دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مقدار دقیق مواد و راز کشدار شدن حلوا

۲ دستورالعمل ساده جهت تهیه حلوا مسقطی لاری

مقدار دقیق مواد و راز کشدار شدن حلوا
8
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گوناگونی و تنوع شیرینی و تنقلات و غذای منطقه لار زبانزد است. شیرینی های گوناگون محلی را در فصول مختلف سال و همچنین مناسبت های مذهبی ، عید و .... زنان و دختران هنرمند به بهترین شکل عرضه می کنند.

دسر حلوا محلی لار (طرز تهیه)

حلوا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دسرهای تاریخ بشر به هر شکلی که طبخ و سرو شود دسری خوشمزه و مطبوع است.

با آن‌که حلوا را به هر مناسبتی می‌توانید بپزید و میل کنید اما حقیقت این است که از دیرباز در آیین‌های سنتی ایرانی، گندم و سفیدی آرد گندم به عنوان نمادی برای غلبه بر تاریکی مرگ و اندوه و سوگواری بوده است اگر چه در بسیاری از شهرهای ایران برای مراسمی مثل عروسی یا مناسبت‌های شاد مذهبی حلوا یکی از عناصر اساسی و مهم است.

حلواهای مختلف بسته به مواد به کار رفته در پخت آن، نوع و شکل تزیین و نیز خاستگاه‌شان در مناطق مختلف نام‌های متفاوتی هم دارند.

حلوا مسقطی لاری زعفرانی یا به قول خود لاری‌ها «حلوا مقراضی» یکی از قدیمی‌ترین حلواهای طبخ شده در استان‌های جنوبی ایران به خصوص بوشهر و شیراز و در اصل منطقه لار است که به مناسب‌های مختلف مذهبی، جشن و سرور و سوگواری پخته می‌شود. طرز تهیه حلوا مسقطی لاری مجلسی زعفرانی به ساده‌ترین روش ممکن در مجله دلگرم بخوانید.

2 طرز تهیه حلوا مسقطی لاری + مقدار دقیق مواد و راز کشدار شدن حلوا

بهترین و خوشمزه ترین صادرات لار حلوای مسقطی است. در سالهای اخیر در شهر های دیگر جنوب ایران نیز مسقطی تهیه کرده اند ، اما هنوز موفق به ساخت حلوایی به کیفیت حلوای مسقطی لار نشده اند.

طرز تهیه حلوا مسقطی لاری زعفرانی مجلسی

مواد لازم :

  • پودر نشاسته گندم: ۱ لیوان فرانسوی
  • شکر: ۲ لیوان
  • گلاب: ½ لیوان
  • آب: ۴ لیوان
  • روغن مایع: ۳/۴ لیوان (می‌توانید از ۱ لیوان کره نرم شده در دمای محیط هم استفاده کنید)
  • زعفران دم کرده: به میزان لازم
  • هل: ۶ تا ۷ عدد ساییده
  • خلال بادام و پسته و مغزگردوی خرد شده: در مجموع ۱ لیوان

طرز تهیه حلوا مسقطی لاری زعفرانی

  1. برای درست کردن حلوا مسقطی ابتدا پودر نشاسته و آب را در یک قابلمه تفلون بریزید و هم بزنید با هم مخلوط شوند . سپس شعله زیر قابلمه را روشن کنید و اجازه دهید ترکیب آب و نشاسته روی شعله متوسط گاز کمی غلیظ شود.
  2. در این حین مرتب مواد داخل قابلمه را هم بزنید. وقتی مخلوط نشاسته و آب کمی غلیظ شد ، شکر و نیمی از روغن یا کره را اضافه کنید، شعله گاز را ملایم کنید و مرتب هم بزنید تا زمانی که مایه اولیه حلوا به اصطلاح خودش را گرفت اجازه دهید که این مایه به مدت دوساعت و نیم خیلی ملایم و کم کم بجوشد و خوب پخته شود. چون نشاسته زود ته می‌گیرد مرتب مواد را هم بزنید تا ته نگیرد و خوب غلیظ شود.
  3. هر چه بیشتر و آرام و با حوصله هم بزنید حلوا کشدارتر می‌شود. در اواسط کار باقی مانده روغن یا کره را کم کم به مایه حلوا اضافه کنید و هم بزنید تا روغن کاملا جذب حلوا شود. یک ساعت مانده به پخته شدن حلوا مسقطی، گلاب و زعفران دم کرده را به حلوا اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  4. مغز گردو و پسته و خلال بادام را در ده دقیقه آخر به حلوا اضافه کنید. نشانه آماده شدن حلوا مسقطی لاری زعفرانی این است که در هنگام هم زدن حلوا به راحتی از ظرف جدا شود و رد قاشق روی حلوا باقی بماند و البته به غلظت دلخواه و مورد نظر شما رسیده باشد.
  5. به محض این‌که شعله گاز را خاموش کردید حلوا را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید و با پشت قاشق سطح حلوا را صاف کنید تا یکدست شود. باید ته قاشق را چرب کنید تا حلوا به قاشق نچسبد و خوب صاف شود.

۲ دستورالعمل ساده جهت تهیه حلوا مسقطی لاری

روش دوم جهت تهیه حلوا مسقطی لاری

یک روش دیگر درست کردن حلوا مسقطی لاری مجلسی این است که برای درست کردن این حلوا به جای پودر نشاسته از گل نشاسته استفاده کنید.

اما باید گل نشاسته را با مقداری آب مخلوط کنید و سپس از صافی رد کنید تا یکدست شود. در این صورت ابتدا نشاسته را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا کم کم بپزد و سپس سایر مواد را به آن اضافه کنید.

نکات مهم طرز تهیه حلوا مسقطی لاری مجلسی

  • مدت زمان پخت حلوا مسقطی لاری زعفرانی بیشتر از سایر حلواهاست و حدود ۳ تا ۳ و نیم ساعت زمان می‌برد.
  • اگر دوست دارید حلوا شیرین‌تر باشد ½ استکان دیگر شکر برای این مفدار مواد به آن اضافه کنید.
  • هر چه زمان پخت این حلوا بیشتر باشد و البته در حین پخت مرتب هم بزنید کشدارتر و شفاف‌تر می‌شود.
  • اگر بعد از اضافه کردن زعفران و گلاب یک دم کنی روی قابلمه و یک شعله پخش‌کن زیر قابلمه بگذارید تا ده دقیقه الی یک ربع روی شعله ملایم گاز پخته شود حلوا حسابی جا افتاده و خوش عطر می‌شود.
  • اگر می‌خواهید همیشه یک حلوای فوق‌العاده خوشمزه و کشدار داشته باشید همیشه این مقدار نسبت‌ها را رعایت کنید: هر پیمانه‌ای که انتخاب می‌کنید از آن یک پیمانه نشاسته، ۲ پیمانه شکر و ۴ پیمانه آب استفاده کنید. مقدار مغزها، روغن و گلاب و زعفران بستگی به سلیقه شما دارد.
  • بعد از سرد شدن کامل حلوا مسقطی می‌توانید آن را به اشکال دلخواه برش یا قالب بزنید.
  • برای درست کردن حلوا مسقطی حتما از روغن مایع یا برای این مقدار مواد از یک لیوان کره استفاده کنید تا یک حلوای لطیف و یکدست داشته باشید.
  • نشانه آماده شدن حلوا مسقطی این است که وقتی با قاشق روی آن می‌کشید قاشق روی حلوا خط بیندازد و محو نشود.
  • اگر می‌خواهید یک حلوای مسقطی مجلسی به اصطلاح دو بَر مغز داشته باشید حین پخت حلوا به آن مغزها را اضافه نکنید. قبل از سرو حلوا یکی از خلال‌ها مثلا خلال مغز بادام را در کف ظرف مورد نظر بریزید و یکدست کنید و سپس حلوا را روی آن بریزید. خلال دیگر مثلا خلال پسته را روی حلوا به صورت یکدست بریزید.
  • حلوا مسقطی لاری زعفرانی را بدون مغز و ساده هم می‌توانید طبخ کنید.
  • به جای انواع مغز می‌توانید روی حلوا مسقطی پودر گل سرخ را پودر وانیل بریزید.

۲ دستورالعمل ساده جهت تهیه حلوا مسقطی لاری

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه ی حلوای زنجبیلی مرحله به مرحله با طعم عالی

طرز تهیه ی حلوای مقوی با شیره ی انگور



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits