دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ارزش غذایی و خواص بینظیر آب پرتقال
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
آب پرتقال یکی از نوشیدنی های بسیار پرخاصیت است که حتی در درمان بیماری هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی نیز کاربرد دارد. تا انتها با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی درمورد آن در اختیارتان قرار دهیم.

همه چیز درمورد آب پرتقال

کالری آب پرتقال و خواص آن موضوع مورد بحث ماست. پرتقال، میوه‌ ای از تیره مرکبات است. عموماً درخت این میوه در تمام فصول سال سبز رنگ دیده می‌شود. بیشترین باغ‌های تحت کشت پرتقال در ایران مربوط به استان‌های مازندران و کرمان است.

پرتقال از پیوند دو درخت مشابه یعنی نارنگی و گونه دیگری از سیاه ریشه‌ها به وجود آمده است. بیشتر محققین زادگاه پرتقال را کشورهای جنوب شرقی آسیا می‌دانند. در میان انواع مختلف پرتقال‌ها، پرتقال ایرانی اصیل که از قرن یازدهم میلادی کشت می‌شد هم وجود دارد.

این پرتقال به واسطه طعم تلخی که داشت، در پیوند با دیگر درختان به تدریج تا اوایل قرن پانزدهم، طعم شیرینی به خود گرفت.

کالری و ارزش غذایی آب پرتقال

کالری و ارزش غذایی آب پرتقال طبیعی

هر 100 گرم آب پرتقال طبیعی حاوی 45 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری45
کربوهیدرات10.40 گرم
پروتئین 0.70 گرم
چربی0.20 گرم
آب88.30 گرم
فیبر 0.20 گرم
قند8.40 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

کالری و ارزش غذایی آب پرتقال صنعتی

هر 100 گرم آب پرتقال صنعتی حاوی 47 کالری می باشد.
مقدار100 گرم
کالری47
کربوهیدرات11.01 گرم
پروتئین0.68 گرم
چربی0.15 گرم
آب87.72 گرم
فیبر0.30 گرم
قند8.76 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

آب پرتقال/کالری آب پرتقال/ارزش غذایی آب پرتقال/خواص آب پرتقال/آب پرتقال طبیعی/کالری آب پرتقال طبیعی/ارزش غذایی آب پرتقال طبیعی/خواص آب پرتقال طبیعی/کالری آب پرتقال صنعتی/ارزش غذایی آب پرتقال صنعتی/کالری آبمیوه

آب پرتقال/کالری آب پرتقال/ارزش غذایی آب پرتقال/خواص آب پرتقال/آب پرتقال طبیعی/کالری آب پرتقال طبیعی/ارزش غذایی آب پرتقال طبیعی/خواص آب پرتقال طبیعی/کالری آب پرتقال صنعتی/ارزش غذایی آب پرتقال صنعتی/کالری آبمیوه

خواص آب پرتقال

1. آب پرتقال تقویت کننده قوای ایمنی بدن

آب پرتقال دارای ترکیبات تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین ب ۶، فولات، پانوتنیک اسید، فسفر، منیزیم، منگنز، سلنیوم و مس است. همچنین به دلیل بالا بودن مقدار ویتامین ث (بیش از دو برابر نیاز روزانه) می‌توان این میوه را به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرماخوردگی و دیگر مشکلات ایمنی دانست.

بنابراین این خواص آب پرتقال را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی بدن

2. خواص آب پرتقال برای پوست

همان‌طور که رشد می‌کنیم، هر روز پوست ما در مقابل حملات رادیکال‌های آزاد آسیب می‌بیند.

این فرایند بی‌شباهت به زنگ زدن آهن نیست. از آنجایی که پوست اولین و بیرونی‌ترین لایه بدن برای محافظت از آسیب‌های محیطی همانند برخورد اشعه‌های خورشید (رادیکال‌های آزاد) است، به مرور زمان همانند آهن شروع به فرسودگی و اکسید می‌کند لذا نیازمند ضد زنگی طبیعی است.

اگرچه نمی‌ توانیم به طور کلی فرسودگی و مشکلات به وجود آمده توسط رادیکال‌های آزاد را رفع کنیم، اما می‌توانیم با مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها که عامل مبازره علیه رادیکال‌های آزاد هستند، نظیر ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی گوناگون، این روند را کندتر کنیم.

به این واسطه خواهد بود که شما جوان‌تر از سن خودتان دیده می‌شوید. همچنین خوردن میوه‌هایی همانند پرتقال باعث درخشندگی پوست نیز می‌شود.

3. خواص آب پرتقال برای قلب

مهم‌ترین دلیل بروز مشکلات قلبی و عروقی، زندگی ناسالم و همچنین مصرف مواد غذایی نامناسب است. این موارد موجب گرفتگی عروق و فشار بر قلب می‌شود. آب پرتقال دارای ترکیبات فلانوئیدی همانند هسپریدین است.

این ترکیب به طور طبیعی کلسترول مضر که مسدود کننده دریچه‌ های عروق است را کاهش می‌دهد. با خوردن پرتقال و دیگر میوه‌ها به همراه زندگی سالم‌تر می‌توانید اطمینان داشته باشید که از خطر بروز سکته‌های قلبی در امان خواهید بود.

بیشتر بخوانید: ۸ راه معجزه آسا تشخیص بیماری های قلبی

4. خواص آب پرتقال برای کاهش وزن

کالری آب پرتقال کم است. یک لیوان آب پرتقال با وجود اینکه بمب مواد مغذی است اما کالری بسیار کمی در خود دارد. به طور مثال می‌توان گفت که همین لیوان آب پرتقال دارای چیزی در حدود ۸۵ کالری است.

این مقدار کالری برای شما در مقابل فوایدی که دریافت می‌کنید بسیار ناچیز است. همچنین همین لیوان آب پرتقال، در کنار کالری کم، ۴٫۳ گرم فیبر نیز دارد. این ترکیب مغذی و کم کالری موجب می‌شود که معده شما بهتر از قبل مواد غذایی را هضم، روده بیش از پیش مواد مغذی را جذب و وزنتان با سرعت چشم‌گیری کاهش پیدا کند.

5. آب پرتقال و رهایی از زخم معده

شاید عجیب باشد اما پرتقال می‌تواند سیستم گوارشی شما را بهبود ببخشد. از آنجایی که پرتقال فیبر فراوانی در خود دارد، قادر است تا به میزان زیادی عملکرد روده و معده را تسریع کند.

رژیم غذایی دارای فیبر همچنین به شما این اطمینان را می‌دهد که مشکلاتی به مانند زخم معده و یبوست کمتری تجربه خواهید کرد. بنابراین این خواص آب پرتقال را فراموش نکنید.

بیشتر بخوانید: زخم معده /علائم زخم معده / درمان زخم معده

6. خاصیت ضد سرطانی آب پرتقال

سرطان تجربه‌ای سخت برای بیمار و اطرافیان آن است. تحقیقات نشان داده که ترکیبی به نام دی- لیمونن (D – limonene) در پرتقال وجود دارد که می‌تواند به عنوان ضد سرطان به حساب آید. بر اساس این مطالعات، ترکیب مذکور نشان داده است که تأثیر مثبتی بر کاهش رشد سلول‌های سرطانی ریه، پستان و پوست دارد.

علاوه بر این ترکیب، وجود آنتی‌اکسیدان‌های مؤثر زیاد و ویتامین ث خود موجب بهبود سیستم ایمنی بدن در مقابل بسیاری از مخاطرات طبیعی می‌شود. اما مهم است که شما دست از رفتارهای مضر و سرطان‌زا همانند سیگار کشیدن بردارید.

7. خواص آب پرتقال برای مو

پرتقال دارای ویتامین ث بالایی است. این ویتامین تأثیر به سزایی در فعالیت کلاژن مو دارد. می‌توان با یک حساب سر انگشتی متوجه شد که خوردن پرتقال به طور مستقیم بر سلامت مو تأثیر می‌گذارد.

هیچ‌کس دوست ندارد سرش با گذشت سن رو به طاسی پیش برود. می‌توانید با خوردن میوه‌هایی نظیر پرتقال، شانس طاس شدن موهایتان را کاهش دهید. بنابراین این خواص آب پرتقال را فراموش نکنید.

8. خواص آب پرتقال برای دفع سنگ کلیه

پرتقال منبع خوبی از اسید سیتریک و سیترات ها است. مطالعات متعددی در مورد خاصیت این دو اسید الی بر روی دفع سنگ‌های کلیه انجام شده است. پتاسیم سیترات از جمله ترکیباتی است که برای درمان سنگ کلیه بیماران دارای مشکلات کلیوی تجویز می‌شود و دارای ترکیبات مشابهی در پرتقال است.

لذا برای کسانی که سنگ کلیه دارند خوردن آب پرتقال فارغ از اثرات جانبی اندک می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: سنگ کلیه و درمان آن + فیلم

آب پرتقال/کالری آب پرتقال/ارزش غذایی آب پرتقال/خواص آب پرتقال/آب پرتقال طبیعی/کالری آب پرتقال طبیعی/ارزش غذایی آب پرتقال طبیعی/خواص آب پرتقال طبیعی/کالری آب پرتقال صنعتی/ارزش غذایی آب پرتقال صنعتی/کالری آبمیوه

بیشتر بخوانید:

آب پرتقال و گوجه فرنگی

درمان کم خونی با تخم مرغ و آب پرتقال

با خواص حیرت انگیز آب پرتقال برای سلامتی آشنا شوید

چرا خانم ها نباید آب پرتقال بخورند؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits