دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دستور پخت نان کماج اصفهانی

طرز تهیه کماج با گردو و خرما

دستور پخت نان کماج اصفهانی
27
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کماج تابه ای یکی از انواع شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کماج تابه ای در ادامه با سایت دلگرم همراه باشید.

طرز تهیه کماج تابه ای خانگی ساده و خوشمزه مرحله به مرحله

کماج از جمله نان های مخصوص استان خراسان شمالی است که در استان قابل توجه است و با توجه به اینکه افزودنی خاصی ندارد ولی طرفداران زیادی دارد. با دلگرم همراه شوید تا شیوه پخت آن را آموزش ببینید.
کماج در اصل یه نوع شیرینی همدانیه که طرز تهیش با این کماجی که من براتون میذارم کلی فرق داره و یه نوع کماج مازندرانیم هست که دستوری تقریبا مشابه داره. این دستوری رو که امروز براتون میذارم از بچگیام مادربزرگم برامون درست میکرد و تا الان که به ما رسیده. هرچقدرم که آشپزیامون عالی باشه دست پخت مامانامون خیلی خیلی لذیذتره. کماج امروز دست پخت مامان مهربونمه که یه عصرونه ی خوشمزه رو کنار هم داشتیم. امیدوارم که خدا به همه ی مادرا سلامتی بده و اونایی هم که بینمون نیستن روحشون قرین آرامش باشه.

مواد لازم برای تهیه کماج

آرد برنج 2 لیوان
آرد قنادی 1 لیوان (هرچقدر که آرد قنادی بیشتر باشه کماج نرمتر میشه ,پس اگه خواستین کماج نرم تری داشته باشین میتونین از میزان آرد برنج کم کنین و به همون میزان به آرد قنادی اضافه کنین )
ماست نصف لیوان
تخم مرغ 3 عدد
زیره سیاه ساییده شده یک قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر 2 قاشق چای خوری
زردچوبه دو قاشق چای خوری یا زعفران به میزان لازم برای رنگ گرفتن کماج
(من چون زعفرون نداشتم از زردچوبه استفاده کردم) نمک نصف قاشق چای خوری.
گردو و خرما به سلیقه

کماج

طرز تهیه کماج

آرد برنج رو با 1.5 لیوان آب مخلوط کنید و به اندازه ی 10 دقیقه اجازه بدین تا خیس بخوره.
مخلوط آب و آرد برنج : سپس تمام مواد رو به اون اضافه کنید و با هم خوب مخلوط کنید. اگر احساس کردین که میزان زعفران یا زردچوبه ی بیشتری نیاز دارین به مواد اضافه کنین چون کاملا سلیقه ای است.گردو و خرما را اضافه کنید.

تابه رو روی حرارت بذارین و مقداری روغن داخلش بریزین تا به جوش بیاد سپس با استفاده از قالب یا مثل من به کمک یه ملاقه کماج رو قالبی درست کنید.بعد از اینکه یک طرف اون کاملا طلایی شد برگردونش کنین تا طرف دیگشم طلایی بشه. میتونین تمام مواد رو یک جا داخل تابه بریزین و بعد از طلایی شدن یک طرفش اونو برگردون کنین تا طرف دیگشم بپزه و طلایی شه.

شما میتونین کماج رو با شیره ی خرما یا شیره ی انگور و هر مربایی که خواستین نوش جان کنید. البته باید این نکته رو یادآوری کنم که شما برای شیرین شدن کماج میتونین داخل موادش شکر رو هم اضافه کنین اما موقع سرخ کردنش حتما حرارت رو کم کنید تا کماج بخاطر داشتن شیرینی نسوزه.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (27 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits