دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه شیرینی قطاب با گردو و بادام
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شیرینی قطاب یکی از قدیمی ترین شیرینی های ایرانی می باشد که با گردو و بادام نیز تهیه می شود. روش تهیه این شیرینی در منزل بسیار ساده است و حتی نیاز به فر هم نداره.

طرز تهیه شیرینی قطاب گردویی خانگی ترد و خوشمزه

قطاب از جمله قدیمی‌ترین و پرخاصیت‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که در همه ایام سال و به خصوص به عنوان شیرینی پذیرایی عید نوروز هواداران فراوانی دارد.

قطاب گردویی و ساده با اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل هل و زعفران شیرینی سنتی استان‌های یزد و کرمان است و در این مناطق در همه ایام سال برای پذیرایی هواداران پر و پا قرص خودش را دارد. طرز تهیه ساده شیرینی قطاب خانگی گردویی به علاوه فوت و فن خمیر و شیرینی قطاب را در مجله دلگرم بخوانید.

فوت و فن درست کردن خمیر شیرینی قطاب

روش اول : طرز تهیه شیرینی قطاب گردویی

مواد لازم :

  1. تخم مرغ: ۱ عدد
  2. ماست: ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  3. روغن جامد یا کره: ۲ قاشق غذاخوری آب کرده
  4. عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  5. نمک: نوک قاشق چایخوری
  6. بیکینگ پودر: ۲ قاشق غذاخوری
  7. آرد: ۲ یا ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  8. گردو، بادام، پسته و فندق: ۱۰۰ گرم
  9. پودر قند: ¼ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  10. پودر هل: ۱ قاشق چایخوری
  11. پودر دارچین: ½ قاشق چایخوری
  12. پودر زنجبیل: ½ قاشق چایخوری

مواد لازم برای کاور قطاب

  • آرد: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر قند: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 طرز تهیه شیرینی قطاب

طرز تهیه شیرینی قطاب گردویی مرحله به مرحله

برای درست کردن قطاب ابتدا تخم مرغ، ماست، روغن، عسل، نمک و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا یک مایه یکدست و روان ایجاد شود. آرد را چند بار الک کنید و کم کم به این مواد اضافه کنید.

حین اضافه کردن آرد مرتب مایه را هم بزنید. اضافه کردن آرد را تا زمانی ادامه بدهید تا یک خمیر نرم و یکدست درست شود. اگر مقدار آرد زیاد باشد قطاب پف نمی‌کند و ترد نمی‌شود. حالا کف یک ظرف را چرب کنید و خمیر آماده شده را در ظرف بگذارید.

روی ظرف سلفون بکشید و اجازه بدهید به مدت ۲ ساعت در دمای محیط بماند و استراحت کند. در این فاصله مواد میانی قطاب را آماده کنید.

برای این کار ترکیبی از مغزهای گفته شده یا فقط ۱۰۰ گرم گردو یا هر مغز دیگری که دوست دارید را با گوشتکوب یا آسیاب برقی و یا در غذاساز پودر و با ادویه‌جات قطاب شامل دارچین، پودر هل و پودر زنجبیل و پودر مخلوط کنید. چند پالس کافی است لازم نیست خیلی ریز پودر کنید.

روی سطح کارتان آرد بپاشید و خمیر را روی آن بگذارید. با وردنه خمیر را به ضخامت نیم سانتی‌متر باز کنید و با کاتر گرد به اندازه ۵ سانتی‌متر برش بزنید. چون خمیر قطاب خیلی لطیف است نباید زیاد نازک شود در این صورت حین سرخ کردن قطاب وا می‌رود.

 طرز تهیه شیرینی قطاب

روی خمیرهای برش زده مقداری از ترکیب مواد میانی قطاب را بریزید و خمیر را با دست کاملا جمع کنید و به صورت گرد گوله کنید و لبه‌های خمیر را خوب با هم بچسبانید.

خمیر گوله شده نباید درزی داشته باشد چون حین سرخ کردن از هم می‌پاشد. در یک ماهیتابه گود یا قابلمه روغن زیاد (تا نیمه ظرف) بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. وقتی روغن داغ شد قطاب‌ها را داخل روغن بیندازید.

قطاب‌ها باید در روغن شناور باشند تا روغن کمتری به خودشان بگیرند. قطاب را روی شعله ملایم گاز سرخ کنید. حین سرخ کردن مدام قطاب‌ها را در روغن حرکت بدهید و روی آن‌ها روغن بریزید تا حسابی پف کنند.

برای درست کردن کاور قطاب آرد را چند بار الک کنید. پودر قند را هم الک کنید و هر دو را در یک بشقاب بریزید و با هم مخلوط کنید.

بعد از سرخ شدن قطاب‌ها با کف گیر سوراخ‌دار قطاب را از داخل روغن بیرون بیاورید و صبر کنید روغن آن چکه کند و خارج شود، سپس قطاب را در ظرف مخلوط کاور قطاب بگذارید و تمام قسمت‌های آن را با این پودر کاور کنید. حین این کار مرتب ظرف را تکان دهید تا تمام قسمت‌های قطاب را بپوشاند.

separator line

فوت و فن درست کردن شیرینی قطاب ترد و بدون ترک

اگر می‌خواهید قطاب را را به عنوان شیرنی عید به صورت ساده و بدون مغز میانی درست کنید به همین ترتیب خمیر را آماده کنید و برش بزنید. سپس در روغن داغ سرخ کنید. حین سرخ شدن مدام روی قطاب‌ها روغن بریزید تا پف و ترد شوند. سپس در مخلوط آرد و پودر قند بغلتانید.

 طرز تهیه شیرینی قطاب

در طرز تهیه قدیمی قطاب معمولا گلاب اضافه می‌کردند اما یکی از دلایل ترک خوردن قطاب اضافه کردن گلاب به مواد آن است. گلاب حین سرخ شدن تبخیر می‌شود. پس بهتر است گلاب را حذف کنید تا قطاب ترک نخورد.

اگر قطاب را شیرین‌تر می‌پسندید مقدار پودر قند را در مواد کاور قطاب بیشتر کنید. طرز تهیه قطاب در فر هم مرسوم است. فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی فر را چرب کنید و قطاب‌ها را در سینی فر بچینید.

سینی را به مدت ۲۵ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید. وقتی روی قطاب‌ها طلایی شد از فر خارج کنید و طبق روال قبل در مواد کاور قطاب بغلتانید.

روش دوم : روش ساخت شیرینی قطاب با بادام

مواد لازم:

  1. نصف پیمانه ماست یا شیر پاستوریزه
  2. 1 پیمانه یا 150 گرم روغن جامد
  3. 2عدد زرده تخم مرغ
  4. 1 قاشق چای خوری پودر قند
  5. نصف قاشق چای خوری هل کوبیده
  6. نصف قاشق چای خوری بیکینگ پودر
  7. به میزان لازم آرد

مواد داخل قطاب:

  • 100 گرم پودر بادام
  • 50 گرم پودر قند
  • 1 قاشق مرباخوری هل

 طرز تهیه شیرینی قطاب

طرز تهیه:

روغن و پودر قند را با همزن می زنیم. سپس زرده های تخم مرغ را تک تک به آن اضافه می کنیم و بعد از اضافه کردن هر زرده تخم مرغ کمی هم می زنیم. سپس هل کوبیده و ماست را به آن افزوده و مخلوط می کنیم. بعد بیکینگ پودر و آرد را به تدریج اضافه می کنیم تا خمیر به دست نچسبد.

آن گاه روی یک سطح صاف مقداری آرد پاشیده و خمیر را با وردنه پهن می کنیم. پس از آن خمیر را تا کرده و دوباره باز می کنیم، و یکی دو بار این کار را انجام می دهیم.

دفعه آخر خمیر را پهن کرده و با قالب گرد، قالب می زنیم و داخل آن را از مخلوط پودر بادام، پودر قند و هل پر می کنیم. پس از آن خمیر را بسته و به صورت گرد یا نیم دایره می پیچیم. سپس در روغنی که نه خیلی داغ و نه خیلی سرد باشد، سرخ می کنیم.

آن گاه در صافی می گذاریم تا روغن اضافی آن گرفته شود. سپس در پودر قند میغلتانیم ( در این مرحله قطاب نه داغ باشد نه سرد). نوش جان ...


بیشتر بخوانید :

طرز تهیه شیرینی بهشتی قیفی در منزل

شیرینی بریلو : طرز تهیه شیرینی با ژله بریلو



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits