کارت چسب زرد رنگ برای به تله انداختن و جمع کردن مگسهای سفید از گیاهان گوجه فرنگی، فلفل، سیب زمینی شیرین، خانواده کلم و غیره مفید است. همچنین میتوانید ترکیبی 50 – 50 از وازلین و مایع ظرفشویی تهیه کنید و بر روی صفحاتی که با رنگ زرد روشن رنگ کرده اید، اسپری کنید. این ترکیب به اندازه کافی چسبناک است که بتواند این حشرات ریز سفید رنگ را گیر بیندازد.
  3. با کمک فشار آب زیاد مگسهای سفید زیر برگها را بشویید. سپس با استفاده از محلول رقیق صابون حشره کش، برگها را تمیز کنید. ترجیحا این کار را عصر انجام دهید. یک هفته بعد این کار را تکرار کنید.
  4. جارو برقی یکی از بهترین راههای گرفتن مگسهای سفید از گیاه است چرا که هم لاروها و هم شفیره های آنها را نیز از گیاه جدا میکند. اگر مرغ و جوجه نگهداری میکنید بگذارید آنها برگهای گیاه آلوده را سوراخ کرده و بخورند.
  5. هرگز از مواد شیمیایی حشره کش برای کنترل مگس سفید استفاده نکنید. بسیاری از گونه های آنها در مقابل حشره کش مقاوم هستند در حالی که شکارچیان آنها مقاوم نبوده و از بین میروند. بنابراین با این کار فقط حشرات مفید را از بین میبرید و به مگسهای سفید فرصت جولان میدهید.
  6. گفته میشود روغن چریش میتواند برای کنترل این آفت مکنده موثر باشد و از طرفی حشارت مفید را نیز از بین نمیبرد.

---------------------------------------------------------------

توصیه مسئولان محیط زیست

مسئولان محیط زیست، با آنکه از بی خطر بودن این حشرات برای انسان خبر داده‌اند ولی، از شهروندان خواسته‌اند تا مراقب باشند، مگس‌های سفید در چشم و دهان آنها نرود. در تهران نیز اداره محیط زیست طبیعی استان تهران در نامه‌ای اخطار داده است تا اقدامات لازم نسبت به شناسایی منبع و راهکارهای کنترل این آفت هر چه سریعتر انجام شود،

با افزایش تعداد این حشره در تهران در سال ۱۳۹۴ معاون دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات با هشدار در خصوص خطر انفجار جمعیت این مگس در تهران اظهار داشت که اگر با عملیات واکنش سریع در خصوص مقابله با این حشره اقدامی نشود سال آینده با توجه به سرعت تکثیر این آفت شاهد خواهیم بود که بدون ماسک حتی مردم نمی‌توانند در خیابان‌ها تردد و نفس بکشند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب مگس سفید و بهترین راه مبارزه با آن

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:ویکی پدیا

---------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (22 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ایلیا | ۴ سال پیش
سلام من از الکل برای ازبین بردن مگس سفید استفاد کردم ولی چند دقیقه بعد برگ گلم پژمرده شد تورو خدا بگید چیکار کنم گلم بنت قنسول
1
1

hits