دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برنج آبکش بهتر است یا کته؟
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
لاغری با نخوردن برنج کته، دروغ یا واقعیت؟ شاید بارها از خودمان پرسیده باشیم که مصرف برنج به صورت کته بهتر است یا آبکش؟ عده­ ای گمان می­کنند برنج آبکش مزایای بیشتری دارد و عده­ ای دیگر بر این عقیده هستند که برنج کته بهتر است و شاید افرادی نیز بر این...

برنج کته بهتر است یا برنج آبکش؟

یک متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که "برنج کته بهتر است یا آبکش شده؟" توضیحاتی را ارائه کرده است که در این مطلب می‌توانید آنها را مطالعه کنید. با دلگرم همراه شوید .

برنج آبکش

خواص برنج آبکش بیشتر است یا کته؟

برخلاف تصور عامه که بر اثر شستن زیاد یا آبکش برنج آب شیری‌ رنگی که از آن خارج می‌شود همان مواد نشاسته‌ای موجود در برنج است و با خروج آن این محصول کم‌کالری می‌شود، این موضوع واقعیت ندارد. باید بدانید ساختار دانه برنج نشاسته‌ ای است و تا وقتی دانه‌ ها به چشم آیند حاوی نشاسته بوده و مصرف بیش از حد آن چاق‌ کننده است.

مهم‌تر آن‌که شستن زیاد و آبکش‌کردن برنج به میزان زیادی از فیبر و ویتامین‌های گروه B آن می‌کاهد و محصول را در مقایسه با برنج کته کم‌ ارزش‌ تر می‌کند.

خوب است بدانید مقدار این ویتامین‌ ها در حین شستن دو درصد افت کرده و اگر آب پخت دور ریخته شود به حداکثر مقدار افت یعنی ۱۰ درصد می‌رسد.

به همین دلیل برای حفظ ریزمغذی‌ های برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته پخته و هرگز آبکش نکنید. در مورد ته‌دیگ برنج هم، خشک و برشته‌ شدن آن باعث کاهش مواد نشاسته‌ ایش نمی‌ شود و مهم‌ تر آن‌ که درصد زیادی از روغن غذا در ته‌ دیگ نفوذ کرده و آن را پرچرب و پرکالری‌ تر از پلو می‌کند.

در واقع‌ بعد از نان، برنج قوت غالب کشورهای آسیایی از ایران گرفته تا هند، اندونزی و ژاپن را تشکیل می‌دهد و این همان عامل چاقی آسیایی‌ هاست. با کمی دقت موشکافانه هم می‌توانیم متوجه اندام نامتناسب و فربه آنها در مقایسه با کشورهای اروپایی و آفریقایی شویم.

بیشتر آسیایی‌ ها در نواحی شکم و ران‌ چاق هستند و علت آن هم عادت نداشتن به ورزش و مصرف بی‌ رویه غذاهای نشاسته‌ ای است.

برنج

اما اروپایی‌ها، اندامی کشیده، ورزیده و متناسب دارند و قوت غالب آنها را مواد پروتئینی کم‌ چرب تشکیل می‌دهد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌های غیر واگیر در آنها کمتر است. چرا؟ چون ورزش می‌کنند و تغذیه مناسب و کنترل‌ شده دارند.

اگر به محتوای بشقاب غذای آنها دقت کرده باشید، اغلب یک تکه متوسط گوشت همراه مقداری کلم بروکلی، هویج و ذرت‌پخته و چند برش کوچک نان به اندازه یک کف دست در آن دیده می‌شود.

در واقع آنها شکم خود را با مواد پروتئینی پر می‌کنند و اگر هم سیر نشوند به میوه‌ جات و سبزی‌ های آبپز روی می‌آورند که هم فیبری و سیر‌کننده است و هم به دفع سموم و رفع یبوست کمک می‌کند.

مهم‌تر آن‌ که سرشار از مواد مغذی قابل جذب بوده و کالری کمتری دارد. اما ایرانی‌ها، اگر یک بشقاب پرهم برنج بخورند بنا به عادت نان را هم قاتق آن می‌کنند. موادی نشاسته‌ای که جز اضافه‌وزن و افزایش سریع قند و چربی خون منفعت زیادی ندارند.

بیشتر بخوانید :

آشنایی با ۳۰ خواص بی نظیر سبزی ها و میوه ها برای سلامتی

میوه های چاق کننده کدامند؟

آموزش پخت برنج در کمترین زمان در مایکروفر

دستور پخت برنج کته با روشی آسان و جالب



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits